|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsj
Selvfølgelig er det ikke hyggelig. Men det er heller ikke hyggelig for kokken og de andre som spiser at et medlem rundt middagsbordet spytter ut mat (bare det i seg selv er nok til å fremkalle brekningsrefleksen) og omtaler mat som æsj. En marsjordre er da på sin plass, kan man ikke oppføre seg, får man heller ikke delta. Selv om det ikke er hyggelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke spesielt hyggelig, nei. Men jeg synes det er enda mindre hyggelig med barn (eller voksne) som sier æææææsj og spytter ut mat. Og dette er jo ikke en situasjon som oppstår ofte (hos oss), heller. En gang tror jeg det har skjedd og at det da ble både mindre hyggelig rundt middagsbordet og lite fokus på matglede lever jeg greit med
![]() |
#43 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjJeg har kresne barn (den ene er ekstremt kresen). Derfor har vi gjort det svært tydelige skillet å ikke like og å "æsje" seg over maten. Vi har gått noen runder på dette, men det funker nå.
![]() |
![]() |
#44 |
Personlig pessimist
|
Man må gjerne synes at maten er æææsj, men man kan virkelig lære at man ikke gir tydelig og høylytt uttrykk for det. Det er lov å si fra at man ikke liker, men ikke med grinaser, klaging og "æsjing".
![]() |
![]() |
#45 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjJeg kan forøvrig ikke huske at storebror noengang har sagt at han ikke liker noe. Akkurat der er han høfligheten selv. Jeg kan se at han ikke liker det han putter i munnen, men om jeg spør om han liker det så er svaret alltid: Joda, jeg likte det, men ikke så veldig godt.
![]() |
#46 |
Rockesøster
|
Ja, altså jeg mener ikke at det er greit å æsje, men at jeg kanskje ville gitt en advarsel for marsjordern kom. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjSelvsagt gir vi advarsel. Og "marsjordre" var ment i en spøkefull tone. Poenget var at dårlig oppførsel ikke aksepteres ved måltidene, heller.
![]() |
![]() |
#48 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjTakk for alle svar.
![]() |
#49 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Jepp!
![]() |
#50 |
I mål
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjIft den konkrete situasjonen synes jeg det avhenger litt av atferd til vanlig og hvilke "sanksjoner" man pleier iverksette, men både æsj og spytting av mat man normalt liker er helt uakseptabelt i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjNoe mat er jo æsj! |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjVi jobber beinhardt med at alle skal sitte ved bordet til alle er ferdige med å spise. Så æsjing og å skape seg fører ikke til at man får gå fra bordet, det hadde blitt belønning for Storebror, å få gå og fortsette med det han holdt på med før middag.
![]() |
![]() |
#54 |
Personlig pessimist
|
Nå er det vel heller ingen her som har ment man skal gå fra bordet fordi man ikke liker maten, så det ville vel vært oppsiktsvekkende for de fleste.
![]() |
![]() |
#55 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjJeg er enig med hvordan du løste det, Pelle. Her hos oss er det også utpreget kresenhet som gjelder, men vi forventer at det smakes på. Jeg tror jeg ville ha falt av stolen hvis pøbelprinsessen hadde sagt ÆÆÆSJ! og spyttet ut, og det ville absolutt ha blitt påtalt. Vi er veldig tolerante og forståelsesfulle overfor liker-ikke, altså.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjJeg syns heller ikke æsjing og spytting er akseptabelt. Her har slik oppførsel ført til strengt tilsnakk, og det har i grunn vært nok. Hadde det ikke vært det, så hadde han nok blitt sendt fra bordet, etterfulgt at en skikkelig samtale når gemyttene hadde roet seg. Det har dog hent at han har åpnet munnen og latt det ramle ut igjen på tallerkenen, men da har det vært i fortvilelse over at det har vært for varmt eller for virkelig altfor sterkt, og da tolererer jeg det. Det har bare skjedd et par ganger.
![]() |
#57 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sier de æsj, så sier de æsj. Man behøver ikke si sånt, og så kan man jo bare si det. Å spytte ut høres litt voldsomt ut. Men tror ikke jeg var langt unna selv da vi prøvde 'laksepølser' eller hva de nå heter. Som regel guider vi bare en gang på hvordan man oppfører seg, og da sitter det som regel. Alder spiller jo også inn. Vi forventer litt mindre av hun på 4 enn de som er eldre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Borte
|
Jeg syns det høres ut som en helt fair reaksjon på den type oppførsel. Min terskel for dårlig oppførsel ved matbordet og andre steder forsåvidt går også akkurat rundt der, så jeg kunne gjort det samme som deg for et så stort barn. Normale femåringer skjønner veldig godt når de har tøyd strikken for langt.
![]() |
|
|