Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 12:59   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

For en merkelig artikkel i Altaposten, den utviklet seg jo til den reneste tekstreklamen for PompDelux (som jeg forøvrig ser på som snobbeklær, selv om det skulle være motvekt i denne sammenhengen). Hun Rannveig vet jeg ikke om jeg orker å kommentere.

Gammel 24-11-13, 13:02   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg leste blogginnlegget til hun Rannveig, kjenner jeg i grunn ble tom for ord.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 13:02   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

For en merkelig artikkel i Altaposten, den utviklet seg jo til den reneste tekstreklamen for PompDelux (som jeg forøvrig ser på som snobbeklær, selv om det skulle være motvekt i denne sammenhengen). Hun Rannveig vet jeg ikke om jeg orker å kommentere.

Er pomp deluxe snobbeklær? Eneste grunnen til at jeg kjøper det er at det er pangsalg et par ganger i året og da blir det innmari billlig.

Gammel 24-11-13, 13:01   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er merkeklær da? Det er jo merkebevissthet også blant mange av de som ikke er så opptatt av buerberry med venner, bare at da er argumentet at det er bedre kvalitet. Polarn o pyret, småfolk, molo, reima, ticket to heaven og bergans er også merker. Jeg vil påstå at jeg velger merker som jeg har erfaring med gir meg god kvalitet i forhold til pris, men jeg er helt sikkert påvirket av omgivelsene. Selv om de jeg jobber sammen med har et ekstremt nøkternt forbruksmønster mhp klær og utstyr til barn, så der ville man ikke akkurat fått plusspoeng i margen av å kjøpe luksusmerker til barn.

Gammel 24-11-13, 13:07   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pomp deluxe har da vitterlig jeg og til gutta mine, kjøpt på "homeparty" via jobben. Akkurat det klarer jeg ikke se på som snobbeklær.

Det eneste jeg legger litt penger i, er yttertøyet til gutta. Da ser jeg ikke på merke (ha ha, selv om jeg stort sett ender opp med Stormberg eller Bergans), men ser på vannsøyle, slitesterkhet og komfort. Sko legger jeg og penger i, da jeg mener livet er for kort til å plages med vonde sko, spesielt om vinteren. Vinteren blir mer overkommelig om man ikke er våt og kald.

Da gutta var bebiser, og ikke sleit ut tøy overhodet, gikk jeg kun for komfort, og da var dresser fra HM like greie som noe annet.

Gammel 24-11-13, 13:23   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg leste blogginnlegget til hun Rannveig, kjenner jeg i grunn ble tom for ord.

Nemlig. For meg er det omtrent som en bilulykke, jeg må bare kikke litt selv om jeg vet jeg ikke burde.

For meg er utførelsen/stilen av PompDelux snobbete, prisen aner jeg ikke noe om. Jeg liker ikke klærne derfra. Forøvrig er jo jeg også merkebevisdt, når 12-åringen kom drassende med sko med en liten krokodille på så sa jeg nei av prinsipp selv om de ikke kostet mer enn han endte opp med.

Gammel 24-11-13, 13:36   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Stilen på Pomp delux snobbete? Det er jo helt vanlige bukser og gensere? Omtrent som HM? Jenteklærne er jo litt mer jålete, men de er mer sånn overdådige enn snobbete synes jeg. Men nå forbinder man kanskje ulik stil med snobbete.

Gammel 24-11-13, 13:39   #8
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også råd til merkeklær, men det er uaktuelt å kjøpe så dyrt og unødvendig. Jeg er heller ikke misunnelig på dem som gjør det. Det er mer himling over hvor teit jeg synes det er (uten at det er en høyverdig holdning).

Pdl er da ikke snobbete? Heller ikke i stilen? Mine 8-åringer elsker merket, fordi det er myke, posete og komfortable klær. De holder dårligere i farge og form enn hm, forresten. Prisen er det samme som kjedebutikkene, og kjempebillig på det halvårlige salget.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 13:41   #9
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Jenteklærne jeg har sett har en helt annen stil enn HM hvertfall, derfor har jeg lagret det sim snobbete. Det er sikkert noen år siden. Jeg legger ikke mer i det enn at jeg ikke kjøper det, jeg tenker ikke 'åh, snobb!' hvis jeg ser barn kledd i det.

