Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Datalagringsdirektivet?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-03-11, 23:23   #41
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Datalagringsdirektivet?

Jeg må nesten le litt når jeg ser "avtalen" Ap og H har kommet fram til, med da krav til hvordan data skal lagres, sporing av bruk, autorisasjon og oppfølging av hvem som skal ha tilgang osv. For en del aktører er det store mengder data, og mange systemer. Det er store summer som bedriftene pålegges. Og det offentlig pålegges det også i mange sammenhenger, slik at man her også skal ha ytterligere offentlige kostnader og byråkrati.

Og med mange systemer og store selskaper ender man alltid opp med "mange kokker", og man ender opp med at det er mange som har tilgang - for ikke å glemme det offentlige, hvor det nok kan være tilfeller med enda mere rot og uavklarte roller.

Så da synes jeg det blir et ganske så legitimt spørsmål å stille i henhold til hva man kunne fått fram av "tradisjonelt politiarbeid" for de samme summene.

Og en del av policyene for hvordan det skal kunne brukes i etterforskning og til hva, og kun i henhold til saker som har en viss strafferamme... Og med de datamengdene er det jo alltids interessant å se om politiet har kompetansen, eller om det da skal benyttes mye ekstra ressurser for å prøve å finne ut om det er noe i dataene som kan brukes, avgjøre om det kan brukes videre etc. For man skal jo her huske at de mener at den store gevinsten er for å *unngå* kriminaliteten, ikke bare som bevisførsel i ettertid...

Gammel 28-03-11, 23:40   #42
Slettet bruker
Passiv

Standard

Stemmer Høyre for den omforente løsningen, så melder jeg meg ut.
Jeg er ikke, og vil ikke godta at alle digitale spor jeg etterlater meg lagres i tilfelle jeg skulle finne på å gjøre noe galt. Skyldig til det motsatte er bevist, liksom. Hva blir det neste?

Og jeg har selv sett politiet på kildejakt etter en av min manns kilder. De fikk tilgang til overvåkningsteiper fra hele sentrum av denne byen. Helt uten videre. Og jeg tipper at lekking av sensitiv informasjon godt kan ha en strafferamme på mer enn fire år. Og da ødelegger man pressens absolutte kildevern, og det er i hvert fall ikke greit.

Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 11:43   #43
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FoF: Stem Venstre!!

Gammel 29-03-11, 13:16   #44
Marge

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes denne artikkelen illustrerer en del problemer som også vil være relevant i forhold til datalagringsdirektivet og datalagring generelt: "Kunnskap med etisk bismak"

Jeg tror også det er viktig å se datalagringsdirektivet i en større sammenheng. Det handler ikke om å være for og i mot DLD, men om hvilke konsekvenser den informasjonsteknologiske utvilklingen har for personvernet. Hvordan lagret informasjon kan utnyttes/misbrukes og hvilke etiske utfordringer vi stilles overfor.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-11, 15:08   #45
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

En ting er vel at mye lagres allerede, men en helt annen ting er at alt dette nå samles sammen og settes i system. Og at det eneste de oppnår er at hvermannsens informasjon blir lagret, siden de kriminelle finner omveier. What's the point?

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 01:04   #46
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Marge, her.

Jeg synes denne artikkelen illustrerer en del problemer som også vil være relevant i forhold til datalagringsdirektivet og datalagring generelt: "Kunnskap med etisk bismak"

Jeg tror også det er viktig å se datalagringsdirektivet i en større sammenheng. Det handler ikke om å være for og i mot DLD, men om hvilke konsekvenser den informasjonsteknologiske utvilklingen har for personvernet. Hvordan lagret informasjon kan utnyttes/misbrukes og hvilke etiske utfordringer vi stilles overfor.

Og ikke å glemme - tradisjonen er at slik utvides i omfang. Om noen år er spørsmålet om ikke dataene også skal lagres, hvordan ellers bruken av data kan benyttes, hvilke private aktører som skal ha tilgang til data, hva som skal til for å få tilgang til informasjonen osv.

