|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Borte
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOHele samfunnet er bygget på en fellesskapstanke så da blir det helt absurd å kalle det latterlig at man forsaker en del av de tingene man selv har aller mest lyst til for å bidra til samfunnet. Det er faktisk en forutsetning for vår felles livsstil og vår felles livskvalitet at folk er innstilt på å bidra til fellesskapet.
![]() |
#42 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LO
Jepp. Jeg synes faktisk det er litt trist at vi har et så vanvittig forbrukersamfunn. At man er fattig om man ikke har råd til å dra til syden i alle fall en gang i året. Satt på spissen. Sånn sett må det være helt ok å prioritere annerledes. Jobbe mindre og ta de økonomiske konsekvensene av det, uten at man blir sett på som "en som ikke bidrar".
![]() |
#43 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg finner det latterlig å anta at alle uansett situasjon vil forsake tid med barn/ tid med partner/ generell livskvalitet for samfunnet. Hva slags martyrtanker tror enkelte at folk går rundt med? De burde virkelig få en dytt ned av sin høye hest. Sist redigert av Dronningen : 31-05-13 kl 15:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Borte
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg håper virkelig at folk flest setter mer pris på å leve i velferdssamfunnet enn som så. Det har ikke noe med martyr å gjøre, det har med at man ønsker å bidra til at alle har noenlunde like rettigheter til utdannelse, til helsehjelp og til alle de goder og rettigheter som velferdssamfunnet genererer.
![]() |
#45 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOOm en tenker "samfunnet" som en litt stor, grå masse kan jeg for så vidt forstå at ens egen kjernefamilie teller langt mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Muligens verdt å vente på
|
Jøss.
![]() |
#47 |
Muligens verdt å vente på
|
Og det er jo ikke alle som velger å la være å jobbe, og dermed velger å ta konsekvensene. Noen har ikke alltid et valg.
![]() |
#50 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har ikke lest det fulle og hele utspillet til LO-lederen, men fyrte meg ganske godt opp over de tabloide overskriftene.
![]() |
![]() |
#51 |
Introvert optimist
|
I Sveits, som jo på mange måter er mindre likestilt enn her, er det helt vanlig med menn som jobber deltid. veldig mange har tre- eller firedagers uker. Argumentet er rett og slett ønsket om mer fritid. Det er underlig at her til lands er så og si alle deltidsarbeidende kvinner.
![]() |
#52 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LODet med at deltidsarbeidende ikke bidrar nok og dermed ikke burde ha krav på samme velferdsgoder er et dårlig fundamentert argument i mine øyne. De bidrar. Noen bidrar mer. Jada. Og det er ulik grad av økonomisk bidrag fra de som jobber fullt også. Skal de som tjener mer ha krav på å komme foran i helsekøen, feks.? Og man kan jo jobbe deltid og fremdeles tjene mer enn en som jobber fulltid, avhengig av hvilken jobb man har. I det hele tatt.
![]() |
#53 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOVi har begge jobbet noe deltid i perioder, jeg forstår godt fordelene ved å gjøre det. Men da må det også gå an å si at det er en egoistisk avgjørelse. Ikke gå i vranglås om andre påpeker fordelene ved å bidra til fellesskapet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Shake it out!
|
Enig. Man kan ikke få pose og sekk. Jobber man mindre, tjener man mindre og betaler mindre skatt. Da blir det mindre, både personlig og for samfunnet. Helt klart.
![]() |
#55 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Mannen min kunne tenkt seg å jobbet 90% en periode, men det er helt uaktuelt for en Mann å få i hans bransje. Han ønsket det for å få mer tid med ungene (han er hjemmefra 07.15 til 18.15). |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg er enig med LO-lederen, og liker folk som sier det de mener, uten å pakke det inn for å unngå å tråkke noen på tærne. Selvsagt bør alle som kan, jobbe mest mulig. Det er arbeidskraften som tross alt er tannhjulet i samfunnet vi lever i, og når stadig flere hopper av og blir mottagere fremfor ytere, er det desto viktigere at begge kjønn bidrar med både med innsats og skatt. Alt for mange tar en "Marthe Krogh", uten at jeg tror ungene hverken har det bedre eller blir bedre voksne av det. Jeg tror hvordan vi voksne ER rundt ungene våre, og hvordan vi ER med dem, har mye, mye mer å si enn om de kommer hjem til ferdig middag 3 dager i uken. Lurer på om det ikke var en studie nylig, som viste at barn av mødre som jobbet fullt hadde det best...
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis Sist redigert av Billa : 31-05-13 kl 17:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Ringskrømt
|
Hjertens enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOSå klart ser jeg fordelene av å bidra til fellesskapet. Det handler overhode ikke om det. Som jeg skrev tidligere så jobber jeg tilfeldigvis 100% dagtid, jobber nært hjemmet, og det fungerer med at mannen jobber 100%. Det er enkelt å bidra. Men jeg forstår at ikke alle har det slik, og tror ikke 'samfunnets behov' er noe folk vanligvis tar med i betraktning når de gjør en slik vurdering. Noen idealister kanskje, men ikke mannen i gata. Derfor overrasker det meg at de drar det kortet, og ikke i større grad konsekvensene for individet. Folk tenker seg og sitt, og da bør man fokusere på det - og heller få økte skattepenger med på kjøpet om færre velger å jobbe deltid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jepp, enig. Jeg er oppriktig overrasket over hvor skeiv arbeidsfordelingen er i hjemmene til mange av mine medsøstre. Gifter de seg med late slabbedasker, eller er det de som ikke klarer å si fra når de ser at de tar for stor del av byrden hjemme? Sist redigert av rine : 31-05-13 kl 20:49. Årsak: skrivefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har nevnt det en gang før et sted, men jeg ble veldig overrasket når jeg fant ut at så og si alle småbarnsmammaene på jobben min har redusert stilling. Jeg er lærer, og har aldri følt det behovet. Arbeidstiden er VELDIG guntsig med tanke på å kombinere det med barn. Men jeg har en mann med veldig fleksibel arbeidstid, vi jobber knappe 20 minutter unna der vi bor, og mannen min gjør like mye hjemme som jeg gjør hjemme. Hvis ikke mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|