Gammel 24-11-13, 14:08   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eksisterer selvsagt merkepress i alle grupper, men det fenomenet som bekrives her ser jeg på som litt usofistikert. Litt sånn "chav", nesten.

Ang. merkepress på FP, det er nok mange som er opptatt av merker her, og grensegangen mellom å velge merker man stoler på teknisk og å velge noe som er unødvendig dyrt under dekke av at det er ikke noe annet som er like bra teknisk kan sikkert være litt ullen noen ganger. Jeg har f.eks. ofte valgt Reima, men det kunne ikke falle meg inn å kjøpe de avsindig dyre Isbjørngreiene, f.eks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:30   #11
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man har råd til å bruke 4-5000 på en jakke til en fireåring bør man gi minst 3500 til :sett inn organisasjon som jobber med noe viktig: og nøye seg med en jakke til maks 1500.

Men nei, verden funker ikke sånn.
Jeg sitter i nettbanke akkurat nå og ser at vårt totalforbruk på klær og sko for siste 12 mnd er 12149 kr. Ikke så mye merkeklær her mao, men pussig nok er det sjelden vi er våte eller kalde.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:57   #12
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt at disse bloggene er så populære heller, jeg
Jeg mener, en ting er "klarer ikke å la være å se på/togkræsj i sakte film"-aspektet, men f.eks fotballfrue har jo hva var det... mange mange tusen lesere hver dag. Tror jeg leste over 100 000. HVER DAG. Og det er jo liksom ikke den eneste bloggen heller, det er jo mange av dem - hva er det folk får ut av å lese dem??

Og det går jo bare på å ta seg ut. Være tynn, pen, vakker, ta seg ut for mannen. Og bruke masse penger. På klær, utseende, interiør. Det er vel noen ord om trening og kosthold der og, men... Samme som denne altajenta - utseende og bruke masse penger. Sophie Elise - hun 15/16-åringen (eller hvor gammel hun er blitt) med brystimplantater og førsteside i "herremagasiner". Og populær blogg.
Jeg synes litt synd på spesielt de unge jentene som vokser opp i dag jeg, med dette utseende/penge-presset som pågår. Det er vel det som blir overført til småbarna også.

her er forøvrig fotballfrues fødebag. Sånn a propos. (også ga jeg henne visst noen lesere til/annonseinntekter i samme slengen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:44   #13
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje jeg skal lese fotballfrues tips om fødebag Jeg har f.eks aldri hatt med meg rettetang eller bikintopp (i tilfelle man skal i badekaret under fødsel) på sykehuset...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 16:31   #14
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innrømmer at jeg hadde kjøpt dyrere klær om jeg hadde hatt veldig god råd. Ikke chanel, Hilfiger, Prada og dess like, men holdt meg til PoP, småfolk, Katvig og slikt. Klær jeg liker som er komfortable og slitesterke. Og mye som jeg synes er fint i klare farger uten hello kitty og cars på. Nå kjøper jeg Reimadress (på salg), nøstebarn mellomlag og innetøfler. Jeg synes det er dyrt nok og sikkert også dyrere enn nødvendig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 17:03   #15
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøper merkeklær til barna mine. Jeg kjøper ikke Burberry og Dior, fordi jeg, som Tally sier, synes det er ganske harry/chav med store, synlige logoer- og tøyet er uansett ikke det jeg synes er pent.
Men merkeklær har de nå læll og jeg er ærlig talt ganske lei av fordummingen av debatten rundt dette. Det er ikke til å ta feil av når noen starter en slik tråd her inne, da halger konklusjonene og man er både ung, har lav utdannelse og dårlig selvtillit om man kjøper merkeklær til barna sine. Eller, ref. tidligere tråder: Man bruker barna sine som statussymbol og mangler sosial samvittighet. Det blir en moraldebatt der det å kjøpe dyrere tøy til ungene sine blir sett på som umoralsk.

