|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Slike "kvalitetsvalgfag" hørtes bra ut. Veldig. Det kan jeg like.
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er litt delt tror jeg. I teorien vil jeg helst unngå nivådelte klasser, men jeg ser jo at det har fordeler. Jeg har en unge som er "flink". Hun går bare i 4. klasse, men sklir igjennom uten å anstrenge seg noe særlig. Lekser (untatt lesingen selvfølgelig) tar maks en halvtime til sammen for hele uka. Hun trives godt på skolen, men kjeder seg litt innimellom, spesiellt i fag som matte, der de repeterer og repeterer for å få med alle. Sosialt fungerer hun kjempebra. Jeg er bekymret for at hun ikke skal lære seg gode arbeidsvaner fordi hun aldri må anstrenge seg. Jeg kjenner jo igjen meg selv, jeg gjorde et minimum gjennom hele skolegangen og fikk likevel gode karakterer, så det var et lite kultursjokk når jeg ble student. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Sommerskoler i realfag på videregående nivå finnes over hele landet |
|
|
|
|
|
#5 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Men hvorfor skal de måtte vente til sommeren med å bli skikkelig utfordret? :hakk i plata:
|
|
|
#7 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg synes jo det er litt interessant at det allerede eksisterer en eliteskole, og har gjort det lenge. Ingen har noe imot det heller. Men så gjelder det også det eneste faget det er lov å være god i og å tjene penger på - gym.
|
|
|
#8 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg har ikke lest tråden, men er positiv til klasser for de flinkeste (overskriften her). Min erfaring tilsier at mye av undervisningen (naturlig nok) passer godt for de som er midt på treet, og de som er under, vel de har rettigheter og får hjelp. Er du over snittet så er tilbudet ditt temmelig sårbart, det kommer gjerne i siste rekke. "Å greie seg uansett" er ikke noe godt argument synes jeg. Der er mange som "aldri vil greie seg samme hva man gjør", de får fortsatt et tilrettelagt tilbud. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Sv: Egne klasser for de flinkeste?I teorien skal de vel bli utfordret gjennom tilrettelagt oppfølging hele året? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
kamerat
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?De blir jo ikke det. Min tredjeklassing får oppgaver i norsk, engelsk og matte som er langt under nivået hun er på, og som ikke utfordrer henne en millimeter. Det er nesten så jeg er glad for at førsteklassingen min bare så vidt staver seg gjennom ord nå ved skolestart, så hun i hvert fall kommer til å få superløftet med å mestre lesing raskt det første halvåret på skolen.
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Sånn er det her også. Synd, men sant. Min kunne forresten ikke lese når hun begynte på skolen, så det er vel den eneste utfordringen hun har hatt. Det tok omtrent to uker før hun knakk koden. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Toffskij sier ALT jeg mener her, tror jeg, og hun sier det så BRA!
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?
Her er det snakk om grunnskoleelever og ikke vidergående elever.
|
|
|
#14 |
|
Yes, we can!!
|
Det finnes en slags idrettslinje på en ungdomsskole i Bærum også, har jeg hørt. Ikke et pip om det heller.
|
|
|
#15 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#16 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg er ikke i mot spesialiserte skoler på videregående nivå - bare så det er sagt. Jeg er i mot permanent nivådeling i grunnskolen. Jeg har heller ikke hevdet at flinke elever er sosiale tapere - snarere tvert i mot - the winner takes it all. Det er stor sjanse for at den som er super i matte og norsk er super i gym og sløyd også - og at vedkommende har gode venner og er en omgjengelig person. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Egne klasser for de flinkeste?Jeg ser problematikken. Jeg har, som mange andre her, sittet og kjedet meg gjennom barneskole og ungdomsskole og endelig fått gløden på videregående når det var lov til å være flink og jobbe i eget tempo. Jeg ser også at selv om det er mye som er bedre så er det mye prat om tilpasset opplæring og lite substans i det. Ikke skjønner jeg heller hvordan den ene læreren som er alene med 24 tredjeklassinger skal klare å tilpasse opplæringen til hver enkelt. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Off the map.
|
Først, veldig bra innlegg om valgfag lenger oppe. HELT enig i at det hadde vært veldig lurt.
|
|
|
#19 |
|
kamerat
|
Hvem er det du snakker om da?
Byr deg imot? Hvorfor?
|
|
|
#20 |
|
Ekvilist
|
Jeg snakker om de som ikke fungerer så veldig godt sosialt sett. F.eks ifht. gode relasjoner til andre barn, eller i forhold til atferdsutfordringer. Vil disse ha fordeler ved å være inndelt i en gruppe for seg?
|
![]() |
|
|