|
|||||||
| Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Sjuske melder seg
|
|
|
#2 |
|
Borte
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Jeg konsentrerer meg mest om stue og kjøkken siden det er der det er viktigst for meg at det er ryddig og trivelig. Jeg liker for eksempel å pynte med forskjellige ting i stua og da syns jeg det ser så teit ut med feks. et stilig lysfat midt blant fotoapparater, ubetalte regninger, telefonladere og en eske fra bokklubben. Eller en blomstervase oppi en haug med ubrettet tøy. Andre rom kan godt være ganske bomba og inni skaper og sånn tar jeg helt etter skippertaksmetoden. Vi er heldige og har godt med plass da, så det er lett å rydde.
|
|
|
#3 |
|
Under cover
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Mitt mest effektive grep har vært å finne en mann som er ryddigere enn meg selv
|
|
|
|
#4 |
|
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Det smarteste jeg har gjort for badet mitt, er å kjøpe tre sånne. De står så fint oppå hverandre, og er i forskjellige størrelser. Så har jeg en til 60+ grader, en til ull og finvask og en til 40 grader. Vips ble badet vårt mye ryddigere og jeg slipper helt unna problemet med "det som samler seg i bunnen av skittentøysdunken".
|
|
|
|
#5 |
|
Grisejente
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Når jeg ser meg rundt blant venner, familie og bekjente innser jeg at vi har det minst rene og ryddige huset av dem alle. Faktisk har vi fått en kommentar eller to oppigjennom på det. Og jeg er oppdratt til å skure ned huset en gang per uke, og å holde det ryddig. Mannen er også oppvokst i et møblert, ryddig hjem.
|
|
|
#6 |
|
lettere utlada
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Enda en sjuske melder seg!
|
|
|
#8 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Jeg skyller melkekartonger, det skal jeg ha! Ellers kan jeg også fint snuble over togbaner noen dager, men papirer som flyter på bord, og diverse som ikke hører hjemme her og der, det får jeg åndenød av. Så da rydder jeg og kjefter litt samtidig på andre som ikke ser det som på rot. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Jeg er kanskje litt sær på dette området. Og liker best at det er ryddig. Jeg blir sliten av å gå og se på avisbunker som samler seg opp, og hybelkaniner som glefser bak ovnen. Eldstejenta og samboeren sier noen ganger at "vi har det ikke rotete, om vi sammenligner med enkelte andre hjem". Men det hjelper liksom ikke meg å vite det. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Ja, papp med matrester skal i restavfallet, men melkekartonger (og lignende) kan/skal skylles og tørkes, og leveres i papiravfallet.
|
|
|
#11 |
|
Er frisk!
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Vi har en lav standard på shining og rydding. Rydder skikkelig en gang i uka og vasker det som trengs da. Ellers tas oppvask og klesvask fortløpende, men det er lite klesvask (men mye oppvask...).
|
|
|
|
#12 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Dagens tips. Dersom man lager litt omfattende middag kvelden i forveien - og tar oppvasken da, er oppvasken etter middag overraskende lett.
|
|
|
#13 |
|
~~~~~~~
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Vi er ryddige begge to, vi rydder underveis. Setter ting rett i oppvaskmaskinen. Vasker en maskin klær pr dag, ungenes jobb er å legge på plass rent tøy og rydde ut av oppvaskmaskin. Legge ting på plass etter bruk. Tørke av fingermerker på skapdører, koste gulvet mens potetene koker. Bretter klær og rydder i disse mens ungene driver kveldsstell på badet. Bærer skittentøy rett ned på vaskerommet. Tar med posen med tomflasker på butikken en gang pr uke.
|
|
|
#14 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...
Jeg har akkurat hatt en aha-opplevelse når det gjelder hybelkaniner. Jeg har alltid pleid å skule på dem i lange tider før jeg orket å dra fram støvsugeren, og kost er jeg heller ikke noe glad i å bruke. Men plutselig gikk det opp for meg at det er lov til å bruke en fuktig klut og tørke opp irriterende kaniner, jeg må ikke støvsuge hele gulvet! Nå har jeg én klut på kjøkkenet og én klut på badet til det bruk, og det tar meg ca 15 sekunder å dra kluten langs en list når det trengs. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Det er definitivt lov. Det er til og med lov å kun ta tak i nakken på kaninen og bære den i søpla, og ikke bruke hverken klut eller støvsuger. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Fluctuat nec mergitur
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nja, men mine opptrer helst i flokk. Kluten er raskere. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Mine kaniner er mer ego: store, velgjødde, uforutsigbare og udemokratiske, så nakkegrepet duger. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Mitt mantra som er stjelt frå en eller anna plass er at alt som tar mindre enn et minutt å gjennomføre skal ikkje utsettast: kaste tøy til vask, henge opp ytterjakka, sette skoa på stativet sitt, sette kaffikoppen i oppvaskmaskina, tørke av brødfjøla, kaste reklame i papirdunken osv.
|
|
|
|
#19 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Mar 2013
![]() |
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Trenger noen gode råd kjenner jeg, så prøver å vekke liv i denne igjen....
|
|
|
#20 |
|
|
Sv: En sjuskes bekjennelser ...Eg har starta prosjekt "ryddig hus" no. Eg har valgt å konsentrera meg om eit rom om gangen, dvs. resten av huset ser ut som om det normalt sett gjer.
|
![]() |
|
|