Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-11, 17:34   #41
Minty
Bør lage seg en tittel selv

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Tja... Storeggaraset ga vel både tsunami og jordskjelv. Det skyldtes landheving etter istiden, og det må jo sier å være en klimaendring.

Men de store jordskjelvene som knyttes til platebevegelser har ikke så mye med klimaendringer å gjøre.

Det er ikke snakk om menneskeskapte klimaendringer, burde presisert det.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 18:07   #42
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg merker jeg syns det er litt ekkelt... men jeg er typen som nesten griner når jeg hører om universet og planeter og hvordan vi "svever" rundt uti der.. Holdt på å få nervøst sammenbrudd i fysikktimene i fjor.. hehe..

men ja. jeg syns det er ganske ekkelt. men tror ikke det er noe som skjer sånn *vips* NÅ.. tror kanskje "vi" i ca 100 år fremover kommer til å oppleve mer og mer slike ting og så plutselig en dag så.... jah.. så skjer det noe som ender alt ganske sånn pang... Håper bare det er lenge til. Tanken på å ikke kunne beskytte barna mine mot noe slikt, er helt grusom...

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-11, 18:24   #43
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

åh hadde ikke fått med meg dette med atomannlegget i flammer.. hjelpes.. :S

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 09:00   #44
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Men Mayaforskere sier Maya-indianere aldri har spåå at verden skulle gå under - kalenderen stoppet i 2012. Det betyr at noe skulle skje da, antakelig at de skulle...... lage en ny kalender.......

På tide å ta frem denne igjen, skjønner jeg:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg maya_calendar_2012.JPG (84,1 KB, 101 visninger)
Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 10:34   #45
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes forøvrig det er helt feil å si 21.12.2012. Hva søren skal det forestille liksom? Det er jo bare en dato. Nei, 21.12.2112 - da snakker vi tall som svinger.

Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 10:51   #46
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det har alltid vært risky å bygge huset sitt oppå en kontinentalplategrense.

Og hva med å sette et atomkraftverk oppå?
Jeg er riktignok blond, men får lyst til å rive meg i håret og spørre hvorfor i all verden gjorde de det?

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 10:58   #47
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg er riktignok blond, men får lyst til å rive meg i håret og spørre hvorfor i all verden gjorde de det?

Indeed. Det som får MEG til å tenke i litt dommedagsbaner, er akkurat dette med atomkraftverket. Jeg skulle ønske de ikke bygget sånne i det hele tatt, at de hadde alternativer.

Gammel 12-03-11, 11:03   #48
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Atom er goersskummelt. Aassa helt ned mot kysten da gitt ... I full eksplosjon for oeyeblikket ogsaa!!

Gammel 12-03-11, 11:27   #49
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Nei, det har alltid vært risky å bygge huset sitt oppå en kontinentalplategrense.

Ikke bare en, men tre i Japans tilfelle.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 11:41   #50
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Tja - det var jo ikke så mange alternativer ute og gikk da. Energi måtte de nesten ha, og kontinentalplatene er jo der og kan intet gjøres med. Hadde jo vært bedre om de satset på bølgekraft, men den teknologien var ikke der da de trengte energi.

Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 11:47   #51
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Japan hadde jo ikke vært der hvis det ikke var for de tre kontinentalplatene.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 11:54   #52
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Hvordan er mulighetene for geotermisk energi på Japan, lurer jeg på? Slik som på Island?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 14:46   #53
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Derimot kjenner jeg at jeg er JÆVLIG redd for brennende atomanlegg

Njah. Litt skummelt er det jo, men vestlige atomreaktorer er bygget på en helt annen måte som gjør at de tåler mye, blant annet med indre og ytre kjerner og tjohei. Og systemer for å kjøle ned hele sulamitten, slik som de holder på med akkurat nå.

Radioaktivt avfall er ikke til å kimse av, det er ikke det, men jeg har tiltro til at japanerne fikser det her.
Ikke minst fordi de ikke har for vane å slurve med noe som helst.

Gammel 12-03-11, 15:34   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Enig med Ru. Jeg er ikke i nærheten av like stressa over et jordskjelvrammet atomanlegg i Japan som jeg er over de som står og pumper i gang strøm på ganske stusselige vilkår rett borti her - i Russland.

Svar med sitat
Gammel 12-03-11, 17:53   #55
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Jeg kan lite om geologi, men er det så at man tenker seg at klimaendringer kan trigge jordskjelv?

Det er mogleg at klimaendringar kan forårsaka geologiske "hendingar" som jordskjelv og vulkanutbrot om isbrear over forkastningar/rifter i jordskorpa smeltar - dei tynger ned jordskorpa og når vekta forsvinn hevar ho seg og kan verta ustabil.

Gammel 12-03-11, 18:09   #56
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg er på linje med SF her. Brennende atomanlegg i Japan er kjipe greier, men det er tross alt japanere vi snakker om her. Ikke akkurat det folkeslaget som jeg har minst tillitt til når det gjelder å fikseordne tekniske problemer. Jeg får litt mer pustebesvær når jeg tenker på atomrustholkene som driftes av våre naboer i nordøst.

Men at jordskjelv er hjerteskjærende saker er det ingen tvil om. Uansett om vi snakker Japan, New Zealand eller Haiti. De langsiktige konsekvensene for befolkningen er dessuten av en helt annen karakter enn på Haiti.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 12:09   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Forresten - når det er snakk om katastrofer og sånn.
Da Vesuv eksploderte sto det en søyle av aske og stein tre kilometer opp i været i flere døgn. Folkene i Pompeii døde av varmen som knuste alle knokler som om de var glass og fylte lungene med støv som på innpust nummer to ble sement. Alle i regionen var sjanseløse og det er kun én øyenvitneskildring fra en fyr som prøvde å komme til unnsetning via båt, men måtte gi opp på grunn av varmen og nedfallet.

Det har smelt og braket litt før om åra og.

Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 12:29   #58
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er overbevist om at enden er nær etter en kveld der jeg klikket meg innom både Politiet (TV Norge), Charterfeber (TV3) og Paradise Hotel (TV3).

I går var jeg inne på Engleskolens Facebooksider, og jeg fortsatt ikke i tvil om hvilken vei det går. Tvert imot.

Gammel 14-03-11, 12:31   #59
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med andre ord er det liten vits i å vaske til jul? :fokuserer på det positive:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-11, 12:37   #60
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i grunn bare sett nyhetene på NRK og greier ikke helt å tro på at dette er peanuts, særlig ikke nå som det er vaslet et nytt stort sjelv.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:37.