|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeVår tidligere au pair som bor hos oss nå også er filippinsk og vi snakker mye om kulturforskjellene og alt som er så veldig annerledes. Hun var i Dubai før og behandlet på en helt annen måte enn her. Men det er jammen meg forskjell fra familie til familie i Norge også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)vilje[quote=m^2;3382898]Og _det_ synes jeg er en uting ved ordningen./quote]
Jeg hører mange "unnskylde" seg med at au pairen vil være med sine venninner, ikke er interessert i å være med familien og delta i norsk "liv", men da skulle hun faktisk ikke vært au pair, for det er en del av pakka.
![]() |
#43 |
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeAt hun er uinteressert betyr jo ikke at hun ikke har (måttet) bli med da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)vilje
Ja jeg regner vel egentlig de som benytter seg av ordningen som en del _av_ den jeg da, her. Når det er så "lett" å gjøre det på en ikke-lovlig måte, uten at egentlig noen får det med seg mener jeg feilen nok ligger i ordningen og ikke nødvendigvis hos enkeltpersonene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeOg bare så det er sagt, _nå_ har jeg ikke au pair i hus. Nå har jeg en student som leier et rom og jobber 1.5 time i huset mitt per dag betalt av et eksternt firma. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeVi har vår femte au pair nå. Alle våre au pairer har blitt svært overrasket når jeg har forklart dem at man i Norge er kritiske til at vi "utnytter" dem. For de fleste av våre au pairer har au pair tillatelsen vært "billetten" til et nytt liv. Med det trygge og gode livet de nå lever i Norge (i motsetning på Filippinene), tror jeg de blåser i at det ikke var en helt politisk korrekt måte de kom på. Uten au pair-ordningen hadde de nok enda vært i hjemlandet (muligens arbeidsløse). Alternativt hadde de jobbet som "slaver" i Dubai.
![]() |
#47 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeJeg vet ikke om den var til meg eller ikke, men jeg snakker altså ikke om PK eller moral her. Jeg synes dette skulle vært regulert som det det er, et arbeidsforhold. Ikke forkledd som en kulturutveksling når det ikke er det.
![]() |
#48 |
|
Hvis hun er via byrå eller forsåvidt uansett kan hun (prøve å) finne seg en annen familie å jobbe for også |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeMen dette hjelper antagelig HI noe særlig, annet enn at dere kan vel nesten ikke kreve så veldig mye med loven i hånd, men dere har selvsagt alle muligheter til å si at det ikke funker og sende henne hjem eller videre.
![]() |
#50 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeJeg er enig med CD at det burde være regulert som arbeidsforhold, og ikke som kulturutveksling. Men ser problemene med at svært få ville klart å betale norske lønninger for en hjelp i hjemmet, og at det sånn sett ville være slutt for hjelp i hjemmet for mange norske familier og inntektskilder for de som nå er au pairer. Eller egentlig ikke, de ville jo bare dratt til et annet land.
![]() |
#51 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Stadig underveis
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeResultatet av å regulere det som arbeidsforhold vil vel bli at ordningen dør ut fordi det blir for dyrt. For mange jenter fra bl.a Filippinene, vil det medføre at det som i dag er en god mulighet til å starte en ny tilværelse i et trygt og godt land blir borte. Jeg tror ikke au-pair-kandidatene vil takke noen for å ha vunnet kampen om likhet.
![]() |
#56 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Au pair og arbeids(u)viljeJeg argumenterer ikke per se for høyere lønn, med antall timer og naturalytelser og andre goder er det vel ikke nødvendigvis helt urimelig. Jeg bare synes både arbeidsgiver og arbeidstaker skal behandles som nettopp det, med korrelerende rettigheter og sikkerhet. Jeg synes de skal få lov å jobbe fulltid. Ikke være et smutthull i loven. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Stadig underveis
Jeg foreslår at du tar deg en prat med et par Filippinske au pairer. Hør saken fra deres perspektiv.
![]() |
#58 |
Prettiest mess ever seen
|
Beklager, det synes jeg ikke er noe argument for å opprettholde et skinnsystem.
![]() |
#59 |
|
Jeg har kjent flere filippinske aupairer. Jeg er likevel veldig enig med Candy her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Stadig underveis
Har du snakket med dem om saken?