Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Spellemannsprisen, Sundfør og Bare Egil

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-01-11, 23:18   #41
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
teamor er litt kulteamor er litt kul
Standard

Sv: Spellemannsprisen, Sundfør og Bare Egil

Jeg har grublet mye på denne, og jo mer jeg grubler jo mer uenig er jeg med Sundfør. Jeg var på en konferanse i tyskland i forrige uke, hvor temaet var musikk og kjønn, så debatten er aktuell for meg på mange plan.

Jeg er jo enig i mye av det hun sier, men ikke konklusjonen.
Vi kan godt slå sammen kategoriene, men det er ,ca 300% flere menn som er soloartister, så det fører bare til en ytterligere marginalisering av kvinnene.

Problemet i andre deler av musikklivet er at man ofte ser at det er kun kvinnen som blir "kjønnet", mens mennene slipper merkelapp. Altså: Robert Schumann er komponist, Clara Schumann er kvinnelig komponist. I spellemannsammenhengen er det jo ikke kvinnelig mot normalt, men kvinnelig mot mannlig - det er mye mer ok.

Dessuten blir det jo en pris mindre, og det er jo bare kjedelig Å sjangerinndele enda mer er så godt som umulig å gjøre på en fornuftig måte - det er ganske merkelig i enkelte kategorier allerede sånn det er i dag (i forhold til hvilke plater som blir påmeldt i hvilke kategorier. Det er jo veldig i tiden at all musikk skal være genreoverskidendre- flott, flott, men vanskelig å kategorisere logisk nok )

Egil - han er bare hysterisk morsom, ferdig med det

teamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 10:39   #42
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg forstår ikke Sundfør helt, siden det finnes en for menn og en for kvinner er det vel greit? Altså, i betydningen rettferdig, det er jo bare en måte og dele inn på, og ikke noko kvarlitetsmessig forskjell som ligger i å være kvinnelig eller mannlig?
Han der skjeggemannen er jo bare rar og vanskelig å ta alvorlig

Gammel 23-01-11, 10:48   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Argumentet men "en pris mindre" skjønner jeg ikke. Pr i dag blir en brøkdel av prisene ikke vist på TV, fordi de blir ansett som "for kjedelige". På den måten holdes massepublikumet fra muligheten til å oppdage en rekke sjangre, komponister og utøvere, og disse sjangrene blir degradert i viktighet. Jeg skjønner Sundførs argument mot kjønnsdeling, og jeg skjønner Teamors argument for. Fra et musikalsk perspektiv syns jeg allikevel at bedre sjangerinndeling hadde vært å foretrekke, framfor kjønn.

Dette fordi kjønnsbåsene ikke er sjangernøytrale, de tar kun for seg artister innen populærmusikk, og på den måten viderefører sjangerdiskrimineringen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 10:59   #44
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Standard

Ang antall priser Tallulah: Det er i popklassene det er definitivt flest påmeldte. De prisene som ikke vises på tv er alt det Tv2 mener er for smalt. Så å fjerne en pop-pris er noe litt annet enn alt det andre greiene.

Jeg tror Sundfør føler at hun ikke får konkurrere med de "virkelig gode", og jeg skjønner hva hun mener men mener dette er et blindspor.

Gammel 23-01-11, 11:00   #45
teamor
Superduperaktiv

teamor sin avatar

Standard

Å dele inn etter kjønn er jo selvsagt like søkt som å dele inn etter fylke eller alder som tidligere nevnt i tråden, men det er nå en metode å få fordelt litt priser på.

Gammel 23-01-11, 11:13   #46
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Men altså: Man har jo kvinnelig skuespiller og mannlig skuespiller under Oscar. Skal man kanskje bare droppe det også fordi man er først og fremst er skuespiller?

Gammel 23-01-11, 11:16   #47
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av teamor, her.

Ang antall priser Tallulah: Det er i popklassene det er definitivt flest påmeldte. De prisene som ikke vises på tv er alt det Tv2 mener er for smalt. Så å fjerne en pop-pris er noe litt annet enn alt det andre greiene.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du argumenterer for eller i mot? At Tv2 syns det er for smalt er nettopp det jeg sa. Å fjerne kjønnsinndelingen er ikke det samme som å fjerne en pop-pris, med det navnet burde den jo ikke være begrenset til pop i det hele tatt. Ønsker man flere priser å gi til populærmusikken er det fullt mulig uten å kjønnsinndele det.

Gammel 23-01-11, 11:18   #48
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Men altså: Man har jo kvinnelig skuespiller og mannlig skuespiller under Oscar. Skal man kanskje bare droppe det også fordi man er først og fremst er skuespiller?

