Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Takk for maten?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-12, 16:11   #41
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Takk for maten?

Min sønn er flink å huske å takke: Kan du hjelpe med å ta av bordet er du snill? Nei takk, jeg vil heller leke.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:14   #42
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her sies det takk for maten før man får gå fra boret. Jeg husker vi slet litt med den fordi det var liksom ingen skikkelig frase for det på engelsk. Så ungene gikk rundt å sa "thank you for the food", da vi bodde i USA (ute hos andre, altså).

Gammel 20-08-12, 16:16   #43
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her sier vi alle takk for maten etter middag, uavhengig av hvem som har laget maten.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:25   #44
-Nj-
-Holy macaroni-

-Nj- sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Ja, vi takker for maten. Ja, det er mer eller mindre automatisk men jeg syns det er greit å takke. og så tror jeg terskelen for å gi kompliment samtidig er lettere.
Til og med nesten 22mnd gutt sier "akk-akk" etter maten (og ellers uansett når han får noe).

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:42   #45
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg husker vi slet litt med den fordi det var liksom ingen skikkelig frase for det på engelsk. Så ungene gikk rundt å sa "thank you for the food", da vi bodde i USA (ute hos andre, altså).

"Thank you for a lovely meal" er jo vanlig å si, men det er litt mer konverserende enn "takk for maten" og ikke like naturlig for barn kanskje.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 16:55   #46
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi takker for maten, ja. Jeg er vant med å takke for skiftet hvis jeg har lagd maten, men det går forsåvidt ut på ett - som mange sier handler det om mye mer enn frasen, vi takker for selskapet og det er hyggelig. Vesla takker ikke for maten helt enda da, men hun gir oss ofte restene sine mens hun sier "takktakk".

Jeg er blant dem som sier mye takk og er generelt høflig, ikke fordi jeg føler at jeg må, men fordi jeg synes det er hyggelig. God stemning er fine greier.

Gammel 20-08-12, 17:10   #47
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Vi takker alltid for maten, og det er ikke ment kun til kokken, men også fellesskapet ved måltidet og at maten er "kjøpt inn til familien" i mangel på et bedre ord (tenker liksom på "provided for" ). Så egentlig synes jeg ikke det er en tom frase jeg

Gammel 20-08-12, 17:18   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi takker for maten, og om det passer sånn så takker vi for "skiftet". (Annet tonem enn "skiftet" som i "arbeidsskiftet", ordet er vel mer i beslektning med et "ordskifte", tror jeg). Det er et fint ord som burde vært i mer bruk, og handler om at man takker for hyggelig samvær rundt et matbord.

Jeg syns de norske "takkefrasene" er veldig fine, og liker også "takk for sist" godt.

Gammel 20-08-12, 17:21   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er helt enig. Jeg får alltid en liten nedtur når jeg kommer hjem etter å ha vært i USA, for der er høflighetsfrasene så veldig mye mer innarbeidet. Jeg liker å bli kalt Miss Tallulah av barn, og M'am av andre, jeg liker at folk sier "excuse me" hvis jeg står i veien i stedet for å prøve å skyve meg bort uten å si noe, eller at folk kommenterer at jeg har pen kjole på eller fin hårfarge.

Enig. Men "takk for maten" og "takk for sist" er vel noen av de få frasene der jeg syns vi har noe som er bra på høflighetssiden, som ikke er så vanlig ellers. Jeg savner begge frasene i utlandet.

Gammel 20-08-12, 17:23   #50
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Vi takker alltid for maten, og det er ikke ment kun til kokken, men også fellesskapet ved måltidet og at maten er "kjøpt inn til familien" i mangel på et bedre ord (tenker liksom på "provided for" ). Så egentlig synes jeg ikke det er en tom frase jeg

Vi legger det samme i det.

Selv om jeg er den som lager maten, så takker jeg mannen for maten likevel, siden matlaging medfører opprydding (mannens jobb).

Gammel 20-08-12, 17:28   #51
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det gjør jeg også.
Vi driller også ungene på "kan jeg få" fra de er ganske små. Jeg får neller når unger kommer og sier "æ ska ha saft" eller bare "saft!"
Å si unnskyld når man skubber borti andre er også fint. Jeg tror slike fraser eller manglende høflighetsfraser gjør noe med oss.

Jeg er så enig!
Her sier begge 2,5 åringene "tusen takk for maten" ('tusen' har de lagt til selv merkelig nok ) før de går fra bordet.
De får ingenting før de har spurt "kan jeg få". Sier de "jeg vil ha" så ser jeg bare på dem og spør "hva heter det da?" Da kommer det fort "kan jeg få?"

Gammel 20-08-12, 17:32   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Vi driller og driller, forresten, og lurer veldig på når det skal gå av seg selv.

