|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Jeg kjenner også folk som er "blitt nektet" å fortsette på skolen. NAV mente det ikke var vits i å prøve lengre, det var bedre å bare gå på uføretrygd. Altså, jeg skjønner deler av argumentet, det koster penger å ha folk på skolebenken, og det var kanskje ikke så sannsynlig at han noengang ville klare å jobbe så mye. Men det var snakk om grunnskoleopplæring! Kunne de ikke betalt for 2-3 år til slik at stakkaren ihvertfall fikk ungdomsskoleeksamen? Kanskje kunne han klart å få seg en liten deltidsjobb også, hvis ikke NAV hadde gitt ham beskjed om at han var arbeidsufør...
![]() |
#42 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Svar: Fordi så mange ikke fungerer i arbeidslivet, og så vet man ikke helt hva man skal gjøre med dem. Og så er det endel som er syke og ikke kan jobbe pga helsen.
![]() |
![]() |
#43 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?
I tillegg er det for liten kunnskap om alternative muligheter, har jeg inntrykk av. Som mannen bak Giktbloggen skriver:
http://www.giktbloggen.no/?p=350
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det er ikke mitt inntrykk. Ordninger som hjemmekontor, fleksitid, aktiv sykemelding osv, burde jo bidra til å minske problemene, ikke øke dem.
Jo, stress er schjæmpefarlig.
Javel? Men dette stresset er jo noe man i stor grad pålegger seg selv, kanskje en idè å stresse ned?
Jepp. Enig med du. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Men først, kaffe!
Jeg tror særlig siste punktet ditt stemmer godt med virkeligheten. Før tror jeg det var store mørketall av reelt uføre som fakatisk ble forsørget av familien sin. Når man også ser andelen kvinner som nå er i arbeid kontra tidligere så vil også det virke inn. Har ikke god statistikk på dette, så jeg kommer med kvalifiserte emm-data: vi hadde eksempelvis en i familien som måtte slutte som sykepleier på 70-tallet fordi ryggen ikke ville mer. Hun gikk etter det hjemme og ble forsørget av mannen sin. Slik løser man det ikke i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Nå har jeg diskutert dette med noen som forsker på temaet, og her er tankene mine etter dette:
![]() |
#47 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Tror du har mye rett i det du skriver, Wix. Selv om du selvfølgelig kommer til å få så ørene flagrer nå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Jeg tror også du har en del rett. I gamla da'r så jobbet folk med den helsa de hadde. Om de lot være så kom det jo rett og slett ikke noen mat på bordet. Men da kunne man også jobbe med den helsa man hadde. Man presterte det man greide å prestere. |
![]() |
![]() |
#49 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?En stor del av de arbeidsuføre viser seg jo å HA restarbeidsevne når uføresaken går i orden. Det er jo litt underlig; jeg ser det godt på mine pasienter. Når de er "fri" fra NAV og økonomien er på plass, tar endel opp hobbyer og reiser og politikk og småundervisning og hva_har_du. Når jeg da spør konkret om hvorfor de ikke vurderer å jobbe i stedet er det argumentene om økonomi ("Det er lønner seg omtrent ikke") og fleksibilitet som går igjen. Det siste er viktig; mange ønsker ikke (og her bruker jeg ønsker med vilje) å forplikte seg overfor en arbeidsplass. Fordi de har dårlige dager der produktiviteten er lav. Fordi de yter mindre enn kollegaer. Fordi de derfor blir minnet om at de er syke. Dvs rene holdningsaspekter, og det er jo egentlig bare tull. Hvis arbeidsgiver legger til rette, og ønsker å ha dem der, og NAV vil det, og grunntanken i systemet er at man skal det, så bør man også det. Da må man jobbe med egne holdninger og ikke automatisk velge minste motstands vei. Det er ofte en ren selvfølelsesgreie som ligger bak - og det kan man jo selv ta tak i og gjøre noe med. Da får de det bedre også; denne selvmotivasjonen er ikke uføre nordmenn så god på merker jeg. Og det at det ikke lønner seg økonomisk er jo ikke akkurat motiverende heller.
