Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Au pair og arbeids(u)vilje

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-12, 16:45   #41
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Au pair og arbeids(u)vilje

Vår tidligere au pair som bor hos oss nå også er filippinsk og vi snakker mye om kulturforskjellene og alt som er så veldig annerledes. Hun var i Dubai før og behandlet på en helt annen måte enn her. Men det er jammen meg forskjell fra familie til familie i Norge også.

Slik jeg forstår det er det mange av au-pair-venninnene hennes som ikke aner om arbeidsgiver betaler skatt for dem eller ikke - mao vet de ikke om de jobber lovlig eller ikke. De "har" jo au-pairkontrakt og regner med at ting er iorden selv, men når jeg hører at de ikke aner om de har fastlege, ikke har noe forhold til tuberkolosetestingen alle skal gjennom, og ikke får skattekort og selvangivelse osv så tenker jeg litt med skrekk på hva som skjer hvis de "faller under en buss og skader seg" eller om de nå skulle bli tatt på at de er her ulovlig. Det virker som mange av disse unge jentene ikke vet selv, og det virker som ikke arbeidsgiver vet heller. Og _det_ synes jeg er en uting ved ordningen.

Vår au pair har også vært helt uinteressert i være med på familiearrangementer og fjellturer og sånn, med enkelte unntak.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 16:49   #42
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[quote=m^2;3382898]Og _det_ synes jeg er en uting ved ordningen./quote]
Det er jo ikke ne uting med ordningen, men med dem som benytter seg av den.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Vår au pair har også vært helt uinteressert i være med på familiearrangementer og fjellturer og sånn, med enkelte unntak.

Jeg hører mange "unnskylde" seg med at au pairen vil være med sine venninner, ikke er interessert i å være med familien og delta i norsk "liv", men da skulle hun faktisk ikke vært au pair, for det er en del av pakka.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 16:55   #43
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At hun er uinteressert betyr jo ikke at hun ikke har (måttet) bli med da.
Jeg gir henne ikke sparken fordi hun ikke elsker snø lsm. Og det går en grense for hvor mye man kan diktere andre voksnes privatliv og fritid, og diktere dem til å delta i eget privatliv og gjøren og laden også.

Gammel 15-08-12, 16:56   #44
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det er jo ikke ne uting med ordningen, men med dem som benytter seg av den.

Ja jeg regner vel egentlig de som benytter seg av ordningen som en del _av_ den jeg da, her. Når det er så "lett" å gjøre det på en ikke-lovlig måte, uten at egentlig noen får det med seg mener jeg feilen nok ligger i ordningen og ikke nødvendigvis hos enkeltpersonene.

Gammel 15-08-12, 16:59   #45
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Og bare så det er sagt, _nå_ har jeg ikke au pair i hus. Nå har jeg en student som leier et rom og jobber 1.5 time i huset mitt per dag betalt av et eksternt firma.
Jeg legger meg overhodet ikke opp i hvordan hun bruker sin tid utover de timene hun skal jobbe hos oss.

Gammel 15-08-12, 22:01   #46
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Vi har vår femte au pair nå. Alle våre au pairer har blitt svært overrasket når jeg har forklart dem at man i Norge er kritiske til at vi "utnytter" dem. For de fleste av våre au pairer har au pair tillatelsen vært "billetten" til et nytt liv. Med det trygge og gode livet de nå lever i Norge (i motsetning på Filippinene), tror jeg de blåser i at det ikke var en helt politisk korrekt måte de kom på. Uten au pair-ordningen hadde de nok enda vært i hjemlandet (muligens arbeidsløse). Alternativt hadde de jobbet som "slaver" i Dubai.

Selv er jeg veldig takknemlig for muligheten for å ha au pair, ettersom vi begge har lang reisevei til jobb. I tillegg er jeg takknemlig for at de skjønne jentene har blitt en del av livet vårt, og tatt seg så godt av barna våre. Vi har nå på trappene en middag med alle de tre som fortsatt bor i landet, og det blir utrolig koselig.

Jeg kan ikke si at jeg blåser i at det ikke er helt politisk korrekt. Som nordmann er det også veldig uvant å ha hjelp i hjemmet. Samtidig mener jeg at det er et perspektiv her mange ikke ser, at au pairer og vertsfamiliene er en "velsignelse" for hverandre.

En annen faktor jeg også tar med i bildet, er at i mange andre deler av verden pleier storfamilien å bidra i oppdragelsen av barna. Medlemmer av storfamilien hjelper til gratis. I vesten skal imidlertid to voksne mennesker både jobbe lange dager, oppdra barna og gjøre alt husarbeidet helt alene. Stadig flere ser at de ikke får kabalen til å gå opp, og velger da å ha au pair.

Gammel 15-08-12, 22:13   #47
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet ikke om den var til meg eller ikke, men jeg snakker altså ikke om PK eller moral her. Jeg synes dette skulle vært regulert som det det er, et arbeidsforhold. Ikke forkledd som en kulturutveksling når det ikke er det.

