Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Arving av yttertøy etter søsken/andre

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-15, 10:19   #41
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Deilig årgangstråd, dette!
Jeg har 6 år mellom mine jenter og sparer på alt som er fint.
Kasser i plast merket med str. og kjønn på loftet er løsningen.

Lillebror er to år yngre enn minstemor, og alt som er sånn noenlunde kjønnsnøytralt spares på.

Ungene har etter hvert et utall nieser og nevøer, så jeg sender videre alt som er brukandes. Snedig nok er det de med dårligst råd som absolutt ikke vil arve noe, fordi de tenker at arving er "tarvelig".

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-15, 10:34   #42
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Snedig nok er det de med dårligst råd som absolutt ikke vil arve noe, fordi de tenker at arving er "tarvelig".

Det syns jeg var en snipete kommentar, Harriet, og langt under din verdighet. Det er ikke noe nytt (eller uforståelig) i det at folk med dårlig råd etterstreber at ungene skal ha nye klær. Det er helt forståelig at arv og bruktkjøp føles annerledes for folk med god råd, der det ikke er økonomien som styrer om ungene skal ha nye eller brukte klær, enn det gjør for folk med dårlig råd, som ikke har samme valgmuligheten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-15, 10:37   #43
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Det var ikke ment snipete, bare undrende. Jeg skjønner godt at valgmuligheten blir annerledes, men hadde det ikke vært mer fornuftig å spare disse pengene? Klærne det var snakk om var knapt brukt, det var en str. som mitt barn hadde rast igjennom. Ingen ville sett at de var arvet engang.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-15, 10:44   #44
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Eg har undra meg over deg same, HV.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 22:28   #45
Geitrams
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 3.035
Geitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populærGeitrams er populær
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Jeg har også vel 3,5 år mellom mine, og alt som er helt og fint, spares på. Nå har jeg ved et par anledninger glemt at jeg hadde liggende etter storebror, og dermed har lillebror fått dobbelt opp av en del klær. Men jeg prøver å være flink å gå gjennom eskene jevnlig.

Geitrams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 22:51   #46
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.263
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Vi har god plass, så vi sparer på alt sånt. Jeg har en lang vegg på vaskerommet der jeg henger opp alt av yttertøy etter størrelse (det er mye!!) og så plukkes det frem når det blir passe eller trengs som ekstratøy eller skal lånes bort til et besøkende barn.

Tilsvarende løsning for sko og ski.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 23:04   #47
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.608
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Det er veldig greit å kunne låne ekstra til barn som er på besøk, ja. Det skjedde sist i fjor sommer da de plutselig skulle ha vannkrig og de to besøksbarna var søkkvåte. Praktisk å bare kunne hente frem noe.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 23:23   #48
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.868
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Mine tre yngste bruker str. 128. Det blir lite arving av sånt.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-15, 23:24   #49
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.730
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Jeg tar vare på yttertøy som er i ok stand. Må jo gjerne kjøpe endel nytt uansett, men det nye henger jo ofte i barnehagen. Og det er greit å ha klær hjemme når man ikke har husket å ta med hjem fra barnehagen. Og det er ikke alltid jeg klarer å få vasket og tørket skitne dresser og regnklær til neste barnehagedag dersom det blir sendt med hjem. Da er det greit å ha noe i reserve.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 00:24   #50
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.189
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Hv: mi erfaring er samme. Lege sier ja, somalisk alenemor sier nei. Jeg antar det har noe å gjøre med stolthet, men det er jo synd, for det er til dels flotte klær, som vi selv har arvet og og brukt.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 07:06   #51
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.911
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Det er 18 mnd, men eldste er svært lang og yngste bare normal lang. Selvsagt arver yngste alt, de disponerer samme skap hvor alt ligger. Klærne flyttes opp eller bytter side bare.

