Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 11:22   #1
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Leste litt i tråden til nip om kosthold og sykdom. Synes det er interessant.

En historie fra da minstemann var baby. Det er kontroll på helsestasjonen og helsesøster påviser litt tørr hud på kinna. -Se her ja, han har atopisk eksem, dette får vi skrive ut noe salver på. Jeg svarer da at han bare er litt tørr, det hender han blir det når han har spist og grist med maten og han blir vasket med klut . -Njaaa, ikke så sikker på det da. Endte opp med å få anbefalt noe salve og diskusjonen gå videre, kanskje han har matintoleranse? Vil dere ha ham utredet? Nei, han får masse bra mat, økologiske grønnsaker, rent kjøtt, rå fisk, lista går videre , får melk fra mammas pupper. Ting er på stell, han er bare litt tørr i dag. Jasså? Får han pupp enda? Det er ikke bra, det er nok derfor han er så tynn

Er det blitt litt slik at alt snakket om skavanker i dag får oss til å projesere sykdom på friske unger eller overdimensjonere bagateller som går over av seg selv?

Gammel 21-10-10, 11:47   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Skriver helsesøster ut salver og henviser til utredning?

Svar på spørsmålet:
Jeg tror nok sikkert at noen er sånn du beskriver og tar til seg alt som skrives om sykdommer og gjør det til sitt. Om det er noe nytt av tiden - usikkert. Om jeg selv gjør det? Huff, nei, jeg sliter med at jeg flere ganger ikke har tatt ting alvorlig nok slik at det har gått for langt og blitt mer alvorlig enn nødvendig. Det er ganske kjipt det også.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:52   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror at i alle fall så ligger rådet "kutt ut melk" altfor nære å komme med når man egentlig ikke aner hva man snakker om. Jeg har sett det her også, nesten uansett hva en unge feiler så kommer det en elller annen "Har du kuttet ut melk? Hva med melk, hva med å kutte ut den?" Men det er vel en sånn pendelgreie, om 10 år så kommer folk til å si "Hva tenkte de på, knapt en unge som har fått i seg nok kalk." Det er mange barn som reelt ikke tåler melk altså, men det er jaggu mange barn som ikke får melk fordi mor har hobbysjekket litt.

Gammel 21-10-10, 11:53   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, jeg har ikke opplevd det der egentlig. Og dersom du oppfatter spørsmål om vurdering av atopisk eksem / matintoleranse som et spørsmål om hvorvidt "ting er på stell", tror jeg kanskje du bør tenke over saken en gang til. Det har da ikke noe med saken å gjøre? Jeg tror vel også jeg hadde reagert dersom jeg som helsesøster skisserte matintoleranse og fikk til svar at neida, barnet fikk masse bra mat. Det har heller ikke noe med saken å gjøre.

Når det er sagt, kan jeg selv ha en tendens til å overdimensjonere bagateller, men helsevesenet pleier å roe meg ned hvis det i det hele tatt kommer så langt.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:55   #5
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg tror det er veldig individuelt, i grunn. Min HAR atopisk eksem, helsesøster har spurt hva vi smører med, jeg må vel innrømme at vi smører i ny og ne med noe reseptfritt og har ikke idé om det er noe spesielt hun reagerer på (ikke at det gjør saken bedre altså). (Nå vet jeg at dette ikke var et spørmål om atopisk eksem spesielt, men bare for å komme med en veldig sammenlignbar motvekt til ditt eksempel). Jeg tror for all del du er inne på noe, det er nok en tendens til at alt skal behandles og alt skyldes ett-eller-annet, men jeg tror som sagt det er individuelt.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 11:59   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i situasjonen du beskriver.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:04   #7
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Leste litt i tråden til nip om kosthold og sykdom. Synes det er interessant.

En historie fra da minstemann var baby. Det er kontroll på helsestasjonen og helsesøster påviser litt tørr hud på kinna. -Se her ja, han har atopisk eksem, dette får vi skrive ut noe salver på. Jeg svarer da at han bare er litt tørr, det hender han blir det når han har spist og grist med maten og han blir vasket med klut . -Njaaa, ikke så sikker på det da. Endte opp med å få anbefalt noe salve og diskusjonen gå videre, kanskje han har matintoleranse? Vil dere ha ham utredet? Nei, han får masse bra mat, økologiske grønnsaker, rent kjøtt, rå fisk, lista går videre , får melk fra mammas pupper. Ting er på stell, han er bare litt tørr i dag. Jasså? Får han pupp enda? Det er ikke bra, det er nok derfor han er så tynn

Er det blitt litt slik at alt snakket om skavanker i dag får oss til å projesere sykdom på friske unger eller overdimensjonere bagateller som går over av seg selv?

