|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
villende
|
Sv: Spørsmål om upasteurisert melk
Jeg skjønner ikke egentlig hvorfor det reageres på denne bestemmelsen. Det er myndighetens måte å si at de primært mener at melke og fløte som omsettes skal være varmebehandlet (på samme måte som fisk som omsettes skal være frosset før salg). Det ligger en risikoavveining i dette kravet, og man har kommet til at kvaliteten på produktet ikke forringes på en slik måte at man bør lempe spesielt mye på hovedreglen. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Passiv
|
De som har behov for det blir kraftig forhindret, vil jeg påstå. Det står i loven at omsetning kun er lov hvis det skjer "tilfeldig", hva dette betyr helt konkret kan hvem som helst bli usikker på. Noen bønder tror at alt salg er forbudt, andre vet det er lovlig til en viss grad men tør ikke fordi de er redde for å overskride grensen (som de ikke helt vet hvor er) og bli bøtelagt. Det kan dermed være veldig vanskelig å finne en bonde som vil/tør å selge rå melk. Jeg ser også (i diverse blogger) at de som har fått tak i rå melk ikke vil ut med navn på bøndene de har kjøpt fra, i frykt for å forårsake bøtelegging. |
|
|
|
#3 |
|
villende
|
Tja, jeg ville tro at det heller er et problem at unntaksbestemmelsen ikke er kjent. Eventuelt at bonden faktisk ikke ønsker å selge upastaurisert melk, og at det da er ganske greit å kunne vise til at dette i utgangspunktet ikke er lov. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
Sv: Spørsmål om upasteurisert melkGrunnen til at jeg reagerer på bestemmelsen er at inntak av rå meieriprodukter ikke er mer risikabelt enn mange andre matvarer som tillates solgt. Sjømat, frukt/grønt og kylling står bak langt fler tilfeller av matbåren sykdom enn meieriprodukter. (Pasteuriserte meieriprodukter forårsaker også sykdom, bare minner om det). |
|
|
|
#5 |
|
villende
|
Disse tallene sier noe ikke om hvor utbredt konsumet av ikke-pasteurisert melk eller fløte er eller hvem det er som konsumere det. Det man må sammenligne er jo antall sykdomstilfeller forårsaket av ikke-pasteurisert melk med antall sykdomstilfeller forårsaket av andre matvarer. Ikke antall sykdomstilfeller forårsaket av melkeprodukter med antall sykdomstilfeller forårsaket av andre matvarer. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Linken som grafen din er hentet fra er en side skrevet av en som bl.a. er akupunktør, og som i følge seg selv er selvlært på å vurdere forskning. På siden som heter "How to cure lactose intolerance" står det som følger i tredje siste avsnitt:
Han sier altså bl.a. at forskning ikke underbygger påstanden om at rå melk skal være ok for de som har fått påvist laktoseintoleranse. Jeg hadde uansett ikke stolt på det han fremlegger, altså, men jeg synes det er viktig å finne data fra seriøse kilder og jeg vet ikke om akupunktøren har hentet stolpediagrammet ditt er hentet fra en seriøs kilde eller laget det selv. Men dersom du ville bruke det til å forklare at upasteurisert melk er mindre farlig enn annet så er det ikke egnet til slikt siden "diary"-kategorien også omfatter pasteuriserte produkter (i følge deg). Hvor fant du diagrammet? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spørsmål om upasteurisert melkEg elskar dravle og råmelkspudding
|
|
|
#8 |
|
villende
|
Sv: Spørsmål om upasteurisert melkNei, men så regner jeg med at du verken jobber hos Mattilsynet eller Folkehelseinstituttet. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Passiv
|
Sv: Spørsmål om upasteurisert melkMattilsynet har fremmet forslag om å tillate salg av upasteurisert melk, så jeg er på linje med dem. (I denne saken, vel og merke). |
|
|
|
#10 |
|
villende
|
Sv: Spørsmål om upasteurisert melkMattilsynet har hørt et forslag om å tillate salg av upasteurisert melk. De har ikke fremmet forslaget. (Det er to forskjellige ting). Det kom blant annet frem i høringsrunden at Folkehelseinstituttet mentet det var en dårlig idé. Mattilsynet er ikke bundet av det Folkehelseinstituttet mener, så det at de ikke fremmet forslaget betyr at de mente FHIs argumenter veide tyngre enn argumentene for å tillate salg. |
|
|
|
![]() |
|
|