Jeg kjøper både nytt og brukt, nesten alt arves av et legepar med tre døtre. Vi har vel så langt kun danske klær, de ser fortsatt fine ut og er lett å gi videre.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 07:30   #52
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.922
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Mine er 9.5 år og 12.5 år. De er så og si samme størrelse, og har vært det er par år nå. Det er lite arving fra eldste til yngste. Alt vi ikke vil ha går rett til den yngste broren min. Det har det gjort i mange år. Jeg sparer med andre ord ikke på noe som ingen av gutta vil bruke. Det kan hende at minsten vil bruke ting som ikke passer eldste, men det er sjeldent.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 10:05   #53
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Tre år mellom mine, og jeg har ikke tenkt tanken at det skulle være så lenge å ta vare på før det blir tatt i bruk igjen. Spesielt ytterklær er det jo fantastisk å slippe å kjøpe nytt av. Våre gutter arver også fra søskenbarn, og yngstemann hos oss får knapt nye klær. De har alltid syntes det har vært stas å overta klær som store søskenbarn de ser opp til har brukt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 10:16   #54
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.451
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Vi har ingen vi arver av lengre og ungene imellom blir det lite arving pga største sliter ut tilnærmet alt, spesielt ytterklær. Men når jeg kommer over noe brukt eller arv og ungene får, du verden hvor stas er ikke det! Jeg opplever at ungene ofte synes det er nesten mer stas med arvet enn med nytt som i "åh, har en større gutt/jente vokst i fra det/brukt det før??", litt sånn, ja, ser opp til selv om de ikke vet hvem det er fra. Det som måtte være igjen av Snuppa(og det vesle som er etter Klumpen) går videre siden mannen er stabeist og hundre prosent bestemt på at det ikke blir flere - ellers hadde jeg nok spart på mer, spesielt ytterklær.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 10:23   #55
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.255
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Hv: mi erfaring er samme. Lege sier ja, somalisk alenemor sier nei. Jeg antar det har noe å gjøre med stolthet, men det er jo synd, for det er til dels flotte klær, som vi selv har arvet og og brukt.

Merkelig. "Min" somaliske alenemor sier "Ja, kom med alt du har, så sorterer jeg eventuelt ut selv og gir videre til mine venner". Men "min" somaliske alenemor har økonomiske sett ikke noe valg, så jeg antar det spiller inn?

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 10:48   #56
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.549
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Merkelig. "Min" somaliske alenemor sier "Ja, kom med alt du har, så sorterer jeg eventuelt ut selv og gir videre til mine venner". Men "min" somaliske alenemor har økonomiske sett ikke noe valg, så jeg antar det spiller inn?

Jeg har opplevd det samme. I tillegg ser jeg at omtrent alle flyktningene her går på alle loppemarkeder og handler masse brukt. De er også ivrige brukere av bruktbutikken til røde kors.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 11:06   #57
Pebbles
By the Sea
 
Pebbles sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 12.571
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Jeg opplever at det ikke er så vanlig med stigma knyttet til brukt når man har dårlig råd lenger - gjenbruk er noe "alle" gjør for tiden, det har vært annerledes i tidligere tider. Samme med hjemmelaget, hjemmesydd og omsøm - det er stas og kreativt.

__________________
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou -
Pebbles er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 11:41   #58
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.994
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Vi har godt med lagringsplass så vi tar vare på alt. Vi arver ikke av noen andre og har ingen som kan arve etter oss så det er kun arv innad i søskenflokken. Lillebror arver absolutt alt brukelig etter storebror. Lillesøster arver for det meste bare utedresser og regntøy etter guttene samt noen typer sko hvis de har vært lite brukt. En del nytt må kjøpes uansett, enten fordi det ble ødelagt eller fordi de størrelsene vi har ikke passet det neste barnet i forhold til sesong.
Jeg legger alt i plastbokser merket med størrelse så det er enkelt å finne fram. Dresser og regntøy har jeg en liste over hva vi har i hvilken størrelse så jeg ikke trenger å lete i boksene for å se om vi har det vi trenger til neste sesong.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 12:20   #59
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.080
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Lillemor (1 år) vandrer i dag rundt i et antrekk etter største storesøster (19). Så her er det fullt på loftet

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-07-15, 12:30   #60
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.733
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Arving av yttertøy etter søsken/andre

Jeg sparer ivei, så det som er brukbart etter de to vi har skal bittelille få bruke når den tid kommer, men en del er oppbrukt nå da, etter å tidvis ha vært brukt av 1-2-3-4 unger i en sesong eller to

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no