Her hadde vi litt motsatt problem, Vetle da han var baby og jeg kun ammet han, hadde han mye tørr hud i ansiktet, helsesøstrene sa at det "bare" var tørr hud, vi kunne bruke litt krem på (gjorde ikke det), MEN når han kanskje var 5 mnd sa de plutselig at det kunne være atopisk eksem og jeg fikk anbefalinger om A-creme og diverse jeg kunne prøve. Gjorde heller ikke det, men klarte etterhvert å finne ut at han ikke tålte hverken egg eller melk, så jeg fikk begynt på diett og han ble helt fin + alle de timene med vugging og dulling pga magesmerter var over.

Jeg synes ofte både leger og helsesøstre tar for lett på ting, og det er så lett å ty til kremer, tabletter og en lettvindt løsning.

Jeg som helt uvitende da til både atopisk eksem, tørr hud og allergier, satt meg heldigvis endel inn i det så Vetle slapp unna masse kremer og fikk en diett som han trengte, men alikevel så altfor seint, selvom det ikke var noen fatale skader av det heller, men vi kunne sluppet unna mye magevondt, våkne nette og kløing av tørr hud. Han er nå kvitt både egg og melkeallergi.

Men som 3 åring (tror jeg) fikk han pollenallergi. Der legen med en gang skreiv ut medisiner, han skulle begynne med tabletter tidlig i mars for å unngå endel av problemet og resten skulle tas med øyedråper. Vi begynte ikke med medisinene, jeg er veldig skeptisk til det, for å prøve bare øyedråper å se om det holdt. Vi gjorde vel det ett år, det gikk passe greit, mye kløing og røde øyne, veldig ubehagelig, mye rensing med saltvann.
Året etter fant jeg ut at grunnen til plagene oppstår i pollensesongen trolig kun skyldes epler, og etter vi kuttet ut det er symtomene helt borte.

Jeg er veldig glad for å slippe å gi han medisiner, og for at jeg ikke bare tar det for gitt at man kan stole på legene og alltid høre på dem.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:05   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg kan kjenne meg igjen i det med å møte en helsesøster som er relativt gal. Det har jeg hatt gleden av.

Det er ikke det samme som at det er et tegn i tiden med galskap tror jeg.

Nip - det er forresten veldig vanlig at pollenallergi kryssreagerer med epler.

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:12   #9
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg kan kjenne meg igjen i det med å møte en helsesøster som er relativt gal. Det har jeg hatt gleden av.

Det er ikke det samme som at det er et tegn i tiden med galskap tror jeg.

Nip - det er forresten veldig vanlig at pollenallergi kryssreagerer med epler.

ja, jeg er klar over det, hele problemet for meg er jo at allergien i pollensesongen er epler og ikke bjørkepollen i seg selv, derav at legene bare skriver ut medisin, ikke forteller noe om kryssallergier og jeg må finne ut av dette selv som jeg synes er synd.

Jeg vil jo tro at mange bare vil begynne med medisiner og kanskje ikke finne noe mer ut av hva problemene skyldes. Samme med problemet over med melk og eggallergi, der kremer var løsningen for helsesøsterne, som er helt unødvendig og synd å bruke når det faktisk ikke var nødvendig. Jeg tror ikke jeg er alene om å havne i en sånn situasjon og kanskje mange bare bruker kremer eller medisiner (eller ihvertfall i overkant) når det kan løses på en annen og bedre måte.

Gammel 21-10-10, 12:20   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det blir jo en vurdering å ta. Dersom et barn må leve med en lett krem eller for å slippe den kremen må gå på en meget striks diett så kan man jo vurdere om det er like greit å bruke kremen. Men ditt barn hadde jo tilleggsproblemer med vond mage også. Jeg aner ikke om dette var med i vurderingen dengangda.

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:20   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Det kan nok hende at Internettet har bidratt til at flere hobbydiagnostiserer, det skal du ikke se bort fra.

Selv har jeg egentlig bare opplevd motsatt problem i møte med helsevesen. Skrikende barn? Det er helt normalt, går over av seg selv. Luftsmerter hos stor baby? Helt normalt, går over av seg selv. Prøv med sukkervann (!!). Svangerskapskløe? Helt ufarlig. Såpass må du da regne med. Litt sånn. Heldigvis har jeg en fastlege som det går an å være tydelig med og kreve utredning, og så hadde jeg en jordmor som fikk fanget opp forhøyede verdier på leverprøver i svangerskapet. Men grunnholdningen var "næsjda, dette gidder vi ikke sjekke engang, for det er sikkert ikke farlig. Du er sikkert bare hysterisk".

