Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Argh! Bananfluer - et frustrasjonsinnlegg

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-11, 19:15   #1
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Argh! Bananfluer - et frustrasjonsinnlegg

Hmmm ...jeg fant faktisk tre fluer på epler og bananer INNI kjøleskapet forleden. De koste seg så atte!!!

Gammel 23-08-11, 21:02   #2
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Hva slags saft brukte du, Absalone? Nesten et døgn med blanding på benken her har bare tatt drøye 10 stk. Også sitter det minst 10 til rundt skåla (enten på kanten eller på andre ting) og bare skuler på den.

Gammel 23-08-11, 21:05   #3
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Fun Light Bringebær av alle ting.

Jeg har vel ca 0.5 dl ren saft ispedd 0.5-1 dl vann, 2-3 teskjeer sukker som jeg rører rundt til det løses opp, en spiseskje eddik og en teskje Zalo. Så smører jeg litt av blandingen også på kanten av skålen, for å trekke de til seg. DØD!!!

Gammel 23-08-11, 21:09   #4
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

*Går og mekker ny blanding*

Gammel 23-08-11, 21:25   #5
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Føler med dere, jeg hadde svina i fjor. I skokkevis, og holdt på å bli loco nok til å havne på hjem et eller annet sted.

Jeg kloret, og vasket sluk og alt med klor, salmiakk og kokende vann.

De var på vaskerommet, badet, i toalettet, -overalt.
Jeg hadde ikke mat fremme, ikke søppel i søppelbøtten, kastet alle planter, senket temperaturen inne så de ikke skulle få formert seg, alle sluk var gullende rene men ikke fa*n om de svina forsvant.

Jeg sprayet med insektspray til slutt, og da forsvant de. Ikke bra å gjøre det, men jeg var virkelig iferd med å bli gal.

I år har jeg sett to stykker her, men de møtte døden rått og brutalt før de fikk sukk for seg.
Jeg har IKKE frukt liggende ute på høsten, og ikke kjøper jeg bananer.
I fruktdiskene i butikkene svermer de i hopetall for tiden, jeg grøsser og haster forbi...

Gammel 23-08-11, 21:29   #6
Hulda

Hulda sin avatar

Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kast ut alt av tomgods, og melkekartonger til tørk, de formerer seg der også.

Litt forsiktig med den eddikblandingen så dere ikke forer dem...http://www.fhi.no/eway/default.aspx?...1:5570:6:::0:0

Gammel 24-08-11, 17:44   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg fant kilden til mine plageånder. Jeg har fjernet frukt, matrester, gått hyppig ut med søppel osv i lang tid nå. Jeg har også tømt kokende vann i alle avløp på kjøkken og bad jevnlig. Fluene ble værende. Men i dag oppdaget jeg "det glemte sluket". Mellom vaskene på kjøkkenet er det en sånn rist der jeg har oppvaskbørsten, proppene til vasken og en svamp liggende. Den blir liksom så skjult den der rista, så når jeg kommer på den ser den litt uggen ut. Men kjører den jevnlig i oppvaskmaskina. Det er nok dog et par uker siden sist. Og gjett, der var reiret. Under den svampen ... *grøss* Jeg skal aldri mer ha svamper liggende sånn, og jeg skal aldri mer ha ting liggende på den rista slik at jeg ikke ser den. *har lært*

Gammel 24-08-11, 19:30   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Skift jord på alle potteplanter og sett fyrstikker i jorden etter å ha vasket og fjernet kilden. De legger egg i jord, og av alle ting så foretrekker de kaktuser og orkideer å formere seg i.

Gammel 24-08-11, 19:34   #9
Hulda

Hulda sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Skift jord på alle potteplanter og sett fyrstikker i jorden etter å ha vasket og fjernet kilden. De legger egg i jord, og av alle ting så foretrekker de kaktuser og orkideer å formere seg i.

Er det frukt/eddik/bananfluer? De formerer seg i våt jord, kaktus- og orkidejord er vel stort sett tørr.

Gammel 24-08-11, 19:40   #10
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hulda, her.

Er det frukt/eddik/bananfluer? De formerer seg i våt jord, kaktus- og orkidejord er vel stort sett tørr.

Jupp, tro meg, jeg har kun kaktus og orkideer (og en grønn plante som har skikkelig soggy jord) og når/hvis jeg er så uheldig å få de jævla fluene i hus så er det der de legger eggene, og ikke i den ene planten som det er logisk at de formerer seg i.
Langs røttene på orkideene liker de seg godt, og helt inntil de mellomstore kaktusene, sånn rett i jordfestet.
Når det er sagt så er min kaktusjord ganske næringsrik og ikke knusktørr, man får jo ikke store kaktuser da.

Gammel 26-08-11, 23:05   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Her skryter jeg av at det ikke var noe på badet som skulle tiltrekke seg søppelfluer ja...

