Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Note to self - en bønn fra tante og onkel ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-12, 13:14   #21
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Note to self - en bønn fra tante og onkel ...

Jeg kan godt finne på å gi folk billig rødvin, jeg, altså. Det er ikke dermed sagt at gaven i spesielt lite gjennomtenkt, men er det sånn det oppleves?

Gammel 20-11-12, 13:45   #22
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleT, her.

Jeg kan godt finne på å gi folk billig rødvin, jeg, altså. Det er ikke dermed sagt at gaven i spesielt lite gjennomtenkt, men er det sånn det oppleves?

Det kommer vel an på om de liker den eller ikke?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 13:52   #23
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Mener du at det er ubetensomt å kjøpe vin som jeg ikke er sikker på at vedkommende liker? Jeg spør ikke for å være vrien, altså. Jeg gir ofte bort vin uten å vite om den som skal få den liker den. Kanskje har jeg ikke engang smakt den selv. Jeg mener å glede folk når jeg gjør det. Det er jo trist hvis det oppfattes stikk motsatt.

Gammel 20-11-12, 13:54   #24
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Har man kjøpt en flaske vin, billig eller ikke, har noen kanskje gått ens ærend inn på vinmonopolet, lest seg gjennom hyllemeter på hyllemeter med etiketter for så å kjøpe en flaske vin man tror mottaker vil like, og som passer inn i budsjettet hva julegaver angår. Gir jeg en flaske vin i gave, billig eller ikke, så er det en gave jeg har lagt både tid og omtanke i. Jeg kan ingenting om vin, og drikker fint lite av sorten selv, og kan til og med finne på å lese vinanmeldelser før jeg går på polet og kjøper (billig) vin i gave.
Derimot er det ingenting som skriker høyere "Jeg har verken lagt ned tid eller innsats i å finne en fin julegave til deg" enn en 5pk med sokker man slenger i handlekurven som det siste man gjør når man er på vei til kassa for å betale på OBS....

Gammel 20-11-12, 13:54   #25
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det kan i hvert fall være lurt å sjekke at de liker rødvin - tror det er en typisk standardgave som mange gir uten å tenke noe mer over det. Men såklart - veldig mange setter jo pris på en flaske også, og den trenger ikke være dårlig fordi den er billig.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 13:57   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Her får de barnløse onklene/tantene ordentlige gaver, mens de med barn ikke får noe.

Jepp. Men de som er barnløse får ordentlige ting altså, fra ønskelisten deres. For de må nemlig skrive en skikkelig ønskeliste for å få fine ting!

Gammel 20-11-12, 14:12   #27
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Kanskje på tide å droppe gaver til onkler og tanter - hvis de skal sitte og være misunnelige på barna fordi de syns gjengjelden var for dårlig...

Jeg tror jo ikke det er det som menes.

Jeg tenker vel heller at folk uten barn og folk med barn legger vidt forskjellig innhold og tanker bak jul og julepresanger. Det er jo ikke selvsagt at noen har monopol på sannheten. Jeg synes jo ikke nødvendigvis min mening (julegaver er mest for ungene) er mer riktig enn min barnløse søster sin mening (jula en koselig anledning til å vise at man tenker på hverandre ved å utveksle julegaver)? Er den det? (Hvis dere sier ja, her, skal jeg bruke det mot henne for BESTANDIG! )

Gammel 20-11-12, 15:06   #28
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg forsøker alltid å finne noe som mottakeren ønsker seg og/eller noe jeg er nesten sikker på at vedkommende vil like. Spiller ingen rolle om det er tanter, bestemødre, unger etc. Kjøper aldri forbruksvarer som hårprodukter, vin, kremer, lys & servietter o.l. med mindre mottaker har sagt noe som tyder på at dette er velkomment. Har det veldig greit med familien når det gjelder julegaver, vi har online ønskelister som er såpass innholdsrike at det ikke er vanskelig å plukke ut noe, samtidig som de fleste prisklasser er representert. Venninner vet jeg elsker å få hjemmestrikka sjal, votter, sokker og slikt, så de får nesten alltid noe slikt. Ofte strikket i litt luksuspreget garn, og gjerne med en liten tilhørende strikkepose til. Omtanke må til, ikke bare sløv plikthandling.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 15:18   #29
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Jeg tenker nok helt annerledes enn mange av dere. Jeg synes det er mye hyggeligere å både gi og få gaver som er løsrevet fra ønskelister. Altså, med mindre ønskelistene er fra barn.

Jeg synes også det er stor forskjell på det du nevner som forbruksvarer, Retz. Jeg synes det er helt annerledes å få eler gi bort en flaske vin eller en hårkur som begge deler klinger som noe "litt ekstra" for meg enn å få en Palmolive håndsåpe, selv om man strengt tatt kan putte alle tre i kategorien "forbruksvarer" hos oss.

Gammel 20-11-12, 15:21   #30
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Retz, her.

Jeg forsøker alltid å finne noe som mottakeren ønsker seg og/eller noe jeg er nesten sikker på at vedkommende vil like. Spiller ingen rolle om det er tanter, bestemødre, unger etc. Kjøper aldri forbruksvarer som hårprodukter, vin, kremer, lys & servietter o.l. med mindre mottaker har sagt noe som tyder på at dette er velkomment. Har det veldig greit med familien når det gjelder julegaver, vi har online ønskelister som er såpass innholdsrike at det ikke er vanskelig å plukke ut noe, samtidig som de fleste prisklasser er representert. Venninner vet jeg elsker å få hjemmestrikka sjal, votter, sokker og slikt, så de får nesten alltid noe slikt. Ofte strikket i litt luksuspreget garn, og gjerne med en liten tilhørende strikkepose til. Omtanke må til, ikke bare sløv plikthandling.

