Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-12, 11:31   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?

Egentlig fungerer det best å sørge for god tid ved å stå opp tidlig. Noe jeg ikke gjør. :b-menneske: Morgener er minst ille hvis jeg rekker å dusje, spise og så rekke jobb med god margin. Men det skjer ikke så ofte, dessverre.

Gammel 11-10-12, 11:36   #2
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidspunkter?

Jeg har vekkerklokken på 6.15, ligger og snoozer eller leser litt, står som oftest opp ca 6.30. Jentene står opp kl. 7 og somler seg ned til frokostbordet kl. 7.15. Mannen er ute av huset 7.40, storesøster 7.50 og lillesøster og jeg kl. 8. Sånn ca.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 11:39   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Fint lite. Krabber ut av senga og ut på kjøkkenet, lager frokost til kidsa, vekker kidsa og krabber inn i dusjen. Når jeg kommer ut av dusjen har ungene stort sett kledd på seg og spist, så er det tannpuss, og rett ut i bilen. Her kastes ikke et sekund søvn bort, så det hele er timet til minste detalj. 35 minutter bruker vi. :b-menneske:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 11:39   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er morgenrutinen at Polymannen står opp tidlig (0615) for å få frokost i fred, det er viktig for ham. Så har vi kranglet litt om han ikke vær så snill kan finne frem klær dagen i forveien, så han kan kle seg på badet, for han vekker meg.

Han dekker også frokostbordet og lager matpakke, om jeg ikke har laget fancy matpakker kvelden før.

Så karrer jeg meg opp nærmere 7, og prøver å komme meg gjennom dusjen og i klærne før barna vekkes 0715. Eldste står opp greit, mens han gnir seg i øynene, rufser seg i håret og klør seg både her og der. De to minste er trøtte som sin mor, og bæres ned trappene som mjuke klomper. Alle stabler seg opp i sittebenken på kjøkkenet, mellom puter og tepper, får servert hver sine to skiver med eplegele, og roen senker seg mens de leser Donald og spiser. Jeg virrer rundt og finner frem de klærne jeg ikke fant frem kvelden før, eller hva som nå skal gjøres.

Den som ikke leverer drar når barna har stått opp, sånn ca.

Noen ganger løper jeg til jobb, da drar jeg ca. 0730.

Mannen løper av og til til jobb, da drar han rundt 0700.

Skolebarna går til skolen 0800, barnehageavgang 0810.

Gammel 11-10-12, 11:45   #5
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har så mange ulike morgenar og kvar av dei kreve si tilrettelegging:
1. Ungane heime hos meg i kvardag. Da er alfa og omega at eg kjem meg opp og får drukke minst to koppar kaffe før dei våkne.
2. Ungane heime hos meg i helg. At dei ikkje mase på meg før eg har stått opp.
3. Overnatting med kjæresten på kvardagar. At han er hakket blidere enn meg når eg står opp.
4. Overnatting med kjæresten helg. Bli vekka av sex.

Ingen har sagt eg er enkel.

Gammel 11-10-12, 13:03   #6
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hos oss er dt som følger:

0600: Vekkerklokka mi ringer. Jeg går i dusjen, sminker meg og kler på.
0630: Ordner matpakke til eldste. Som regel er de to minste opp. De får en yoghurt e.l. Jeg spiser frokost orgelet avisa.
0645: Vekker mannen hvis ikke han har våknet i kaoset.
0700: Vasker og kler på barna. Vekker eldste slik at hun er oppe når vi reiser
0715: Kjører barna i bhg.
0745: Jeg kommer til jobb og snakker som regel med eldste som da går selv til skolen.

Ikke så veldig stress og som regel går det bra frem til vi skal reise. Da blir mellomste sur siden han ikke får ha med seg masse leker i bhg, og minste bare hyyyyyylskriker.

Gammel 11-10-12, 11:47   #7
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tussa.

