Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Besteforeldre som ikke passer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-05-11, 22:57   #41
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Besteforeldre som ikke passer

Tenk å være besteforeldre og være så heldig å få lov å være sammen med barnebarna sine... Det er en gave det og, og slettes ikke alle som får.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:09   #42
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart barnebarn er en gave, men verden er da full av mennesker som ikke vet å sette pris på det de har. I alle aldre og faser av livet. Jeg vet godt at det er sårt med uinteresserte besteforeldre, men hva som er å vise interesse er gjerne ikke avklart mellom generasjonene. Og det er mulig jeg er enkel, men jeg tenker som så at ønsker man seg noen som er engasjert i barna, og dette ikke er barnas besteforeldre, så får man lete etter noen andre. Tusenvis av mennesker rett rundt dørene til de fleste.

Gammel 23-05-11, 23:15   #43
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg forstår godt at dere blir frustrert. Men personlig ville jeg aldri kjøpt billetter til noe før barnevakten var i boks!
Nå vet ikke jeg hvilke forhold dere har til deres foreldre, eller hvilke fysisk form de er i. Men man kan likevel ikke kreve at de tar barna en hel helg. SYns man kan forvente at de sitter barnevakt innimellom, men dessverre er det ikke alltid slik det blir. Er i ganske lik situasjon selv og syns det er kjempefrustrerende å få så lite delaktighet fra besteforeldrene. Men det er tross alt deres liv, og de må få bestemme selv.

Gammel 23-05-11, 23:25   #44
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eg forstår rett og slett ikkje samanhengen i foreldre, svigers, mormor og fruen her, med mindre HI også er dame. Og det er jo meget mulig. Og sannsynlegvis lite relevant for sjølve spørsmålsstillinga, men eg måtte berre få det ut. :rar:

Gammel 23-05-11, 23:27   #45
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
Koko er populærKoko er populærKoko er populær
Standard

Hva med at hi er en mann?

Koko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:29   #46
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her er jeg uenig med deg. Som du sier har man ingen rett til å kreve hjelp, men jeg syns godt man har rett til å være sår over at besteforeldre ikke stiller opp for barn og barnebarn. Så absolutt. Jeg forventer faktisk at man i en familie stiller opp for hverandre, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at besteforeldre ikke gidder å passe barnebarna en sjelden gang. Virkelig ikke.

Enig i hver bokstav!

Gammel 23-05-11, 23:32   #47
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er mange som ikke har vært på kjærestetur etter at de ble foreldre, spesielt når den eldste bare er fem.

Vi har aldri belaget oss på å legge opp livet med å være avhengig av andre. Ingen barnevakt her, - kun tilreisende noen ganger i året. Sånn er livet, barna var vårt valg, og livet er som det er. Noen har bedre forhold til foreldrene sine enn andre, noen involverer seg og andre ikke. Så legger man opp ting litt deretter. Vi har 3 som bryr seg og 1 som ikke gjør døyten for å bry seg, og sånn må det bare bli. Da forholder vi oss til de som bruker tid på oss, og proriterer også disse tilbake.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:33   #48
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Eg forstår rett og slett ikkje samanhengen i foreldre, svigers, mormor og fruen her, med mindre HI også er dame. Og det er jo meget mulig. Og sannsynlegvis lite relevant for sjølve spørsmålsstillinga, men eg måtte berre få det ut. :rar:

Jeg og grublet litt på dette og konkluderte med at det er to mammer.

Men uansett, barnepass er luksus og 5 mil unna besteforeldrer som villig passer er da ingenting, 50 mil derimot er upraktisk, men det også går om man bare planlegger.

Gammel 23-05-11, 23:33   #49
Tante Sofie
Bladibladiblaah!

Tante Sofie sin avatar

Hvor: Kardemommeby
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Koko, her.

Hva med at hi er en mann?

Nope. HI omtalar si mor som mormor. Det fungerte for meg heilt til h*n nevnte fruen. Men, det er jo også greit at hi er dame altså. Eg taklar det.

Gammel 23-05-11, 23:36   #50
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

5 mil unna besteforeldrer som villig passer er da ingenting, 50 mil derimot er upraktisk, men det også går om man bare planlegger.

220 mil går også, om man bare gir beskjed litt på forhånd. (var på konsert i fjor vi )

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-11, 23:42   #51
Koko
Erfaren

Koko sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tante Sofie, her.

Nope. HI omtalar si mor som mormor. Det fungerte for meg heilt til h*n nevnte fruen. Men, det er jo også greit at hi er dame altså. Eg taklar det.

Du er jammen mer våken enn meg gitt! Henger visst igjen i fortiden jeg.

Gammel 24-05-11, 07:57   #52
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Beklager at jeg var utydelig. Jeg mente vel "se barnebarn" som i "treffe dem for å bli kjent med dem og ha litt med dem å gjøre". Det er også mulig jeg tolket Wishmasters "Vi forstår på måten de svarer på at de overhodet ikke har lyst." litt mer negativt enn det var ment?

De kan da bli kjent med barnebarna sine selv om du ikke passer dem? Som sagt så passer ikke svigers mine barn, men de kjenner dem da og har da noe med dem å gjøre. Jeg synes fortsatt forskjellen er stor.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 08:01   #53
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Her er jeg uenig med deg. Som du sier har man ingen rett til å kreve hjelp, men jeg syns godt man har rett til å være sår over at besteforeldre ikke stiller opp for barn og barnebarn. Så absolutt. Jeg forventer faktisk at man i en familie stiller opp for hverandre, og jeg kan ikke for mitt bare liv forstå at besteforeldre ikke gidder å passe barnebarna en sjelden gang. Virkelig ikke.

