|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Nå er nå ikke jeg den som synes det er helt krise å være nedlatende fra tid til annen, men det er jo ikke en betegnelse som bygger på respekt for en profesjonell person som gjør jobben sin. I hvert fall når det blir en gjengs måte å omtale vaskehjelper på. "Har du ordnet deg med vaskeengel?" Det har jeg sett flere ganger her. Å kalle noen en engel utfra at "hun berget ekteskapet" f.eks, gjør at man de-profesjonaliserer personen. Hun vasker ikke for å berge ekteskap eller noe annet altruistisk, hun vasker fordi det er jobben hennes.
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg er enig i at det er nedlatende hvis man bruker det "seriøst", altså, og jeg synes det er lurt å være bevisst på ord- og språkbruk. Samtidig bruker jeg ofte "useriøse" ord i "useriøse" sammenhenger, og det kommer jeg alltid til å gjøre. Men det er viktig å være bevisst på hva man gjør da også.
|
|
|
#4 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Ordet kjerring er ikke negativt ladet i Nord-Norge; i hvert fall ikke de delene mannen min kommer fra. Men det er godt mulig at vaskekjerring er det uansett. Det er heller ikke et ord jeg ville finne på å bruke om hun som vasker hos oss.
|
|
|
|
#5 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg har aldri hørt uttrykket før, men finner det underlig at noen kan synes det er negativt. Jeg synes det er et rart uttrykk og ville ikke brukt det selv, men å få det til å bli negativt, se det greier jeg ikke uten å legge vrangviljen til og det vil jeg jo ikke.
|
|
|
#6 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg bruker ordet i veldig uformelle/muntlige sammenhenger - kaffebloggen, noen ganger i egen blogg hvis det passer med tonen i innlegget ellers. Jeg ville aldri finne på å bruke det i noe som lignet en "offisiell" sammenheng, eller å kalle vaskehjelpen vår for det eller å annonsere etter det, eller noe sånt. Det blir som å, tja, kalle svigermor for "svigermonster" i en privat blogg - ikke ment som en generell betegnelse på svigermødre, men en humoristisk formulering for å si noe (temmelig overdrevet) om hva man føler om vedkommende eksemplar av arten, gjerne i en bestemt setting eller i et gitt humør.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?
Eller å kalle en mannlig sjef for psykodusten, for den del. Sånn så det ikke høres ut som om dette er noe som bare gjelder omtale av kvinner.
|
|
|
#8 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Det kan hende at ladingen av kjerring er i forandring, eventuelt at det har annen betydning i by enn i bygd. Mannen min blir sur på meg hvis jeg omtaler meg selv som kjerringa hans, selv om det er på spøk. Han synes det er et veldig negativt ord. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg stusset også på det første gang jeg så det i bruk. Men jeg synes det var innmari passende siden hun er en liten engel for oss.
|
|
|
|
#11 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg har ikke hørt utrykket før, og har ikke lest tråden, men jeg ser for meg at meningen må være at man er så UTROOOOLIG takknemlig for jobben som er gjort. Det ville være den meningen jeg la i ordet. Jeg kjenner jeg blir varm inni meg av tanken på å komme hjem til strøkent rent hus.
|
|
|
#12 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg skjønner at intensjonen er god, men grøsser likevel litt når jeg ser sånne uttrykk. Jeg blir ofte omtalt som engel selv, i jobben min som sykepleier. Flott at folk setter pris på jobben jeg gjør, og omsorgen jeg gir. Jeg tar gjerne imot ros som går på kompetanse og trygghet i måten jeg utfører jobben min på. Men jeg er ikke noen engel, og jeg gjør ikke jobben av godhet, men for penger. Faktisk.
|
|
|
#13 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg har aldri sett uttrykket før jeg så det i går her inne, og jeg tenkte at det var da et snodig uttrykk å bruke på vaskehjelpen. Her i huset kaller vi (inkludert ungene) henne ved navn når vi snakker om henne
|
|
|
#14 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg lurer på om det ikke er du som er litt nedlatende, jeg, Heilo.
|
|
|
#15 |
|
Sperret
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Jeg har aldri hørt om dette uttrykket før. Etter å ha lest hovedinnlegget må jeg jo si at det var litt tankevekkende og at jeg langt på vei er enig i mye. Jeg synes likevel at det er en ganske betydelig forskjell på måten man bruker slike betegnelser på i forhold til om det er ok eller ikke. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Mother of Dragons
|
Som Filippa sier så tror jeg det er rimelig vanlig at sykepleiere blir kalt "engler". Og selv om det er godt ment, som i betydningen av at "du er en snill person som gjør sånt for meg" så er det en feil betegnelse, da tillegger man en profesjonell person egenskaper som er personlige, ikke profesjonelle.
|
|
|
#17 |
|
Sperret
|
Det er sant. Men så er jo heller ikke pasientene profesjonelle, så om de prøver å uttrykke takknemlighet på en klønete måte innimellom, kan kanskje sykepleierne takle det profesjonelt? Jeg synes altså at det er viktig å skille på enkeltutsagn og de som måtte bruke slike uttrykk generelt. Men er det virkelig noen (eller så mange at det er et problem eller trenger å være et tema) som sier vaskeengler og sykepleierengler o.l. om yrkesgrupper, altså? Jeg synes det er noe annet at en pasient sier at en sykepleier "er en engel" i takknemlighet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi gjør det, altså.
|
|
|
#19 |
|
Sperret
|
Det skjønner jeg godt. Og dette med tone/kontekst, som du sier, er jo i de fleste tilfeller superviktig. Jeg ser at mange mener det er nedlatende å si til folk at de gjør en viktig jobb o.l., men her finnes det også nyanser. Jeg kan fint si til folk i høystatusyrker/-stillinger at de gjør en god/viktig jobb eller annet som er trukket frem som nedlatende her, dersom jeg føler det er på sin plass å si det. Men jeg tror det kommer fint frem i settingen at det ikke er ment som noe annet enn akkurat det som sies. Også tror jeg kanskje at endel i såkalte lavstatusyrker er mye mer vare på slike utsagn også? At man blir veldig bevisst på dette, og at derfor flere utsagn blir til potensielt nedlatende kommentarer.
Klyper deg i baken! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
Sv: Hvorfor kalle vaskehjelpen for engel?Kjærring er et hedersord her!
|
|
![]() |
|
|