Gammel 11-10-12, 11:58   #8
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Senest kl 06: Står opp - vekker vesla, som ligger på badegulvet mens jeg dusjer

Ca 0615: Ferdig dusjet og påkledd, jeg spiser tre knekkebrød og leser nettaviser mens vesla våkner skikkelig i dusjen.

ca 0625: Vesla ute av dusjen, rask påkledning, før hun nå spiser frokost, varierende. Ofte koker jeg havregrøt mens hun er i dusjen.

0630-0645: Vesla smører nistepakke, jeg rydder kjøkkenet etter henne, bilen startes opp, evnt litt klesvask, jeg innom badet for siste finish - dvs sminke som tar sånn ca to minutter max. Sjekker ofte ukeplan for siste gang slik i seneste laget.

0650: Guttungen vekkes. Får som regel noen ord med ham før han er i live, mens han står i dusjen.

0658: Jeg og vesla sitter i bilen, på vei til SFO. Jeg er som regel på jobb 0740-0745, flekser slik at jeg kan få bedre tid på ettermiddagene.

Jeg legger meg slik rimelig tidlig, som regel ca 2230, men 2130 er også helt normalt...

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 12:04   #9
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Har du ting du gjer kvar morgon for å få ein god start på dagen, for seg sjølv og ungane/familien? Meditasjon, dusj, spesiell frukost, sex , ein sang? Ja - kva som helst? Eg har lyst å gjera nokon grep for å få ein betre morgon....

Jeg står opp idet mann og barn går ut av huset. :rødmer veldig:

Men til mitt forsvar skal det nevnes at hvis jeg gjør noe annet, så klager bare mannen over at jeg blander meg i rutinene hans, og det ender alltid med frustrasjon og krangling.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 12:15   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Nå som jeg har vært oppe før grisen fiser en periode (kl.05.30), har jeg gjort klart alt kvelden før. Alt fra matpakker til dusjing på meg. Jeg har da bare meg selv å tenke på og ungene er såpass store at de ikke krever mer enn vekking, noe som i og for seg kan være en utfordring nok.
Ellers er jeg stort sett hjemme når ungen skal opp og ut og det er ikke spesielt krevende morgener hos oss lenger.

Så verken sang eller sex, kun en kopp kaffe, en skive og rett ut.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 12:22   #11
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Kaffe. Et absolutt must. Jeg er mye blidere med litt koffein innabords.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 13:27   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Kaffe. Et absolutt must. Jeg er mye blidere med litt koffein innabords.

Oh yes! Får jeg ikke morgenkaffen min, blir jeg rett og slett litt ilsken.

Gammel 11-10-12, 12:22   #13
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Hva jeg gjør for å få en god start på dagen?

Ligger godt under dyna mens mannen tar seg av ungene og står opp når de er ute av døra. Da lager jeg meg en kopp te og en skive, og koser meg med avisen.
SÅ finner jeg energien jeg trenger til å ta fatt på huset. (hjemmeværende)

Gammel 11-10-12, 12:23   #14
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Hva jeg gjør for å få en god start på dagen?

Ligger godt under dyna mens mannen tar seg av ungene og står opp når de er ute av døra. Da lager jeg meg en kopp te og en skive, og koser meg med avisen.
SÅ finner jeg energien jeg trenger til å ta fatt på huset. (hjemmeværende)

Men det skal sis at når jeg står opp meg ungene, så priorierer jeg en god frokost for oss alle. Men det er lett når vi ikke har ekstakte klokkeslett å forholde oss til.

Gammel 11-10-12, 12:32   #15
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg planlegger at jeg skal bli sånn som finner frem klær, pakker barnehagesekker og lager matpakke om kvelden. Noen ganger gjør jeg det, da går morgenen lett.

Sånn ellers har vi en morgen-redning som er kjent som kamelen "la ungene se barnetv om morgenen"

Knerten er ferdig påkledd først. Han sitter i sofaen med et pledd og ser barnetv mens Mikro blir klar. Han roper at han er sulten, sånn omtrent når hun er ferdig. De får dele en banan mens de ser mer tv, samtidig med at jeg ordner matpakken min. (Det er bare meg som skal ha matpakke her i huset.)