Jeg forsøker også alltid å kjøpe noe mottaker ønsker seg, det er viktig for meg, å kjøp ebare for å kjøpe gidder jeg ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 15:26   #31
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg vil gjerne ha vin til jul! Bare den ikke må drikkes helt med en gang. '

Jeg skjønner ikke helt budskapet i HI, er dette noe du mener eller noe søsken har gitt uttrykk for? Jeg var tante i nesten 19 år før jeg fikk barn sjøl, og har aldri hatt det minste problem med gaver jeg har fått av tantebarn og søsken, hverken på min eller mannen sin side. Tvert i mot kunne jeg godt fått mer av type hjemmelagde gaver fra de små, det er koselig, synes jeg. Vi har tilsammen tre søsken med barn og tre uten, og utveksler gaver med alle (det vil si, to av mannens brødre får vi ikke av, de bor fortsatt hjemme). Jeg skiller ikke på hvilke gaver de får ut fra om de har barn eller ikke, de får det samme uansett. Det kan hende vi velger å endre på det etterhvert som det blir mange barn, men foreløpig koser vi oss med gavene vi gir og får.

Gammel 20-11-12, 15:26   #32
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tenker nok helt annerledes enn mange av dere. Jeg synes det er mye hyggeligere å både gi og få gaver som er løsrevet fra ønskelister. Altså, med mindre ønskelistene er fra barn.

Jeg synes også det er stor forskjell på det du nevner som forbruksvarer, Retz. Jeg synes det er helt annerledes å få eler gi bort en flaske vin eller en hårkur som begge deler klinger som noe "litt ekstra" for meg enn å få en Palmolive håndsåpe, selv om man strengt tatt kan putte alle tre i kategorien "forbruksvarer" hos oss.

Kan være enig med deg at å gi ut fra ønskelister kan være kjedelig hvis disse er inneholder få ønsker. Når derimot 40-50 ting er listet opp er det noe helt annet. Og jeg kan godt kjøpe forbruksting hvis jeg vet at mottaker setter pris på slikt, men det er ikke noe jeg gambler på hvis jeg ikke vet det. Hvis noen hadde gitt meg ei flaske vin hadde det vært fullstendig bom, jeg liker ikke vin og drikker det aldri. Palmolivesåpa hadde faktisk vært en anelse mer bruksvennlig. Men bare såvidt.

Gammel 20-11-12, 15:27   #33
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg elsker forresten å få kremer og sånt dilldall som jeg ikke alltid prioriterer selv, skumbad og sånt. Så jeg ser ikke problemet med det heller, jeg. :enkel:

Gammel 20-11-12, 15:29   #34
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøpe for å kjøpe synes jeg er nærmest vulgært. Damer i sin este alder som sitter og bytter nips, liksom. Men å kjøpe gode forbruksvarer, gaveesker med saft og syltetøy, kaffe, te, nøtter og olivenolje, sjokolade, osv. er jo kjempefint!

Gammel 20-11-12, 15:30   #35
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg elsker forresten å få kremer og sånt dilldall som jeg ikke alltid prioriterer selv, skumbad og sånt. Så jeg ser ikke problemet med det heller, jeg. :enkel:

Jeg hadde hatt visse problemer med det fordi jeg ikke bruker det. Og det er noe jeg forventer at julegavegivere - som tross alt er nære personer - er klar over.

Gammel 20-11-12, 15:31   #36
ingling

ingling sin avatar

Standard

Ja, jeg skjønner at du ikke vil ha det, men sånn generelt liksom. Det hørtes ut som om du mente det var feil å gi sånne gaver på et generelt grunnlag. Mens jeg heller vil ha sånt enn pyntegjenstander, for eksempel.

Gammel 20-11-12, 15:35   #37
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Ja, jeg skjønner at du ikke vil ha det, men sånn generelt liksom. Det hørtes ut som om du mente det var feil å gi sånne gaver på et generelt grunnlag. Mens jeg heller vil ha sånt enn pyntegjenstander, for eksempel.

Nei, jeg mener slett ikke det er feil. Jeg mener at man ikke skal kjøpe det bare fordi det er lettvint. Uten tanke for om mottaker liker det eller ikke.

Gammel 20-11-12, 15:35   #38
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Kjøpe for å kjøpe synes jeg er nærmest vulgært. Damer i sin este alder som sitter og bytter nips, liksom. Men å kjøpe gode forbruksvarer, gaveesker med saft og syltetøy, kaffe, te, nøtter og olivenolje, sjokolade, osv. er jo kjempefint!

Det tenker jo jeg også. Jeg gir nesten utelukkende bort forbruksvarer eller opplevelser. Det har faktisk ikke falt meg inn at noen ikke setter pris på det!

Gammel 20-11-12, 15:38   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det tenker jo jeg også. Jeg gir nesten utelukkende bort forbruksvarer eller opplevelser. Det har faktisk ikke falt meg inn at noen ikke setter pris på det!

Men jeg prøver å følge mitt med, da. Om Retz var min søster eller svigerinne, så ville jeg ikke insistert på å fortsette å gi henne håndkrem el. dersom hun hatet det. Jeg gir ikke nøtter til allergikere eller kaffe til tedrikkere, alkohol til folk som er avholds, etc.

Gammel 20-11-12, 15:42   #40
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Men jeg prøver å følge mitt med, da. Om Retz var min søster eller svigerinne, så ville jeg ikke insistert på å fortsette å gi henne håndkrem el. dersom hun hatet det. Jeg gir ikke nøtter til allergikere eller kaffe til tedrikkere, alkohol til folk som er avholds, etc.

Nettopp.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:43.