|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
I mål
|
Sv: Regler om fri utenom ferierHos oss får vi forøvrig bortfall for siste skoledag. Det vil si at undervisningstimer som denne dagen går ut regnes inn i bortfallet og må "tas igjen" ved økt stillingsprosent tidligere i skoleåret. Dette gjelder selv om vi er kontaktlærer fordi å stille opp siste skoledag uansett går inn i kontaktlærerjobben. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
I mål
|
Sv: Regler om fri utenom ferier
Jeg synes det er rart som kontaktlærer at man ikke er der siste dagen, særlig på lave trinn. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regler om fri utenom ferierSom kontaktlærer hadde jeg hatt lyst til å være der siste dagen uansett avspasering eller ei.
|
|
|
#44 |
|
I mål
|
Enig. Eller som lærer uansett ville jeg vært der. Men jeg kjenner heller ikke fenomenet avspasering utenom det fastlagte, det er ingen lærere som har det hos oss, så tanken er fremmed. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Regler om fri utenom ferierOk å høre at dere ikke synes jeg er helt på bærtur når jeg reagerer litt på at de er borte.
|
|
|
#46 |
|
I mål
|
Nei, jeg skjønner du reagerer på det, men da ut fra at det er en dag jeg synes de bør være der med elevene. Ikke ut fra at de ikke har "rett på fri" den dagen, jeg synes heller ikke det har noen relevans ift temaet i tråden. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Drømmer
|
Sv: Regler om fri utenom ferierDe siste 2,5ukene har det vært øving til sommeravslutning, tur,aktivitetetsdager, rydding og siste dagen skal de se på kamp mellom 7.klasse og lærere. Jeg skjønner i grunn hvorfor folk tar ut barna siste uken. Greit at det er sosialt å det er jo fint men hadde vært fint med litt faglig også. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Regler om fri utenom ferierMin har vanlig undervisning til og med i morgen. Siste dag er torsdag. De har lekser som normalt enda. De har det altså helt vanlig, ikke noe ekstra utetid, film el. Eneste er at de har vasket pulter i dag og ryddet litt og fått sendt hjem ting som har ligget på skolen og arbeid som er gjort der. Det eneste ekstra de har hatt var en aktivitetsdag forrige uke. Jeg synes nesten det kunne vært litt mer sosialt, en tur el. slik jeg husker fra min barndom. Det var forresten akkurat likt i 1. klasse, ikke noe ekstra da heller.
|
|
|
#49 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Regler om fri utenom ferierDe jobber som bare fy og rydder samtidig i mapper og arbeidsskuff, slik at de blir ferdige med alt før ferien. Og jobber iherdig med sommeravslutningen. Siste dagen er aktivitetsdag.
|
|
|
#50 |
|
i tåkeheimen
|
Sv: Regler om fri utenom ferierKlassen min har hatt en god mix av faglige og sosiale aktiviteter. To halve dager har gått til rydding, vasking, innlevering av bøker etc, og det har vært mye musikk (øving til forestilling siste skoledag).Selv om bøkene ble levert sist uke, har vi hatt undervisning i basisfagene til og med i dag. Man trenger ikke bøker for å ha faglige opplegg. I morgen skal vi på tur, med faglig opplegg (naturfag), og siste skoledag er det litt kos i klassen, fotballkamp og forestilling. Lekser har de hatt til og med i dag. Jeg syns ikke disse siste ukene er bortkastet på noen som helst måte, og syns det går ut over fellesskapet dersom elever skal ha fri - andre må rydde og vaske for dem, levere deres bøker osv, og de går glipp av gode fellesopplevelser som er viktige for fellesskapsfølelsen i klassen.
|
|
|
#51 |
|
Er frisk!
|
Siste uka der jeg er lærer:
|
|
|
|
#52 |
|
Hertuginne
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg synes i grunn at det er greit at de roer ned litt siste uken før ferien. På ukeplanen til ungene står det repetisjon og rydding, og begge deler er jo greie ting å få med seg. Det er fint at de bruker litt av skoletiden på å rydde i hyller og i klasserommet, det lærer dem å ta ansvar. Det er også fint at de får slappet av og kost seg litt i klassen, det er med på å skape godt skolemiljø.
|
|
|
#53 |
|
Borte
|
Sv: Regler om fri utenom ferierI femte klasse her har det vært leksefri denne uken, men full undervisning. I dag skal de ha halvannen times halvårsprøve i matematikk. I morgen er det siste skoledag, da skal de rydde og kose seg.
|
|
|
#54 |
|
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg har andreklassing, og på skolen vår var det lekser og faglig opplegg i forrige uke (med unntak av aktivitetsdagen tirsdag). Denne uka er det bare tre skoledager, og de har gått med til ryddig, bytte av klasserom, avslutning med skolen og kosedag i dag med klassen.
|
|
|
|
#55 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg har i grunnen sjelden observert så god arbeidslyst hos spesielt min eldste som denne siste måneden, og de siste ukene, faktisk. Det hjelper VELDIG at han får arbeidet han ikke er ferdig med som sommerarbeid.
|
|
|
#56 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg kjenner at det er vanskelig å holde på sakligheten når noe treffer meg rett hvor det gjør vondt. Jeg regner med at det er denne nyhetssaken: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10104498
Nettopp. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Borte
|
Sv: Regler om fri utenom ferierDet er et helt reellt problem at foreldre tar ut ungene en uke om gangen for å få billigere ferie også. Når det er skoler i Stavanger og Oslo (som jeg har sett tall fra) der over halvparten av elevmassen har minst en ukes feriefravær i året så er det på tide å gjøre noe. Skoleåret har nok av feriedager og jeg syns signalene man sender elevene om at det er greit å skulke bare grunnen er god nok (billig ferie man ikke hadde fått ellers) er problematiske når det gjelder så mange.
|
|
|
#58 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror du tar feil i den første antakelsen din. Om noen tar ungene ut av skolen mer enn to uker (tre?), så mister ungene skoleplassen. Som du sier, kommer nok mange av disse ikke til å respektere et forbud.
|
|
|
#59 |
|
maler
|
Hva vet du om hvor lenge de allerede har spart? Hvis man har spart 25000 til ferie på 5 år vil det ta ytterligere 5 år før man kan reise i skoleferien. Litt lenger kan være veldig lenge, og det er en del mennesker som har genuint dårlig råd og mange barn. Problemet er at det er veldig mange som gjerne sparer penger på dette, ikke bare de som ikke kan få det til på noen annen måte.
|
|
|
#60 |
|
Borte
|
Sv: Regler om fri utenom ferierJeg syns det er noe grunnleggende galt i tanken om at skolen skal tilpasses folks feriebudsjett. Argumentet om at man ikke får kommet på ferie ellers er rett og slett ikke godt nok.
|
![]() |
|
|