|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Tatt på
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Jeg er oppvokst i en liten kommune på nordvestlandet og har hatt det trygt, utfordrende og oversiktlig. Bodde neste i skogen med fjell rett bak og sjøen like nedenfor. Jeg kjedet meg i grunnen aldri, det var alltid noe å finne på selv om det ikke var flust av kulturtilbud og så mange møtesteder. Veldig flott sted å vokse opp på. Som voksen kan det kanskje virke satt og lite utviklende jobbmessig, men det har kommet seg det også de siste årene.
|
|
|
#2 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?For meg som er værsyk av meg så er alt annet enn østlandet egentlig uaktuelt. Jeg liker at vi har fire ordentlige årstider her, og at man fint kan leve uten allværsjakker.
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Det er virkelig ingenting som kan slå Stavanger når været er fint, det er bare så sjelden det er fint.
|
|
|
#4 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?
Næsj. Skjerp deg. Snakker du av erfaring? Det er ofte fint vær her. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Shake it out!
|
Erfaring, ja. Skal vi se... Sånn ca 31 år med erfaring. Og du høres ut som svigers når de forsøker å lokke oss hjem igjen. Jeg tenker nok at du og jeg enten definerer "ofte" eller "fint vær" veldig forskjellig.
|
|
|
#6 |
|
Kontrollfrik
Statistisk sett så er ikke været verre enn andre steder, men det er klart du kan finne steder med mer stabilt vær. Men jeg er ikke med på at det er mye dårlig vær. Og så er det sant at det er subjektivt, altså. Men det går ei grense for hva man kan kalle dårlig vær, og det er ikke dårligere enn amnge andre stedet. Faktisk synes jeg det er nokså lite dårlig vær. Antall soltimer er nok større i Larvik eller Stavern, men Stavanger har ikke færre soltimer enn f.eks. Molde eller hvadunåtar. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#8 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Født og oppvokst i Oslo - og ja, jeg savner "storbyen"
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#11 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?I Ålesund er det også alltid finvær, gitt.
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Det gjør ikke jeg. Det må sol til for at jeg skal kalle været fint. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Vi trives veldig godt med å bo i utkanten av Oslo, vi kommer oss raskt nok og greit til byen med buss eller tog, men har samtidig gangavstand til turområder, strand og det vi trenger av butikker, bibliotek etc. i nærheten. Men om det er det beste stedet? Nei, det tror jeg ikke. For oss passer det bra her og nå, i hvert fall, og vi bor nært deler av familien og har gode venner og gode jobber i byen. Hadde det ikke vært for de tre elementene der (familie, venner og jobb) hadde vi nok vurdert Vestlandet, der vi også har store deler av familien. Da hadde nok Bergen vunnet, vil jeg tro. Etter 13 år i Oslo er jeg fremdeles vestlending i hodet hva vær angår, og synes folk her sutrer alt for mye over hvor "dårlig" været er hvis det regner et par timer eller ikke er sol hele dagen. Været er ikke et element i vurderingen vår om å bli boende i Oslo/Akershus (flytter lenger fra byen om et par år). Men beste stedet å bo? Går ikke an å si, det er mange.
|
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Jeg bor der hvor det ikke er mulig for etninsk norske å bo, skal man tro det som skrives i Aftenposten. Med andre ord Groruddalen. Med 50 meter til skogkanten og alt jeg trenger innen rekkevidde, gode venner og et godt miljø tror jeg nok at vi blir boende her.
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#17 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Jeg tror definitivt været her er bedre enn sitt rykte. Det regner ikke SÅ mye, vi har tidlig vår, og vi får brukt strendene, vi. Men det er greit at ryktet er dårlig, for vi liker å ha strendene for oss selv.
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Jeg liker meg veldig godt i Trondheim. Byen er stor nok, men ikke så stor at avstandene blir store. Det er mulig å bo i gangavstand til byen og ha marka rett ved siden av. Man har alt man trenger innen rekkevidde. Byen er liten nok til at man ofte støter på noen man kjenner, men stor nok til at man kan sitte på cafe med en avis uten å måtte snakke med noen hvis man føler for det. Eneste ulempe er været - jeg synes våren kommer litt sent.
|
|
|
#19 |
|
lettere utlada
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?Mindy: Bor du i Texas?
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?For oss er det ikke aktuelt å bo noe annet sted enn i Oslo, når vi bor i Oslo. Helst skulle jeg ville bo i en leilighet med utsikt over fjorden og så være mest på hytten på sommeren (pendleravstand). Oslo har kulturliv og storbyfordeler som jeg liker. Vintrene er litt for mørke og jeg har som Mindy blitt bortskjemt med varme. Mindy, jeg gjetter at dere har litt mer innlandsklima enn hva vi har for det er sjelden over 34 her og jeg bor jo nærmere ekvator enn hva du gjør. Normalt på sommeren er 32 grader på dagen. Jeg er fullstendig forelsket i klimaet her, spesielt på høst, vinter og vår, men jeg takler varmen på sommeren også. |
|
|
|
![]() |
|
|