|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg syns det er interessant at det forsker mer og mer på sammenhenger mellom mat og sykdommer.
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer
Helt klart enig i det. Jeg synes man overdramatiserer mye, sønnen min kommer hjem fra pappan sin frisk som en fisk og bruker nesespray, så jeg må nekte han det og han stiller spørsmålstegn til hvorfor han ikke kan bruke det, han har jo snørr i nesa. (det er ikke snakk om at han er i nærheten av tett engang) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerDet er soleklart at åpenbare allergier skal behandles med eliminasjon og oppfølging med tanke på tidspunkt for provokasjon og gjeninnføring i kosten. Men jeg mener det er en økende tendens blant foreldre at tilstander hos barnet skal forklares med intoleranser og behandles med eliminasjonsdietter. Det er ikke sjelden at barn kommer til lege med en diett som med sikkerhet vil føre til mangelsykdommer på sikt fordi man enten egenhendig eller etter konsultasjon hos ulike instanser har eliminert store deler av de viktigste bestanddelene i et norsk kosthold uten å ta stilling til det gjenværende næringsinnholdet. Jeg synes det er trist når foreldre foretrekker en ekstrem diett når det gjelder tilstander som kan behandles med enkle midler eller det gjelder tilstander som lever sitt eget liv uavhengig av hva man gjør med kosten. Foreldre er forskjellige, i enkelte familier er det veldig tabu å ha fysiske reaksjoner på psykisk stress for eksempel. Og barnet ender med eliminasjonsdiett til slutt fordi de har null tro på at det kan være så enkelt som at ungen får vondt i magen når h*n er nervøs.
|
|
|
#4 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sett i sammenheng med det du skriver her syns jeg det er interessant da at vi som var inne i "systemet" måtte vente ganske lenge på time hos ernæringsfysiolog. Vår sønn var allergisk mot egg, melk, nøtter og fisk. Han ble nå heldigvis ammet vel og lenge, men vi var engstelige for om vi greide å gi han alle næringsstoffene han trengte. Når han da ikke likte nutramigen heller, så det kun var min melk vi fikk i han så endte det med en ganske stresset mor som jobbet hardt for ammingen.
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerJeg syns det er i overkant tabloid å hevde at mange foreldre setter barna sine på en ekstrem diett fordi de jakter på en diagnose. Jeg vil tro det er ytterst få som gjør det. For de fleste som lever med allergi er det ikke slik at man kan velge å spise de tingene man er allergisk for. Man må ikke forveksle mild eksem med de alvorlige symptomene matvareallergi kan gi. Jeg har selv vært vitne til alvorlig allergisjokk av svært små mengder mat, og det er ikke noe man gambler med. Jeg syns heller ikke det er noe poeng at barn skal plages med kløe, magevondt og sår hud fordi de kanskje kan vokse av seg allergien på sikt.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Nei, da kommer man inn på definisjonen av "mange". Det er ikke en stor andel av det totale antallet foreldre her i landet. Men det er ikke helt uvanlig blant barn som er henvist til allergi- eller mageutredning ved en barnepoliklinikk. Og for ordens skyld - det er slett ikke flertallet av disse heller. Det er bare såpass mange at jeg synes det er bekymringsverdig.
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
Hvor mange er det snakk om da?
|
|
|
#8 |
|
maler
|
Jeg har ikke tall til deg, dessverre, jeg tror ikke det er noe statistikk på dette her. Men på en vanlig poliklinikkdag har man 6-8 barn. Hver dag er det minst en som har kuttet ut melk, som regel har de fleste med spørsmål om noe i mageområdet/matintoleranse prøvd akkurat det, og det er kanskje greit nok. Det er ikke hver dag det kommer et barn som er satt på ekstrem diett, men jeg vil si det er minst ett i uka. Og med ekstrem diett mener jeg at man har kuttet ut for eksempel egg, melk, de fleste vanlige grønnsaker, rødt kjøtt, fisk, hvete og rug. Jeg mener IKKE at man har prøvd å kutte ut en matvare man har konkret mistanke til, det er sunn fornuft.
|
|
|
#9 |
|
Borte
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerEtt barn i uka er jo helt sykt. Da er det et mye større problem enn hva jeg trodde. Jeg leser mye om dette og søkte litt rundt nå. De eneste som snakker om overdiagnostisering såvidt jeg kan se er TINE (handler om melkeallergi) og diverse alternative behandlere. Ser ikke ut som det er der forskningen setter inn skytset akkurat.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Nei, og jeg tror vi skal se det i riktig lys. Vi snakker om fortvilte foreldre som ofte har vandret lenge i helsevesenet ( i hvertfall lenge i deres målestokk) uten å få hjelp eller forklaring på barnets plager. Ventetiden er lang og de bestemmer seg for å prøve alternative behandlere, noe som også er fullt forståelig. Så tas det en blodprøve som viser antistoffer mot det meste, det har jo de fleste av oss. Og barnet blir satt på en streng diett, gjerne med tilskudd av noe de kun får kjøpt akkurat der og som er svindyrt. Jeg forstår det godt faktisk, problemet er hvis en slik diett varer over tid.
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerOg der ser jeg at jeg fremstår som en av disse "rare" foreldrene som Katta omtaler.
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Nah. Melk er ikke noe man trenger. Man må bare bruke hodet hvis alt av melkeprodukter kuttes ut.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerEr det nå jeg sier at jeg har nær-mistet troen på laktoseintoleransetester? Ingen av ungene jeg har sendt til det har slått ut på prøven. Flere har likevel åpenbar effekt av laktosefritt kosthold. Så jeg har bare sluttet å prøve å forstå akkurat det der.
|
|
|
#14 |
|
geskjeftig
|
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerKasia: Jeg trasset meg som sagt til oppfølging. Mulig det er normen?
Spesialisten vår uttrykte egentlig samme holdning, og det var litt godt for oss som følte oss som hysteriske foreldre. Vi fikk beskjed om å holde samme kursen en stund til, og så gradvis introdusere melkeprodukter når han var blitt litt eldre for å se om det var noen endring. So far, so good. Nå tåler han yoghurt og noe ost.
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er akkurat den beskjeden vi fikk. Vi kunne få teste, men sannsynligheten var stor for at det ikke skulle gi utslag. Så hvis vi fikk gode resultater av å begrense melk, så skulle vi bare gjøre det; helt uavhengig av test.
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Det er akkurat det jeg bruker å si.
|
|
|
#17 |
|
Søt og rar
|
Interessant.
|
|
|
#18 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomerUten at det har noe som helst sammenheng, er det påvist noen som helst intoleranse på andre næringsmidler enn disse meget sentrale vi snakker om her, egg, melk, nøtter osv ?
|
|
|
#19 |
|
Protonterapeut
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Mulig du har bedre test. Jeg har helt mista troen på den vi bruker i hvertfall. Det vil si, man får jo utslag hvis det virkelig er laktasemangel som er greia, men det er jo ikke så mange i forhold til de som rapporterer at den laktosefri melken går helt fint, mens den andre medfører bare bråk. Sistnevnte gir seg ofte med alderen.
|
![]() |
|
|