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:26   #12
Nip

Standard

Det blir jo en vurdering å ta. Dersom et barn må leve med en lett krem eller for å slippe den kremen må gå på en meget striks diett så kan man jo vurdere om det er like greit å bruke kremen. Men ditt barn hadde jo tilleggsproblemer med vond mage også. Jeg aner ikke om dette var med i vurderingen dengangda.

I vårt tilfelle ville jo ikke kremen tatt bort problemet, jeg har ingen tro på at å bruke krem istedet for å gå på diett ville vært noen god løsning. At ved allergi så burde man gå på diett for å forhåpentligvis vokse av seg allergien.
Jeg har ikke sagt at i alle tilfeller burde man gjøre som meg, jeg skulle bare ønske jeg fikk mer informasjon, jeg er sikkert ikke den eneste det gjelder og de finner kanskje ikke ut av problemet og bruker unødvendig medisinering.

Det jeg vil frem til er at man burde fått mer informasjon hos lege/helsesøster enn jeg føler jeg fikk.

Gammel 21-10-10, 12:27   #13
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kjenner meg ikke igjen i Hi sitt innlegg.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:29   #14
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

I vårt tilfelle ville jo ikke kremen tatt bort problemet, jeg har ingen tro på at å bruke krem istedet for å gå på diett ville vært noen god løsning. At ved allergi så burde man gå på diett for å forhåpentligvis vokse av seg allergien.
Jeg har ikke sagt at i alle tilfeller burde man gjøre som meg, jeg skulle bare ønske jeg fikk mer informasjon, jeg er sikkert ikke den eneste det gjelder og de finner kanskje ikke ut av problemet og bruker unødvendig medisinering.

Det jeg vil frem til er at man burde fått mer informasjon hos lege/helsesøster enn jeg føler jeg fikk.

Det er jeg helt enig i. Det var mer et tenkt eksempel - dersom det bare hadde vært litt tørre kinn som kunne fikses liksom.
Poenget jeg elegant druknet var at en streng diett er en stor ting som ikke skal igangsettes uten at man virkelig vet hva man gjør.

Men at allergikere ikke skal spise det de er allergiske for er jo en selvfølge såklart.

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 12:30   #15
Nip

Standard

Det er jeg helt enig i. Det var mer et tenkt eksempel - dersom det bare hadde vært litt tørre kinn som kunne fikses liksom.
Poenget jeg elegant druknet var at en streng diett er en stor ting som ikke skal igangsettes uten at man virkelig vet hva man gjør.

Men at allergikere ikke skal spise det de er allergiske for er jo en selvfølge såklart.

Ja, det er klart. Det går begge veier.

Gammel 21-10-10, 12:43   #16
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg har kun opplevd det motsatte av HI. Alt er normalt og alt skal være sånn. Selv om det viste hver gang at jeg hadde rett. Det var noe galt og det trengtes medisiner og andre tiltak for å forbedre ting.

Gammel 21-10-10, 12:52   #17
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Har også opplevd motsatt. Fikk også sagt at storebror nok hadde atopisk eksem, noe jeg ikke fikk helt til å stemme. Det kom og gikk litt sånn som det ville selv. For halvannet år siden ble det påvist at han hadde eggeallergi og alle problemene forsvant når vi tok høyde for det.

Gammel 21-10-10, 13:01   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Jeg synes du stokker om på mye i det du skriver.
De fleste barn (og voksne) med atopisk type hud kan holde tørrheten i sjakk ved hjelp av fete kremer og behøver ikke engang å utvikle eksem/kløende utslett. Det er på bakgrunn av dette at helsestasjonspersonell gir anbefalinger om å bruke fet krem og olje i badet dersom barnet har en tørr hudtype. Skulle det utvikle seg til eksem og kløe, vil man følge gjeldende retningslinjer for behandling av atopisk eksem.

Det finnes mange holdepunkter for at næringsmidler kan påvirke utbredelse og grad av eksemet, og i de tilfellene vanlig anbefalt behandling ikke fører fram (fet krem/kortisonbaserte salver mm), kan man gå videre med eliminasjon og provokasjon i dietten.
Det skal likevel en del til før man velger å ta det steget, for ved å fjerne viktige næringsmidler fra barnets diett i en lengre periode risikerer man å ikke oppnå noe i forhold til eksemet, og samtidig påføre barnet mangeltilstander.
Jeg sier altså at i noen situasjoner er det nødvendig, og det skal i så fall gjennomføres i samråd med lege, mens for de fleste vil vanlig framgangsmåte med generelle råd og medikamenter være tilstrekkelig.

