Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 13:04   #11
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Leste litt i tråden til nip om kosthold og sykdom. Synes det er interessant.

En historie fra da minstemann var baby. Det er kontroll på helsestasjonen og helsesøster påviser litt tørr hud på kinna. -Se her ja, han har atopisk eksem, dette får vi skrive ut noe salver på. Jeg svarer da at han bare er litt tørr, det hender han blir det når han har spist og grist med maten og han blir vasket med klut . -Njaaa, ikke så sikker på det da. Endte opp med å få anbefalt noe salve og diskusjonen gå videre, kanskje han har matintoleranse? Vil dere ha ham utredet? Nei, han får masse bra mat, økologiske grønnsaker, rent kjøtt, rå fisk, lista går videre , får melk fra mammas pupper. Ting er på stell, han er bare litt tørr i dag. Jasså? Får han pupp enda? Det er ikke bra, det er nok derfor han er så tynn

Er det blitt litt slik at alt snakket om skavanker i dag får oss til å projesere sykdom på friske unger eller overdimensjonere bagateller som går over av seg selv?

Her hadde vi litt motsatt problem, Vetle da han var baby og jeg kun ammet han, hadde han mye tørr hud i ansiktet, helsesøstrene sa at det "bare" var tørr hud, vi kunne bruke litt krem på (gjorde ikke det), MEN når han kanskje var 5 mnd sa de plutselig at det kunne være atopisk eksem og jeg fikk anbefalinger om A-creme og diverse jeg kunne prøve. Gjorde heller ikke det, men klarte etterhvert å finne ut at han ikke tålte hverken egg eller melk, så jeg fikk begynt på diett og han ble helt fin + alle de timene med vugging og dulling pga magesmerter var over.

Jeg synes ofte både leger og helsesøstre tar for lett på ting, og det er så lett å ty til kremer, tabletter og en lettvindt løsning.

Jeg som helt uvitende da til både atopisk eksem, tørr hud og allergier, satt meg heldigvis endel inn i det så Vetle slapp unna masse kremer og fikk en diett som han trengte, men alikevel så altfor seint, selvom det ikke var noen fatale skader av det heller, men vi kunne sluppet unna mye magevondt, våkne nette og kløing av tørr hud. Han er nå kvitt både egg og melkeallergi.

Men som 3 åring (tror jeg) fikk han pollenallergi. Der legen med en gang skreiv ut medisiner, han skulle begynne med tabletter tidlig i mars for å unngå endel av problemet og resten skulle tas med øyedråper. Vi begynte ikke med medisinene, jeg er veldig skeptisk til det, for å prøve bare øyedråper å se om det holdt. Vi gjorde vel det ett år, det gikk passe greit, mye kløing og røde øyne, veldig ubehagelig, mye rensing med saltvann.
Året etter fant jeg ut at grunnen til plagene oppstår i pollensesongen trolig kun skyldes epler, og etter vi kuttet ut det er symtomene helt borte.

Jeg er veldig glad for å slippe å gi han medisiner, og for at jeg ikke bare tar det for gitt at man kan stole på legene og alltid høre på dem.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:19.