Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-11, 22:13   #1
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor er det beste stedet i Norge å bo?

Jeg er oppvokst i en liten kommune på nordvestlandet og har hatt det trygt, utfordrende og oversiktlig. Bodde neste i skogen med fjell rett bak og sjøen like nedenfor. Jeg kjedet meg i grunnen aldri, det var alltid noe å finne på selv om det ikke var flust av kulturtilbud og så mange møtesteder. Veldig flott sted å vokse opp på. Som voksen kan det kanskje virke satt og lite utviklende jobbmessig, men det har kommet seg det også de siste årene.

Nå bor jeg ikke der, og har ikke bodd der som voksen. Nå bor jeg i en storby med alt innen 10 minutters kjøring, og benytter meg lite av tilbudene som finnes her.

Gammel 04-04-11, 23:14   #2
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg som er værsyk av meg så er alt annet enn østlandet egentlig uaktuelt. Jeg liker at vi har fire ordentlige årstider her, og at man fint kan leve uten allværsjakker.

Jeg liker også veldig godt å bo i Oslo. Valgmulighetene, den relative anonymiteten, mangfoldet, kulturtilbudet...

Gammel 04-04-11, 23:29   #3
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er virkelig ingenting som kan slå Stavanger når været er fint, det er bare så sjelden det er fint. Var i alle fall enstemmig konklusjon da tre stavangerfolk og en østlending diskuterte fine steder å bo.

Gammel 04-04-11, 23:38   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Det er virkelig ingenting som kan slå Stavanger når været er fint, det er bare så sjelden det er fint.

Næsj. Skjerp deg. Snakker du av erfaring? Det er ofte fint vær her.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 23:42   #5
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Næsj. Skjerp deg. Snakker du av erfaring? Det er ofte fint vær her.

Erfaring, ja. Skal vi se... Sånn ca 31 år med erfaring. Og du høres ut som svigers når de forsøker å lokke oss hjem igjen. Jeg tenker nok at du og jeg enten definerer "ofte" eller "fint vær" veldig forskjellig.

Gammel 05-04-11, 00:08   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Erfaring, ja. Skal vi se... Sånn ca 31 år med erfaring. Og du høres ut som svigers når de forsøker å lokke oss hjem igjen. Jeg tenker nok at du og jeg enten definerer "ofte" eller "fint vær" veldig forskjellig.

Statistisk sett så er ikke været verre enn andre steder, men det er klart du kan finne steder med mer stabilt vær. Men jeg er ikke med på at det er mye dårlig vær. Og så er det sant at det er subjektivt, altså. Men det går ei grense for hva man kan kalle dårlig vær, og det er ikke dårligere enn amnge andre stedet. Faktisk synes jeg det er nokså lite dårlig vær. Antall soltimer er nok større i Larvik eller Stavern, men Stavanger har ikke færre soltimer enn f.eks. Molde eller hvadunåtar.

Gammel 05-04-11, 00:15   #7
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Statistisk sett så er ikke været verre enn andre steder, men det er klart du kan finne steder med mer stabilt vær. Men jeg er ikke med på at det er mye dårlig vær. Og så er det sant at det er subjektivt, altså. Men det går ei grense for hva man kan kalle dårlig vær, og det er ikke dårligere enn amnge andre stedet. Faktisk synes jeg det er nokså lite dårlig vær.

Statistisk sett like varmt og solrikt i Stavanger som feks Oslo og Kristiansand? Det må du nesten vise meg statistikken på for at jeg skal tro på.

Og ja, "fint vær" er subjektivt, langt på vei. Jeg definerer feks 14 grader og overskyet som fint vær i mars, 15 grader og lettskyet er fint i april, 18 grader og sol er fint i mai, mendet nytter ikke at det er sol aldri så mye om det blåser kald nordavind og er 14 grader når kalenderen viser juli. Da skal gradestokken over 20 for at det skal kalles en fin sommerdag.

Gammel 04-04-11, 23:33   #8
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Født og oppvokst i Oslo - og ja, jeg savner "storbyen"
Men akkurat slik sitasjonen er nå, med små barn - så stortrives jeg 20 minutter unna Oslo, i nærheten av en annen liten by, godt kulturtilbud for store og små, i ett "lite" eneboligfelt med gode naboer, trygg skolevei, bra skole og marka i umiddelbar nærhet.
Jeg bor tydligvis i en annen kommune enn Olympia - for vi har ikke en dust til ordfører

Men når jeg blir gammel og ungene er ute av redet, da skal jeg til Oslo igjen

Gammel 04-04-11, 23:52   #9
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Definisjonen på fint vær i Stavanger er at det har vært opphold mesteparten av dagen.

Gammel 05-04-11, 00:01   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Peaches, her.

Definisjonen på fint vær i Stavanger er at det har vært opphold mesteparten av dagen.

Noe sånn må det være, ja, for det er alltid fint vær i Stavanger når vi snakker med svigers, selv om yr sier det blåser stikker og strå og det er 14 varmegrader. I juli.

Men som sagt - ingenting slår Stavanger de dagene det virkelig er nydelig vær, uavhengig av årstid. Men jeg antar at en av grunnene til at Norge ikke er tettere befolket enn det er, også har med klima å gjøre.