Det var helt til jeg skulle tømme søpla der i dag, og bunnen av bøtta er dekket av brun, flytende gugge. En nærmere titt på søppelet avdekker en ferskensten med rester på.

Jeg har fortalt barna mange ganger at de ikke må kaste matsøppel på badet, og det har de heller ikke gjort på lange tider. Helt til nå

Men, håper det var kilden nå da, og at fluene forsvinner snart.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:28   #12
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi er også invadert igjen. Får ta et skippertak i morgen med min metode, passende for folk med litt sadistiske trekk. (når det kommer til sånne kryp er jeg iskald)

Man tager en vanlig brødpose, og putter restene av hva det nå enn er fluene hygger seg med i ditt hjem, oppi der.
Man plasserer posen slik at kanten er brettet og innbydende viser vei ned mot godsakene, men slik at posen fortsatt er lang.
Så er det bare å vente på at fluene skal stupe ned i posen for å meske seg med godsakene. Med ujamne mellomrom går du bort, tar kjapt grep om posens åpning for å forhindre flukt, og så moser du de fluene som er i posen. Gjentas til det er tomt for fluer. Meget tilfredsstillende.

Gammel 02-09-11, 23:41   #13
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Det funker som bare det med 1/2-parten eplecidereddik 1/2-parten vann og en dråpe zalo i, som noen anbefalte over her. I løpet av en natt hadde jeg kverket 15 i en bolle på benken og 19 i søppelskapet. Det er en og annen flyvende nå og da, men det er mye bedre enn det var, da det fløy 10 opp fra søpla hver gang jeg skulle kaste noe.

Gammel 02-09-11, 23:45   #14
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Min erfaring etter et nesten vitenskapelig forsøk med ulik lokkemat for fluene her på sensommeren, er at hvitvin fungerer mye bedre enn rødvin, saft og eddik. Jeg hadde "feller" med de ulike blandingene stående, og hvitvin+zalo-dråpe slo de andre 16-0 i løpet av en natt. Siden den gang har jeg hatt et par feller stående på strategisk sted, sånn at eventuelle etterslengere finner sin grav der. I tillegg til å pakke inn matvarer, ikke la frukt ligger fremme, holde vasken ren osv, selvsagt.

Gammel 03-09-11, 02:09   #15
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har vi ikke småfluer, men små sukkermaur. Og de er ikke på kjøkkenet, men på badet. De elsker tydeligvis såperester og tannkrem og andre snodige ting, og lea ler rundt overalt og spiser på usynlige rester av ting og tang. Umulige å bli kvitt er de også, jeg har hatt pest controll på besøk, uten å bli kvitt faenskapen.

Gammel 03-09-11, 22:52   #16
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har fått melmøll. Små hvite larver som vi fant krypende oppover veggen i loftstua og var begynt å bli noen små møll på kvelden. Da fant vi ut at det var hamsteren som var årsaken og noen tørre eplebiter i skapet under buret. Der har de tydeligvis godgjort seg noen måneder, siden det tar så lang tid før de blir møll. Larvene skal visst være næringsrik kost for hamsteren, men vi har destruert dem for å si det sånn. Beholder ikke de husdyrene.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-11, 23:17   #17
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Nå er huset invadert av større fluer... Aner ikke om det er småtassene som har vokst i et forrykende tempo, eller om det er noe annet.

Verst har det vært på kjøkken og bad, og nå i ettermiddag så fikk mor nok... Jeg var på badet, og det fløy smådjevler rundt meg hele tiden, og lyden av dem var intens. Det var da jeg gikk rolig inn og hentet en avis, for så å gå løs på beistene med dødsforakt...

Jeg klasket fluer i store mengder. Kastet i do etterhvert som de datt ned, og jeg fant ut at det lå noen og tjue oppi der før jeg ga meg. I tillegg så hadde jeg flere som jeg tørket vekk med papir (jeg slo noen litt vel hardt...), og endel som jeg ikke fant igjen. Ennå er det flere der ute.

Hadde en runde med avisa på kjøkkenet også.

Jeg sitter med mord i blikket her ennå

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-11, 18:46   #18
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Det finnes en egen side om bananfluer: http://www.bananfluer.com/

Gammel 15-11-11, 12:41   #19
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir ikke kvitt de kvalme kreka. Jeg nekter å kaste ut orkideene mine, men akkurat nå er jeg klar til å kaste ut hele jævla kjøkkene og badet for å bli kvitt de ekle skapningene. Jeg har sprayet ned hele kjøkkenet med salmiakk i ett par dager nå, men det ser ikke ut til at de reagerer på det i det hele tatt. Brødsmuler er de veldig glad i så brødristeren har fått midlertidig bosted på verandaen.

Gammel 15-11-11, 12:43   #20
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:14.