Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fine vedovner - som ikke er avsindig dyre

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 09:46   #41
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fine vedovner - som ikke er avsindig dyre

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det jeg liker med den er at man ser bålet fra flere sider. Også tar den liten plass og var ikke så dominant av seg.

Ja, det er fint.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 10:08   #42
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Desverre så er den hevet ut lenge før vi flyttet inn.

Joda, men når man ikke har verdens største hus, og ovnen blir stående midt på stua man er i hver eneste dag, så syns jeg det er greit at det er en type jeg syns er pen. Den SF la ut syns jeg absolutt er ålreit, og den har den fordelen at den ikke koster så mye som de andre, i tillegg tar den veldig liten plass. Og det er to STORE fordeler.

ja - selvfølgelig bør den være pen - og det var den jo. Nå er jeg dog noget farget av at vi har denne på stua

Forøvrig så var denne kjempefin synes jeg - litt sånn "Kroneovn" men moderne. (ikke at den kan sammenlignes med kroneovn - de er så vakre)

Gammel 28-06-11, 10:11   #43
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

ja - selvfølgelig bør den være pen - og det var den jo. Nå er jeg dog noget farget av at vi har denne på stua

Forøvrig så var denne kjempefin synes jeg - litt sånn "Kroneovn" men moderne. (ikke at den kan sammenlignes med kroneovn - de er så vakre)

Den øverste ser jo ut som en påskeøyastatue!

Den nederste syns jeg er kjedelig. Jeg syns det virker som "moderne" i nye ovner er synonymt med "billig å lage". Jeg syns ikke det er så lekkert med et svart rør i stua.

Gammel 28-06-11, 10:12   #44
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har denne fra Dovre, den er veldig god og billig.
Utseendemessig kan jeg styre min begeistring, men etter jeg hadde bestemt den nye stua fra tak til gulv så fikk mannen ta denne.

imagesCA71A57T.jpg

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 10:21   #45
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

påskeøystatueovnen (matcher sikkert negerdamene våre som bare rakker'n) avgir noe helt sykt med varme - det skal den ha. Vi bruker oven for lite til å orke å bruke penger på å bytte den ut *lite opptatt av interiør i bunn og grunn*

Gammel 28-06-11, 10:26   #46
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Denne likte jeg også:

Denne har vi, bare at den har kleberstensbekledning og ikke kakler. Det er en Contura, fås i forskjellige størrelser. Vi er storfornøyde med vores ! Kjøpte og fikk den installert av pipeservice, som også var på besøk i forkant for å se hvilke ovner som ville passe for oss.

Kan tilføye at vi kun har hatt den i to måneder, så den er ikke prøvd i vintersprengkulde. Vi varmer omtrent bare med ved, og har > 200 m2 boligareal.

Sist redigert av Muad'Dib : 28-06-11 kl 10:33.
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 10:27   #47
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Den avgir masse varme, men den får en vanvittig overflatevarme (*titter på arr på hånda*) og holder ikke lenge på varmen etter at det har slukket.
Den store forskjellen foreldrene mine merka da de bytta den ut var at vedbruken ble betydelig redusert.

og i et miljøperspektiv, så er det nok ikke en helt super.

Problemet for vår del er at ovnen er plassert i ytterkant i huset vårt - i et utbygg som kun er 1 etg - så vi har ikke pipeløp opp til 2.etg - så vi får virkelig ikke utnyttet varmen noe særlig med ovn - jeg vil egentlig røske ut hele skiten - den tar plass og har ingen funksjon slik jeg ser det.

Gammel 28-06-11, 10:30   #48
Muad'Dib
Trapper opp igjen !

Muad'Dib sin avatar

Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Vi har denne fra Dovre, den er veldig god og billig.
Utseendemessig kan jeg styre min begeistring, men etter jeg hadde bestemt den nye stua fra tak til gulv så fikk mannen ta denne.

Vedlegg 40876

Denne hadde vi før. Måtte skifte den ut etter 6 år fordi den knuste innvendige stein og metaldingser. Og så brukte den noe voldsomt med ved i.f.t. varmen som den avga, og ikke holdt den varmen etter at man hadde sluttet å fodre den med vedkubber.

