|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Takk for maten?Veldig enig HV. Jeg tror slike ting påvirker oss mer enn vi tenker over. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Sv: Takk for maten?Her sier alle takk for maten, ja. Junior sier "ga-koo", han har samme ord for takk og værsågod. Jeg sier takk for maten til ham, og mener det mer som takk for måltidet.
|
|
|
|
#4 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Vi takker alle for maten, både toåringen, han på snart et år (akk-akk) og vi voksne. Det er helt klart automatikk her i huset, og representerer like mye at måltidet er avsluttet som at en takker for maten. Er jeg i selskap med begrenset bordsetting slik at det er fysisk mulig å takke når en reiser seg tenker jeg "manglende folkeskikk" når ungdom/voksne ikke takker. *Dobbeltknirk*
|
|
|
#8 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Ødemarka
![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?
Hehe, du ville elsket å få meg som kunde.
|
|
|
#10 |
|
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det går virkelig begge veier! Ikke alltid spesielt hyggelige de som jobber i butikk heller. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Takk for maten?(Kilde: youtube.com) |
|
|
|
|
|
#12 |
|
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, og Even er flink til å si "Ja, takk." eller "Nei, takk." om han blir spurt om noe.
|
|
|
#13 |
|
L.F.C. supporter
|
Sv: Takk for maten?Takker for maten her i huset også. På samme måte som vi sier takk for turen, takk for hjelpen osv. Synes det er normal folkeskikk å gjøre dette.
|
|
|
|
#14 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Min sønn er flink å huske å takke: Kan du hjelpe med å ta av bordet er du snill? Nei takk, jeg vil heller leke. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Shake it out!
|
Sv: Takk for maten?Her sies det takk for maten før man får gå fra boret. Jeg husker vi slet litt med den fordi det var liksom ingen skikkelig frase for det på engelsk. Så ungene gikk rundt å sa "thank you for the food", da vi bodde i USA (ute hos andre, altså).
|
|
|
#16 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Her sier vi alle takk for maten etter middag, uavhengig av hvem som har laget maten |
|
|
|
|
|
#17 |
|
-Holy macaroni-
Medlem siden: Sep 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Takk for maten?Ja, vi takker for maten. Ja, det er mer eller mindre automatisk men jeg syns det er greit å takke. og så tror jeg terskelen for å gi kompliment samtidig er lettere.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
"Thank you for a lovely meal" er jo vanlig å si, men det er litt mer konverserende enn "takk for maten" og ikke like naturlig for barn kanskje.
|
|
|
#19 |
|
|
Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, ja. Jeg er vant med å takke for skiftet hvis jeg har lagd maten, men det går forsåvidt ut på ett - som mange sier handler det om mye mer enn frasen, vi takker for selskapet og det er hyggelig. Vesla takker ikke for maten helt enda da, men hun gir oss ofte restene sine mens hun sier "takktakk".
|
|
|
|
#20 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Takk for maten?Vi takker for maten, og om det passer sånn så takker vi for "skiftet". (Annet tonem enn "skiftet" som i "arbeidsskiftet", ordet er vel mer i beslektning med et "ordskifte", tror jeg). Det er et fint ord som burde vært i mer bruk, og handler om at man takker for hyggelig samvær rundt et matbord.
|
![]() |
|
|