Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Note to self - en bønn fra tante og onkel ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 15:42   #41
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men jeg prøver å følge mitt med, da. Om Retz var min søster eller svigerinne, så ville jeg ikke insistert på å fortsette å gi henne håndkrem el. dersom hun hatet det. Jeg gir ikke nøtter til allergikere eller kaffe til tedrikkere, alkohol til folk som er avholds, etc.

Nei, det er klart. Men hva om du skal gi en oppmerksomhet til en du ikke kjenner så godt? Tar du sjansen på å gi nøtter eller vin uten å ha oversikt over eventuell nøtteallergi eller om vedkommende er avholds?

Gammel 20-11-12, 16:10   #42
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Nei, det er klart. Men hva om du skal gi en oppmerksomhet til en du ikke kjenner så godt? Tar du sjansen på å gi nøtter eller vin uten å ha oversikt over eventuell nøtteallergi eller om vedkommende er avholds?

Jeg prøver å gjøre research. Jeg gir i grunnen lite gaver til folk jeg ikke kjenner.

Jeg pleier å bestikke barnehagepersonalet med vin, men sjekker litt først med andre ansatte, sånn: "Tror du det kunne vært en fin ting eller har du noe annet forslag?".

Gammel 20-11-12, 16:29   #43
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Nei, jeg mener slett ikke det er feil. Jeg mener at man ikke skal kjøpe det bare fordi det er lettvint. Uten tanke for om mottaker liker det eller ikke.

Da er vi helt enige.

Gammel 20-11-12, 17:45   #44
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

...minner meg selv om den gangen jeg var fri og barnløs.

Barnløse voksne (single eller ei) liker som alle andre å få en gjennomtenkt gave til gjengjeld for den haugen de gir selv til foreldre, søsken og nevøer og nieser. En fotokalender eller en flaske rødvin kan være det man har ønsket seg. Men er det ikke det, kan det oppleves som at "noen" egentlig ikke har giddet å finne ut av hva jeg egentlig ønsker meg, men finner en kjapp løsning for å bli "ferdig".

Da kan det noen ganger være et lite stikk når søskenfamilien skal takke for seg hos besteforeldre og med et bredt smil sier "ja, da drar vi med byttet!" mens du sitter igjen med en fotomagnet, en billig rødvin og et sett Irish Coffeglass, og vet at de har helt rett.

I år går vi for gjennomtenkte tante/onkelgaver!!

Dette har jeg rett og slett aldri opplevd, verken som singel uten barn, gift med barn eller som singel med barn. Ikke kjenner jeg noen som har opplevd det heller.
Jeg får stort sett gaver jeg har ønsket meg, ja selvsagt kan det hende det ikke alltid klaffer, men sånn kan jo skje.

Gammel 20-11-12, 18:08   #45
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jo flere unger jeg får jo mindre gaver får jeg. Jeg tror jeg skal begynne å gi gaver til foreldrene i stedet for barna, de får jo tydeligvis nok, så kanskje noen skal glede foreldrene litt og.

Gammel 20-11-12, 18:55   #46
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøver å legge omtanke i alle gaver jeg gir, og er det noen som vil ha vin så får de det. Jeg har en tante som alltid ønsker seg vin, og det får hun som regel. Jeg spør om råd på polet og prøver å kjøpe noe litt spesielt. Vi gir også mye opplevelser - konsertbilletter og sånt.

I mannens familie er det så mange unger at der er det bare er barn og svigermor som får pakke. Ellers hadde vi ruinert oss alle sammen.

Jeg skjønner ikke helt at man skal bli sur for vin. Jeg ender alltid opp med masse rødvin til jul, hovedsakelig fra jobb-kontakter, men likevel. Jeg liker ikke rødvin selv, men jeg kjenner jo mange som liker det, så det serveres når jeg har besøk.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 19:29   #47
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg får nesten ingen gaver selv. I fjor fikk jeg to gaver og det var fra mannens bestemor og en nær venninne. Jeg var slett ikke skuffet over det altså. Jeg er mest opptatt av at ungene skal få noe fint. Jeg tror ikke tanter og onkler heller har vondt av å måtte glede seg over at tanteungene får mest til jul. De har jo også vært små engang.

Gammel 20-11-12, 19:50   #48
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at jeg fremdeles er litt unødvendig provosert av tanken på at folk kanskje går rundt og er fornærma fordi jeg ga dem feil eller for billig gave.

Gammel 20-11-12, 19:54   #49
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker nok helt annerledes enn mange av dere. Jeg synes det er mye hyggeligere å både gi og få gaver som er løsrevet fra ønskelister. Altså, med mindre ønskelistene er fra barn.

Jeg synes også det er stor forskjell på det du nevner som forbruksvarer, Retz. Jeg synes det er helt annerledes å få eler gi bort en flaske vin eller en hårkur som begge deler klinger som noe "litt ekstra" for meg enn å få en Palmolive håndsåpe, selv om man strengt tatt kan putte alle tre i kategorien "forbruksvarer" hos oss.

Jeg er som LilleT. Og jeg blir glad hvis jeg får vin eller strømper eller badeskum, men hadde nok undret meg om jeg fikk Zalo eller hvetemel.