Gammel 03-04-11, 01:54   #47
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Så da synes jeg det blir et ganske så legitimt spørsmål å stille i henhold til hva man kunne fått fram av "tradisjonelt politiarbeid" for de samme summene.

Veldig, veldig bra poeng.

At mitt eget parti går inn for dette direktivet gjør meg både og . For det første er jeg prinsipielt imot at data om meg skal lagres uten at jeg er mistenkt for noe som helst, og for det andre har jeg ingen som helst tillit til at tilgangskontrollen vil bli forvaltet på en så forsvarlig måte som man hevder.

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 08:54   #48
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er ikke så lenge siden at ganske mange menn i Bergen ble bedt om å avlegge DNA prøve i forbindelse med at mobilene deres var registrert i et område hvor det var begått en voldtekt. Nå har det jo i ettertid vist seg at DNA profilene ikke har blitt slettet slik de skulle.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 10:04   #49
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Det er ikke så lenge siden at ganske mange menn i Bergen ble bedt om å avlegge DNA prøve i forbindelse med at mobilene deres var registrert i et område hvor det var begått en voldtekt. Nå har det jo i ettertid vist seg at DNA profilene ikke har blitt slettet slik de skulle.

Er man i det hele tatt overrasket? I teorien er det ingen forskjell på teori og praksis. i praksis så er det det.

Men jeg tenker litt på akkurat dette med lagring av DNA. Kan noen fortelle meg - som om jeg var et lite barn - hvorfor vi ikke vil ha et generelt DNA-register? Min morfar forsvant på havet og har ikke blitt funnet. Min mor har derfor blitt bedt om å avgi DNA-prøve (frivillig, selvsagt) slik at hvis man finner noen levninger etter ham, så kan han identifiseres. Jeg syns dette er en god ting, ikke minst etter katastrofer ala Japan i år eller Thailand/Indonesia i 2004.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 11:39   #50
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

2015 utvides datalagringsdirektivet til å inneholde at alt trafikk knyttes opp i mot DNA. 2022 har forsikringsselskapene også automatisk fått tilgang til alle DNA-basen for å avgjøre om hvorvidt du kan få forsikring eller ikke.... Det hadde da imidlertid vist seg at allerede siden 2014 hadde tre større selskaper hatt tilgang til store DNA-baser og benyttet dette som grunnlag for å avslå forskringer. Disse basene var ikke komplette, men ble også benyttet for at andre i familie og slekt ble "screenet".

Gammel 03-04-11, 15:00   #51
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

2015 utvides datalagringsdirektivet til å inneholde at alt trafikk knyttes opp i mot DNA. 2022 har forsikringsselskapene også automatisk fått tilgang til alle DNA-basen for å avgjøre om hvorvidt du kan få forsikring eller ikke.... Det hadde da imidlertid vist seg at allerede siden 2014 hadde tre større selskaper hatt tilgang til store DNA-baser og benyttet dette som grunnlag for å avslå forskringer. Disse basene var ikke komplette, men ble også benyttet for at andre i familie og slekt ble "screenet".

For en undelig måte å skrive på. Besitter du en krystallkule kanskje?? Makan til skremselspropaganda.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er viktig å diskutere og debattere personvern og etiske hensysn knyttet til både DNA og DLD, men da på et saklig nivå.

Gammel 03-04-11, 15:39   #52
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Jeg er i mot dld på prinsipielt grunnlag, og åpner vi for dette, åpner vi for at grensen for hvor mye og hva slags info som skal lagres om oss stadig vil forskyves. Tanken på at hundretalls (titalls? ille nok) mobilselskaper skal lagre slik info, hvor mange mennesker som da får tilgang til informasjonen - og hvor lett det da er for at den informasjonen kommer på avveie eller misbrukes, den skremmer meg også.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 16:32   #53
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Jeg er i mot dld på prinsipielt grunnlag, og åpner vi for dette, åpner vi for at grensen for hvor mye og hva slags info som skal lagres om oss stadig vil forskyves. Tanken på at hundretalls (titalls? ille nok) mobilselskaper skal lagre slik info, hvor mange mennesker som da får tilgang til informasjonen - og hvor lett det da er for at den informasjonen kommer på avveie eller misbrukes, den skremmer meg også.

