Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Planleggingsdag i bhg?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-02-07, 12:36   #1
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Planleggingsdag i bhg?

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Nei, tenker ikke på fremmede, selvsagt. Men der lillegutt er brukes det mye ringehjelper. De har faste folk som er vikarer, samt at de slår sammen avdelingene ved sykdom ol. Dersom mannen hadde hatt fri uansett, hadde vi hatt ham hjemme, så kunne de som ikke hadde mulighet for fri fått nytte av personalet den dagen.

Åh ja, sånn ja. Ja det kunne sikkert fungert. Jeg synes vel likevel det er ok nok at de tar disse dagene i løpet av et år selv om det ikke alltid passer like bra. Det vil jo koste en del å leie inn folk disse dagene, og jeg ser vel for meg at det er veldig relativt hvor lett foreldrene mener det er å ta fri. Synes kanskje de heller kan bruke ressursene på noe annet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:37   #2
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har vel 5 dager, tenker jeg. Jeg synes egentlig det er rart at de bare kan stenge sånn. Det er vel ingen andre service-institusjoner som kan det. Da leier man inn folk den dagen.

Vi har sønnen vår i sykehusbarnehage, og synes godt vi kunne får velferdspemisjon de dagene de gjelder. Det erjo vår arbeidsgiver som eier barnehagene. Vi jobber begge ved sykehuset, og mannen får av og til perm, men ikke jeg.

SFO er jo en tilsvarende service-institusjon og den stenger jo når det er palnleggningsdag den også.
Det skal mye til å sammenligne dette servicetilbud med endel andre, dt er tross alt snakk om barn som er litt mere avhengig av å forholde seg til de samme meneskene hver dag.

Det er vel ikke noen større grunn til at dere skal ha velferdspermisjon en andre med barn i barnehage som ikke er drevet av samme arbeidsgiver.
Når ma jobber på sykehus har man jo i tillegg stort sett litt større mulighet til å bytte vakter o.l slik at man har fri den dagen, det har jo ikke de som har vanlig 8-16 jobb.

Selvsagt er det ikke alltid like kult at barnehagen (eller SFO/Skole) har planleggningsdag (i allefall ikk de dagene man har glemt det )
Men dagene blir faktisk brukt til noe som kommer barna til nytte senere.

Gammel 25-02-07, 19:44   #3
m|nken
Bør lage seg en tittel selv

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har vel 5 dager, tenker jeg. Jeg synes egentlig det er rart at de bare kan stenge sånn. Det er vel ingen andre service-institusjoner som kan det. Da leier man inn folk den dagen.

Vi har sønnen vår i sykehusbarnehage, og synes godt vi kunne får velferdspemisjon de dagene de gjelder. Det erjo vår arbeidsgiver som eier barnehagene. Vi jobber begge ved sykehuset, og mannen får av og til perm, men ikke jeg.

Barnehagen er vel først og fremst en pedagogisk intitusjon. Servicebiten kommer i andre øyne i mine øyne. Planleggingsdager brukes jo til pedagogisk planlegging/påfyll, og jeg synes ikke fem dager i året er så veldig mye og "uffe" seg for. Sfo stenger jo ved ferier de også, til tross for at det er et "servicetilbud" til familier.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:00   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Barnehagen er vel først og fremst en pedagogisk intitusjon. Servicebiten kommer i andre øyne i mine øyne. Planleggingsdager brukes jo til pedagogisk planlegging/påfyll, og jeg synes ikke fem dager i året er så veldig mye og "uffe" seg for. Sfo stenger jo ved ferier de også, til tross for at det er et "servicetilbud" til familier.

For oss er det ikke så ille. Vi har bare ett barn, og siden sambo jobber turnus har han ofte fri da.

Men skjønner at det kan være et frustrasjonsmoment for folk med flere barn, som har ulike dager de må være hjemme.

