Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skolen ba barna forlate Facebook

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-01-11, 23:05   #1
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Skolen ba barna forlate Facebook

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Ingen som reagerer på at skolen truet med og utlevere taushetsbelagt info til FB? Det er tydeligvis helt greit?

Jeg synes ikke det kom klart nok fram at det faktisk hadde skjedd.

Gammel 21-01-11, 23:11   #2
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nei, jeg synes også denne biten var temmelig vag.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-11, 23:11   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Er det alderen til barna som er taushetsbelagt info, eller truet læreren med å fortelle FB at de har trykket LIKER på Justin Bieber?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:01   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppfatter dere virkelig "regler"på et privateid, profittmotivert nettsamfunn som ViktigeTM å følge?

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 09:11   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Oppfatter dere virkelig "regler"på et privateid, profittmotivert nettsamfunn som ViktigeTM å følge?

Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør.

Er det forresten ikke et tankekors at det foregår så mye FB-mobbing på denne skolen hvis foreldrene følger opp det som skjer der så godt som de sier?

Gammel 22-01-11, 20:09   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, men jeg oppfatter det som svært viktig å ikke undergrave det fornuftige læreren sier (jeg tror ikke et sekund på at han har "truet" noen) på den måten som foreldrene her gjør.

Er det forresten ikke et tankekors at det foregår så mye FB-mobbing på denne skolen hvis foreldrene følger opp det som skjer der så godt som de sier?

Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....

Gammel 22-01-11, 22:57   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg har ikke lest artikkelen, men skulle vel anta at mobbing, uansett hvor den foregår ikke forsvinner med FB profiler og skolen har en lang vei å gå både i forhold til elever og nettkunnskap og i forhold til ignorante foreldre....

Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte.

Gammel 22-01-11, 23:03   #8
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei, den forsvinner ikke, men en viktig arena for mobbing ville forsvunnet hvis FB-profilene ble borte.

Hadde det ikke vært lurere å lære dem å bruke nett og FB på en alright måte?

Gammel 22-01-11, 00:26   #9
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er enig med advokaten, jeg:

Sitat:

Skolen må ha en hjemmel for å bestemme hva barna skal bedrive på fritiden. Så må det være opp til Facebook å håndheve aldersgrensen de har satt. Riset bak speilet er at skolen skal angi barna til Facebook, men den type personlig informasjon kan de ikke utlevere

Når det er sagt: Jeg ville nok aldri ha rast i media om krenkelse etc. I alle fall ikke om annet enn trusselen om utlevering av personlig informasjon til en tredjepart.

I prinsippet handler det for meg om selvtekt. Jeg løper ikke rundt og leker politi selv om jeg mener kriminalitet er galt, liksom.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-01-11, 00:36   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Hvis saken er slik den blir beskrevet i artikkelen, så er jeg enig med foreldrene her. Hvis dette stemmer,så har lærerne _truet_ elevene til å slette seg, og det er ikke greit. En oppfordring derimot, det blir noe annet, selv om denne oppfordringen kanskje burde gått til foreldrene også.

På skolen vår så har de tre største trinnene en ansatt som jobber mye innen miljø. Dette innebærer blant annet at hun har fått en stor rolle i det å se elevene og ¨å være der for dem. Hun har blitt en person som de går til, med større og/eller mindre problemer. Problemer de kanskje ikke vil gå til lærer med, etc.

Hun har blitt en meget populær person i skolen, og en person elevene har valgt å stole på, så da hun ble nedrent av venneforespørsler på fb, så laget hun seg en egen profil til dette. Hun ville vel, av forskjellige årsaker, ikke ha elevene inn på sin private profil.

Jeg antar at hun ikke tenkte over dette med aldersgrensen da hun opprettet denne profilen, og som mor så så jeg ikke noe negativt i det, da jeg så at jenta mi hadde henne som venn. (stusset jo først på at en skoleansatt lot elevene komme inn på sin bruker, i den grad hun gjorde, men så fant jeg ut av dette med to profiler, og anså det hele som helt ok)

Selvfølgelig kom jo dette skolen for øret også, og da tok de grep. Ikke mot elevene, men mot denne voksne. Hun fikk, med bakgrunn i aldersgrensen, klar beskjed om å slette denne profilen.

Dette kravet etterfulgte hun selvfølgelig, til elevenes store fortvilelse. Jenta mi var sinna på skolen, men etter at jeg forklarte, så ble hun enig. Jeg forklarte at det er en ting at vi foreldre faktisk har gitt aksept for at hun registrerte deg der for tidlig, og det samme med de som legger henne til som venn, men det blir noe helt annet nå skolen også gir aksept for dette regelbruddet, og denne ene voksne representerer faktisk skolen.

Jeg synes skolen reagerte helt riktig her. Selvfølgelig kunne de slått ned på de elevene som er under 13 år også, men de har tydeligvis innsett at det er noe de ikke kan legge seg for mye borti, annet enn å oppfordre.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-01-11, 19:11   #11
Hobbes
Snikende tiger

Hobbes sin avatar

Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå gjør du deg vanskelig, Floksa. Jeg sa ikke at vi driter i hele Skumle Internettet og later som om det er en arena som ikke finnes. Jeg sa at vi jobber mye med nettvett. Det jeg også sier er qt jeg ikke oppfordrer elevene mine til å gjøre noe de strengt tatt ikke har lov til. Zulu ga en god sammenlikning der. En ting er å forebygge, en annen ting er å oppfordre.