Gammel 28-06-11, 12:29   #49
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Denne hadde vi før. Måtte skifte den ut etter 6 år fordi den knuste innvendige stein og metaldingser. Og så brukte den noe voldsomt med ved i.f.t. varmen som den avga, og ikke holdt den varmen etter at man hadde sluttet å fodre den med vedkubber.

Hmmm, jeg er veldig fornøyd med den mtp varmeen vi får ut av den altså...................menne atte da kan jeg kanskje få ny om en 6 år da *går for å fyre så den blir mer brukt*

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 22:50   #50
olena
Superaktiv

olena sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Vestfold
olena er litt kulolena er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Muad'Dib, her.

Denne har vi, bare at den har kleberstensbekledning og ikke kakler. Det er en Contura, fås i forskjellige størrelser. Vi er storfornøyde med vores ! Kjøpte og fikk den installert av pipeservice, som også var på besøk i forkant for å se hvilke ovner som ville passe for oss.

Kan tilføye at vi kun har hatt den i to måneder, så den er ikke prøvd i vintersprengkulde. Vi varmer omtrent bare med ved, og har > 200 m2 boligareal.

Har den samme som Muad'Dib, er veldig fornøyd med min kleberstensovn.
Gulvet her er ikke forsterket på noe vis. Det er bare vanlig etasjeskille som holder den her. Har i tillegg kleberstensplate under også.
Kleberstein holder godt på varmen, men blir ikke glodvarm på utsiden. Liker veldig godt at det er sideruter på den, fin effekt når man ser på den.

Contura er definitivt min favoritt. Min kom på ca 25 ferdig installert!

Gammel 29-06-11, 08:58   #51
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I lokalavisen i dag så jeg reklame for en Nordpeis-peis på dagstilbud for 9990, satt ned fra 16990, eller noe sånt. Det ser utsom det gjelder alle Maxbo stormarked. Modellen heter casa eller cava eller noe.

Gammel 29-06-11, 09:05   #52
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Peis er skjønt - jeg ble litt lykkelig av å få peis med glassdører i vinter!

Hvis du tenker varmeeffektivitet får du mer varme av ovnen hvis du velger langt rør opp til pipefestet versus å borre hull til pipen bak ovenen.

Enøkstøtte; det oppdaget vi litt for sent. Det er en ganske dustete og streng regel om at du må få godkjent søknaden om støtte før du handler ovnene. Så husk å søke først, og handle etterpå.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 09:13   #53
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Casa, var det. Se på nordpeis.no

Gammel 29-06-11, 09:20   #54
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Hvis du tenker varmeeffektivitet får du mer varme av ovnen hvis du velger langt rør opp til pipefestet versus å borre hull til pipen bak ovenen.

Hullet er allerede boret, 30 cm fra taket.

Gammel 29-06-11, 09:54   #55
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Den der påskeøyovnen har vi akkurat kastet ut fra vår stue, den er nå plassert i kjellerstua. Oppe blir det en scan 58, men det er jo ikke i den gata som Tally vil ha, så jeg vet ikke helt hva jeg babler etter.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 09:54   #56
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det blir bra! Varmefag på Ryenb skulle slutte å forhandle Contura i vinter - de hadde en nydelig, høy smal variant til kjempegod pris den gang. Den er jo kanskje solgt nå, men mulig verdt et forsøk?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:25   #57
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Tips: Henriksen peisforum i Brobekkveien har tilbud på utstillingsmodeller.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 11:05   #58
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg har funnet ovnen over alle ovner! Dovre vintage som ser ut som en gammel TV!

Gammel 11-04-12, 11:11   #59
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det brenner på tv!

Kan bare anbefale kleberstein på det varmeste. Den holder seg varm i flere timer uten at man trenger å putte inn noe særlig ved, utrolig god og lun varme som også kan holde over natten. Jeg savner klebersteinovnen min.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 11:28   #60
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1278
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Den var überkul! Og svinedyr, eller?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:15.