Noen ganger oppdager jeg at når vi går fra bordet hos andre, og alle barna har blitt instruert i å takke for maten, så glemmer jeg det til slutt selv.

Gammel 20-08-12, 17:34   #53
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Ja her takkes det for maten. Allikevel må jeg minne minsten på det om vi er hos andre.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 17:44   #54
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Her hjemme sier alle takk for maten, uansett hvilket måltid vi er ferdig med. Jentene spør så om de kan få gå ifra bordet.
Jeg og mannen har alltid takket for maten til hverandre også før vi fikk barn. Det er uvesentlig hvem som har kjøpt/lagd den.
Vi har aldri fortalt barna at de skal si dette, det falt helt naturlig for dem.

Samme her. Å takke kommer naturlig fror oss alle. Jeg kan ikke huske å ha minnet jentene på å takke selv ikke når de var små.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 17:57   #55
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi driller og driller, forresten, og lurer veldig på når det skal gå av seg selv.

Noen ganger oppdager jeg at når vi går fra bordet hos andre, og alle barna har blitt instruert i å takke for maten, så glemmer jeg det til slutt selv.

Jeg har merket at for snart åtteåringen så går det helt automatisk nå om vi er borte. Hjemme, hvor vi tross alt tilbringer flest middager, ser det ut til å være lett å glemme seg. Så det terpes fortsatt på at man ikke skal prøve å snike seg av stolen og bort fra bordet - han må jo snart skjønne at han alltid blir oppdaget.

tink er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 19:37   #56
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Her takker vi alle for maten. Noe annet ville for meg vært veldig unaturlig. For meg handler det også litt om takknemlighet for at vi faktisk har den maten vi trenger.

Gammel 20-08-12, 19:38   #57
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

All sier takk for maten, jeg syns det er greit å innarbeide høflighetsfraser fra tidlig av, fordi jeg tror at språk og vaner smitter over i holdning.

Selv om det er selvsagt at man får noe, så kan man jo takke. Jeg ser på det som rimelig selvsagt at jeg får bursdagsgaver av mann og foreldre også, men takker da like fullt.

Takk for maten er like mye takk for samværet ved et måltid hos oss.

Når vi er borte går Hiawata bort til en av de voksne og takker for maten før han forlater bordet.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Vi sier takk for maten alle sammen; som Kasia tenker jeg at det er en takk for måltidet mer enn for den fysiske maten. Vi voksne sier værsågod til Poden (og evt. besøkende) når de takker, men ikke til hverandre.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, mine barn blir opplært i å si takk for maten, mannen og jeg er selv drillet i å takke for maten og rydde etter meg.

Jeg liker veldig godt "meningsløs" høflighet, at man sier unnskyld om man dunker borti noen, beklager seg, sier unnskyld før man spør personale osv. Ikke bare roper Døh! til servitører eller ekspeditører. Og at man slipper av folk fra bussen eller trikken, før man går på. Og reiser seg for høygravide, folk med krykker, gamle, at man hjelper dem med barnevogn.

Her var det så mange som sa det jeg mente at jeg bare signerer.

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Her sies det takk for maten før man får gå fra boret. Jeg husker vi slet litt med den fordi det var liksom ingen skikkelig frase for det på engelsk. Så ungene gikk rundt å sa "thank you for the food", da vi bodde i USA (ute hos andre, altså).

Denne kjenner jeg igjen. Det er alltid litt vanskelig på andre språk som ikke har den frasen. Jeg kompenserer som oftest med komplimenter til maten mens vi spiser.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vi takker for maten, og om det passer sånn så takker vi for "skiftet". (Annet tonem enn "skiftet" som i "arbeidsskiftet", ordet er vel mer i beslektning med et "ordskifte", tror jeg). Det er et fint ord som burde vært i mer bruk, og handler om at man takker for hyggelig samvær rundt et matbord.

Jeg syns de norske "takkefrasene" er veldig fine, og liker også "takk for sist" godt.

Jeg bruker "takk for skiftet" eller "takk for laget" når jeg spiser sammen med andre i en situasjon der ingen av oss har laget maten. Typisk lunsj på jobben. Da har vi alle vår egen mat, men det er hyggelig å takke for samværet.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 19:45   #58
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

her sier alle det. Folkeskikk er noe jeg setter høyt.

Om jeg ser ungene glemmer det så pleier jeg å takke for maten først, og da husker de det også.

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 19:46   #59
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Etter noen år i butikk slutter man virkelig å ha troa på høflighetsnivået blant folk flest.

Det går virkelig begge veier! Ikke alltid spesielt hyggelige de som jobber i butikk heller.

Vi takker, og jeg bruker disse "meningsløse" frasene hver eneste dag.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-12, 20:09   #60
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

"Takk for laget" var en fin "oversettelse", Blå. Jeg sliter med å få uttrykket "takk for skiftet" ut til folket.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:30.