Jeg synes bare det er litt rart at det må være sånn. Har selv jobbet ved mange ulike helseinstitusjoner. Vi reiser på overnattingsseminarer, men stenger jo aldri. Og her er det snakk om akutt-institusjoner som krever masse ressurser, vi klarer alltid å opprettholde forsvarlig drift på døgnkontinuerlig basis.

Men som sagt, for oss går det greit med de planleggingsdagene.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 12:31   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

5 dager her, slik som i de fleste barnehager. Jeg synes det er HELT GREIT, å legge det til helger er jo fryktelig urettferdig overfor de ansatte.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 17:44   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, de planlegger stort sett i forbindelse med de ellers lange feriene: Vinterferie, påskeferie, høstferie, juleferie og 5-6 uker om sommeren.

Gammel 25-02-07, 17:50   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, de planlegger stort sett i forbindelse med de ellers lange feriene: Vinterferie, påskeferie, høstferie, juleferie og 5-6 uker om sommeren.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:25   #8
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Barnehagen følger skolens ferieplan, mer eller mindre. Bortsett fra om sommeren, da begynner de litt før (ca. 1 august). De har planleggingsdager før oppstart på hvert semester, tror jeg, og ellers vet jeg ikke hvor de legger de hen.

Gammel 25-02-07, 19:46   #9
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Barnehagen til storesøs har 5 planlegingsdager i året. Vi får beskjed om datoen for disse dagen i god tid, så for oss er det overhode IKKE et problem. Planeggingsdagene er verdifull tid om brukes til opplegg som hever kunnskapen hos de barnehageansatte, og noen ganger har de teambuliding. Flott synes jeg Barnehagen er forøvrig bare stengt på røde dager og to uker om sommeren som de fleste barnehager.
(Ps:alle barn skal ha tre uker ferie i løpet av barnehageåret. Det er lovregulert....)

Gammel 25-02-07, 19:49   #10
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

(Ps:alle barn skal ha tre uker ferie i løpet av barnehageåret. Det er lovregulert....)

Er du helt sikkert? I vår barnehage har vi fått beskjed om at man ikke må ta ut ferie hvis dette ikke passer. Man kan få ha barnet i en annen barnehage hvis vår barnehage er stengt.

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 19:02   #11
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagene kommunen har fem planleggingsdager pr år. Hver barnehage bestemmer selv når de vil avvikle disse.
Det synes jeg er helt greit.
Synes faktisk det er vanskeligere når barnehagene er stengt i juli måned.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 20:37   #12
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

5 planleggingsdager hos oss også. "Problemet" i vår familie er at jeg jobber i samme barnehage som lille går i og dermed er det alltid mannen som må ta fri.. Til nå har det gått greit, de har falt slik at han har hatt fri eller kveldsvakt.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-02-07, 21:11   #13
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

I barnhagen jeg har minsten (og har hatt de to andre) hadde de for noen år tilbake et tilbud til foreldrene.
Dette var mens eldstemann gikk der.
Da kunne de foreldrene som øsnket det gå sammen og bytte på med å passe på barna. De fikk bruke barnehagen uten at det kostet noe og f.eks 2 av foreldrene passet på barna den ene gangen, og to andre den neste.
Tilbudet bortfalt for det ble etterhvert så få foreldre som ønsket å benytte seg av det. De fleste ble endten hjemme selv elelr ordnet med annet pass.

Det var FAU på skolen og i de kommunale barnehagen som innført at det i denne kommunen er planleggningsdager felles for barnehagen og for skolene.
SÅ det er jo nor som kan bli tatt opp og gjøres noe med.
For det er klart straks litt mere upraktisk når det blir 10 planleggningsdager pr. år.
Jeg for min del må innrømme at jeg ser mye klarere behovet barnehager har for planleggningsdager i forhold til skole. SFO sidestilelr jeg da med barnehagen.
Skolen har mange uker sommerferie, og det er høst- og vinterferie og påskeferie. Det burde vært mulig å legge planleggningsdagene innunder dette. Barnehager derimot har stort settt ingen av disse feriene.

