Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sannheten på bordet

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-11-13, 14:39   #41
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sannheten på bordet

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes faktisk trenden nå er at mange forbrukere bruker stykningsdeler som for få år siden ikke var særlig benyttet i vanlige husholdninger.
Lammeskanker er jo festmaten over alle nå for tiden, det lages langkokte gryter av det aller seigeste kjøttet, det kokes kraft og i det hele tatt.

Nei, det gjør ikke det altså, ikke hos folk flest.
Folk flest elsker ribbe til 29,90 (dont get med started ) og synes 200 kr kg for indrefileet er dyrt.....
For hver indrefileet du spiser skal du ha spist 75kg kjøttdeig og minst 25 kg andre ting. Da har du spist hele dyret.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 14:48   #42
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nei, det gjør ikke det altså, ikke hos folk flest.
Folk flest elsker ribbe til 29,90 (dont get med started ) og synes 200 kr kg for indrefileet er dyrt.....
For hver indrefileet du spiser skal du ha spist 75kg kjøttdeig og minst 25 kg andre ting. Da har du spist hele dyret.

Jada, alt det der vet jeg, og jeg har ikke vitenskapelig belegg for det jeg påstår, men jeg vet at Nortura faktisk sliter med å imøtekomme forespørselen på f. eks lammmeskanker.

Mulig jeg, som Pøbelsara omgir meg med dedikerte matinteresserte, men jeg diskuterer ofte mat med folk jeg møter, og mitt inntrykk er at folk eksperimenterer mer med maten, og at det brukes andre stykningsdeler enn tidligere.

-og når du snakker om å dont get started, det er også noe med tilgangen man har.
Jeg bor i en passe stor by, uten slakterforretning med tusen Rema-og detslikebutikker.
Å få tak i en fersk lammeribbe, bein til oksekraft, kalvekjøtt osv er føkkings håpløst.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 14:53   #43
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jada, alt det der vet jeg, og jeg har ikke vitenskapelig belegg for det jeg påstår, men jeg vet at Nortura faktisk sliter med å imøtekomme forespørselen på f. eks lammmeskanker.

Mulig jeg, som Pøbelsara omgir meg med dedikerte matinteresserte, men jeg diskuterer ofte mat med folk jeg møter, og mitt inntrykk er at folk eksperimenterer mer med maten, og at det brukes andre stykningsdeler enn tidligere.

-og når du snakker om å dont get started, det er også noe med tilgangen man har.
Jeg bor i en passe stor by, uten slakterforretning med tusen Rema-og detslikebutikker.
Å få tak i en fersk lammeribbe, bein til oksekraft, kalvekjøtt osv er føkkings håpløst.

Det var ikke meningen å beskylde deg for å like at ribba koster 29,90 altså.
Selve ribba har god kvalitet den, men butikkene velger å selge den med (Stort) tap og dermed oppfatter mange at ribbe er et annenklasse produkt. Det er så respektløst. Kjøtt burde vært DYRT!!! Men sannheten er at kjøtt i butikk knapt har hatt prisvekst i det heletatt de siste årene.

Et tips er at du finner deg en bonde og kjøper hele slakt. Det krever litt fryse kapasitet og evt at du samarbeider med andre.
Vi spiser kun kjøtt av egne dyr, og det er veldig praktisk. Men det betinger jo at vi bruker mye kjøttdeig Jeg har nettopp frosset ned 1 1/2 dyr, dvs ca 200 kg kjøttdeig.

Gammel 21-11-13, 14:53   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig interessert i å kjøpe kjøtt som ikke bare er indrefileter og biffer, men det er søren meg ikke lett å finne! Hos slakteren kan jeg få det, men der er det ofte spesialvare, som av og til må bestilles.

Jeg lager en del gryter i trykkoker, og da er seigt kjøtt helt gull.

Ellers er det vel minst et like stort problem med fordelingen av matressurser i verden, som produksjonskapasitet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-11-13, 15:03   #45
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er faktisk ikke riktig.
Småskalaproduksjon er det som metter flest munner i 2013.

Jeg skal spa opp tall på det, men man skal IKKE kjimse av småskala.
Det er de små bøndene som produserer mest, ikke Monsanto sine.

Tall og tall, men denne artikkelen utdyper litt i alle fall, og er nok like aktuell selv om den er fra 2010.

Gammel 21-11-13, 15:12   #46
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Tall og tall, men denne artikkelen utdyper litt i alle fall, og er nok like aktuell selv om den er fra 2010.

Se der ja. Det er tankevekkende.

Gammel 22-11-13, 08:39   #47
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var ikke meningen å beskylde deg for å like at ribba koster 29,90 altså.
Selve ribba har god kvalitet den, men butikkene velger å selge den med (Stort) tap og dermed oppfatter mange at ribbe er et annenklasse produkt. Det er så respektløst. Kjøtt burde vært DYRT!!! Men sannheten er at kjøtt i butikk knapt har hatt prisvekst i det heletatt de siste årene.

Et tips er at du finner deg en bonde og kjøper hele slakt. Det krever litt fryse kapasitet og evt at du samarbeider med andre.
Vi spiser kun kjøtt av egne dyr, og det er veldig praktisk. Men det betinger jo at vi bruker mye kjøttdeig Jeg har nettopp frosset ned 1 1/2 dyr, dvs ca 200 kg kjøttdeig.

Jeg kjøper større deler av slakt av lam og gris, det er det jeg får tak i her.
Jeh har også en bonde som har noen kyllinger til eget bruk, der jeg får lov kjøpe noen i løpet av året, det er jeg superglad for

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 09:02   #48
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Takk for informasjon, her var det mye jeg ikke var klar over.

Fordelingsperspektivet er ikke minst veldig skremmende, mens en milliard mennesker sulter, produseres det mat som kunne mettet 10 milliarder mennesker, til 7 milliarder. http://www.nrk.no/verden/fn_-en-mill...sult-1.7802039

Stor og veldig sammensatt problemstilling.

Gammel 22-11-13, 09:26   #49
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg får bestilt både det ene og det andre i ferskvaren på min lokale butikk, Meny. Margbein, kalvelever, talg, fiskehoder, oksehale m.m.

Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 09:36   #50
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Og her er et interessant tilsvar fra Mattilsynet:
http://www.mattilsynet.no/om_mattils...utninger.11426

Jeg skulle gjerne lest Geelmuydens kronikk som denne var svar på, noen som har linken?

Gammel 22-11-13, 09:43   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Jeg skulle gjerne lest Geelmuydens kronikk som denne var svar på, noen som har linken?

Her er den:
http://www.dagbladet.no/2013/10/15/k...batt/29786360/

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-13, 09:49   #52
Meiose
Aktiv

Meiose sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Meiose er litt kulMeiose er litt kul
Standard

Her får vi ikke tak i noe som helst av "dårligere" oksekjøtt enn mørbrad, og det er ikke alltid de har det heller. Hele høner er ikke og oppdrive. Reinkjøtt har vi i bøtter og spann da! Har vurdert og bestille hele lam, men siden vi er en voksen og to barn må jeg evt finne noen og dele med. Regner med at tilbudet står godt til etterspørselen!

Meiose er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:10.