|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Min sønn er flink å huske å takke: Kan du hjelpe med å ta av bordet er du snill? Nei takk, jeg vil heller leke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Takk for maten?Her sies det takk for maten før man får gå fra boret. Jeg husker vi slet litt med den fordi det var liksom ingen skikkelig frase for det på engelsk. Så ungene gikk rundt å sa "thank you for the food", da vi bodde i USA (ute hos andre, altså).
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Her sier vi alle takk for maten etter middag, uavhengig av hvem som har laget maten |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Ja, vi takker for maten. Ja, det er mer eller mindre automatisk men jeg syns det er greit å takke. og så tror jeg terskelen for å gi kompliment samtidig er lettere.
![]() |
#45 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Takk for maten?
"Thank you for a lovely meal" er jo vanlig å si, men det er litt mer konverserende enn "takk for maten" og ikke like naturlig for barn kanskje.
![]() |
#46 |
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, ja. Jeg er vant med å takke for skiftet hvis jeg har lagd maten, men det går forsåvidt ut på ett - som mange sier handler det om mye mer enn frasen, vi takker for selskapet og det er hyggelig. Vesla takker ikke for maten helt enda da, men hun gir oss ofte restene sine mens hun sier "takktakk".
![]() |
#47 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takk for maten?Vi takker alltid for maten, og det er ikke ment kun til kokken, men også fellesskapet ved måltidet og at maten er "kjøpt inn til familien" i mangel på et bedre ord (tenker liksom på "provided for"
![]() |
![]() |
#48 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, og om det passer sånn så takker vi for "skiftet". (Annet tonem enn "skiftet" som i "arbeidsskiftet", ordet er vel mer i beslektning med et "ordskifte", tror jeg). Det er et fint ord som burde vært i mer bruk, og handler om at man takker for hyggelig samvær rundt et matbord.
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
Enig. Men "takk for maten" og "takk for sist" er vel noen av de få frasene der jeg syns vi har noe som er bra på høflighetssiden, som ikke er så vanlig ellers. Jeg savner begge frasene i utlandet.
![]() |
#50 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi legger det samme i det.
![]() |
#51 |
lettere utlada
|
Jeg er så enig!
![]() |
#52 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Takk for maten?Vi driller og driller, forresten, og lurer veldig på når det skal gå av seg selv.
![]() |
#53 |
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Takk for maten?Ja her takkes det for maten. Allikevel må jeg minne minsten på det om vi er hos andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
X First Lady
Samme her. Å takke kommer naturlig fror oss alle. Jeg kan ikke huske å ha minnet jentene på å takke selv ikke når de var små. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
har tatt seg sammen
|
Jeg har merket at for snart åtteåringen så går det helt automatisk nå om vi er borte. Hjemme, hvor vi tross alt tilbringer flest middager, ser det ut til å være lett å glemme seg. Så det terpes fortsatt på at man ikke skal prøve å snike seg av stolen og bort fra bordet - han må jo snart skjønne at han alltid blir oppdaget.
![]() |
#56 |
Stadig underveis
![]() Sv: Takk for maten?Her takker vi alle for maten. Noe annet ville for meg vært veldig unaturlig. For meg handler det også litt om takknemlighet for at vi faktisk har den maten vi trenger.
![]() |
#57 |
Dårlig husmor
|
Her var det så mange som sa det jeg mente at jeg bare signerer.
Denne kjenner jeg igjen. Det er alltid litt vanskelig på andre språk som ikke har den frasen. Jeg kompenserer som oftest med komplimenter til maten mens vi spiser.
Jeg bruker "takk for skiftet" eller "takk for laget" når jeg spiser sammen med andre i en situasjon der ingen av oss har laget maten. Typisk lunsj på jobben. Da har vi alle vår egen mat, men det er hyggelig å takke for samværet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Takk for maten?her sier alle det. Folkeskikk er noe jeg setter høyt.
![]() |
#59 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
Det går virkelig begge veier! Ikke alltid spesielt hyggelige de som jobber i butikk heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Takk for maten?"Takk for laget" var en fin "oversettelse", Blå. Jeg sliter med å få uttrykket "takk for skiftet" ut til folket.
![]() |
|
|