Gammel 26-02-07, 17:13   #14
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det også pålagt at de skal ha 3 ukers ferie mellom mai-sept, på lik linje med ferieloven for oss voksne. Bare at vi har 5 uker.

Gammel 26-02-07, 19:12   #15
teia
Pirkete

teia sin avatar

teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Her er det også pålagt at de skal ha 3 ukers ferie mellom mai-sept, på lik linje med ferieloven for oss voksne. Bare at vi har 5 uker.

Ferieloven sier vel at man har krav på 3 uker mellom mai og september, og 4 uker totalt i løpet av året? I tillegg har nå de fleste fått fem ukers ferie i løpet av året, men det er ikke lovpålagt. I vår bedrift kan vi ikke regne med fire uker sammenhengende ferie om sommeren, bare tre. Noen ganger kan vi få fire, men det går på omgang - altså hadde man fire uker i fjor, kan man være sikker på ikke å få det i år...

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-02-07, 07:37   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Ferieloven sier vel at man har krav på 3 uker mellom mai og september, og 4 uker totalt i løpet av året? I tillegg har nå de fleste fått fem ukers ferie i løpet av året, men det er ikke lovpålagt. I vår bedrift kan vi ikke regne maed fire uker sammenhengende ferie om sommeren, bare tre. Noen ganger kan vi få fire, men det går på omgang - altså hadde man fire uker i fjor, kan man være sikker på ikke å få det i år...

Man har rett på tre uker sammenhengende ja, i følge ferieloven. Men som kommuneansatt blir jeg trukket for fem uker, og må ta det.

Gammel 27-02-07, 13:08   #17
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Hos er det vedtektsfestet å ta 2 uker ferie i den ferieperioden som ferieloven sier, men tilsammen skal barna ha 4 uker ferie i løpet av barnehageåret, det står også i vedtektene.

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 11:31   #18
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde vært uaktuelt for meg å IKKE ta ut Sneipen i ferie sammen med oss, men jeg skulle ønske det hadde vært mer fleksibelt. Jeg har altså samme type barnehage som Polyanna med obligatorisk vinter- og høstferie, stengt samtidig som skolen i julen (sist i 2 uker) og påsken, samt hele juli. Jeg har dermed ingen mulighet til å være hjemme alle dager han ikke kan gå i barnehagen, da må vi enten ta ut ferie hver for oss eller få hjelp av besteforeldre. Samt at det nærmest umuliggjør å ta ut sommerferie på annet tidspunkt enn juli.

Jeg skjønner ikke hva skoleforeldre gjør.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-02-07, 13:11   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det hadde vært uaktuelt for meg å IKKE ta ut Sneipen i ferie sammen med oss, men jeg skulle ønske det hadde vært mer fleksibelt. Jeg har altså samme type barnehage som Polyanna med obligatorisk vinter- og høstferie, stengt samtidig som skolen i julen (sist i 2 uker) og påsken, samt hele juli. Jeg har dermed ingen mulighet til å være hjemme alle dager han ikke kan gå i barnehagen, da må vi enten ta ut ferie hver for oss eller få hjelp av besteforeldre. Samt at det nærmest umuliggjør å ta ut sommerferie på annet tidspunkt enn juli.

Jeg skjønner ikke hva skoleforeldre gjør.

Det har liksom alltid ordnet seg, og jeg ser hvor bra disse pausene er for ungene, selv om det blir temmelig hverdagslige ferier. Vi har fått litt hjelp av besteforeldre, litt av våre søsken, flekser litt med jobbing, og mekker det til. Litt permisjoner blir det jo også i blant...

Men det er jo helt umulig med "fastere" jobber, selvsagt.

Gammel 28-02-07, 11:43   #20
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror vi har verdens beste bhg. Åpent hele sommeren, ingen planleggingsdager, åpent alle "svarte" dager.
Vi MÅ ta minst tre uker ferie med barnet/barna i løpet av sommeren/året.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:08.