|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Jeg kan godt finne på å gi folk billig rødvin, jeg, altså. Det er ikke dermed sagt at gaven i spesielt lite gjennomtenkt, men er det sånn det oppleves?
|
|
|
#22 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...
Det kommer vel an på om de liker den eller ikke?
|
|
|
#23 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Mener du at det er ubetensomt å kjøpe vin som jeg ikke er sikker på at vedkommende liker? Jeg spør ikke for å være vrien, altså. Jeg gir ofte bort vin uten å vite om den som skal få den liker den. Kanskje har jeg ikke engang smakt den selv. Jeg mener å glede folk når jeg gjør det. Det er jo trist hvis det oppfattes stikk motsatt.
|
|
|
#24 |
|
Crazy Cat Lady
|
Har man kjøpt en flaske vin, billig eller ikke, har noen kanskje gått ens ærend inn på vinmonopolet, lest seg gjennom hyllemeter på hyllemeter med etiketter for så å kjøpe en flaske vin man tror mottaker vil like, og som passer inn i budsjettet hva julegaver angår. Gir jeg en flaske vin i gave, billig eller ikke, så er det en gave jeg har lagt både tid og omtanke i. Jeg kan ingenting om vin, og drikker fint lite av sorten selv, og kan til og med finne på å lese vinanmeldelser før jeg går på polet og kjøper (billig) vin i gave.
|
|
|
|
#25 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Det kan i hvert fall være lurt å sjekke at de liker rødvin - tror det er en typisk standardgave som mange gir uten å tenke noe mer over det. Men såklart - veldig mange setter jo pris på en flaske også, og den trenger ikke være dårlig fordi den er billig.
|
|
|
#26 |
|
Skal rømme
|
Jepp. Men de som er barnløse får ordentlige ting altså, fra ønskelisten deres. For de må nemlig skrive en skikkelig ønskeliste for å få fine ting!
|
|
|
#27 |
|
Leser
|
Jeg tror jo ikke det er det som menes.
|
|
|
#28 |
|
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Jeg forsøker alltid å finne noe som mottakeren ønsker seg og/eller noe jeg er nesten sikker på at vedkommende vil like. Spiller ingen rolle om det er tanter, bestemødre, unger etc. Kjøper aldri forbruksvarer som hårprodukter, vin, kremer, lys & servietter o.l. med mindre mottaker har sagt noe som tyder på at dette er velkomment. Har det veldig greit med familien når det gjelder julegaver, vi har online ønskelister som er såpass innholdsrike at det ikke er vanskelig å plukke ut noe, samtidig som de fleste prisklasser er representert. Venninner vet jeg elsker å få hjemmestrikka sjal, votter, sokker og slikt, så de får nesten alltid noe slikt. Ofte strikket i litt luksuspreget garn, og gjerne med en liten tilhørende strikkepose til. Omtanke må til, ikke bare sløv plikthandling. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Jeg tenker nok helt annerledes enn mange av dere. Jeg synes det er mye hyggeligere å både gi og få gaver som er løsrevet fra ønskelister. Altså, med mindre ønskelistene er fra barn.
|
|
|
#30 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Jeg vil gjerne ha vin til jul!
|
|
|
|
#32 |
|
Slim på hovednerven
Kan være enig med deg at å gi ut fra ønskelister kan være kjedelig hvis disse er inneholder få ønsker. Når derimot 40-50 ting er listet opp er det noe helt annet. Og jeg kan godt kjøpe forbruksting hvis jeg vet at mottaker setter pris på slikt, men det er ikke noe jeg gambler på hvis jeg ikke vet det. Hvis noen hadde gitt meg ei flaske vin hadde det vært fullstendig bom, jeg liker ikke vin og drikker det aldri. Palmolivesåpa hadde faktisk vært en anelse mer bruksvennlig. Men bare såvidt. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Jeg elsker forresten å få kremer og sånt dilldall som jeg ikke alltid prioriterer selv, skumbad og sånt. Så jeg ser ikke problemet med det heller, jeg. :enkel:
|
|
|
|
#34 |
|
Epikur
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Kjøpe for å kjøpe synes jeg er nærmest vulgært. Damer i sin este alder som sitter og bytter nips, liksom.
|
|
|
#35 |
|
Slim på hovednerven
Jeg hadde hatt visse problemer med det fordi jeg ikke bruker det. Og det er noe jeg forventer at julegavegivere - som tross alt er nære personer - er klar over. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
|
Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...Ja, jeg skjønner at du ikke vil ha det, men sånn generelt liksom. Det hørtes ut som om du mente det var feil å gi sånne gaver på et generelt grunnlag. Mens jeg heller vil ha sånt enn pyntegjenstander, for eksempel.
|
|
|
|
#37 |
|
Slim på hovednerven
Nei, jeg mener slett ikke det er feil. Jeg mener at man ikke skal kjøpe det bare fordi det er lettvint. Uten tanke for om mottaker liker det eller ikke. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Rastløs dagdrømmer
|
Det tenker jo jeg også. Jeg gir nesten utelukkende bort forbruksvarer eller opplevelser. Det har faktisk ikke falt meg inn at noen ikke setter pris på det!
|
|
|
#39 |
|
Epikur
|
Men jeg prøver å følge mitt med, da. Om Retz var min søster eller svigerinne, så ville jeg ikke insistert på å fortsette å gi henne håndkrem el. dersom hun hatet det. Jeg gir ikke nøtter til allergikere eller kaffe til tedrikkere, alkohol til folk som er avholds, etc.
|
|
|
#40 |
|
Slim på hovednerven
Nettopp. |
|
|
|
![]() |
|
|