Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-10-12, 10:18   #21
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Morgenrutinar - kva gjer du for å få ein god start på dagen?

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Et er veldig glad at ingen enno har fortalt om alt dei rekk å trena på morgonen. Slik tar motet frå meg

Ah, ja, jeg glemte å nevne de gangene jeg sykler de 25 kilometerne til jobb og hvilken fantastisk start på dagen det er. (Nei da, stort sett er det jo motvind, og jeg blir kald og hissig og er redd i trafikken. )

Gammel 11-10-12, 10:19   #22
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er ingen morgonar like i grunn. Det varierer alt etter om ein av oss skal jobbe heimefrå, om ein av oss har tidleg møte på jobben, kven som skal kjøre ungane til skulen, og kven som skal hente på ettermiddagen.

Statistisk sett tippar eg at mannen som regel står opp først, litt før 07 kanskje. Om han er flink er han oppe 6, slik at han kan slutte tidligare på jobb og rekke å hente på SFO. Han er ute av huset på null komma niks.

Eg står da opp 07 og daffar til kaffemaskina. Eg må ha ein kopp kaffe med litt melk, og noko å ete. Det tar vel ein 10 minutters tid - Ipad inkludert.
Så går eg på badet og gjer meg klar for dagen. Dusjar ca. annankvar dag.
Ungane tuslar opp etterkvart som dei vaknar, men om dei ikkje er stått opp til halv åtte må eg vekke dei. Dei ser helst på tv, eller dei går rett på Ipad.
Eg måler blodsukker på jentungen og smører matpakkar til dei. Masar i dei frokost, ser til at alt er komme med i sekkane, og så kjører eg dei til skulen.
Svingar så heim igjen og prøver å rekke bussen kvart på ni, og er da på jobben ein time etter det.

Mannen tar bussen heim litt før tre for å rekke å hente på SFO. Eg kan jobbe så lenge eg må ut over ettermiddagen. Men av og til snur vi på det, og av og til må ein av oss både hente og levere, og må ta bilen inn til byen. Og av og til jobbar eg heime Det er deilig...

Sist redigert av Syrin : 11-10-12 kl 10:40.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:20   #23
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Nå ble jeg i grunnen litt nedstemt av denne tråden, når jeg ser hvor god tid dere tar dere og hvor koselig det virker. Det er helt utenkelig og naturstridig at jeg skulle begynne å stå opp klokka seks for å slippe å stresse.

Men du, eg lurte på ein ting. Du skriv at du lagar matpakke klar dagen før. Held den seg godt då? eller, kva lagar du som held seg så godt?

(eg har i grunnen like dårlig tid på kvelden som på morgonen, så eg veit ikkje heilt kor eg skal starta....)

Gammel 11-10-12, 10:22   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg prøver å ikke drepe noen, og klarer det hver dag.

Neida, men DUSJ! Det er magisk. Jeg går fra suicidal til relativt normal på de fem minuttene i dusjen.

Gammel 11-10-12, 10:22   #25
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Hverdagsmorgener er ikke mye kos her, men det glir stort sett veldig greit. Så lenge vi kommer oss opp når vi skal. Vi har nemlig ikke mer tid enn vi trenger. Om vi blir sene så blir mannen stressa og da blir junior ofte sur. Vi bare står opp, kler på oss og drar. Den som ikke skal levere i bhg smører matpakke, ordner seg selv bare og drar. Den som leverer tar junior. Om vi alle har fått nok mengde søvn så går dette stort sett veldig greit! På helg så er det mye kos. Junior elsker å spise frokost alene i sofaen oppe fremfor tv-en med pledd. Da får vi sovet lenge og alle er klare for dagen når vi står opp. Da er det kaffelaging og slarving før vi kommer i gang med andre gjøremål.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:22   #26
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Våkner av klokken 07.45. Roper på lillesøs og ber henne gå på badet. 07.50 er hun ferdig og kler på seg klær som ligger klar i trappen. Jeg går på badet, steller meg og går opp 08.10. Lillesøs holder da på med frukosten,og mellombror står opp. Jeg henter matpakker, mellombror tar en banan eller noe i hånden og vi er i bilen 08.20. og jeg er på jobb 08.30. Begynner da med frukost på jobb. Ikke mange ordene som blir utvekslet hos oss om morgenen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:23   #27
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Ah, ja, jeg glemte å nevne de gangene jeg sykler de 25 kilometerne til jobb og hvilken fantastisk start på dagen det er. (Nei da, stort sett er det jo motvind, og jeg blir kald og hissig og er redd i trafikken. )

Eg skulle ønske eg kunne sykla til jobb....

