|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg leser for tiden Dagens Næringsliv, og det har det nå de siste ukene vært en lengre artikkelserie om mangel på ingeniører og ønske om at flere, og særlig jentene, skal velge realfag/ingeniørutdanning.
![]() |
![]() |
#2 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Vanskelig, det der. Jeg ble pushet. Hadde anlegg for realfag og trodde det var det jeg ville. Det viste seg at det va mest de jeg var opplært til å tro jeg ville. Jeg oppdaget veldig sent at det ikke stemte, og følte da at jeg stod på bar bakke, uten en anelse om hva jeg egentlig ville.
![]() |
![]() |
#3 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg syns man skal få velge ut i fra lyst. Jeg er overhodet ikke bekymret for jenter i høyere utdanning - de er i flertall både her og der etterhvert, og de gjør det betydelig bedre enn gutta. Jeg tror det er relativt kort tid til jentene inntar realfagene, og de kommer til å gjøre det bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
kamerat
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Njah. Jeg er humanist selv, og kan vanskelig se for meg at jeg vil protestere mot at ungene velger språkfag på universitetet. Men jeg vil oppfordre dem til å forfølge ting de er sterke i og gjøre ting skikkelig.
![]() |
#5 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Hva er trøste- og bæreyrker?
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?I utgangspunktet så søker vel de fleste av oss i retning av det vi er flinke til, så jeg antar vel at det man har evner og anlegg for i stor grad også virker spennende. Slik jeg ser det er vel denne artikkelserien kanskje ment å skulle selge inn ingeniøryrket til jenter, få dem til å se at dette også er en mulighet.
![]() |
#7 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?
Ja, også det da, selvfølgelig.
![]() |
#8 |
kamerat
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Vero: Lavtlønnet kroppsarbeid i helse- og omsorgssektoren. :provoserende på morgenkvisten: (Jeg kjenner døtrene mine, så jeg gjør egentlig samfunnet en tjeneste her.
![]() |
#9 |
maler
|
![]() Re: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg synes de skal velge ut fra lyst. Men jeg tror det er viktig å oppmuntre jenter i realfag, i hvertfall ikke fortelle dem at de ikke kan. Og jenter som gjør det bra i realfag må få vite klart og tydelig at det er endel muligheter som lukker seg når man velger bort disse fagene. Men man må velge det man er interressert i uansett kjønn tenker jeg, det er bare synd det ikke er flere jenter som har nok interresse til å velge skisse fagene.
![]() |
#10 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Tja, man kan jo håpe at jenter som er gode i/velger realfag ender opp med å studere noe annet enn medisin, da
![]() |
#11 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har inttrykk av at mange unge jenter velger ubevisst vekk realfagsjobber som mulige jobber i fremtiden egentlig uten grunn. Derfor tror jeg det er viktig at man minner dem på at det er en mulighet å velge disse yrkene også. Det er mange av disse yrkene som er fleksible, godt lønnet og svært interessante så jeg synes det er skikkelig synd at så mange flinke jenter velger det bort uten å ordentlig vurdere dem.
![]() |
#12 |
Bare sær
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tenker som Esme. Hva man har lyst til er gjerne også et resultat av ytre påvirkning. Så jeg dytter min matematikkflinke datter i retning realfag.
![]() |
#13 |
aldrende
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg har bare to gutter å påvirke, og punkt én: De skal få velge selv, i de retningene de har interesser.
![]() |
![]() |
#14 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg var selv flink i matte og andre realfag (5 og 6 i første klasse på vgs), men syntes ikke det var gøy, så jeg valgte språkfag, helt uten påvirkning fra foreldrene mine. Jeg har aldri angret på det valget, verken økonomisk eller ift innhold i arbeidsdagen min (OK, kanskje av og til når jeg retter tyskprøver der alt er feil
![]() |
#15 |
etterpåklokest
|
Vet du noe jeg ikke vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Sviiisj!!
|
Ja, det tror jeg er veldig sant. Hvis jeg skal huske tilbake til ungdomsskolen, f.eks., trodde jeg at realfag bare kunne brukes til å bli naturfagslærer omtrent.
![]() |
#17 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Mannen er sivilingeniør, via lang omvei (elektro, teknisk fagskole, forkurs ingeniør og så siv.ing studier). Jeg har studert samfunnsvitenskapelige- og humanistiske fag ut fra lyst (hadde gode karakterer i realfag). Våre jenter skal få velge selv hva de vil studere når den tid kommer, vi vil støtte deres egne valg og ikke pushe dem. I min familie er det vanlig å ta utdannelse i godt voksen alder, så mottoet er: "Det er aldri for sent". Selv er jeg snart lærer (PPU) og gleder meg til karriereskifte etter mange år i privat sektor.
![]() |
#18 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Det høres ut som en god plan, LaLuna! |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg kommer glatt til å rekruttere ungene mine, både døtrene og sønnene, til realfag/teknologifag dersom de ser ut til å ha anlegg for det. Både mannen og jeg har teknologiutdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Re: Oppfordre jenter til å velge realfag?Jeg tror også det er viktig med info om yrker, ikke bare studier. Jeg er et eksempel på realfagsflink jente som endte på medisin. Jeg har det bra med valget mitt, men jeg ser jo at også jeg var kjønnsrollepåvirket. Eller mest av alt påvirket av behovet for trygghet, å vite hva man blir. Det hadde nok egentlig passet meg minst like bra med et siving-løp, men jeg så liksom ikke helt hvor de studiene endte jobbmessig.
![]() |
|
|