Gammel 28-01-11, 02:46   #12
Garamond
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Garamond har et hav av muligheter foran seg
Standard

Dersom det gjelder skolens internett er de i sin fulle rett., Skolens nettverk har pedagogiske formål. Noen skoler stenger til og med Facebook for elevene. Dessuten tar Facebook mye nettkapasitet

Garamond er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 10:48   #13
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Dersom det gjelder skolens internett er de i sin fulle rett., Skolens nettverk har pedagogiske formål. Noen skoler stenger til og med Facebook for elevene. Dessuten tar Facebook mye nettkapasitet

Dersom du leser tråden så er det ikke det vi diskuterer. Skolen ba/truet elevene til å slette sine FB-kontoer.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:00   #14
Garamond
Fullverdig medlem

Standard

Dersom du leser tråden så er det ikke det vi diskuterer. Skolen ba/truet elevene til å slette sine FB-kontoer.

Jada, jeg har lest tråden.

Jeg er noen ganger skeptisk til Aftenpostens vinklinger fordi de ikke alltid er like flinke til å få frem alle fakta. Her presenteres ikke skolens syn på saken bredt nok synes jeg.

Svært mange elever har tilgang til skolenettet i skoletiden. Da er det skolens retningslinjer som gjelder hvis elevene bruker sine private konti i skoletiden er skolen i sin fulle rett.

Selv om skolen ikke gir elevene nettilgang synes jeg fortsatt det er greit at de gir beskjed til facebook når de vet at elever som er for små har facebookkonti. Jeg kan ikke se noe galt i det. Skolen kan uansett ikke stenge elevenes konti, bare oppfordre dem til å gjøre det selv eller oppfordre facebook til å gjøre det. Det er helt greit at skolen har en klar profil angående dette synes jeg.

Gammel 28-01-11, 21:05   #15
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Garamond, her.

Jada, jeg har lest tråden.
Selv om skolen ikke gir elevene nettilgang synes jeg fortsatt det er greit at de gir beskjed til facebook når de vet at elever som er for små har facebookkonti.

Mener du dette seriøst? At skolen skal gi personlige opplysninger til en kommersiell aktør? Det er altså virkelig ikke skolens oppgave, skolen har ingen ting med om barna er på Facebook eller ikke. De kan selvfølgelig oppfordre foreldrene til å snakke med barna om det, men skolen har ingen rett til å informere Facebook om noe som helst om elevene sine. Det skulle da også bare mangle.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-11, 05:37   #16
Garamond
Fullverdig medlem

Standard

Mener du dette seriøst? At skolen skal gi personlige opplysninger til en kommersiell aktør? Det er altså virkelig ikke skolens oppgave, skolen har ingen ting med om barna er på Facebook eller ikke. De kan selvfølgelig oppfordre foreldrene til å snakke med barna om det, men skolen har ingen rett til å informere Facebook om noe som helst om elevene sine. Det skulle da også bare mangle.

Dette var ikke hovedpoenget i det jeg skrev. Hovedsynet mitt ligger i biten du har kuttet vekk. Der kom jeg inn på at skolen trolig har trådløst internett som elevene benytter med sine private datamaskiner. Da er det etter min mening skolens oppgave å hindre misbruk.

Ellers er jeg delvis enig. Det er mulig skolen har en taushetsplikt om elevenes alder selv om jeg er usikker på den konkrete hjemmelen for akkurat det.

Gammel 28-01-11, 15:21   #17
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Skolen "vår" har sagt klart i fra at de oppfordrer foreldrene til å holde barna vekk fra facebook fram til de er gamle nok, altså 13 år. Det syns jeg er en helt greit måte å gå fram på. Merker jo at enkelte foreldre syns skolen blander seg oppi noe de ikke har noe med, men der er jeg uenig. Det har vært tilfeller av mobbing på blant annet facebook av barneskoleelever.

I 5. klasse, der minste går, har halvparten av barna facebookprofil. De er 10 år gamle. Barnet mitt har ikke fått lov til det, og det får hun ikke før hun er 13 år.

Syns det er et dårlig signal til barna å mene at det er greit at de ljuger på alderen for å få facebookprofil.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:24   #18
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes også det er greit at skolen oppfordrer foreldrene til å holde ungene unna Facebook (og selvsagt at de tar opp eventuell nettmobbing). Og det er klart det er vanskelig å være helt sikker på hva lærerne/skolen faktisk har sagt til ungene (både unger og journalister kan overdramatisere, har jeg latt meg fortelle), men jeg synes ikke det er greit om skolen på noen måte har "truet" elevene til å slette sine egne profiler.

Gammel 28-01-11, 15:54   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes også det er greit at skolen oppfordrer foreldrene til å holde ungene unna Facebook (og selvsagt at de tar opp eventuell nettmobbing). Og det er klart det er vanskelig å være helt sikker på hva lærerne/skolen faktisk har sagt til ungene (både unger og journalister kan overdramatisere, har jeg latt meg fortelle), men jeg synes ikke det er greit om skolen på noen måte har "truet" elevene til å slette sine egne profiler.

Jeg synes bare det virker så innmari usannsynlig at "skolen" som sådan har truet elevene til det. Dersom det stemmer at én lærer har kommet med en uttalelse som kan tolkes i den retning, så er det selvsagt ikke greit, men heller ikke hverken advokat- eller mediamat, synes jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:31.