|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?De skal i hvert fall ikke oppmuntres til yrker i min "bransje! |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Selvfølgelig ser jeg gjerne at mine døtre går i sine foreldres fotspor. Det vil gi dem en solid utdanning med gode framtidsutsikter yrkesmessig. Men enda viktigere er det at de gjør noe de trives med, og aller viktigst er det at de skaffer seg en solid utdannelse. Min eldste snakker bl.a. litt om lege, og det støtter jeg henne på. (Hadde hun derimot sagt sykepleier, ville jeg sagt: Hvorfor ikke lege?) Sist redigert av ElinM : 06-05-11 kl 10:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2010
![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?men hvordan vet man at barnet har anlegg for noe da? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Jeg mener at realfagene er mer åpenbare "anleggsfag" enn mange andre skolefag. Jeg vil si at jeg hadde anlegg for matematikk - basert på at jeg forstod alt umiddelbart ved gjennomgang av nytt stoff, og kunne anvende prinsippene i oppgaver uten problemer. Fordi jeg var "flink" ble jeg fort ferdig, og var ofte den som hjalp andre i klassen som ikke skjønte bæret.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ikke uten videre, altså. Jeg var hun du beskriver i alle språkfag.
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
Nja og tja. Det er ofte de samme elevene som er flinke i realfag som også er flinke i språkfag, samfunnsfag og historie. Det er veldig sjelden slik at man har toppkarakterer i historie, engelsk og norsk, men dårlige karakterer i matematikk og fysikk. (Jeg sier ikke at det ikke forekommer, men det er ikke normalen.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Søt og rar
|
Jeg var en som var flink i alt, sånn sett skilte ikke matte seg ut som et "talentfag" på vitnemålet. Imidlertid ga lite arbeid med matte stor uttelling karaktermessig, mens arbeidet jeg la ned i øvrige fag var langt mer omfattende.
![]() |
#8 |
Epikur
|
Jeg er uenig, jeg mener matte og musikk er veldig likt. 10 % (max) talent og resten hardt arbeid.
![]() |
#9 |
Søt og rar
|
Det kan godt stemme, at talentandelen er liten sammenlignet med resten.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har ikke døtre, men om mine sønner har et snev av min personlighet kommer jeg til å være veldig forsiktig med å prøve å påvirke de i noen retning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
Vedlig enig. Det er etter min mening greit å utdanne seg videre, men det å skifte bransje er veldig tungt. Jeg ser feks ingen problemer med å utdanne seg fra hjelpepleier til sykepleier (ok, økonomisk gjør jeg det), men det å gå fra hjelpepleier til byggingeniør vil være å starte helt fra scratch. (Klart man kan det også, men det er mye tyngre)
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror heller ikke det er så lett eller lurt å påvirke i bestemte retninger.
![]() |
#13 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Den oppfordringen vi driver med er ikke at vi forteller dem at "du bør studere realfag". Men det er at vi snakker om realfag, at vi er interesserte i hva de driver med på skolen, at vi har "realfagsalternativer" i hodet når vi snakker om hva de har lyst til å bli eller gjøre senere. At vi kjøper og låner bøker som handler om realfag. Ogsåvidere. At vi simpelthen forutsetter at realfag er interessant. Og at ingen, noensinne, sier at matte er vanskelig. Det er det nemlig ikke. :basta: |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kom forresten til å tenke på en samtale jeg hadde med en niese (10 år) om skolefag og hun fortalte om en venninne som var så skoleflink
![]() |
#15 |
Har bakt søte kaker
|
Jepp, det var det eneste som klarte å påvirke meg.
![]() |
#16 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Da jeg var lita ble det sett på som en selvfølge at jeg valgte en høyere utdannelse, uten at jeg opplevde noe press. Det tror jeg var med og la føringa hele veien. Jeg anså det dermed som en selvfølge selv også. At det ble realfag/ingeniørfag, var derimot helt mitt valg basert på mine interesser og evner, upåvirket av mine foreldre. (Slik jeg husker det i alle fall.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror mine foreldre begynte å bli litt fortvilet da jeg hoppet av både veterinærhøgskolen og så jussen.
![]() |
#18 |
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?... jeg ble også svar skyldig da jeg ble spurt av seksten ti- til femtenåringer sist helg om "hvilken utdannelse de måtte ta for å få en sånn jobb som jeg hadde". Øh. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Borte
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Datteren min er veldig sterk i matte og har god logisk sans så jeg blir ikke overrasket om hun velger å gå for realfag. Men jeg vil ikke oppfordre henne til noe som helst når det gjelder fremtiden hennes med mindre hun eksplisitt ber meg om det.
![]() |
|
|