Syns du det fremdeles er stas med Starbucks?
Mange var gira da Starbucks skulle åpne på Gardermoen. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg alltid har vært skeptisk, ikke liker jeg kaffen, og jeg syns kjededominans forsøpler Oslo visuelt, og utvalgsmessig. Jeg har vel også kalt dem kaffens McDonalds.
Nå har Starbucks eksistert på Gardermoen i over ett år, og i neste uke åpner de på Oslo City. Målet er å være markedsledende innen tre år.
http://www.aftenposten.no/okonomi/St...l#.UaJLDssaySM
Syns du er det er ok? Er det fremdeles like stas med Starbucks nå som de er i landet, og ikke noe eksotisk man får på ferie? Jeg innrømmer gjerne at jeg syns det var stas med Starbucks i New Orleans i 2000, og drikker gjerne kaffe der i USA. Da vet jeg i det minste hva jeg får, og de har gratis internett. Alltid kjekt i utlandet.
Men Oslo (og sikkert andre byer jeg ikke kjenner markedet i) har så mye god kaffe, at jeg ikke syns man trenger nok en amerikansk format franchise. Vår egen kjede, Kaffebrenneriet, har både god kaffe, flinke baristaer og godt utvalg kafedrinker. Det samme med Stockfleths. I tillegg har vi fantastiske små, egen brennerier og kaffebarer med stor kunnskap og sans for god smak. Det har litt en kampsak for meg å velge små, uavhengige butikker og cafeer framfor kjeder som jeg syns forflater samfunnet.
(og jeg skal ikke engang begynne på en rant om hva jeg syns om at Gardermoen velger internasjonale konsepter som Yo Sushi, Starbucks, Ritazza, Upper Crust og Pizza Hut framfor norske alternativer. Jeg sier bare: Hull i hodet!)
Sist redigert av Tallulah : 26-05-13 kl 20:07.
|