Jeg kjøper merkeklær fordi jeg stort sett aldri finner noe jeg liker hos de store kjedene (men det hender seg) og jeg liker stort sett passform og kvalitet bedre om man går litt opp i pris. At mange her inne hardnakket påstår at det ikke er noen forskjell får være så, min erfaring tilsier noe annet. Men først og fremst går det på utseende og passform og at jeg har en interresse for klær. Jeg er ikke særlig ung, jeg bryr meg ikke om hva andre velger for barna sine, og i min vennekrets er vi veldig forskjellige der. Jeg har ingen interesse av å vise frem formue (ikke har vi sett noe til den, heller ).

Jeg kjøper klær som passer vår økonomi, jeg velger det jeg synes ser pent ut/ vet erfaringsmessig eller på anbefaling har god kvalitet. Jeg stiller meg høyst tvilende til at andre foreldre i barnehagen har bitt seg merke i Sønnemannens antrekk noen gang, all den tid det på ingen måte er opplagt at det er merkeklær. Klær og klesmerker er forøvrig aldri noe vi snakker om, og min eldste kunne vel neppe hatt mindre interesse for tema .

Gammel 24-11-13, 18:45   #16
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har på reiser bevisst gått inn for å finne et par enkeltplagg fra store motehus til barna. På f.eks Harrods i London eller KaDeWe i Berlin. Jeg synes nemlig det er stas med mote og kjente merker, og har forsvart meg selv ved å tenke at det jo da egentlig bare blir som en Souvenir fra byen jeg er i.... Til dags dato, så har jeg ikke klart å overvinne galskapsfølelsen over å kjøpe en Chanel-genser til 2500 kroner, helt bort til kassa. Det handler på ingen måte om hva andre måtte mene eller at lysten ikke er der, det handler rett og slett om at jeg fornuftsmessig ikke klarer å bruke en hel ukes matbudsjett på enkeltplagg.

Og, som så mange andre understreker, det har faktisk nødvendigvis ikke med økonomi å gjøre heller.

Gammel 24-11-13, 17:08   #17
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Helt fjernt fra mitt miljø, men nok ikke fjernt fra mitt gamle oljemiljø.

Men nei, jeg kjenner meg ikke igjen. Mine to går i klær fra kjedebutikkene samt noe annet litt dyrere i ny og ne, men da er det kjøpt på salg. Har god råd og kunne fint brukt mye mer på klær enn vi gjør, men ser ikke vitsen, prioriterer heller sparing. Hva andre gjør får de stå for, men jeg blir ikke overrasket om mange av disse svært unge får problemer med økonomien senere.

Gammel 24-11-13, 17:32   #18
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Hvorfor ikke bare slappe helt av å drite i hva alle andre mener og synser.

Jeg liket godt arveklær uansett hvor de kommer fra. Men jeg er også glad i søte retroklær til er minste fra Småfolk, Alba baby osv. Og jeg gir alt videre til søskenbarnet mitt slik at klærne blir godt brukt. Jeg tenker egentlig aldri over hva andre har på barna sine.

Gammel 24-11-13, 17:55   #19
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, eg har ikkje kjent på noko behov for å kjøpe merkeklede til borna. Ikkje til meg sjølve heller.

Underleg nok, siden eg både er uutdanna og har vore ung mor. (Ikkje at eg til vanleg reknar det son skjellsord, sjølv om Vianne tydelegvis meiner at det er svært fornærmande å bli kalla noko slikt.)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 18:04   #20
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Nei, eg har ikkje kjent på noko behov for å kjøpe merkeklede til borna. Ikkje til meg sjølve heller.

Underleg nok, siden eg både er uutdanna og har vore ung mor. (Ikkje at eg til vanleg reknar det son skjellsord, sjølv om Vianne tydelegvis meiner at det er svært fornærmande å bli kalla noko slikt.)

Pøsh. Nå leser du meg med vrangbriller. Det var vel heller flere andre i tråden som strengt tatt satte det i sammenheng med å være så urteit at man kan bruke penger på merkeklær. Også må jeg bare si at jeg overhodet ikke blir fornærmet over andres meninger om dette.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54.