|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Pauset
|
Sv: [NRK] Sanninga om trening
Jeg kjenner de som har jogget seg slanke, for å si det sånn. Så nei, det er helt klart at det å trene seg ned i vekt med minimale kostholdsendringer er noe som funker for en del. Men man må like trene mye ja. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jul 2010
![]() ![]() ![]() |
Det går an å løpe seg slank. Du bør da "løpe fra deg" 7000 kcal - det er omtrent det som skal til for å gå ned ett kilo i fett. På en løpetur på ca én time forbrenner du 5-600 kcal om du er i normal form og normal størrelse. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
villende
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningRegnskapet er egentlig veldig enkelt - spiser du mindre enn du forbrenner, så vil du gå ned i vekt. Det mange gjør når de begynner å trene er at de kompenserer for økt aktivitetsnivå med økt matinntak. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Yes, we can!!
|
Og kombinerer man det med at de fleste overvurderer hvor mye kalorier de forbrenner når de trener, særlig når man er i dårlig form.
|
|
|
#45 |
|
En som trener
|
Det er i hvert fall veldokumentert at det å trene er viktig for å stabilisere vekten etter vektreduksjon. Tror det er uavhengig av om man har trent på vei ned, er det det du spør om? |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJa, egentlig. Rent psykologisk må det uansett være en fordel å trene mens man går ned i vekt, slik at man får boosten av at trening går lettere og lettere etterhvert som man ngår ned i vekt? Og perioden rett etter at målet er nådd er vel også vanskelig motivasjonsmessig, så det er kanskje ikke så super ett å begynne eit nytt og betre liv akkurat da, denne gangen på trening? Og det er jo det å holde vekten som er vanskelig for de fleste?
|
|
|
#47 |
|
maler
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningFor min del er det lettere å ha et fornuftig kosthold når jeg trener, det motvirker søtsuget. Jeg vet ikke om det er gjengs.
|
|
|
#48 |
|
Pauset
|
Det kommer an på hvor stor man er tror jeg. For en som veier 20 kg for mye er trening rimelig tungt, såpass tungt at jeg tror det er lett å miste litt motet. Er sikkert enklere å komme i gang med bare 10 kg ekstra. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Epikur
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningAt det er tungt å begynne med tjue kilo for mye skyldes vel så mye at trener for tøffe ting i begynnelsen. Jeg vil nok en gang slå et slag for tur i høyt tempo. Det får inn treningsvaner/treningsavhengighet, det gir frisk luft, det forbrenner kalorier og strammer opp, det legger grunnlag for bedre kondis.
|
|
|
#50 |
|
Introvert optimist
|
Er man tung så får man tilpasse aktivitetene etter det. Svømming/vannaerobic er særlig fin trening for dem som er tunge, men også det å gå turer er helt supert. Alt man trenger er gode sko.
|
|
|
#51 |
|
villende
|
Det er sjelden lett å komme i gang med trening igjen hvis man har hatt en lang inaktiv periode, uavhengig av hvor tung man er. Men det er veldig viktig at man begynner på riktig nivå. Man skal tilpasse treningen til egen form og det er bedre, mye bedre, med en times gåtur enn ingen aktivitet i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: [NRK] Sanninga om treningFor meg hjelper trening på kostholdet, så da kommer jo vektnedgangen også. Jeg er grunnleggende lat, og hvis jeg først gidder å trene skal jeg hvertfall ikke kaste bort hele greia med å spise sjokolade etterpå. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#54 |
|
Epikur
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg forventer ikke at trening skal være gøy og blir veldig glad og positivt overrasket når det er det. Som oftest er det arbeid og like moro som å pusse tenner. Og like fordømt nødvendig.
|
|
|
#55 |
|
Textrovert
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg er heller ikke med på det Gaia sier. Det kan leses som en sånn peppy "du trener bare ikke ofte nok, vet du, det er derfor du ikke liker det. Kom deg ut oftere, så skal du se hvor fint det er"-uttalelse, selv om jeg vet at nok blir å trekke Gaias intensjon med utsagnet litt vel langt. Jeg trener jevnt og trutt, men dørstokkmila er der, åkke som. Den forsvinner ikke.
|
|
|
#56 |
|
villende
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningHvis du klarer å jogge annenhver dag så er jo ikke dørstokkmila spesielt lang. Og det at man kjenner effekten av trening er ikke det samme som at man trenger å synes det er gøy. Bare at man orker å gjennomføre en økt uten at det virker fullstendig pyton både før, under og etter. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Textrovert
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningVel, for meg personlig ER det ganske pyton før, under og delvis etter. Selv om jeg trener jevnlig. Det var noen her inne som sammenlignet trening med dovask. Det er en god sammenligning, synes jeg. Det er virkelig verken noe man gleder seg til eller nyter mens det pågår, men konsekvensene blir ganske kjipe hvis man aldri gjør det.
|
|
|
#58 |
|
villende
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJo, men det er likevel ikke så pyton at du rett og slett ikke orker å gjøre det fordi det er så fælt. Du gjør det fordi du må, fordi det er sunt for deg. Det er da ingen som tvinger deg til å like det. Men du misliker det ikke så sterkt at du ikke klarer å gjennomføre. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
Textrovert
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningNei, men det har vært en laaang prosess som har krevd ekstremt mye av meg mentalt. Nå har jeg jo skjønt at jeg er ganske ekstrem i min treningsaversjon, men jeg ville nå bare nyansere litt.
|
|
|
#60 |
|
villende
|
Sv: [NRK] Sanninga om treningJeg tror ikke egentlig du er ekstrem i treningsaversjonen din. Det som er ekstremt er at du virkelig, virkelig ikke liker å trene, ikke har funnet noe du syns er bare pittelitt gøy en gang, men likevel fortsetter å gjøre det. |
|
|
|
![]() |
|
|