|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i Japan
Det er ikke snakk om menneskeskapte klimaendringer, burde presisert det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanJeg merker jeg syns det er litt ekkelt... men jeg er typen som nesten griner når jeg hører om universet og planeter og hvordan vi "svever" rundt uti der.. Holdt på å få nervøst sammenbrudd i fysikktimene i fjor.. hehe..
![]() |
#44 |
Profesjonelt paranoid
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
På tide å ta frem denne igjen, skjønner jeg: |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Passiv
|
|
![]() |
![]() |
#46 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og hva med å sette et atomkraftverk oppå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Indeed. Det som får MEG til å tenke i litt dommedagsbaner, er akkurat dette med atomkraftverket. Jeg skulle ønske de ikke bygget sånne i det hele tatt, at de hadde alternativer.
![]() |
#48 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanAtom er goersskummelt. Aassa helt ned mot kysten da gitt ... I full eksplosjon for oeyeblikket ogsaa!!
![]() |
#49 |
Medlem siden: Sep 2007
Ikke bare en, men tre i Japans tilfelle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Passiv
|
Tja - det var jo ikke så mange alternativer ute og gikk da. Energi måtte de nesten ha, og kontinentalplatene er jo der og kan intet gjøres med. Hadde jo vært bedre om de satset på bølgekraft, men den teknologien var ikke der da de trengte energi. |
![]() |
![]() |
#51 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanJapan hadde jo ikke vært der hvis det ikke var for de tre kontinentalplatene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Protonterapeut
|
Njah. Litt skummelt er det jo, men vestlige atomreaktorer er bygget på en helt annen måte som gjør at de tåler mye, blant annet med indre og ytre kjerner og tjohei. Og systemer for å kjøle ned hele sulamitten, slik som de holder på med akkurat nå.
![]() |
#54 |
Passiv
|
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanEnig med Ru. Jeg er ikke i nærheten av like stressa over et jordskjelvrammet atomanlegg i Japan som jeg er over de som står og pumper i gang strøm på ganske stusselige vilkår rett borti her - i Russland. |
![]() |
![]() |
#55 |
Forelska
|
Det er mogleg at klimaendringar kan forårsaka geologiske "hendingar" som jordskjelv og vulkanutbrot om isbrear over forkastningar/rifter i jordskorpa smeltar - dei tynger ned jordskorpa og når vekta forsvinn hevar ho seg og kan verta ustabil.
![]() |
![]() |
#56 |
villende
|
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanJeg kjenner at jeg er på linje med SF her. Brennende atomanlegg i Japan er kjipe greier, men det er tross alt japanere vi snakker om her. Ikke akkurat det folkeslaget som jeg har minst tillitt til når det gjelder å fikseordne tekniske problemer. Jeg får litt mer pustebesvær når jeg tenker på atomrustholkene som driftes av våre naboer i nordøst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Passiv
|
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanForresten - når det er snakk om katastrofer og sånn. |
![]() |
![]() |
#58 |
This is normal!
|
I går var jeg inne på Engleskolens Facebooksider, og jeg fortsatt ikke i tvil om hvilken vei det går. Tvert imot.
![]() |
![]() |
#59 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanMed andre ord er det liten vits i å vaske til jul? :fokuserer på det positive: |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
can-jur
|
![]() Sv: Går verden under nå? Jordskjelv og tsunami i JapanJeg har i grunn bare sett nyhetene på NRK og greier ikke helt å tro på at dette er peanuts, særlig ikke nå som det er vaslet et nytt stort sjelv.
![]() |
![]() |
|
|