![]() |
![]() |
#50 |
Skal rømme
|
Det var interessant, Miss Norway. Spesielt at du kom inn på selvfølelse her, som nå er mitt forskningstema. Slik jeg leser forskningen på det med selvfølelse så er det noe som kommer som konsekvens av det å få til ting i verden og det å ha gode relasjoner til andre. Det er IKKE slik at man kan sitte og vente til selvfølelsen kommer før man feks tør å ta en jobb. Selvfølelsen kommer av å tørre å ta den jobben og å lykkes med den. Man må faktisk ta noen sjanser for å øke selvfølelsen sin, slik jeg ser det. Og dette tror jeg folk har misforstått.
![]() |
#51 |
Passiv
|
Det der er faktisk en av mine aller største kjepphester her i verden - selvfølelse skal man ikke vente på til man blir rik/slank/gift/lyshåret/trygdet. Den skal man velge å jobbe mot helt bevisst og skaffe seg for egen maskin. Det å tørre å skaffe seg selvfølelse er igrunnen mest av alt et valg. |
![]() |
![]() |
#52 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Jeg tror samfunnet stiller for høye krav til arbeidsdeltakelse. "Alle" skal jobbe, også de som i utganspunktet ikke ønsker det. Det er nesten ikke mulig å bygge hus i dag basert på en inntekt. Det er ikke stuerent å være hjemme uten noen form for inntekt, selv om mange ønsker det mens barna er små.
![]() |
![]() |
#53 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?amo - jeg greier ikke å svelge helt formuleringen din. Mener du at det er negativt at det forventes at alle jobber - også de som ikke ønsker det? Hvem mener du skal ta ansvar for å forsørge de som rett og slett ikke ønsker å ta vare på seg selv? |
![]() |
![]() |
#54 |
weird
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Når det gjelder hun som blogget: Det er en stor forskjell på å skrive litt om hverdagen sin (som besto i å gjøre alt hun maktet for å selv bli bedre) og å ha en kontorjobb. Hun jobbet for å komme seg ut litt hver dag, la om kostholdet og hun hadde altså en blogg der hun nesten utelukkende fokuserte på de positive tingene i livet. (Hun hadde måttet gi opp studier pga. sykdom, fysisk + depresjon).
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Jeg vet ikke helt hva jeg mener selv heller.
![]() |
![]() |
#56 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?Vi har jo ikke rett på å få gå hjemme 100% i årevis akkurat. Det var jo sett på som et luksusgode på 50tallet også, og før 50tallet måtte kvinnene jobbe, enten det nå var på gård, som hushjelp eller på fabrikk. Under krigen var jo alle i arbeid også.
![]() |
#57 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er igrunnen enig med deg, men jeg lurer på hvor lett det lar seg gjennomføre i praksis. Det er så lett å si at litt kan de vel jobbe, men hvor lett er det å få seg jobb når man bare kan jobbe litt? Særlig hvis man ikke har noen arbeidslivserfaring. Hvilke arbeidsgivere er interessert i disse arbeidstakerne det er snakk om? Hvem vil ansette en uten arbeidserfaring, med tung depreson, som kanskje orker å jobbe på kontoret en dag eller to i uka? |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hvorfør øker andelen uføretrygdede?jeg er veldig enig med Kie. Særlig når det gjelder dette med å se muligheter og skape gründere. For det er helt sant at få arbeidsgivere vil satse på en som kanskje kan jobbe litt i ny og ne. Men hva hvis man gir dem mulighet, oppbacking og opplæring i å jobbe freelance? Det finnes mange muligheter til å tjene litt småpenger de dagene man er i form til det, særlig hvis man jobber hjemmefra og gjerne internettbasert.
![]() |
#59 |
Tante Sofie
|
Du har helt rett i at mange hjemmeværende mødre for tredve år siden holdt ut i umulige ekteskap fordi de ikke hadde mulighet for å klare seg økonomisk etter en skilsmisse, men mener du at de som ikke vil jobbe skal få uføretrygd eller annet for å kunne klare seg økonomisk utenfor et dårlig eketeskap? |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
weird
Jeg er ikke amo, men jeg vil bare si at jeg tror en del som i dag ville ha vært uføretrygdet den gangen heller var hjemmeværende. De var jo ikke noe friskere av den grunn.
![]() |
![]() |
![]() |
|
|