|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
![]() |
#42 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkHvis man spinker og sparer hele livet for å gi en større sum penger til en tenåring, så tenker jeg at det finnes ganske mye verre scenarioer for hva pengene går til enn Leger uten grenser. Moped f.eks.
![]() |
#43 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
I begrepet "forgiftet" ligger det at giver forventer noe tilbake. Enten som f.eks. en tjeneste, eller som i tråden her; en bestemt type takknemlighet og respekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Bedreviter
|
Ja, for da jeg var 18 brukte jeg pengene mine utelukkende til fornuftige ting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Unik
Vet om flere som gjør det, altså. Særlig eldre.
![]() |
#46 |
Unik
Men det er jo ikke sikkert giver gir uttrykk for dette til mottaker. Er den da forgiftet?
![]() |
#47 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
Min mor som gjør dette gir uten forpliktelser til giver. Men JEG og min samvittighet hadde ikke bare gitt bort store pengebeløp uten å imformere giver i forkant.
![]() |
#48 |
Ekvilist
|
Nei, men jeg tenkte vel mer det at man kan forbeholde gaven til lappen, til studier, til leilighet osv. Jeg har aldri skjønt greia med å gi så vanvittig mye penger til en konfirmant. Med mindre pengene er til et spesielt formål som konfirmanten sparer til.
![]() |
#49 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Det kan den godt være. Hvis tante Olga sitter og er snurt og baksnakker yndige Lise for halve bygda fordi hun A) drakk opp pengene eller B) gav pengene til Røde Kors - da straffer hun Lise fordi Lise ikke viste tante Olga riktig type gjentjeneste for den flotte gaven. Hvis Olga derimot tenker at jaja - jeg har jo gitt bort pengene, nå er det Lise som selv bestemmer hva hun vil gjøre med dem, selv om jeg kanskje syns at det er ufornftige valg hun tar, da er gaven ikke forgiftet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Bedreviter
|
Jeg er helt enig altså. Jeg kunne bare ikke la den passere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Unik
OK. Jeg antar da at mine gaver ikke vil være forgiftet. Interessant innfallsvinkel. Takk for info.
![]() |
#52 |
Sperret
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes hun virker som en nydelig person. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
tradisjonell figur
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg hadde blitt kjempestolt om min pengegave til en konfirmant hadde gått til et veldedig formål
![]() |
#54 |
Sperret
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet er sikkert Helt Feil, men jeg kjenner jeg har potensiale til å bli grinete om (for eksempel) konfirmasjonspenger ble drukket opp. Ikke fordi det er noe problem, jeg aner jo for det meste ikke hva det blir brukt til, og slipper derfor å bli grinete. Men jeg ser bedre at det er problematisk (satt i sammenheng med at folk har gitt gaver som de kanskje har brukt endel energi på å få gitt) enn at det blir gitt til et godt formål, liksom. Eller noe fornuftig. :knirk: Når det er sagt, vet jeg godt at jeg ikke har noe med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkFolk kan gjøre hva de vil med gaver de får av meg. Virkelig. Gi dem videre til noen som trenger det mer er jo genialt.
![]() |
![]() |
#56 |
Unik
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk..men hvorfor ønske seg noe hvis man ikke trenger det? Hvorfor ikke da heller ønske at folk gir noe til veldedig formål?
![]() |
#58 |
Unik
Jo, det vil jeg da tro? Det strømmer jo på i begravelser der folk ønsker gave til formål istedenfor blomster, jeg hører jo også om bryllup med slike ønsker. Og de får.
![]() |
#59 |
Sperret
|
Mitt inntrykk er at ganske mange føler at de må gi gave til personen likevel, enten i tillegg eller isteden for bidraget til veldedighet (bortsett fra i begravelse, men det synes jeg blir litt annerledes). Men det varierer jo garantert ut ifra hvem man snakker om. Jeg kan ikke si at det er slik eller sånn. Men vi vet vel heller ikke om hun har ønsket seg noe i det hele tatt, eller står det i artikkelen? Man får jo vanligvis gaver ved slike anledninger om man har ønsket seg det eller ikke. Ellers tenker jeg jo at hun kanskje ikke tenkte at det var viktig å si ifra om, og det er jeg enig i. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMin erfaring er at når noen ønske seg donasjon til veldedig formål, så ender mange opp med å gi dobbelt. Både en donasjon, og så en gave i tillegg.
![]() |
![]() |
|
|