Gammel 20-11-12, 20:02   #50
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg er som LilleT. Og jeg blir glad hvis jeg får vin eller strømper eller badeskum, men hadde nok undret meg om jeg fikk Zalo eller hvetemel.

Akkurat mel har forresten vært en gjenganger som gave her i familien. Eldstebror ga det til yngstemor sammen med et gavekort på felles bollebakestund. Det var så populært at han fikk stilsvarende gave tilbake året etter.

Gammel 20-11-12, 20:03   #51
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat mel har forresten vært en gjenganger som gave her i familien. Eldstebror ga det til yngstemor sammen med et gavekort på felles bollebakestund. Det var så populært at han fikk stilsvarende gave tilbake året etter.

De ungene dine, altså!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 20:04   #52
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var en søt gave.

Gammel 20-11-12, 20:15   #53
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en fantastisk gaveide! Den stjeler jeg med en gang!

Gammel 20-11-12, 20:29   #54
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For et merkelig, merkelig hovedinnlegg.

Gammel 21-11-12, 09:56   #55
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

...minner meg selv om den gangen jeg var fri og barnløs.

Barnløse voksne (single eller ei) liker som alle andre å få en gjennomtenkt gave til gjengjeld for den haugen de gir selv til foreldre, søsken og nevøer og nieser. En fotokalender eller en flaske rødvin kan være det man har ønsket seg. Men er det ikke det, kan det oppleves som at "noen" egentlig ikke har giddet å finne ut av hva jeg egentlig ønsker meg, men finner en kjapp løsning for å bli "ferdig".

Men vil man få mer 'riktige gaver' selv, når man får barn da? Jeg ville ikke definert 'problemet' til å gjelde 'de uten barn' som gruppe, men mer voksne generelt.
Hvis ikke så må man vel anta at når noen får barn selv, så bryr man seg ikke lengre om egne gaver, så da kan de være hva som helst.

Eller er poenget å få fram at alle voksne er like opptatt av gaver som barn? Hvis det er saken, så tror jeg det vil være store individuelle forskjeller der.

Jeg tror nok mange synes det er vanskelig å gi gaver til voksne, hvis man ikke møter dem ofte, og det er enkelt å vite hva de ønsker seg eller hva som kan passe. Det er lettere når man er barn/ungdom, og gjerne foreldre kan formidle på vegne av den det gjelder hva som er egnet.

Sist redigert av Dronningen : 21-11-12 kl 10:03.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:42   #56
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Førjulsstemning på FP!
Snart kommer diskusjonen om det er skikkelig juks å gi bort julegaver man sev har fått i firmagave, om det er lov å bli dødsfornærmet fordi man får strømpebukser for åttende år på rad enda svigerinnen vet jo at man synes de klør så stikkete, om den onde svigermor som bruker fotokoppen fra Lillegull som askebeger, om sjokket og skuffelsen man får i det man oppdager at den kjempefine gaven fra tante er kjøpt på tilbud, om broren som får gaver for mer enn to hundre kroner mer enn en selv, og i det hele tatt...
Som min gode venninne Gjørmedrama ville sagt; bortskjemte drittunger! Og hun sikter ikke til barna.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 10:45   #57
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Førjulsstemning på FP!
Snart kommer diskusjonen om det er skikkelig juks å gi bort julegaver man sev har fått i firmagave, om det er lov å bli dødsfornærmet fordi man får strømpebukser for åttende år på rad enda svigerinnen vet jo at man synes de klør så stikkete, om den onde svigermor som bruker fotokoppen fra Lillegull som askebeger, om sjokket og skuffelsen man får i det man oppdager at den kjempefine gaven fra tante er kjøpt på tilbud, om broren som får gaver for mer enn to hundre kroner mer enn en selv, og i det hele tatt...
Som min gode venninne Gjørmedrama ville sagt; bortskjemte drittunger! Og hun sikter ikke til barna.

Gammel 21-11-12, 10:50   #58
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GO Drømmedama!

Men det må fortsatt være lov til å fnise av rare gaver altså. Jeg er ikke utakknemlig, snurt eller skuffet, men jeg syns fortsatt at reisetannbørste og tannkrem var en snodig gave fra farmor da jeg var 15. Hun poengtere til og med at hun ikke hadde tatt den flotteste versjonen av reisetannbørste, for den var så fryktelig dyr.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-12, 11:04   #59
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra, Drømmedama.

Jeg synes alltid det er underholdende (og noen ganger irriterende) med disse julegavediskusjonene. Jeg kjenner meg liksom aldri igjen i de mange som sier at de bare får "tull", eller at de bare "bytter ting ingen trenger", eller - enda verre - får fotogaver og billig rødvin, som i HI. Jeg synes jeg får fine gaver til jul, jeg liker å gi bort gaver som jeg synes passer til mottageren, og jeg har for øvrig ikke noe behov for å få full uttelling eller komme ut i pluss. Jeg er voksen dame med egen jobb og tåler å gå i minus på julegavekjøp, liksom.

Gammel 21-11-12, 11:07   #60
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

GO Skilpadda!

Jeg er helt enig i alt Skilpadda sier over, og syns det er leit at noen oppfatter gaver som en irritasjon og som noe som er kjipt ved julen. Gaver er jo det beste!

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:39.