Jeg husker ikke helt når jeg måtte svelge denne kamelen, det har jeg fortrengt. Jeg tror det var rundt da Mikro kom til, og jeg ikke hadde nok hender på morgenkvisten... Det er ikke så lenge han ser, men det holder ham fra å henge i beina på meg og syte og klage og hindre meg i å få gjort noe.

Gammel 11-10-12, 12:37   #16
Fjols

Fjols sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Spise frokost med spisebordet, det har vi aldri tid til på morgenen.

Stå opp 06.15, dusje og ordne meg. Er ferdig litt før kl.07.00.
Vekke barn, få i dem frokost. Kle på dem.
Ut av døren kl.07.30.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-12, 10:10   #17
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg står opp 7, kler på meg, krøller av og til håret litt. Jeg har gjerne iPhonen med litt svak hyggelig musikk, og er det litt kaldt setter jeg en liten vifteovn i passende høyde slik at jeg får opp temperaturen og humøret. Dette er min tid. Mannen står opp 7.15. Jeg vekker eldstemor og lillebror 7.20-7.30. Jeg henter klær til dem samtidig. Jeg får på dem tøy, ordner hår, de vasker ansiktet og går og spiser. Mens dette foregår går mannen på kjøkkenet og lager frokost til de to eldste + matpakker til dem. Mens de spiser, ca. 7.45, vekker jeg den trøtteste minstemor, og får ordnet henne. Mannen drar ca. 7.55, og vi drar 8.10 som regel. Av og til litt senere. De to eldste går på skolen som ligger 400 meter unna, og jeg leverer i barnehagen. Minstemor spiser der. Jeg rekker av og til et knekkebrød mellom slagene før jeg drar - og Pepsi Max. Jeg er på jobb ca. 8.30. Sminke meg gjør jeg på jobb. Vi dusjer alle kvelden før.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 13:09   #18
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Vi har gode, rolige morgener. Vet ikke helt hvorfor, men kan fortelle om dem:

Vi står opp kvart på syv. Da går alle fem på badet (samtidig, ja) - jeg har ansvar for påkledning av minsten og de to andre klarer seg selv. Mannen er først ferdig og går ned, så sender jeg de andre ned etter tur. De to eldste lager seg frokost selv, mannen lager til seg og minsten. Jeg steller meg og går ned og lager matpakker og sørger for at blyanter er spisset og gymposen full og stillelesingsbok i sekken og slike ting. Når barna er ferdige med å spise, leker de litt mens jeg spiser og mannen rydder på kjøkkenet. Så går alle ut, de to eldste går til skolen og vi kjører i barnehagen og deretter på jobb (i en bil). Vi er ute av huset kvart på åtte til vanlig, men av og til reiser vi halv åtte og det går fint også.

Vi forbereder forøvrig absolutt ingenting kvelden før. Vi sparer sikkert litt tid på at jeg ikke sminker meg og at vi ikke dusjer om morgenen (bare kattevask da, dusjen tar vi på kvelden).

Gammel 11-10-12, 15:22   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Oioi, jeg syns jeg ser meg selv med hele hurven på badet på morgenen. DA hadde det vært vanskelig å overholde Regel Nr 1 (Ikke drepe noen).

Det må være fint å våkne og være akkurat som et vanlig menneske, sånn mer eller mindre med en gang!

Gammel 11-10-12, 20:53   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Oioi, jeg syns jeg ser meg selv med hele hurven på badet på morgenen. DA hadde det vært vanskelig å overholde Regel Nr 1 (Ikke drepe noen).

Det må være fint å våkne og være akkurat som et vanlig menneske, sånn mer eller mindre med en gang!

Hehe - ja, jeg vet vi er heldige. Her er alle a-mennesker bortsett fra mannen, men han er heldigvis i godt humør om morgenen selv om han er trøtt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:01.