For det er jo problemet i HI igjen. De har jo ikke en arbeidskontrakt de kan si opp og gå videre i livet. Hvis dette ikke funker, må enten au pairen finne seg i at hun må gjøre ting hun ikke vil/var forberedt på, eller de må ha boende hos seg en de ikke trives med som ikke oppfylte forventningene.

Eller hun må gi opp og reise hjem. Det går greit hvis du er 16, bortskjemt og svensk, og reiser hjem til mamma og sutrer over den store, stygge verden. Ikke så greit hvis det var det eneste levebrødet du hadde tilgang til.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:16   #48
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Eller hun må gi opp og reise hjem.

Hvis hun er via byrå eller forsåvidt uansett kan hun (prøve å) finne seg en annen familie å jobbe for også Så det er ikke sånn at hun _må_ ut.

Og dette står i standardkontrakten fra UDI:
Kontrakten kan sies opp av begge parter med en frist på minst én måned. Oppsigelsesfristen løper fra og med den dagen oppsigelsen kommer frem til den andre part. Oppsigelsen skal være skriftlig. Vertsfamilien kan ikke si opp au pairen uten saklig grunn. Dersom au pairen krever det, skal vertsfamilien skriftlig oppgi de omstendigheter som påberopes som grunn for oppsigelsen.
Au pairen plikter ikke å begrunne oppsigelsen.
• Begge parter kan heve kontrakten med øyeblikkelig virkning dersom den annen part har gjort seg skyldig i grovt brudd på sine forpliktelser etter kontrakten eller annen vesentlig mislighold av kontrakten.

Gammel 15-08-12, 22:16   #49
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men dette hjelper antagelig HI noe særlig, annet enn at dere kan vel nesten ikke kreve så veldig mye med loven i hånd, men dere har selvsagt alle muligheter til å si at det ikke funker og sende henne hjem eller videre.

- No. 4 -
Gammel 15-08-12, 22:17   #50
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med CD at det burde være regulert som arbeidsforhold, og ikke som kulturutveksling. Men ser problemene med at svært få ville klart å betale norske lønninger for en hjelp i hjemmet, og at det sånn sett ville være slutt for hjelp i hjemmet for mange norske familier og inntektskilder for de som nå er au pairer. Eller egentlig ikke, de ville jo bare dratt til et annet land.

Gammel 15-08-12, 22:20   #51
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke "ellers ville de blitt slaver i et annet land" er noe godt argument for å behandle folk som slaver i eget land. For ja, jeg synes de usle tusenlappene en au-pair får i måneden er slavelønn, virkelig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:20   #52
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis men ikke har råd så har man ikke det da. Det er ikke en menneskerett å ha billig hushjelp.

Gammel 15-08-12, 22:21   #53
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Hvis man ikke har råd til hva da, tallulah?

Gammel 15-08-12, 22:22   #54
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Resultatet av å regulere det som arbeidsforhold vil vel bli at ordningen dør ut fordi det blir for dyrt. For mange jenter fra bl.a Filippinene, vil det medføre at det som i dag er en god mulighet til å starte en ny tilværelse i et trygt og godt land blir borte. Jeg tror ikke au-pair-kandidatene vil takke noen for å ha vunnet kampen om likhet.

Gammel 15-08-12, 22:23   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hvis man ikke har råd til hva da, tallulah?

Å betale skikkelig lønn med alt det innebærer. Det var svar til milfrid.

Gammel 15-08-12, 22:23   #56
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg argumenterer ikke per se for høyere lønn, med antall timer og naturalytelser og andre goder er det vel ikke nødvendigvis helt urimelig. Jeg bare synes både arbeidsgiver og arbeidstaker skal behandles som nettopp det, med korrelerende rettigheter og sikkerhet. Jeg synes de skal få lov å jobbe fulltid. Ikke være et smutthull i loven.

Gammel 15-08-12, 22:25   #57
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg synes ikke "ellers ville de blitt slaver i et annet land" er noe godt argument for å behandle folk som slaver i eget land. For ja, jeg synes de usle tusenlappene en au-pair får i måneden er slavelønn, virkelig.

Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke sammenlignes.

Gammel 15-08-12, 22:26   #58
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke sammenlignes.

Beklager, det synes jeg ikke er noe argument for å opprettholde et skinnsystem.

- No. 4 -
Gammel 15-08-12, 22:30   #59
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

I araberstatene får de ikke bare slavelønn, men blir også behandlet respektløst og visstnok er det ikke uvanlig at de blir slått. Det kan ikke
sammenlignes.

Jeg har kjent flere filippinske aupairer. Jeg er likevel veldig enig med Candy her.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-12, 22:37   #60
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg har kjent flere filippinske aupairer. Jeg er likevel veldig enig med Candy her.

Har du snakket med dem om saken?

Svar

Emneord
arbeid, au pair, hjelp, problemer

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:08.