Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

"Min lærer"- greit eller ikke?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-12, 23:10   #41
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Min lærer"- greit eller ikke?

Elendig ide. Jeg kan ikke tro at dette er lovlig heller?

Gammel 01-10-12, 23:21   #42
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Sant nok. Og for å si det sånn: Jeg har hittil ikke lest noe der inne som er like ille som en del av det jeg leste inne på fastlegesiden (som jeg heller ikke kjente til før jeg så den her).

Jeg leste en ganske ille om en kollega i helga, den er fjernet nå.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 00:16   #43
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Jeg leste en ganske ille om en kollega i helga, den er fjernet nå.

Det at den er fjernet tyder på at det er en eller annen form for modding ute og går? <------ rent spørsmål - ikke påstand om at dette er en sjempesmart side. :fårklarer:

Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 00:38   #44
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En form for evaluering burde det være.Selv om en slik side ikke er veien å gå.
Skolen til barna mine hadde en omfattende elevundersøkelse for et par år siden. Klassen til poden scoret kjempelavt på trivsel, flere følte seg mobbet og mange sa at de ikke likte klassen sin. Vel, lærerne parert på foreldremøtet med at disse resultatene skulle vi ikke ta alvorlig for det var jo barn som hadde svart(10 år), og de hadde nok ikke forstått hva de svarte på, eller hatt en dårlig dag . Easy peasy, ferdig med det!Så ble ingenting gjort, og ingenting ble bedre.
Ønsker meg også et opplegg der foreldre kan få evaluere skolen, utfra et foreldreperspektiv. Tror det kunne vært konstruktivt i foreldre-skolesamarbeidet

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 00:40   #45
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Digresjon: Jeg leste en rapport om nasjonale prøver her i byen. Det var enkelte skoler som hadde en enorm forbedring fra ett år til et annet. Har det noe med endring av opplegg å gjøre (neppe), variasjoner fra år til år å gjøre eller er det det som skjer når en skole bestemmer seg for å nidrille elevene før prøvene?

Det siste er som oftest tilfellet når det blir en akutt forbedring. Læreren til min eldste var litt deppa for noen år siden da de ble nødt til å bruke mye undervisningstid på å drille ungene i online multiple choice testing (formatet til prøven) istedet for å lære ungene de ferdighetene de manglet. Rett og slett fordi de skolene det var naturlig å sammenligne seg med (les: foreldrene sammenlignet med og var rasende fordi de lå bedre an) gjorde det.

Ellers: skrekken må jo være å ha pasienten fra helvete (oh yes, de finnes, hverdagspsykiatrien er full av dem) på samme måte som enkelte advokater har klienter som plager dem inn i et besøksforbud; det er garantert ikke pene ratinger å få derfra, samtidig som du vet at personene er syke - men DU har taushetsplikt og kan ikke gjøre en dritt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 07:42   #46
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Ellers: skrekken må jo være å ha pasienten fra helvete (oh yes, de finnes, hverdagspsykiatrien er full av dem) på samme måte som enkelte advokater har klienter som plager dem inn i et besøksforbud; det er garantert ikke pene ratinger å få derfra, samtidig som du vet at personene er syke - men DU har taushetsplikt og kan ikke gjøre en dritt.

Ja. Det er jo akkurat dette som er kjernen av problemet. Det finnes mange ko-ko lærere som aldri burde ha vært lærere, men det er enda flere ko-ko foreldre. (Det er enkel matte. Det er flere foreldre enn lærere, ergo er tallet idioter høyere om fordelingen er konstant og det er den. Selv om Sigrid Undset sa det litt søtere. "Men menneskenes hjerter forandres aldeles intet i alle dager" Folk er like. De faktorene som gjør at enkelte lærere burde vært sparket på hodet og ræva ut av skolen, eksisterer i alle samfunnslag, blant alle typer profesjoner.)

Gammel 02-10-12, 08:30   #47
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Akkurat. Og jeg tror de fleste som har tenåringsbarn (eller barn i det hele tatt) sikkert kan kjenne seg igjen i at det ikke alltid blir tatt godt imot når man prøver å sette grenser for barnets/elevens egen skyld. Det er f.eks ganske mange elever som har blitt sure på meg når jeg bare har gjort jobben min, som er å stryke elever som har klippet og limt og utgitt hele tekster fra Wikipedia for å være egne "verk." Kan godt tenke meg at noen av dem kunne postet noen velvalgte ord om meg in the heat of the moment, uten at det nødvendigvis ville sagt så mye om hvordan jeg er som lærer.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 10:26   #48
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Det at den er fjernet tyder på at det er en eller annen form for modding ute og går? <------ rent spørsmål - ikke påstand om at dette er en sjempesmart side. :fårklarer:

Har ingen anelse. Beskrivelsen var ikke pen, og den var veldig urettferdig og ensidig - naturlig nok. Jeg tipper at noen har bedt om å få den fjernet, men jeg vet det ikke.

