|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vår forbrukerhverdag
Vi har løst det på en annen måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagOfte tror jeg foreldre legger listen veldig høyt med den førstefødte, og så ender det opp med overload etter hvert som det kommer flere barn, og det blir mer rot, mindre tid og mindre penger. For å sette det litt på spissen har jeg sett mange ivrige nybakte foreldre som synes fin pakkekalender er sååå koselig å lage istand, men som etter noen år og flere barn hater konseptet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Kakemonster
|
Der har du meg. Jeg tenkte endel på det da jeg leste denne tråden også, men klarte liksom ikke helt å sette ord på det. Ikke for det, jeg er ikke der at jeg hater riktig enda, men det aner meg at det kan komme. Akkurat nå syns jeg det er kjempestas at toåringen har oppdaget Sabeltann, og hun har fått sjørøverflagg og kikkert. Jeg måtte virkelig legge bånd på meg selv for ikke å kjøpe mer, men heller skrive det ned og tenke at det kanskje er vel så stas til jul.. Alt dette småtteriet, det koster jo liksom ingenting heller, det er så lett å bare ta det med, det velter jo ikke budsjettet. Men jeg ser stadig tydeligere at vi skaper et lite forbruksmonster om ikke vi snart tråkker på bremsen. Det er skremmende.
![]() |
#44 |
maler
|
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagDet er faktisk en utfordring å lære ungene å ønske seg noe, spare og vente. Og vi er jo ikke noe snille med dem hvis vi ikke lar dem få kjenne på følelsen av å ønske seg noe lenge, drømme om det og så endelig få det. Eller å prioritere mellom to ting man ønsker seg når man har spart opp nok penger.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagKatta: Det der sa jeg faktisk til ex'en min i dag da han kjøpte en fjernstyrt bil for at han og sønnen som blir 3 skulle leke med! Han kunne da ventet en stund tenkte jeg.
![]() |
#46 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
Det er akkurat det - ting koster "ingenting" lenger (fordi det blir laget av fattige barn i Asia et sted, dessverre, og fordi kvaliteten er elendig på mye av det man kan kjøpe). Det gjør det så lett å bare ta det med seg, man merker jo ingenting på økonomien. En eller annen (var det Al Gore?) foreslo å prise alle ting og tjenester etter miljøfotavrykket de etterlot seg (dette er virkelig fritt sitert etter humkommelsen, altså). Å kjøpe nye hagemøbler ville bli steindyrt, å bruke hagearkiktekt helt overkommelig. Det er en tanke som umiddelbart lyder forlokkende, uten at jeg har oversikten over alle implikasjoner. Det ville endre hele vår levemåte. Kanskje trenger vi det. Jeg tror kanskje artikkelen stod i Teknisk Ukeblad, men er ikke sikker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vår forbrukerhverdag"vi har jo ingenting å gjøre på" "Ingenting å leke med" AS IF. Helt enig med røkla ja.
![]() |
#48 |
maler
|
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagJeg var nesten stolt av meg selv i sommer da jeg som svar på "ingenting å gjøre, scheeeedelig, når får jeg spille", foreslo snekring på terrassen (vi har hatt endel avsagde lister og sånn liggende der etter oppussing). Det medførte mer lek enn alle lekene på rommet til sammen det siste året.
![]() |
#49 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagHar følt på dette selv i det siste. Mest for min egen del. Tjorven sa det veldig treffende. Det er oss voksne som kjøper og kjøper. Ungene våre har en del leker, men langt fra overflod. Men de ønsker seg veldig lite til bursdager og jul, rett og slett fordi de ikke vet hva de skal ønske seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagVi er nøkterne i vårt forbruk, særlig interiør, ting&tang og tekniske dubbedingser. Men barna vil allikevel ha. Vi bruker penger på å vedlikeholde og oppgradere huset, og reiser. Men det er ikke så synlig for barna.
![]() |
#52 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagI sommer har jeg og eldste (delvis yngste) gått gjennom alle lekene deres. Og vi har kvittet oss med usannsynlige mengder. Jeg blir helt kvalm av å tenke på det. Nå skal det sies at da snakker vi om leker som de hadde som babyer også. Vi hadde mange sekker i kjelleren. Men det ble MYE. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Har ingen tittel
Der tenker jeg akkurat motsatt - nemlig at klær de trenger kan de også (lære å) glede seg over. Men jeg vet ikke om det ene eller det andre har mer effekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Min også, blir 3 år. Han ønsker seg kun en ting: Gravemaskin. Så det har jeg vært og kjøpt til ham i dag. BR Leker har tilbud på Bruder. Kjøper ikke noe mer annet enn noe småtteri fra storesøster, setter penger på konto til ham i stedet. Han får det han ønsker seg aller mest.
![]() |
#55 |
Har ingen tittel
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagJeg har ryddet i skapet til vesla. Det var overfylt. Nå har vi plukket ut klær hun ikke kommer til å bruke, samt alt som er for smått. Skapet var fullt av 2 x mange poser arveklær, så det meste er det ikke kjøpt, men det hadde blitt så mye at det var null oversikt. Med bare halvparten i skapet tror jeg det som er der faktisk vil bli brukt. Men så er det å finne noe nyttig å gi resten til, da... Vi er nesten sist ute med barn, så det er ingen naturlige arvtakere. Og mye er så pent brukt og fint at Fretex o.l. ikke er det første jeg tenker på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Asylmottak? Krisesenter? Leker til barnehagen eller barneavdelingen på sykehus?
![]() |
#57 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagViktig tråd.
![]() |
![]() |
#58 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagVi gir bort en del leker til barnehagen vår. Ikke den store gesten, men der kommer det hele tiden nye barn som ser på dem med nye øyne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Nov 2011
![]() |
![]() Sv: Vår forbrukerhverdagdet er fryktelig trasig at det er blitt på den måten...-fattige barn idag,blir enda fattigere i et slikt samfunn og "rike" barn har snart ikke mer å glede seg til |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Har ingen tittel
Når det gjelder Lego skulle jeg ønske at man kunne kjøpe byggeanvisninger med spennende forslag som ikke krevde mange spesialklosser, eller som ga alternativer til å lage "spesialklosser" selv. Å kjøpe en idé, ikke enda flere klosser. Det hadde vært noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|