Ja, jeg synes det. Og Hollywood er kanskje ikke det jeg ville brukt som glanseksempel på likestillingens høyborg uansett.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 11:21   #49
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Det er mange som mener at kjønnsinndelingen i Oscar også burde fjernes.

Gammel 23-01-11, 11:23   #50
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes at det hele er ganske teit i mangel på et bedre ord akkurat nå. Jeg ser virkelig ikke problemet med å dele opp musikk basert på kjønn.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 11:33   #51
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Ja, jeg synes det. Og Hollywood er kanskje ikke det jeg ville brukt som glanseksempel på likestillingens høyborg uansett.

Likestilling? Himmel og hav. Om det er likestilling som skal være føringen så tenker jeg at man kanskje bør stikke fingeren litt i jorden og tenke over hvor man skal legge arbeidet for likestilling og at sutrete popdivaer som er nominert på "feil" grunnlag skal legge føringer... Nei, jeg kjenner at dette blir rett og slett for dumt!

Gammel 23-01-11, 12:16   #52
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Agurke, her.

Sundfør er teit og Bare Egil er kul.

Gammel 23-01-11, 14:15   #53
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Man belønnes da for å være dyktig? Ville du reagert negativt på om det var inndelt i f.eks landsdeler eller alder også?

Det kommer helt ann på hva det gjaldt. Syntes også at det er forskjell på å skille kjønn og andre ting. Vi skal liksom likestille kvinner og menn for hva det er verdt over alt ellers... arbeidslivet osv. Å være artist er et arbeid, dermed så mener jeg at det heller ikke skal skilles mellom kjønn der.

Tenk om det ble delt ut slike priser på din arbeidsplass? Jeg hadde jo fått prisen omtrent hele tiden på min jobb da, ettersom vi bare er to jenter som kan få prisen.

Sist redigert av Joika : 23-01-11 kl 14:22.
Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 14:17   #54
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jøss, dette var utrolig lite Sundfør og utrolig mye Bertine Zetlitz!

Bertine Zetlitz? Ikke enig i der altså..... Syntes ikke de er i samme liga what so ever.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 14:55   #55
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Bertine Zetlitz? Ikke enig i der altså..... Syntes ikke de er i samme liga what so ever.

Nei, ikke jeg heller. Ikke overhodet. Det var derfor jeg ble så overrasket. Men de første 30 sekundende jeg hørte av denne låten hørtes nesten ut som Zetlitz. Veldig lite likt alt annet Sundfør har laget. Men, som sagt, jeg hørte bare en brøkdel av sangen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 15:00   #56
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Det kommer helt ann på hva det gjaldt. Syntes også at det er forskjell på å skille kjønn og andre ting. Vi skal liksom likestille kvinner og menn for hva det er verdt over alt ellers... arbeidslivet osv. Å være artist er et arbeid, dermed så mener jeg at det heller ikke skal skilles mellom kjønn der.

Jeg er opptatt av likestilling og vet at vi langt i fra er i mål. Men slikt som dette bare undergraver, synes jeg.

Når man hevder at kvinne- og mannskategori er diskriminering bidrar det bare til å forsterke holdningen til de som synes at kvinnesak er tøysete. Også gjør man "kvinne- mann" greia til en større deal enn den er. Det blir litt som å protestere på at det ikke skal kåres en "Beste skiløper i 7a" og en ""Beste skiløper i 7b" - for.... ja, for hva da?

Man heller undergraver kvinnekamp på denne måten, fordi man selv sier som kvinne at "Beste kvinnelige et eller annet" skulle være dårligere enn en "beste mannlige ett eller annet" eller en felleskategori.

Gammel 23-01-11, 16:58   #57
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Egil Hegerberg! Jeg har virkelig sansen for den mannen. Til Susanne Sundfør tenker jeg mer "jeje". Ikke så engasjert, med andre ord.

Sist redigert av rajraj : 23-01-11 kl 18:54.
rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 17:34   #58
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er prinsipielt enig med Sundfør. (Og selvfølgelig helt enig i at Egil uansett er veldig morsom.)

Denne type "kvotering" innenfor kunstneriske prestasjoner har negative og positive elementer. På den ene siden gjør det det lettere for kvinner å få nødvendig pr for å hevde seg, samtidig har jeg ingen problemer med at det er svært irriterende for de som ikke trenger denne "hjelpen" for å få et publikum og aksept for sin kunst.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 17:45   #59
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skjøner prinsippet til Sundfør. Om en skulle kåre beste maleri feks, da vil det jo være litt rart med kvinne og manne-kategori.

Gammel 23-01-11, 18:27   #60
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er også prinsipielt enig med Sundfør, bare ikke veldig engasjert. Og Egil er en riktig søtnos.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:10.