|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Borte
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg er enig med dem som sier at argumentasjonen om at det er stygt er for tynn. Og jeg er uenig i at hull i ørene er en stor del av trenden om at småjenter skal se ut som små voksne. Både jeg selv, de fleste venninnene mine og moren min fikk hull i ørene da vi var barn, og jeg ser ikke på det som et nytt fenomen.
|
|
|
#2 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg har heller aldri tenkt på hull i ørene som ei ny greie. Jeg fikk for nesten 33 år siden. Da jeg var fem. Ikke uvanlig den gang. Og jeg er mammaen som sier at de ikke får gå på skolen i onepiecen. Pysjamas bruker vi hjemme. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg syns egentlig at det er et veldig dårlig argument at du syns det er stygt. Men jeg er veldig enig med deg likevel (selvom jeg ikke er enig i at hull i ørene får de til å se voksne ut), og når man legger til infeksjoner osv blir det enda mer forståelig. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Men altså, jeg finner ikke noe dokumentasjon på at hull i ørene fører til allergi, og den påstanden hører jeg veldig ofte. Jeg har opplevd, og med meg skjedde.. osv. Jeg har også nikkelallergi, og det oppstod når jeg fikk hull i ørene en gang på 70-tallet. Det var veldig vanlig at jenter fikk det da også, særlig ved skolestart, og samtlige øredobber som ble skutt inn hos frisør var med nikkel. De to legene jeg snakket med påstod hardnakket, uavhengi av hverander at allergi ikke oppstår av hull i ørene, det har vært forsket på men ikke vært mulig å finne en sammenheng. Nikkelallergi kan like gjerne komme når man bruker en beltespenne som gnisser borti huden, eller en klokke som er nær huden. Og man har et like stort problem. Den første legen sa at dette var en myte som hadde oppstått fordi mange tok hull i ørene som små før, og derved fikk sin første nikkelkontakt ved øredobbene. Unngå nikkel var hans klare tilbakemelding, uansett om det er ører eller andre steder på kroppen. Første møte med nikkel vil alltid kunne føre til allergi, og nikkeløredobber var som sagt svært utberdt tidligere. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)
Og dette er vel nettopp hvorfor allergier egentlig ikke blir hovedargumentet mitt, selv om det muligens ville ha vært en mer taktisk strategi en å diskutere på grunnlag av at det er stygt
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg vet at min datter ikke hadde godtatt en slik begrunnelse fra meg og maset hadde ikke stoppet. Det skjønner jeg igrunnen. Nå har vi ikke hatt så mye mas, hun fikk hull ifjor sommer (9 år) og det gikk ikke bra. Til tross for plast, så ble det betent. Etter en god stund med rens, rens og atter rens så bestemte hun at de skulle ut. Hun ønsker å prøve igjen, men helt når vet vi ikke helt. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke noe vanskelig å dokumentere i det hele tatt. Blant annet kan du lese følgende i Store norske leksikon.:
Med andre ord kan man anta at sjansen for å utvikle nikkelallergi tidobles(!) ved bruk av ørepynt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eldste datteren min har hatt hull i ørene i endel år. Aldri hatt noen som helst problemer inntil hun skulle ha 2 nye hull. Da gikk vi til en frisør som hadde det nyeste innen ørepiercing, en slags plastøredobb. Datteren min fikk voldsom kløe og utslett og jeg måtte til og med hente henne på skolen, så vondt hadde hun. Jeg var forberedt på å ta de ut og la de gro igjen, men i og med at hun aldri før hadde hatt reaksjon, så renset vi ørene, fjernet plastøredobbene, renset et par sølvøredobber eller var det gull ?, og satte inn. Og kløen og utslettet forsvant umiddelbart og hun hadde aldri mer problemer med hullene. Altså, hun reagerte veldig på plasten som skulle være allergifri.... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år husker jeg. Så i sommer at flere av jentene i gaten som da skulle begynne på skolen hadde fått hull i ørene. Hadde tenkt at min kunne fått nå til sommeren, men det er ikke noe ønske om det, så da blir det neppe noe av på en stund. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Borte
|
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Det er fortsatt mye gull og sølv som innholder nikkel dessverre. Det er dessverre også slik at de som selger ørepynten ikke alltid har peiling på hva som er i metallet. Det er en mare å kjøpe smykker om man har nikkelallergi.
|
|
|
#11 |
|
Bare sær
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Uansett er det et inngrep i kroppen som ikke har noen annen funksjon enn pynt. Det er en avgjørelse jeg ikke synes foreldre har lov til å ta på vegne av barnet, og barn er ikke modne til å ta avgjørelsen selv heller. Derfor vil jeg vente til min jente er stor nok til å forstå mer av følgene som kan komme, og selv gjøre valget.
|
|
|
#12 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Gull og sølv hos de største norske gullsmeder i dag inneholder ikke nikkel, hvitt gull kan inneholde litt for å få det blankt og hvitt. I øvrige eu-land bør man dog være litt mer forsiktig. Jeg anbefaler titan og kirurgisk stål. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Lisa: Men atte, du kan sikkert google opp noen bilder på nett med infiserte ører. Jeg hørte om en jente som måtte operere ut øredobben på grunn av en skikkelig stygg infeksjon, man skal ikke ta lett på det. Jeg for egen del er veldig redd for at dattern vår skal henge igjen i noe, grøss. Det kan fort skje når man leker. Hun bruker noen små lette plastsaker, kjøpt i piercingstudioet, til hvedags. Ikke noe dingledang som henger ned. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Ja, men jeg har ikke påstått at man ikke kan få nikkelallergi av ørepynt med nikkel. Eller klokker med nikkel, eller annet med nikkel. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg tok hull i ørene 21 år gammel, den dagen fikk jeg øredobber av min samboer. (Ja, jeg hadde ønsket meg det, og hull.)
|
|
|
#16 |
|
Bedreviter
|
Det er nikkel i det meste av ting man lager ørepynt av. Selv i gull- og sølvøredobber er det små mengder av nikkel. Kirurgisk stål som brukes i en del ørepynt, inneholder ofte mye mer nikkel enn det skal gjøre. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Nå kom jeg på merket jeg fikk anbefalt: Blomdal. De lager ørepynt som er safe å bruke. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Nei, og det er det heller ingen som påstår. Greia er at det er kun et fåtall smykketyper som er fullstendig nikkelfri, og det er temmelig utopisk å tro at tenåringen med egne penger ikke kommer til å kjøpe juggel fra HM.
Blomdahl er de som lager smykker til de fleste som skyter hull i ørene, deres smykker er i titan.
|
|
|
#19 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Hull i ørene på jenter (igjen, men litt annet spørsmål)Jeg er ikke ute etter at noen skal stikke hull i ørene på barna sine, det går utmerket å leve uten. Så er det sagt. Jeg mener bare at vi i andre diskusjoner er ganske nøye med dokumentasjon bak påstandene våre, så derfor blir det litt viktig for meg. "Det har jeg opplevd, det gikk bra med meg eller det gikk ikke bra med meg" holder sjelden vann i noen annen sammenheng. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Bedreviter
|
For meg blir det litt sånn "Guns don't kill people. People kill people"-argument. (Uten sammenligning forøvrig.) Hele poenget med hull i ørene er jo nettopp å ha ørepynt i ørene. Har man ikke det, vil man heller ikke ha hullet noe særlig lenge. Og det meste av ørepynt, og særlig det som unge jenter er troende til å kjøpe, er potensielt allergifremkallende. |
|
|
|
![]() |
|
|