|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg er ganske så på linje med Høyre, og jeg er for karakterer, også i barneskolen. Jeg har en datter som virkelig sliter med skolen - dysleksi og konsentrasjonsvansker. Hun hatet skolen i Norge, hvor det ikke ble stilt krav til henne og hvor hun ble hengende etter, og stotrives her i USA h or kravene er store, arbeidspresset høyt og det gis karakterer på alt de gjør med egen vurdering hver 6. uke. Hun synes det er veldig motiverende og gøy og se at hun faktisk gjør fremgang. Og hun er overhode ingen A-student.
|
|
|
#2 |
|
Audacious
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg synes det er viktigere hva lærerne kan når de går ut av studiet, enn hva de kan når de kommer inn på lærerskolen.
|
|
|
#3 |
|
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."
Dette mener jeg også. Jeg tok PPU og der er nesten halve semesteret praksis. Og det var faktisk en del som strøk under den første praksisen. De fikk en ny sjangse andre semester. Men om de strøk der, måtte de gå igjen hele året. Alle ble fulgt opp av veileder fra instituttet og lærer(e) på praksisskolen. Den faglige delen kunne også vært bedret. Evnt kunne man valgt mindre fag som man spesialiserer seg på fra det første året.
|
|
|
#4 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg tror PPU'en er veldig forskjellig fra høyskole til høyskole. Jeg har nettopp tatt PPU for å få godkjenning som lærer etter mange år i annen virksomhet, og jeg ble overhodet ikke imponert over PPU - verken teoridelen eller den eksterne praksisen. Og det må jeg bare si - de som ikke klarer å komme seg gjennom PPU - det definitivt enkleste studiet jeg noensinne har tatt - de er virkelig ikke egnet i skolen. Jeg åpnet knapt nok ei bok gjennom hele studiet og fikk bare toppkarakterer - det provoserte meg faktisk utrolig mye at det var mulig. Lista ligger så lavt at det er nesten til å gråte av. Jeg lærte ikke en eneste ting på det studiet som jeg har nytte av som lærer i løpet av den tiden vi var på høyskolen. I praksis lærte jeg mer fordi jeg hadde flinke praksislærere - skjønt, det skal jo sies at jeg hadde 75% av praksisen min i egen klasse og at jeg bare ble observert av en kollega - og det var det jeg lærte aller mest av. Det burde lærere gjøre mye mer av, vurdere sin egen praksis sammen med en kollega. Men på høyskolen - der hadde vi bare lærere som aldri hadde jobbet i skolen omtrent. Som hadde fine modeller for hvordan barn lærer og oppfører seg. Jeg jobbet med nyankomne unge flyktninger og innvandrere - og de passer jo ikke inn i mønstrene i det hele tatt. I tillegg jobber jeg mye med de ungdommene som ikke vil gå på skolen - og de passer heller ikke inn i mønsteret. Hele undervisninga på høyskolen tok utgangspunkt i normaleleven - i den grad den eleven finnes - den som er motivert for å lære i alle situasjoner. Vi snakket ikke om klasseledelse og hvor viktig det er, heller ikke snakket vi om at det aller viktigste for elevene på skolen sannsynligvis er vennene de har der. Har de gode venner så kan de lære - har de ikke venner så mangler de det som de oppfatter som det viktigste i livet og lærer mye dårligere. Ingenting sånt lærte vi - men jeg har lært navnet på mange fine pedagoger som TROR og TENKER mye rart |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Muligens?
|
|
|
#6 |
|
Fola Blakken
|
Som det er blitt sagt over, så er det ikke nødvendigvis sammenheng mellom karakterene du får på vgs og de karakterene du kan oppnå i videre studier. Det som skjer i lærerutdanningen er viktigere enn det som skjedde før.
Det er jeg veldig enig i.
|
|
|
|
#7 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg synes ikke karakterene fra VGS sier noe som helst om hvor egnet man er til videre høyere studier. Men karakterkrav på selve høyskolen og egnhethet (sile ut uegnede via prakisperiodene etc) bør være en god ide.
|
|
|
#8 |
|
Protonterapeut
|
Det er jeg enig i. Det gikk litt fort tidligere, jeg har nå presisert.
|
|
|
#9 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg er helt enig i at lista når man kommer ut er mye viktigere enn lista for å komme inn. Men jeg er likevel for å ha inntakskrav i basisfag nettopp fordi jeg tror at dette kan gjøre at man kan legge lista høyere på lærerskolen. Det er et tankekors at dette regnes som nødvendig for å greie medisinstudiet, tannlegestudiet, veterinærstudiet, ingeniørstudiet og flere andre, mens lærerstudiet forventes man å komme seg gjennom bare man såvidt har stått på videregående. En som har rotet det til på videregående og så blitt voksen kan helt klart bli en god lærer, men da burde det være greit å skaffe seg nødvendige forkunnskaper før man begynner på lærerskolen.
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg gikk på vgs sammen med flere som endte opp med et snitt på 2. De endte opp på lærerutdanning rundt omkring på mindre populære høyskoler fordi det var der de kom inn; ikke fordi det var det de hadde lyst til. Glimrende utgangspunkt og motivasjon? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Passiv
|
Sv: "Skal du bli lærer, får du ta tak..."Jeg syns det hadde vært stas om en mattelærer greide å finne riktig svar på 3+2*5 jeg for min del. :fortsatt traumatisert: |
|
|
|
#16 |
|
Nek er allrighte dyr
Det bør man kvalitetsikre at de kan på lærerhøyskolen, ikke utifra karakterene fra VGS før man har gått studiet.
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Sålenge de greier dette høye kravet før de slippes løs på uskyldige ofre så er det greit for meg. |
|
|
|
#18 |
|
Nek er allrighte dyr
Hva er poenget ditt? At mange lærere ikke har lært det på barneskolen? Jeg går utifra at man lærer en god del i løpet av årene på lærerhøyskolen og at karakter og vurdering underveis bør kunne luke ut "hull" i kunnskapen de bør ha.
|
|
|
#19 |
|
Passiv
|
Jeg har erfart en mattelærer som ikke greide dette regnestykket og hevdet at på den aktuelle skolen var et samlet fagmiljø enig i at mattestykker løses i tråd med leseretningen. Å gange sammen først og deretter summere var nytt for dem. |
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Jeg har erfart en mattelærer som ikke greide dette regnestykket og hevdet at på den aktuelle skolen var et samlet fagmiljø enig i at mattestykker løses i tråd med leseretningen. Å gange sammen først og deretter summere var nytt for dem. |
|
![]() |
|
|