Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer
Opprinnelig lagt inn av Nip, her.
I vårt tilfelle ville jo ikke kremen tatt bort problemet, jeg har ingen tro på at å bruke krem istedet for å gå på diett ville vært noen god løsning. At ved allergi så burde man gå på diett for å forhåpentligvis vokse av seg allergien.
Jeg har ikke sagt at i alle tilfeller burde man gjøre som meg, jeg skulle bare ønske jeg fikk mer informasjon, jeg er sikkert ikke den eneste det gjelder og de finner kanskje ikke ut av problemet og bruker unødvendig medisinering.
Det jeg vil frem til er at man burde fått mer informasjon hos lege/helsesøster enn jeg føler jeg fikk.
Jeg synes du stokker om på mye i det du skriver.
De fleste barn (og voksne) med atopisk type hud kan holde tørrheten i sjakk ved hjelp av fete kremer og behøver ikke engang å utvikle eksem/kløende utslett. Det er på bakgrunn av dette at helsestasjonspersonell gir anbefalinger om å bruke fet krem og olje i badet dersom barnet har en tørr hudtype. Skulle det utvikle seg til eksem og kløe, vil man følge gjeldende retningslinjer for behandling av atopisk eksem.
Det finnes mange holdepunkter for at næringsmidler kan påvirke utbredelse og grad av eksemet, og i de tilfellene vanlig anbefalt behandling ikke fører fram (fet krem/kortisonbaserte salver mm), kan man gå videre med eliminasjon og provokasjon i dietten.
Det skal likevel en del til før man velger å ta det steget, for ved å fjerne viktige næringsmidler fra barnets diett i en lengre periode risikerer man å ikke oppnå noe i forhold til eksemet, og samtidig påføre barnet mangeltilstander.
Jeg sier altså at i noen situasjoner er det nødvendig, og det skal i så fall gjennomføres i samråd med lege, mens for de fleste vil vanlig framgangsmåte med generelle råd og medikamenter være tilstrekkelig.
Det at barn vokser av seg allergier er et kjent fenomen. Det gjelder imidlertid også allergi overfor pollen, som man ikke har mulighet til å beskytte seg fullstendig for.
Selvfølgelig skal barnet unngå mat det er allergisk for, det er ikke dét jeg sier. Men jeg tror ikke du kan hevde at sønnen din fremdeles ville vært allergisk dersom hadde fått normal diett og "bare" kremer som behandling.
Med andre ord sier jeg at jeg synes du generaliserer for mye ut i fra ditt barns sykehistorie.