Det at barn vokser av seg allergier er et kjent fenomen. Det gjelder imidlertid også allergi overfor pollen, som man ikke har mulighet til å beskytte seg fullstendig for.
Selvfølgelig skal barnet unngå mat det er allergisk for, det er ikke dét jeg sier. Men jeg tror ikke du kan hevde at sønnen din fremdeles ville vært allergisk dersom hadde fått normal diett og "bare" kremer som behandling.
Med andre ord sier jeg at jeg synes du generaliserer for mye ut i fra ditt barns sykehistorie.

Gammel 21-10-10, 13:03   #19
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Hvordan går man frem for å få påvist egg eller melkeallergi (hobbydiagnostisering ved å prøve seg frem holdt utenfor siden slik ikke anbefales fra noen hold?) hos små unger? Trodde ikke det ble gjort sånn uten videre?

Min allergiker får allergimedisin, for han klør jo. Hva han reagerer på? Nei, det tester vi ikke på sånne små. Nei, for et år siden ble det fastslått at han var for ung til å kunne testes også, det ville gi feil utslag. Nå har jeg fått gjennomslag for mitt krav om at jeg vil ha ham testet (dog da utfra argumentasjon om at jeg vil vite om mistanken om at hunden vi har fått i hus ikke er helt heldig) og jeg er spent på hva som møter oss på timen hos hudspesialisten neste uke.

I forhold til tema, helsestasjonen har vel fastslått at "han her får nok eksem ja", legen på HS sa en gang ganske ordrett at vi skulle være heldige om han slapp unna med litt eksem og noe høysnue, dersom vi røyker og/eller han begynte med det selv så måtte vi regne med astma på kjøpet. (Jada, jeg vet vi har en kjip familiehistorie med eksem, allergi og astma på begge sider...likevel velger vi å få barn.) og samme lege fastslo at vi bare kunne kjøpe reseptfri hydrokortison på apoteket og smøre ham med "det er sytalaust" sa han...

Helsesøster er egentlig mer tilregnelig enn legen på vår HS...

(Og utredning pushet jeg egentlig på 1) for å se om vi kan ha den hunden som kom vår vei og ikke minst 2) fordi antihistaminer morgen og kveld ikke er nok til å stagge kløpen hans...)

Sist redigert av Malama : 21-10-10 kl 13:08.
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 13:06   #20
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg synes du stokker om på mye i det du skriver.
De fleste barn (og voksne) med atopisk type hud kan holde tørrheten i sjakk ved hjelp av fete kremer og behøver ikke engang å utvikle eksem/kløende utslett. Det er på bakgrunn av dette at helsestasjonspersonell gir anbefalinger om å bruke fet krem og olje i badet dersom barnet har en tørr hudtype. Skulle det utvikle seg til eksem og kløe, vil man følge gjeldende retningslinjer for behandling av atopisk eksem.

Det finnes mange holdepunkter for at næringsmidler kan påvirke utbredelse og grad av eksemet, og i de tilfellene vanlig anbefalt behandling ikke fører fram (fet krem/kortisonbaserte salver mm), kan man gå videre med eliminasjon og provokasjon i dietten.
Det skal likevel en del til før man velger å ta det steget, for ved å fjerne viktige næringsmidler fra barnets diett i en lengre periode risikerer man å ikke oppnå noe i forhold til eksemet, og samtidig påføre barnet mangeltilstander.
Jeg sier altså at i noen situasjoner er det nødvendig, og det skal i så fall gjennomføres i samråd med lege, mens for de fleste vil vanlig framgangsmåte med generelle råd og medikamenter være tilstrekkelig.

Det at barn vokser av seg allergier er et kjent fenomen. Det gjelder imidlertid også allergi overfor pollen, som man ikke har mulighet til å beskytte seg fullstendig for.
Selvfølgelig skal barnet unngå mat det er allergisk for, det er ikke dét jeg sier. Men jeg tror ikke du kan hevde at sønnen din fremdeles ville vært allergisk dersom hadde fått normal diett og "bare" kremer som behandling.
Med andre ord sier jeg at jeg synes du generaliserer for mye ut i fra ditt barns sykehistorie.

Jeg kan ikke vite det, men tror alikevel det er viktig. Det fikk jeg også anbefalt av legen da vi fant ut at det var allergi som var utlag for eksem og magevondt, som gjorde han frisk ved at jeg gikk på diett, Vetle også da han begynte på fast føde. Jeg genereliserer ikke for mye, du legger kanskje mer i hva jeg skriver enn du burde. Det jeg forteller om sønnen min var på ingen måte å få frem at jeg tror at han fortsatt ville hatt allergi om ikke vi gikk på diett. Det hadde ikke noe med problemstillingen å gjøre i det hele tatt.

Stokker om på hva jeg skriver, hva mener du med det?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:42.