Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om småbarn og klær

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-13, 13:02   #41
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om småbarn og klær

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

For en merkelig artikkel i Altaposten, den utviklet seg jo til den reneste tekstreklamen for PompDelux (som jeg forøvrig ser på som snobbeklær, selv om det skulle være motvekt i denne sammenhengen). Hun Rannveig vet jeg ikke om jeg orker å kommentere.

Er pomp deluxe snobbeklær? Eneste grunnen til at jeg kjøper det er at det er pangsalg et par ganger i året og da blir det innmari billlig.

Gammel 24-11-13, 13:07   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pomp deluxe har da vitterlig jeg og til gutta mine, kjøpt på "homeparty" via jobben. Akkurat det klarer jeg ikke se på som snobbeklær.

Det eneste jeg legger litt penger i, er yttertøyet til gutta. Da ser jeg ikke på merke (ha ha, selv om jeg stort sett ender opp med Stormberg eller Bergans), men ser på vannsøyle, slitesterkhet og komfort. Sko legger jeg og penger i, da jeg mener livet er for kort til å plages med vonde sko, spesielt om vinteren. Vinteren blir mer overkommelig om man ikke er våt og kald.

Da gutta var bebiser, og ikke sleit ut tøy overhodet, gikk jeg kun for komfort, og da var dresser fra HM like greie som noe annet.

Gammel 24-11-13, 13:22   #43
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

http://www.altaposten.no/lokalt/nyhe...cle8672729.ece

Det er tydeligvis kun de som kjøper merkeklær til barna, som kjøper de beste klærne.

Og der kom misunnelseskortet igjen. Jeg kan da umulig være alene om å råd til merkeklær, velge bevisst å ikke kjøpe det og ikke være misunnelig på en flekk?

Lillesøster ønsker seg Uggs som vintersko, men det ville ikke falt meg inn å faktisk kjøpe det, selv om jeg har råd til Uggs både til henne og meg og så litt til?

Gammel 24-11-13, 13:23   #44
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Jeg leste blogginnlegget til hun Rannveig, kjenner jeg i grunn ble tom for ord.

Nemlig. For meg er det omtrent som en bilulykke, jeg må bare kikke litt selv om jeg vet jeg ikke burde.

For meg er utførelsen/stilen av PompDelux snobbete, prisen aner jeg ikke noe om. Jeg liker ikke klærne derfra. Forøvrig er jo jeg også merkebevisdt, når 12-åringen kom drassende med sko med en liten krokodille på så sa jeg nei av prinsipp selv om de ikke kostet mer enn han endte opp med.

Gammel 24-11-13, 13:36   #45
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stilen på Pomp delux snobbete? Det er jo helt vanlige bukser og gensere? Omtrent som HM? Jenteklærne er jo litt mer jålete, men de er mer sånn overdådige enn snobbete synes jeg. Men nå forbinder man kanskje ulik stil med snobbete.

Gammel 24-11-13, 13:39   #46
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også råd til merkeklær, men det er uaktuelt å kjøpe så dyrt og unødvendig. Jeg er heller ikke misunnelig på dem som gjør det. Det er mer himling over hvor teit jeg synes det er (uten at det er en høyverdig holdning).

Pdl er da ikke snobbete? Heller ikke i stilen? Mine 8-åringer elsker merket, fordi det er myke, posete og komfortable klær. De holder dårligere i farge og form enn hm, forresten. Prisen er det samme som kjedebutikkene, og kjempebillig på det halvårlige salget.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 13:41   #47
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jenteklærne jeg har sett har en helt annen stil enn HM hvertfall, derfor har jeg lagret det sim snobbete. Det er sikkert noen år siden. Jeg legger ikke mer i det enn at jeg ikke kjøper det, jeg tenker ikke 'åh, snobb!' hvis jeg ser barn kledd i det.

Gammel 24-11-13, 13:41   #48
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har ikke lest blogginnlegget, bare artikkelen, men jeg klarer ikke å ta noen som har deltatt i Unge Mødre seriøst. Men hun fikk jo oppnådd det hun ville da. Masse reklame for seg selv og PDL.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 13:54   #49
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Men hun her er vel også i gruppen som Tallulah henviser til?

Vet ikke hvor gammel hun er, men tannlege er vel ikke "lite utdannelse" ihvertfall.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:08   #50
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eksisterer selvsagt merkepress i alle grupper, men det fenomenet som bekrives her ser jeg på som litt usofistikert. Litt sånn "chav", nesten.

Ang. merkepress på FP, det er nok mange som er opptatt av merker her, og grensegangen mellom å velge merker man stoler på teknisk og å velge noe som er unødvendig dyrt under dekke av at det er ikke noe annet som er like bra teknisk kan sikkert være litt ullen noen ganger. Jeg har f.eks. ofte valgt Reima, men det kunne ikke falle meg inn å kjøpe de avsindig dyre Isbjørngreiene, f.eks.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:11   #51
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjøper sjelden høyt profilerte merkeklær til barna, og har aldri kjøpt noe til fullpris. Det meste de har er arvet, gaver eller fulgt med en klespakke jeg har kjøpt brukt på Finn/Foreldreportalen/Ebay.

Lillebror på 5 år arver tøy fra en familie hvor barna går mye i dyre merkeklær. Det er snakk om godt brukt basistøy som bomullsgensere, piquet og t-skjorter, fleece- og hettejakker etc. Han går derfor ofte i barnehagen med til dels høyt profilerte klær fra Polo/Gant/Hilfiger etc. Jeg velger å tro at det er de færreste som legger merke til dette, og jeg gir uansett beng i hva folk måtte mene. Vi bor i ett usnobbete miljø.

