Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Besteforeldre som ikke passer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-11, 23:06   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Besteforeldre som ikke passer

Barnevakt er luksus.

Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:11   #2
hildeje
Superaktiv

hildeje sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
hildeje er litt kulhildeje er litt kul
Standard

Jeg er enige i at man ikke kan forvente at besteforeldre skal passe barnebarn, men likevel synes jeg det er rart at de ikke vil bruke tid på barnebarna, litt synd faktisk. Vi er kjempeheldige og har begge sett besteforeldre innen 30min på hver sin kan av byen og de har ham mer enn gjerne og helt ærlig så synes jeg kanskje det er litt rart at de ikke kan stille opp en gang imellom.
Får håpe dere finner på noe sammen

hildeje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:18   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Barnevakt og dedikerte besteforeldre er en luksus som er urettferdig utdelt. Vi er heldige og har besteforeldre som stiller opp, men som i de første årene bodde langt unna: 13 mil og 13 mil og en flytime unna. Gutta fikk innimellom en helgetur til de som bodde nærmest. Da kjørte vi halveis for overlevering, og alle koste seg.

Til hverdags brukte vi pålitelige ungjenter som fikk betalt for å sitte barnevakt.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:37   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke funnet "noen andre" som barnevakt hvis ikke besteforeldre og søsken kunne stilt opp nå og da. Da hadde vi ikke hatt noen til å passe gutta.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:37   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen som sier det er bare-bare. Men, man kan sette seg ned å være lei for alt som ikke er slik man skulle ønske, eller man kan forsøke å gjøre noe med det? Vi ønsket oss et sterkt og tett nettverk rundt oss og barna. Vi har jobbet hardt for å få dette til, og nå nyter vi "fruktene" av det arbeidet. Det gir oss så mye, både barna og oss voksne.

Og da snakker jeg ikke egentlig om barnevakt, selv om dette også er lettere med en større krets.

Gammel 23-05-11, 23:42   #6
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg traff en jeg kjente litt på bussen, vedkommende har nå vært vår faste barnevakt i mange år, nå har også yngre søsken begynt å passe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:09   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart barnebarn er en gave, men verden er da full av mennesker som ikke vet å sette pris på det de har. I alle aldre og faser av livet. Jeg vet godt at det er sårt med uinteresserte besteforeldre, men hva som er å vise interesse er gjerne ikke avklart mellom generasjonene. Og det er mulig jeg er enkel, men jeg tenker som så at ønsker man seg noen som er engasjert i barna, og dette ikke er barnas besteforeldre, så får man lete etter noen andre. Tusenvis av mennesker rett rundt dørene til de fleste.

Gammel 24-05-11, 00:25   #8
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg forstår rett og slett ikkje samanhengen i foreldre, svigers, mormor og fruen her, med mindre HI også er dame. Og det er jo meget mulig. Og sannsynlegvis lite relevant for sjølve spørsmålsstillinga, men eg måtte berre få det ut. :rar:

Gammel 24-05-11, 00:33   #9
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Eg forstår rett og slett ikkje samanhengen i foreldre, svigers, mormor og fruen her, med mindre HI også er dame. Og det er jo meget mulig. Og sannsynlegvis lite relevant for sjølve spørsmålsstillinga, men eg måtte berre få det ut. :rar:

Jeg og grublet litt på dette og konkluderte med at det er to mammer.

Men uansett, barnepass er luksus og 5 mil unna besteforeldrer som villig passer er da ingenting, 50 mil derimot er upraktisk, men det også går om man bare planlegger.

Gammel 24-05-11, 00:36   #10
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

5 mil unna besteforeldrer som villig passer er da ingenting, 50 mil derimot er upraktisk, men det også går om man bare planlegger.

220 mil går også, om man bare gir beskjed litt på forhånd. (var på konsert i fjor vi )

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:27   #11
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Hva med at hi er en mann?

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 00:33   #12
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Hva med at hi er en mann?

Nope. HI omtalar si mor som mormor. Det fungerte for meg heilt til h*n nevnte fruen. Men, det er jo også greit at hi er dame altså. Eg taklar det.

Gammel 24-05-11, 00:42   #13
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Nope. HI omtalar si mor som mormor. Det fungerte for meg heilt til h*n nevnte fruen. Men, det er jo også greit at hi er dame altså. Eg taklar det.

Du er jammen mer våken enn meg gitt! Henger visst igjen i fortiden jeg.

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 09:05   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Selvsagt kan man gjerne hevde sin rett til å være sår, men jeg kan ikke se at det har noe for seg i lengden. Jeg tror ikke det gjør besteforeldrene mer gira på å være barnevakter, hvertfall.

Gammel 24-05-11, 09:17   #15
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg håper selvsagt ikke at noen knekker nakken.