Jeg er personlig ikke redd for å bli vurdert, men jeg liker ikke konseptet til denne siden. I kraft av at jeg underviser i det faget mange av elevene mine hater mest, så stiller jeg jo litt på minussiden i utgangspunktet. "You are the enemy", som en elev sa like etter skolestart. H*n liker meg bedre nå forresten, jeg var visst ikke så ille som de andre h*n har hatt - så langt. I år har jeg klasser som spriker fra den svakeste klassen jeg noen gang har hatt, med alt det innebærer av uro, humor, diagnoser, manglende innleveringer etc., til to klasser som er sterkere enn jeg noen gang har hatt. (Jeg er innom ni klasser i uka, så jeg tror dette er innenfor taushetsplikten?) De to klassene med jevnt sterke elever får helt klart den faglig beste undervisninga. Det er det absolutt ingen tvil om. Den svakeste klassen kjører jeg eget løp på, jeg legger inn mye mer tid til dill - for alternativet er at de skulker. Vi har sammen lagt en halvårsplan som inkluderer et par filmer som ikke er faglig relevant f.eks. - fordi jeg vet av erfaring at hvis jeg bare trøkker og trøkker og trøkker på denne type elever så skjærer det seg. De trenger ganske umiddelbar belønning, for ganske små ting. I de sterke klassene mine ville jeg ikke drømme om å sette opp en slik halvårsplan - i den klassen vil det være synonymt med å kaste bort tiden deres på tull, de er jo motiverte som bare det, og jeg jobber som en helt for å gjøre det mer interessant enn læreboka legger opp til. Oppgavene jeg gir går gjerne (relativt langt) ut over lærebokteksten og inn i arbeid med kilder. Jeg underviser konsekvent i retning av høyere måloppnåelse for alle elevene i disse klassene.

Så - hva er det jeg egentlig prøver å si? Jo, en fellesfaglærer som underviser på yrkesfag har ofte litt dårlige odds i utgangspunktet. Særlig på de linjene jeg stort sett jobber på. Men - jeg er fortsatt ikke redd for å bli vurdert, jeg er bare ikke enig i at vurderinga alltid skal slukes helt rått av skoleledelsen uten at man ser littegranne på hvor den kommer i fra, og hva som er bakgrunnen for en evt. klage. Jeg har vært heldig, jeg gjør det bra på elevundersøkelsen (den kan spores ned på enkeltlærere, og det gjør lederne hos oss, det vet jeg), på tross av at jeg er fienden. ;-)

Å bli hengt ut på nettet med anonym sjijkane derimot - det finner jeg meg ikke i.

(Red - nå hørtes det ut som om jeg HAR fått anonyme tilbakemeldinger på nettet, men det har jeg ikke - enda.)

Gammel 02-10-12, 10:28   #49
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke redd for å bli vurdert, men jeg tenker at en hormonell tenåring neppe gir den mest riktige kritikken hvis det først skulle være noe.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 10:30   #50
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg er ikke redd for å bli vurdert, men jeg tenker at en hormonell tenåring neppe gir den mest riktige kritikken hvis det først skulle være noe.

Det er jeg ikke umiddelbart enig med deg i. Hvis undervisninga ikke virker for elevene, da blir det feil å bare si at disse tenåringene ikke vet bedre. Det finnes lærere som er dårlige, som aldri er forberedt til timer, som gir litt for gode karakterer hele veien (så slipper de klager) - jeg er ikke helt uenig med dem som sier at lærere har for godt vern.

Gammel 02-10-12, 10:33   #51
Anne C

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Det er jeg ikke umiddelbart enig med deg i. Hvis undervisninga ikke virker for elevene, da blir det feil å bare si at disse tenåringene ikke vet bedre. Det finnes lærere som er dårlige, som aldri er forberedt til timer, som gir litt for gode karakterer hele veien (så slipper de klager) - jeg er ikke helt uenig med dem som sier at lærere har for godt vern.

Jeg tenker mest på de som av en eller annen grunn ikke kommer overens med deg feks. Hvis de "hater" lærereren, så skriver de ikke gjennomtenkte ting uansett om man er god eller ikke som lærer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-12, 11:36   #52
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg tenker mest på de som av en eller annen grunn ikke kommer overens med deg feks. Hvis de "hater" lærereren, så skriver de ikke gjennomtenkte ting uansett om man er god eller ikke som lærer.

Det er helt sant.

Gammel 03-10-12, 14:20   #53
Sonar

Sonar sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Synes ikke det er greit med slike sider. selv om det jeg leste når jeg sjekket stortsett var positivt. Men det bør være en mulighet for elevene å gi beskjed når de føler de ikke blir hørt av lærer, enten det gjelder dårlig undervisning eller annet. Dette bør løses på skolenivå tenker jeg. Men vet jo at det ikke alltid er så enkelt. Men hva ønsker de å oppnå med denne listen? Man kan jo ikke velge seg nye lærere.
Eks legelisten.no så kan man velge å bytte lege eller ikke velge den aktuelle personen som fastlege i utgangspunktet. Veldig glad jeg ikke visste om den siden før jeg byttet fastlege. For min fastlege fikk ikke gode kritikker. Jeg er fornøyd med arbeidet til legen så langt. Hadde jo tvilt litt om jeg hadde lest dette først.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.