Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Får barna selv velge julekalender?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-13, 22:04   #41
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Får barna selv velge julekalender?

Mine får uansett pakker på den kalenderen mormor har brodert til dem. Det legger begrensninger på størrelse og tyngde på pakkene (men ikke mer enn at man kan jo pakke inn en lapp hvor det står noe om hvor de skal lete)

Knerten fikk i praksis legokalender i fjor, men jeg hadde åpnet og pakket inn, sammen med litt andre greier. Laber suksess, mye småpjask og tull.

I år blir det pakkekalender på begge to, kan muligens inneholde noe lego, eller aller helst playmo (lurer på om de sammen, fordelt over noen pakker, skal få playmo julekrybbe, bl.a) men også hårstrikk og klemmer til henne, truser til ham, refleks, litt lørdagsgodt/søndagssjokoladenisse og andre ting jeg ikke har tenkt ut enda.

De får ikke velge selv, nei. Men om det om noen år ytres ønske om lego eller playmo eller andre sånne kalendere, så kan jeg antakelgi gå med på en sånn løsning som i fjor, pakke den om. Kalenderene min mor har bordert til dem er en del av julepynten, de skal opp.

Gammel 01-10-13, 22:11   #42
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Jeg må innrømme at tanken på å kjøpe inn og pakke 72 små pakker er lite fristende

Mens jeg gleder meg til neste år når alle tre skal få pakkekalender.

Gammel 01-10-13, 22:21   #43
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

I år øyner jeg for første gang på 16 år sjansen til å slippe å lage pakkekalender
3 av 4 barn går for ferdig, og 17-åringen prøver jeg å finne en til.
Hos meg valgte mellomste kinderkalender for noen år siden, mens de 3 andre fikk pakker. Han angret seg litt, men det gikk greit.
Hadde jeg hatt det som deg, ville jeg kjøpt legokalender til 6-åringen og vært lykkelig for å slippe pakker

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 12:38   #44
guttemamma
Superduperaktiv

Medlem siden: Aug 2007
guttemamma er populærguttemamma er populærguttemamma er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Overskriften dekker ikke alt jeg lurer på, så les gjerne hele innlegget.

Jeg har 2 barn. Ved juletider kommer de til å være nesten 9 og 6 år. De er veldig forskjellige unger. Snuppa har aldri lekt med leker i særlig grad, mens knerten er skrekkelig opptatt av leker. Derimot har snuppa et stort "behov" for ting. Hun ønsker seg alltid nye hårspenner, sokker, tegneblyanter, tegnepapir, leppepomader osv. Altså hauger av småting. Knerten har ikke samme "behov" for småting. I år vurderer jeg å lage pakkekalender til snuppa og kjøpe legokalender til knerten. Jeg ser allikevel at det er store muligheter for at dette blir feil. Kalenderen til snuppa kommer til å komme på godt over 1000 kroner, men veldig mye av dette er ting vi hadde kjøpt uansett. Men "pakkemengden" vil også bli større. Jeg er redd for at knerten kommer til å angre på valget sitt.

Så altså:
Forskjellsbehandler du ungene dine når det kommer til julekalender?
Noen som har erfaring med at et barn får ferdigkalender og en får pakkekalender?
Gode forslag til pakkekalender til en gutt på 6 år hvis man ikke gjør forskjell?

Hva med å kjøpe legokalender, pakke den om til pakkekalender. Husk pakke inn både legoposen og bruksanvisningen bak på luka!

Da kan du supplere med litt ekstra til gutten, så kan han få to legopakker noen dager osv.

Viss de feks får nissesjokolade osv så er det ikke like kjekt å sitte med en Lego.

guttemamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 12:59   #45
Puslingen

Puslingen sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Vestlandets perle.
Blogginnlegg: 14
Puslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smartPuslingen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

lillesøster er fast bestemt på LPS- kalender, så då får ho det. Storesøster ynskjer at eg skal laga til ho, og er innforstått med at det ikkje vert store pakkar kvar dag. Eg forstår ho godt, ho er i ein alder der ho ynskjer kalender, men ikkje finn nokon som frister.

Gammel 02-10-13, 13:07   #46
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Mine er så langt fra hverandre i alder at de stortsett har helt forskjellige behov så her forskjellsbehandles det over en lav sko. 13 og 8 åringen velger selv der vil den ene ha pakke og den andre ha ferdig, minste velger vi for (snart 3.)

Gammel 02-10-13, 13:18   #47
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av guttemamma, her.

Hva med å kjøpe legokalender, pakke den om til pakkekalender. Husk pakke inn både legoposen og bruksanvisningen bak på luka!

Da kan du supplere med litt ekstra til gutten, så kan han få to legopakker noen dager osv.

Viss de feks får nissesjokolade osv så er det ikke like kjekt å sitte med en Lego.

Jeg hadde i hvertfall ikke giddet å sitte og pakke om en hel legokalender.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 13:37   #48
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Overskriften dekker ikke alt jeg lurer på, så les gjerne hele innlegget.

Jeg har 2 barn. Ved juletider kommer de til å være nesten 9 og 6 år. De er veldig forskjellige unger. Snuppa har aldri lekt med leker i særlig grad, mens knerten er skrekkelig opptatt av leker. Derimot har snuppa et stort "behov" for ting. Hun ønsker seg alltid nye hårspenner, sokker, tegneblyanter, tegnepapir, leppepomader osv. Altså hauger av småting. Knerten har ikke samme "behov" for småting. I år vurderer jeg å lage pakkekalender til snuppa og kjøpe legokalender til knerten. Jeg ser allikevel at det er store muligheter for at dette blir feil. Kalenderen til snuppa kommer til å komme på godt over 1000 kroner, men veldig mye av dette er ting vi hadde kjøpt uansett. Men "pakkemengden" vil også bli større. Jeg er redd for at knerten kommer til å angre på valget sitt.