Mobilselskapene lagrer slik informasjon allerede. I flere måneder faktisk.

Gammel 03-04-11, 16:34   #54
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, jeg vet det.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 16:55   #55
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Noe av poenget er vel at i det dette direktivet iverksettes er veien ganske mye kortere til utvidelser som utgjør mye mer omfattende "overvåkning" enn det er i dag.

Også det prinisipielle i det, i dag lagres det for å kunne skrive en regning på oss, mens med dld blir det tvangslagring - som om alle er mistenkte til det motsatte er bevist, som er i motsetning til hvordan rettstaten i Norge i dag fungerer.

Gammel 03-04-11, 17:31   #56
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Vi vet vel alle hvor lett det er å si "bare litt til, bare litt til". Det er skremmende i denne sammenhengen.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 17:58   #57
mrc

mrc sin avatar

Standard

For en undelig måte å skrive på. Besitter du en krystallkule kanskje?? Makan til skremselspropaganda.

Jeg er selvfølgelig enig i at det er viktig å diskutere og debattere personvern og etiske hensysn knyttet til både DNA og DLD, men da på et saklig nivå.

Krystallkule? Tja... ;-) Men mener ikke det er usaklig.
Naturligvis satt på spissen, men faren er hvordan dette i små steg skal utvideres etter hvert. Det første, største og vanskeligste steget vil være det "tøffeste" - resten kan gå ganske gradvis med de utvidelsene forskjellige styresmakter etter hvert kan se behovene for.

Gammel 05-04-11, 12:00   #58
Slettet bruker
Passiv

Standard

Okei. Hvordan anonymiserer man seg på nett?

Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 12:17   #59
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Kjeltringer er skremmende i utgangspunktet, men datakjeltringer er skikkelig skremmende, for i tillegg til å ha veldig manglende moral er de smarte som pokker. Og tanken på snokende datakjeltringer i den type informasjon får meg til å frysninger.

Enig. Jeg har allerede opplevd at personnummeret mitt har blitt "stjålet" fra et selskap (Tele2) som jeg aldri har vært kunde hos. Dette var "noe som aldri skulle skjedd", men det gjør det likevel.

Jeg synes det er ekkelt nok å tenke på hva som havner i journalen min hos fastlegen og har ved ett tilfelle bedt om at noe jeg tok opp med henne ikke skulle føres i journalen.

Jeg ser meg mer som realistisk en paranoid når jeg er imot DLD.

Gammel 06-04-11, 15:37   #60
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Okei. Hvordan anonymiserer man seg på nett?

Vanligste løsningen vil være å benytte en utenlandsk VPN-tjeneste - i et land utenfor EU. Koster noen dollar i måneden. Hastighetene varierer noe og i en del tilfeller får man en del høyere latency slik at f.eks. videostreaming kan fungere dårligere via en slik tjeneste.

Litt info her: http://www.dinside.no/855724/surf-sikkert-med-vpn

Ellers er det vel bare å vente etter hvert til man skal få noen justismord basert på utstrakt bruk av digitale bevis og myndigheter/politi som har svært dårlig kompetanse på området. Det er tildels latterlig lett å utnytte en del av de trådløse nettverkene man har i nabolaget. Se f.eks. http://www.idg.no/pcworld/article202017.ece?curPage=2

Man har kommersielle programmer som er med på å gjøre slikt enda enklere, så det er ikke snakk om bare bruk av "undergrunnsverktøy"...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.