Søstrene har veldig lite sånt. Jeg kjøper iblant Abercrombie klær til storesøster når jeg reiser, men det ser jeg ikke på som merkeklær på samme måte. Jeg synes Abercrombie har helt spesielt myke og herlige bomull og fleece klær.

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:15   #52
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

:bort:

Sist redigert av Madicken : 24-11-13 kl 14:20.
Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:18   #53
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Tannlege, altså, jeg fulgte ikke med i timen.

Gammel 24-11-13, 14:19   #54
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Startet dagen med å diskutere denne saken. Han hadde også lest den. Han kunne ikke fatte og begripe at hun tok en sånn sak ut i media, men nå slapp hun vel å slite med disse vennene lengre. De ville vel kutte henne ut etter å ha blitt utlevert på en slik måte.

Dessuten burde hun kanskje vært beskyttet mot seg selv? Hva sier dette om henne som person for en framtidig arbeidsgiver?

Avisen burde her gjort en vurdering i forhold til Vær Varsom-plakatens punkt 3.9 og 4.8:

3.9. Opptre hensynsfullt i den journalistiske arbeidsprosessen. Vis særlig hensyn overfor personer som ikke kan ventes å være klar over virkningen av sine uttalelser. Misbruk ikke andres følelser, uvitenhet eller sviktende dømmekraft. Husk at mennesker i sjokk eller sorg er mer sårbare enn andre.
...
4.8. Når barn omtales, er det god presseskikk å ta hensyn til hvilke konsekvenser medieomtalen kan få for barnet. Dette gjelder også når foresatte har gitt sitt samtykke til eksponering. Barns identitet skal som hovedregel ikke røpes i familietvister, barnevernssaker eller rettssaker.

Det er på en måte en fillesak, men samtidig er det ikke elementer man vil ha tilgjengelig via søkemotorer senere når arbeidsgiver og andre på skolen googler navnet ditt. Jeg mener man skal være svært forsiktige selv på "enkle" saker når det det kan skapes en del debatt rundt det og man bruker barnets navn. Disse punktene i VVP er nok med tanke på litt andre saker enn dette, men mener likevel det ville vært relevant å gjøre en vurdering av verdien på saken opp i mot konsekvensene i framtiden. Er det her av relevans at man går ut med bilde og navn?

Gammel 24-11-13, 14:30   #55
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at om man har råd til å bruke 4-5000 på en jakke til en fireåring bør man gi minst 3500 til :sett inn organisasjon som jobber med noe viktig: og nøye seg med en jakke til maks 1500.

Men nei, verden funker ikke sånn.
Jeg sitter i nettbanke akkurat nå og ser at vårt totalforbruk på klær og sko for siste 12 mnd er 12149 kr. Ikke så mye merkeklær her mao, men pussig nok er det sjelden vi er våte eller kalde.....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 14:57   #56
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner ikke helt at disse bloggene er så populære heller, jeg
Jeg mener, en ting er "klarer ikke å la være å se på/togkræsj i sakte film"-aspektet, men f.eks fotballfrue har jo hva var det... mange mange tusen lesere hver dag. Tror jeg leste over 100 000. HVER DAG. Og det er jo liksom ikke den eneste bloggen heller, det er jo mange av dem - hva er det folk får ut av å lese dem??

Og det går jo bare på å ta seg ut. Være tynn, pen, vakker, ta seg ut for mannen. Og bruke masse penger. På klær, utseende, interiør. Det er vel noen ord om trening og kosthold der og, men... Samme som denne altajenta - utseende og bruke masse penger. Sophie Elise - hun 15/16-åringen (eller hvor gammel hun er blitt) med brystimplantater og førsteside i "herremagasiner". Og populær blogg.
Jeg synes litt synd på spesielt de unge jentene som vokser opp i dag jeg, med dette utseende/penge-presset som pågår. Det er vel det som blir overført til småbarna også.

her er forøvrig fotballfrues fødebag. Sånn a propos. (også ga jeg henne visst noen lesere til/annonseinntekter i samme slengen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 15:28   #57
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Tannlege, altså, jeg fulgte ikke med i timen.

Og godt voksen. Himmel, jeg "må" følge bedre med.

Gammel 24-11-13, 15:44   #58
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Kanskje jeg skal lese fotballfrues tips om fødebag Jeg har f.eks aldri hatt med meg rettetang eller bikintopp (i tilfelle man skal i badekaret under fødsel) på sykehuset...

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-13, 16:31   #59
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg handler ikke på HM eller Cubus. Jeg prøver å velge klær fra merker/kjeder som opplyser om produksjonskjede og velger økologiske og giftfrie materialer.
Jeg kjøper mye brukt, og det skal være tungtveiende grunner for at jeg skal velge å kjøpe nye klær. Jeg synes kjøpskarusellen har tatt helt av, og gjør det jeg kan for å ikke støtte oppunder kjøpepresset som er.
Det å bruke 800 kr på en body til en baby er så hinsides teit at jeg finner det vanskelig å forstå at folk faktisk gjør det.

Gammel 24-11-13, 16:31   #60
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg innrømmer at jeg hadde kjøpt dyrere klær om jeg hadde hatt veldig god råd. Ikke chanel, Hilfiger, Prada og dess like, men holdt meg til PoP, småfolk, Katvig og slikt. Klær jeg liker som er komfortable og slitesterke. Og mye som jeg synes er fint i klare farger uten hello kitty og cars på. Nå kjøper jeg Reimadress (på salg), nøstebarn mellomlag og innetøfler. Jeg synes det er dyrt nok og sikkert også dyrere enn nødvendig.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:40.