Gammel 11-10-12, 10:23   #28
tjolahopp
Erfaren

Medlem siden: Nov 2011
tjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smarttjolahopp imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her går det på halvtolv hver dag omtrent. B-menneske uten rutiner.
Men merkelig nok koser vi oss ganske mye. Jeg blir bare veldig sen på jobb som oftest.

Jeg er usedvanlig treg om morgenen, og skjønner ikke hvor tiden blir av.

tjolahopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:25   #29
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg prøver å ikke drepe noen, og klarer det hver dag.

Neida, men DUSJ! Det er magisk. Jeg går fra suicidal til relativt normal på de fem minuttene i dusjen.

Godt å ikkje drepa nokon

Men, meiner du at det vil lønna seg å stå opp 06:00 for å dusja? Vurderer å teste dette ut i ei veke...

Gammel 11-10-12, 10:26   #30
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg gjør også mest mulig kvelden i forveien. Bader, legger frem klær, smører matpakker ...

Jeg vet ikke om det er EnBraTing, men vi prioriterer søvn og soving om morgenen, fremfor (veldig) god tid.

Minsten våkner gjerne litt før sju, men vi blir i senga og slumrer/koser til ti-fem på halv åtte. Da står vi opp, trappegrind lukkes og minsten plasseres i gangen med tilgang til bad (hvor vi er) og soverommene. Så nevnler han litt rundt for seg selv mens jeg kler på Pluggen og instruerer de to største som klarer det utmerket selv, men som er litt fjerne og opptatte av alt mulig annet.

De tre største sendes så ned med beskjeden om å ta seg litt frokostblanding (som regel cheerios), mens jeg kler på minste. Så plasseres han på stua sammen med alle lekene sine, mens jeg legger kjøleelement i matbokser, blander saft til eldste og så til slutt, kler på meg selv.

Da er klokka sånn ca. ti-kvart over åtte, og jeg samler flokken ved utgangsdøra, hvor eldste hjelper nest yngste med klæra før hun kler på seg selv. Mellomsøs kler på seg selv og jeg kler på minste. Eldste plasserer så nest yngste i sin bilstol og lukker opp bakdøra for mellomsøs. Så setter jeg minsten i bilen og går så videre til å feste nest yngste. Så plasserer eldste seg selv i bilen, mens jeg sjekker at alt er med og låst osv. Gøy avhandling. Så er det avgårde til først skole (hvis vi har dårlig tid) så barnahage.

Gammel 11-10-12, 10:28   #31
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Her er inn og ut av bilen planlagt til minste detalj skjønner jeg Skremmern

Gammel 11-10-12, 10:29   #32
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Men du, eg lurte på ein ting. Du skriv at du lagar matpakke klar dagen før. Held den seg godt då? eller, kva lagar du som held seg så godt?

Om de holder seg, aner jeg egentlig ikke - det er jo ungene som spiser dem. De klager ikke, i alle fall. Mannen min baker gode brød, og vi fryser ned halve, slik at det som spises alltid er temmelig ferskt. Pålegget er de vanlige dølle tingene - leverpostei, skinkeost, salami, kokt egg ...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

For meg er dusjen det kjedeligste av alt (og det sier en god del - det er jo tross alt morgenene vi snakker om).

Gammel 11-10-12, 10:29   #33
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg vet ikke om det er EnBraTing, men vi prioriterer søvn og soving om morgenen, fremfor (veldig) god tid.

Det gjør vi også. Begge ungene må vekkes, og i motsetning til i enkelte helger er de alltid utpregede B-mennesker på ukedagene, så de er totalt kaputte hver dag og må brekkes opp, gjerne til skrik og skrål.

Gammel 11-10-12, 10:31   #34
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Nå ble jeg i grunnen litt nedstemt av denne tråden, når jeg ser hvor god tid dere tar dere og hvor koselig det virker. Det er helt utenkelig og naturstridig at jeg skulle begynne å stå opp klokka seks for å slippe å stresse.