Men jeg vil heller ikke være med på en runddans av evigsåre følelser, bitterhet og misnøye. Selvsagt kan man lære barna at man må gi for å få, men jeg synes også de kan lære at noen ganger har det faktisk verdi å være den som strekker seg lengst og gir først. Men det skal sies at det ikke er snakk om folk som oppfører seg direkte ufint.

Gammel 24-05-11, 09:21   #16
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg håper selvsagt ikke at noen knekker nakken.

Men jeg vil heller ikke være med på en runddans av evigsåre følelser, bitterhet og misnøye. Selvsagt kan man lære barna at man må gi for å få, men jeg synes også de kan lære at noen ganger har det faktisk verdi å være den som strekker seg lengst og gir først. Men det skal sies at det ikke er snakk om folk som oppfører seg direkte ufint.

Evigsåre følelser, bitterhet og misnøye? Da tror jeg vi snakker om forskjellige ting.

Det jeg snakker om er at om besteforeldre i praksis aldri hjelper til og har lite kontakt med barnebarn er at de må forvente en viss distanse, en kjølighet.

Kjærlighet og nærhet kommer av at man gjør ting for hverandre. Om man ikke er med på den kontrakten så får man ikke noe tilbake heller. Jeg synes det er helt greit og naturlig at de besteforeldrene som hjelper til og deltar i livet til barn og barnebarn får en helt annen kontakt, og det gjelder også tilbake når de trenger hjelp.

Gammel 24-05-11, 09:23   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Kjærlighet og nærhet kommer av at man gjør ting for hverandre.

Ja, der er vi uenige. Jeg mener det er mange flere måter å uttrykke kjærlighet på. Gjerninger er selvsagt én, men ikke viktigere enn andre.

Gammel 24-05-11, 11:32   #18
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Evigsåre følelser, bitterhet og misnøye? Da tror jeg vi snakker om forskjellige ting.

Det jeg snakker om er at om besteforeldre i praksis aldri hjelper til og har lite kontakt med barnebarn er at de må forvente en viss distanse, en kjølighet.

Kjærlighet og nærhet kommer av at man gjør ting for hverandre. Om man ikke er med på den kontrakten så får man ikke noe tilbake heller. Jeg synes det er helt greit og naturlig at de besteforeldrene som hjelper til og deltar i livet til barn og barnebarn får en helt annen kontakt, og det gjelder også tilbake når de trenger hjelp.

Veldig enig.
Jeg har dobbelt sett foreldre, og på den ene siden stiller de opp og spør om å få låne unger langt mer enn vi trenger, men jeg er virkelig glad for at de har lyst til å involvere seg så mye som de gjør. Det er også helt naturlig for oss å stille opp og hjelpe med praktiske ting uansett hva det måtte være, faktisk er det en glede å få lov til å bidra.
På den andre siden er det liten interesse, mulig fordi de har et fast barnerom innredet til mine søskens barn og jeg kan vel knapt huske å ha hørt om en uke uten at de andre barnabarna har overnattet en eller flere dager. Det er veldig sårt for meg å høre om det hele tiden, spesielt fordi vi bor like nært som de andre og det er ingen logisk grunn til forskjellen. (Vel, joda, en logisk grunn er det jo, og det er jo at jeg er "barnet fra første ekteskap" og passer vel ikke inn helt.)
Vi prøvde å stille opp og tilby oss å hjelpe med både det ene og det andre, for å prøve "niobe-taktikken" men den gikk rett i bøtta gitt. Nå har jeg bestemt meg for å ta det som det er, ungene mine har heldigvis et sett besteforeldre som de får et nært og godt forhold til, og så har de ett sett som når jeg sier "ska vi reise til Bestefar og Bestemor?" får til svar: "HÆ? Hvem? Åja, han med katt?" Det sier vel sitt om hva slags forhold de har.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 09:19   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at det er pussig at foreldrene dine knapt vil se barnebarna sine, men det kan ikke dere gjøre noe med. Det er ikke besteforeldrenes plikt å passe barnebarn, men det er klart det er litt rart at de knapt kommer på besøk heller. Dere får finne noen andre som barnevakt, ellers er jeg enig med dem som sier at man får prøve å være kjærester hjemme.

Jeg skjønner ikke helt at 5 mil er noe hinder for barnevakt da. Mine foreldre bor 3 mil unna, og passer ofte ungene. Det er ikke noe problem å kjøre til og fra dem. 5 mil er da ikke SÅ mye lenger.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 09:40   #20
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg må si at jeg syns det er trist at besteforeldre ikke ønsker å passe barnebarna sine. Jeg sier ikke at man skal forvente det, men man ønsker jo gjerne det både for forholdet barnebarn-besteforeldre og forholdet far-mor.
Men du sier at dere har besteforeldre 5 mil unna som er mer enn villig til å passe? 5 mil er da ingenting. Ihvertfall ikke når man snakker en overnatting. Før vi flyttet bodde svigers 10 mil unna, det var ikke noe problemer å kjøre storebror dit for en dag eller to.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:43.