Jeg er helt enig med deg i dette. Som et resultat av en slik tankegang forstod jeg en gang for ganske mange år siden at jeg faktisk ikke hadde familie. Det å innse det ble et skritt på veien videre.

Til HI vil jeg si at dere jo har lært til en senere anledning at det ikke er spesielt lurt å kjøpe billetter og beregne at ting ordner seg. Neste gang er det sikkert greit å gjøre det i motsatt rekkefølge.

Gammel 24-05-11, 08:04   #54
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jo at besteforeldre må bestemme selv om de vil passe barnebarna. Og det avhenger jo av helsen deres og sånne ting.

Men om det på en måte ikke er noe i veien for at de kan passe barnebarna og at de ikke har lyst? Den har jeg faktisk marginalt med forståelse for altså. Om man ønsker å bli kjent med barnebarna og ha en selvstendig relasjon med dem, så må man ha alenetid med dem. Så om man bare ønsker å komme til dekket bord og bare se dem innimellom så må man skjønne at de barnebarna kommer neppe til å ta noe særlig kontakt når de blir store.

Familier hjelper hverandre, og om vi ikke får hjelp til barnevakt, så får ikke gamlisene hjelp når de blir litt eldre. What comes around goes around.

Gammel 24-05-11, 08:05   #55
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt kan man gjerne hevde sin rett til å være sår, men jeg kan ikke se at det har noe for seg i lengden. Jeg tror ikke det gjør besteforeldrene mer gira på å være barnevakter, hvertfall.

Gammel 24-05-11, 08:13   #56
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Familier hjelper hverandre, og om vi ikke får hjelp til barnevakt, så får ikke gamlisene hjelp når de blir litt eldre. What comes around goes around.

Mulig jeg er naiv, men når den tid kommer, så sant jeg er i stand til det, så har jeg tenkt å vise mine barn at jeg er laget av helt annet materiale enn enkelte andre de kjenner. Jeg kommer til å hjelpe besteforeldregenerasjonen med det jeg kan, uavhengig av hva de har tenkt å bidra mens de kan. What goes around, comes around, ja. Og jeg vet hva jeg har lyst å sende rundt.

Gammel 24-05-11, 08:15   #57
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mulig jeg er naiv, men når den tid kommer, så sant jeg er i stand til det, så har jeg tenkt å vise mine barn at jeg er laget av helt annet materiale enn enkelte andre de kjenner. Jeg kommer til å hjelpe besteforeldregenerasjonen med det jeg kan, uavhengig av hva de har tenkt å bidra mens de kan. What goes around, comes around, ja. Og jeg vet hva jeg har lyst å sende rundt.

Ok, fint det. Jeg kommer ikke til å tenke at vi skal knekke nakken på å hjelpe de eldre slektningene som aldri hjelper oss, som er sure når vi ber dem om noe og som generelt bare er drital. Jeg synes det er helt greit at barna mine lærer at om man skal ha kjærlighet og støtte så må man gi noe selv også.

Gammel 24-05-11, 08:17   #58
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg håper selvsagt ikke at noen knekker nakken.

Men jeg vil heller ikke være med på en runddans av evigsåre følelser, bitterhet og misnøye. Selvsagt kan man lære barna at man må gi for å få, men jeg synes også de kan lære at noen ganger har det faktisk verdi å være den som strekker seg lengst og gir først. Men det skal sies at det ikke er snakk om folk som oppfører seg direkte ufint.

Gammel 24-05-11, 08:19   #59
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er helt enig i at det er pussig at foreldrene dine knapt vil se barnebarna sine, men det kan ikke dere gjøre noe med. Det er ikke besteforeldrenes plikt å passe barnebarn, men det er klart det er litt rart at de knapt kommer på besøk heller. Dere får finne noen andre som barnevakt, ellers er jeg enig med dem som sier at man får prøve å være kjærester hjemme.

Jeg skjønner ikke helt at 5 mil er noe hinder for barnevakt da. Mine foreldre bor 3 mil unna, og passer ofte ungene. Det er ikke noe problem å kjøre til og fra dem. 5 mil er da ikke SÅ mye lenger.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-05-11, 08:21   #60
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg håper selvsagt ikke at noen knekker nakken.

Men jeg vil heller ikke være med på en runddans av evigsåre følelser, bitterhet og misnøye. Selvsagt kan man lære barna at man må gi for å få, men jeg synes også de kan lære at noen ganger har det faktisk verdi å være den som strekker seg lengst og gir først. Men det skal sies at det ikke er snakk om folk som oppfører seg direkte ufint.

Evigsåre følelser, bitterhet og misnøye? Da tror jeg vi snakker om forskjellige ting.

Det jeg snakker om er at om besteforeldre i praksis aldri hjelper til og har lite kontakt med barnebarn er at de må forvente en viss distanse, en kjølighet.

Kjærlighet og nærhet kommer av at man gjør ting for hverandre. Om man ikke er med på den kontrakten så får man ikke noe tilbake heller. Jeg synes det er helt greit og naturlig at de besteforeldrene som hjelper til og deltar i livet til barn og barnebarn får en helt annen kontakt, og det gjelder også tilbake når de trenger hjelp.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:23.