Vårt morgenprogram:
05.25: Klokka ringer
05.35: Mannen og jeg står opp. Jeg dusjer, han spiser frokost.
ca. 06.00: Mannen smører alle matpakker, jeg ordner meg og finner klær til meg selv og heller kaffe i thermokoppen.
06.10: Minstemann vekkes, hvis han ikke er våken, får ny bleie og nye klær. Hvis han er våken, ser han barnetv og summer seg i sofaen.
06.15: Eldstemann vekkes, geleides på do, og får nye klær.
06.25: Alle ut i gangen, på med yttertøy.
06.30: Mannen tar barna ut i bilen, og mens hans skraper og fester barna, samler jeg sammen siste rest av skiftetøy, dresser, sko, frukt og annet som skal med i barnehagen, setter på alarmen og så stikker vi.

Kos og idyll? Næh. Men det funker for oss. Vi skravler en del i bilen på vei til stasjon og barnehage, da. Barna spiser frokost i barnehagen og jeg på toget. Barna liker best å spise der, morgenrutinene våre går bare i ball ellers.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:31   #35
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig fungerer det best å sørge for god tid ved å stå opp tidlig. Noe jeg ikke gjør. :b-menneske: Morgener er minst ille hvis jeg rekker å dusje, spise og så rekke jobb med god margin. Men det skjer ikke så ofte, dessverre.

Gammel 11-10-12, 10:35   #36
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er mulig, dessverre. :B-menneske:

Det eneste jeg gjør, er å forberede absolutt alt som kan forberedes dagen i forveien. Ungenes matpakker ligger i kjøleskapet, klær til mor og barn er lagt fram ned til minste plagg, treningstøyet ferdig pakket.

jeg er på automodus frem til jeg kommer på jobb, leser nettavis og drikker kaffe. Frokosten inntas og først på jobb

Gammel 11-10-12, 10:36   #37
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tidspunkter?

Jeg har vekkerklokken på 6.15, ligger og snoozer eller leser litt, står som oftest opp ca 6.30. Jentene står opp kl. 7 og somler seg ned til frokostbordet kl. 7.15. Mannen er ute av huset 7.40, storesøster 7.50 og lillesøster og jeg kl. 8. Sånn ca.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:39   #38
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Fint lite. Krabber ut av senga og ut på kjøkkenet, lager frokost til kidsa, vekker kidsa og krabber inn i dusjen. Når jeg kommer ut av dusjen har ungene stort sett kledd på seg og spist, så er det tannpuss, og rett ut i bilen. Her kastes ikke et sekund søvn bort, så det hele er timet til minste detalj. 35 minutter bruker vi. :b-menneske:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-12, 10:39   #39
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er morgenrutinen at Polymannen står opp tidlig (0615) for å få frokost i fred, det er viktig for ham. Så har vi kranglet litt om han ikke vær så snill kan finne frem klær dagen i forveien, så han kan kle seg på badet, for han vekker meg.

Han dekker også frokostbordet og lager matpakke, om jeg ikke har laget fancy matpakker kvelden før.

Så karrer jeg meg opp nærmere 7, og prøver å komme meg gjennom dusjen og i klærne før barna vekkes 0715. Eldste står opp greit, mens han gnir seg i øynene, rufser seg i håret og klør seg både her og der. De to minste er trøtte som sin mor, og bæres ned trappene som mjuke klomper. Alle stabler seg opp i sittebenken på kjøkkenet, mellom puter og tepper, får servert hver sine to skiver med eplegele, og roen senker seg mens de leser Donald og spiser. Jeg virrer rundt og finner frem de klærne jeg ikke fant frem kvelden før, eller hva som nå skal gjøres.

Den som ikke leverer drar når barna har stått opp, sånn ca.

Noen ganger løper jeg til jobb, da drar jeg ca. 0730.

Mannen løper av og til til jobb, da drar han rundt 0700.

Skolebarna går til skolen 0800, barnehageavgang 0810.

Gammel 11-10-12, 10:45   #40
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har så mange ulike morgenar og kvar av dei kreve si tilrettelegging:
1. Ungane heime hos meg i kvardag. Da er alfa og omega at eg kjem meg opp og får drukke minst to koppar kaffe før dei våkne.
2. Ungane heime hos meg i helg. At dei ikkje mase på meg før eg har stått opp.
3. Overnatting med kjæresten på kvardagar. At han er hakket blidere enn meg når eg står opp.
4. Overnatting med kjæresten helg. Bli vekka av sex.

Ingen har sagt eg er enkel.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:07.