: potensiell klimaflyktning:

Gammel 05-04-11, 00:03   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Ålesund er det også alltid finvær, gitt. Særlig hvis svigers har sett på tv at vi har regn her. Da ringer de ens ærend for å fortelle at de har sol.

Men de definerer altså finvær som "plussgrader og oppholdsvær".

Gammel 05-04-11, 00:08   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

IMen de definerer altså finvær som "plussgrader og oppholdsvær".

Det gjør ikke jeg. Det må sol til for at jeg skal kalle været fint.

Gammel 05-04-11, 00:18   #13
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi trives veldig godt med å bo i utkanten av Oslo, vi kommer oss raskt nok og greit til byen med buss eller tog, men har samtidig gangavstand til turområder, strand og det vi trenger av butikker, bibliotek etc. i nærheten. Men om det er det beste stedet? Nei, det tror jeg ikke. For oss passer det bra her og nå, i hvert fall, og vi bor nært deler av familien og har gode venner og gode jobber i byen. Hadde det ikke vært for de tre elementene der (familie, venner og jobb) hadde vi nok vurdert Vestlandet, der vi også har store deler av familien. Da hadde nok Bergen vunnet, vil jeg tro. Etter 13 år i Oslo er jeg fremdeles vestlending i hodet hva vær angår, og synes folk her sutrer alt for mye over hvor "dårlig" været er hvis det regner et par timer eller ikke er sol hele dagen. Været er ikke et element i vurderingen vår om å bli boende i Oslo/Akershus (flytter lenger fra byen om et par år). Men beste stedet å bo? Går ikke an å si, det er mange.

Gammel 05-04-11, 00:22   #14
Blånn

Blånn sin avatar

Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Jeg bor der hvor det ikke er mulig for etninsk norske å bo, skal man tro det som skrives i Aftenposten. Med andre ord Groruddalen. Med 50 meter til skogkanten og alt jeg trenger innen rekkevidde, gode venner og et godt miljø tror jeg nok at vi blir boende her.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:37   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Du nevnte ikke Oslo og Kristiansand, nei, som betyr at du ikke utelukket dem heller. Selvfølgelig får du rett om vi kun tar statistikk fra steder som har likt eller dårligere vær enn Stavanger, det sier jo seg selv.

Og min erfaring med Stavanger tilsier at det er visse måneder man skal være glad om det er overskyet, opphold og ikke blåser iskald nordavind. Da blir det fint vær i mine øyne.

Men jeg er nok blitt fryktelig bortskjemt på værfronten, iom jeg bor et sted hvor vinteren er som en god sommer hjemme i Norge. (Så kan der selvfølgelig diskuteres om 40+ varme og høy luftfuktighet kan defineres som fint vær, selv om solen skinner fra skyfri himmel).

Gammel 05-04-11, 00:36   #16
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er ialle fall værsyk nok så det holder, så jeg skal ikke reklamere for mitt hjemsted. Vurderer nesten å flytte til Afrika om dagen.

Gammel 05-04-11, 00:40   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror definitivt været her er bedre enn sitt rykte. Det regner ikke SÅ mye, vi har tidlig vår, og vi får brukt strendene, vi. Men det er greit at ryktet er dårlig, for vi liker å ha strendene for oss selv.

Gammel 05-04-11, 00:45   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker meg veldig godt i Trondheim. Byen er stor nok, men ikke så stor at avstandene blir store. Det er mulig å bo i gangavstand til byen og ha marka rett ved siden av. Man har alt man trenger innen rekkevidde. Byen er liten nok til at man ofte støter på noen man kjenner, men stor nok til at man kan sitte på cafe med en avis uten å måtte snakke med noen hvis man føler for det. Eneste ulempe er været - jeg synes våren kommer litt sent.

Gammel 05-04-11, 02:55   #19
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Mindy: Bor du i Texas? Høres iallefall ut som været hos broder'n. 40 graders sommer ER en smule heftig for en vestlending ja, men gubban så herlig det er å reise dit i mars, når det enda er surt her. *drømmer meg helt bort*

Ellers er jeg VELDIG glad i Stavanger. Jeg bor (nå) ganske så midt i Stavanger, og har alikevel et flott friområde og flott natur rett utfor døra mi.
Ja, jeg skal innrømme at været godt kunne vært bedre, men det er en del av sjarmen syns jeg.
Jeg bodde i 15 år på Tananger, og det var flott der også, men Stavanger er byen i mitt hjerte.

Gammel 05-04-11, 03:39   #20
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For oss er det ikke aktuelt å bo noe annet sted enn i Oslo, når vi bor i Oslo. Helst skulle jeg ville bo i en leilighet med utsikt over fjorden og så være mest på hytten på sommeren (pendleravstand). Oslo har kulturliv og storbyfordeler som jeg liker. Vintrene er litt for mørke og jeg har som Mindy blitt bortskjemt med varme. Mindy, jeg gjetter at dere har litt mer innlandsklima enn hva vi har for det er sjelden over 34 her og jeg bor jo nærmere ekvator enn hva du gjør. Normalt på sommeren er 32 grader på dagen. Jeg er fullstendig forelsket i klimaet her, spesielt på høst, vinter og vår, men jeg takler varmen på sommeren også.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:17.