|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sannheten på bordetAv Niels Christian Geelmuyden |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sannheten på bordetKjenner noen som har lest den og det var mye skremmende informasjon. Nå visste hun nesten ikke hva hun skulle spise, så det var nesten så hun angret på at hun hadde lest den.
![]() |
#3 |
![]() Sv: Sannheten på bordet
hehe… det er det absolutt - men forhåpentligvis øker det bevisstheten i det å spise naturlig mat så godt man klarer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Sannheten på bordetHar ikke lest boken, men det er fordi jeg generelt synes Geelmuyden ødelegger for sitt eget budskap med skremselspropaganda og paranoide konspirasjonsteorier. Synd egentlig, for grunntanken er interessant nok.
![]() |
#5 |
This is normal!
|
Jeg har ikke lest boken, men jeg har lest en del om den og bakgrunnen til forfatteren. Ut fra det jeg vet, synes jeg det første spørsmålet man bør stille seg er om det som står i boken stemmer. Og jeg tror som Blondie at mye av dette er feilslutninger og skremselspropaganda. I Norge er det stor åpenhet om hvordan mat blir produsert. Mattilsynet er ikke ute etter å lage regler som gjør at nordmenn forgiftes. Tvert imot.
![]() |
![]() |
#6 |
This is normal!
|
Hva legger du i "naturlig mat"?
![]() |
![]() |
#7 |
Prøver seg frem
Medlem siden: Oct 2013
![]() ![]() ![]() |
Takk for lenke! Det var absolutt verdt å lese. Forfatteren har sin agenda, men i slike spørsmål er det mest fornuftig å lytte til de som faktisk har ekspertise på området. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Synes ikke det var så bra svar fra mattilsynet egentlig, men fint å lese. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
can-jur
|
![]() Sv: Sannheten på bordetJeg har ikke lest hele boken, men er godt kjent med innholdet.
![]() |
![]() |
#10 |
Ja, den er helt klart litt voldsom den boken, jeg synes den er spennende selvom den er ekstrem - sånn sett så treffer den nok litt feil publikum, fordi de som leser den er vel de som alt er ganske enige med han, hehe
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
can-jur
|
![]() Sv: Sannheten på bordetDet er mye som er galt i måten vi produserer og forbruker maten vår på.
![]() |
![]() |
#12 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sannheten på bordetSlike bøker skal jeg -aldri- lese. ALDRI.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Sannheten på bordetHar ikke lest boka og kommer nok ikke til å gjøre det heller. Men jeg hørte han på radio i debatt med en eller annen fra matttilsynet, og jeg har lest flere omtaler av boka. Jeg synes han setter fokus på noe uhyre viktig, og noe som ihvertfall engasjerer meg veldig. Av det jeg har fått med meg er jeg enig i noe, mens andre ting mener jeg er tullball (utfra det jeg har funnet av dokumentasjon). |
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
At han er lidenskapelig interessert betyr jo ikke at det han skriver nødvendigvis stemmer, og det å drive med feilinformasjon synes jeg ikke på noen måte er flott.
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Sannheten på bordetJeg har bare så vidt fulgt med og synes han virker fanatisk. Jeg savner mer balanse inn i overflodssamfunnets matreligiøsitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
This is normal!
|
Bekjennelsestråden for junkfood liksom.
![]() |
![]() |
#19 |
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sannheten på bordetEg er einig med fleire over her, bl.a Konsulenten. Men det ER eit problem at vi er blitt så mange på jorda at det er vanskeleg å brødfø alle utan masseproduksjon og genmodifisering. Eg har ikkje løysinga på det heller - ser berre eit problem som eg ikkje forstår korleis ein skal møte.
Jente 2003 og gut 2005 Sist redigert av Syrin : 20-11-13 kl 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Sannheten på bordetJeg tror ikke en bok som dette vil gjøre noe positivt for folkehelsa. Greit med fokus på matproduksjon, men helseutfordringen i vestlige land handler ikke om sprøytemidler i grønnsaker. Jeg jobber med ernæring, og de jeg møter er allerede forvirret av all "informasjonen" vi har tilgjengelig om kosthold nå. For de vil det være positivt og spise mer rent kjøtt/fisk og grønnsaker, punktum. Oppslagene i media er på samme måte som denne boka ikke fra nøytrale kilder, jeg er rimelig sikker på at det mange ganger virker mot sin hensikt. Jeg har inntrykk av at vi blir mer og mer polariserte når det kommer til hvor nøye man er på det man spiser, og er mer redd for de psykiske virkningene av dette begge veier enn for skader man evt får av sprøytemidler. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|