Så altså:
Forskjellsbehandler du ungene dine når det kommer til julekalender?
Noen som har erfaring med at et barn får ferdigkalender og en får pakkekalender?
Gode forslag til pakkekalender til en gutt på 6 år hvis man ikke gjør forskjell?

Kan du ikke bare spørre de hva de ønsker seg da. Han er vel stor nok til å vite hva en legokalender inneholder, og hva han eventuelt går glipp av om han velger bort pakkekalender. Det blir jo ikke noe forskjellsbehandling da, begge får jo velge. Eventuelt så kan jo minsten din få en ekstra pakke hver søndag f.eks siden legofigurene er små. Så lenge de får det servert på forhånd kan man vel unngå "krangling" i etterkant

Minsten får velge hva han vil ha

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 13:49   #49
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle 4 får velge seg en kalender på butikken.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 15:39   #50
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Her kom gutta forrige dagen og spurte "Mamma? Tror du Julemusene kommer med pakker før jul nå og?" (Jada, vi lar ungene leve på livsløgner her...julemus og nissen )
Så det blir nok pakkekalender ja. Jeg måtte jo bekrefte at Julemusene kommer nok i år også. Pip.

Gammel 02-10-13, 16:57   #51
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg trenger konkrete tips til 24 gaver som kan passe til mine gutter uten at jeg blir helt konkurs. Må inn og søke på eBay nå mens det fortsatt er tid..

Gammel 02-10-13, 17:03   #52
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Jeg søkte bare på stocking filler, party loot bag eller party favour. Da kommer det opp mange treff. I Ebaytråden har jeg lagt ut linker til en del av det jeg har kjøpt fra Ebay (som kanskje kan gi deg søketips, men mine gutter er yngre enn dine da). Noe av dette er Angry Birds blyanter, viskelær og tatoveringer, klistremerker, vaskekluter, små opptrekkbare roboter, lommelykter, blyantspissere, LED-lys som skifter farge til badekaret, lysende piratarmbånd, Biler-armbåndsur, hoppebønner, dinosaurstempler og dyretannbørster.

Gammel 02-10-13, 17:10   #53
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes alt jeg "kan" kjøpe til minstemann er i kategorien ræl.

Takke meg til hårspenner, hårstrikker, truser, sokker og garn som jeg kan kjøpe til snuppa. På de tingene er det jo et jevnt forbruk uansett, og det er helt greit å fylle kalenderen med slikt.

Gammel 02-10-13, 17:16   #54
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Er det så fælt om det er ræl da? Mitt mål med julekalenderen er ikke at alt skal være nyttig eller vare i årevis. Det skal være kos og moro, og de elsker de små gavene. Så får det heller være at de slenger i en lekekasse om et par uker. Hjemmelaget kalender blir det du gjør den til. Vi har kjøpt både puslespill, bøker o.l. i julekalenderen, ting som fremdeles blir lekt med og lest. De magiske vaskeklutene er fremdeles i bruk og innholdet i en Duplopakke som lillebror fikk lekes fremdeles med, for å nevne noe. Kjøpekalenderene er jo ikke mindre ræl. 90% av innholdet i fjoråret Legokalender blir ikke lekt med og slenger bare nederst i legokassene fordi det var såpass intetsigende.

Gammel 02-10-13, 18:13   #55
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Er det så fælt om det er ræl da? Mitt mål med julekalenderen er ikke at alt skal være nyttig eller vare i årevis. Det skal være kos og moro, og de elsker de små gavene. Så får det heller være at de slenger i en lekekasse om et par uker. Hjemmelaget kalender blir det du gjør den til. Vi har kjøpt både puslespill, bøker o.l. i julekalenderen, ting som fremdeles blir lekt med og lest. De magiske vaskeklutene er fremdeles i bruk og innholdet i en Duplopakke som lillebror fikk lekes fremdeles med, for å nevne noe. Kjøpekalenderene er jo ikke mindre ræl. 90% av innholdet i fjoråret Legokalender blir ikke lekt med og slenger bare nederst i legokassene fordi det var såpass intetsigende.

Vet du, jeg er HELT enig! Jeg bryr meg nøkken om det er 'nyttig' alt det de får i kalenderen. Noe nyttig og fornuftig får de jo i tillegg, men de elsker smågavene som for mange andre er "ræl".

Gammel 02-10-13, 18:19   #56
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Elsker det i nøyaktig 24 timer, til de får neste ræl...

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 18:30   #57
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Men da er det jo ikke verre enn at man lar være å ha julekalender hjemme. Det er ikke som om alt voksne gjør er så varig, nyttig, fornuftig eller hva det må være. Gleden man får i det lille øyeblikket kan ha stor verdi i seg selv. Den sjokoladen jeg spiste i går kveld var hverken varig, nyttig, fornuftig eller billig, men jeg elsket den i de 5 minuttene den varte og kommer til å spise sjokolade igjen ved en senere anledning.

Gammel 02-10-13, 18:32   #58
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har sjokoladekalender.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-13, 18:36   #59
Stellebord

Stellebord sin avatar

Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har prøvd litt forskjellig, men vi ender nok med sjokolade i år. Eventuelt med Redd barna sin i tillegg til familien på deling.

Gammel 02-10-13, 20:01   #60
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg hadde i hvertfall ikke giddet å sitte og pakke om en hel legokalender.

Det er ikke så veldig stor forskjell på det og å pakke inn 24 andre pakker.

Her er det pakkekalender, og det er utelukkende fordi min svigerrinne var så grei å prente inn i ungene at det er nissen som kommer med de gavene som henger på kalenderen. Derfor så må de enda få pakkekalender.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:21.