|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Shake it out!
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslov
De gjør nok dessverre ikke det, for det er så vidt jeg har forstått flest samtykkeadopsjoner, dvs foreldre som frivillig gir opp barna sine for adopsjon, som gjennomføres i Norge, og da får foreldrene selv være med å sette kriteriene for hvem som skal få adoptere (feks bo på landet, være kristne/ikke være kristne osv). Og da er det vel neppe så mange som tenker at homofile par ville være tingen. Men selvfølgelig, det kan jo skje
|
|
|
#42 |
|
er grønn og fin.
|
Når partneren gikk gravid husker jeg de var i media, for da var det ikke mulig for Anne Holt å adoptere partnerens barn.
|
|
|
#43 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovVel, jeg var i kontakt med adopsjonsforening da jeg ventet Iben. Uplanlagt gravid med prevensjon og hadde vel egentlig nok med mitt. Jeg fikk vite av foreningen at mine ønsker KUNNE bli tatt hensyn til, men det ikke var garantert, ettersom de selv hadde kriterier å gå etter med hensyn til hvem som var de nærmeste i køen osv. Dvs at mine kriterier som ikke religiøse, ikke frp/demokrater o.l. muligens ville bli tatt hensyn til, men ikke noe var garantert. Jeg syns faktisk det hørtes ut fra tonen på mailene at de var noe oppgitt over foreldre som stilte krav for ungene sine som de likevel ville kvitte seg med, for å si det sånn. Lang historie kort, som kjent benyttet jeg meg ikke av tilbudet om adopsjon her til lands.
|
|
|
#44 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovNår det gjelder stebarnsadopsjon og homofile, så syns jeg å erindre uten å være helt sikker, at det kunne gå opp til 10 år eller noe før partner fikk lov å stebarnsadoptere. Jeg er ikke sikker på om dette gjaldt barn unnfanger i partnerskap eller barn som ene partneren hadde fra før. Det er mulig det er kommer endringer, jeg er ikke akkurat oppdatert på den fronten.
|
|
|
#45 |
|
Shake it out!
|
Men adopsjonsforeningene i Norge har INGENTING med innenlandsadopsjoner å gjøre! De formidler kun fra utlandet. All adopsjon av norske barn sker via norske myndigheter (gjennom det som nå heter BUFDIR). Og så vidt jeg har hørt har de som stiller seg på venteliste for innenlandsadopsjon fått vite at biologiske foreldre har rett til å ønske for barna de gir opp for adopsjon. Selvfølgelig må det jo være innenfor rimelightens grenser, de lar jo ikke ungen ligge "på vent" om de ikke har noen som fyller kravene...
|
|
|
#46 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovJeg fant den inne på statens nettside. Det blir vel gjerne galt å kalle det forening.
|
|
|
#47 |
|
Shake it out!
|
Det er vel ikke helt umulig? Jeg kjenner ei som har adoptert bort et barn, og så vidt jeg husker så stilte hun som krav at en bestemt slektning skulle ha kontakt med familien etter adopsjonen (selv ønsket hun ikke kontakt med barnet).
|
|
|
#48 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovHelt umulig i følge den personen jeg var i kontakt med. Jeg kunne komme med ønsker, men ikke stille noen konkrete krav.
|
|
|
#49 |
|
Shake it out!
|
Mulig det stemmer, jeg har jo ikke alle detaljene i den saken jeg viser til
|
|
|
#50 |
|
¿Qué?
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
![]() |
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovStebarnadsopsjon for homofile er en realitet per i dag. Hvor lang tid det går kommer an på hvilket BUFETAT-region man bor i - Region Øst, som Oslo og dermed de fleste homofamiliene med barn tilhører, er den tregeste. Det kan ta fra 2-3 måneder fra fødsel til flere år. Noen regioner tillater at man setter i gang adopsjonsprosessen før fødsel, andre forlanger at man venter til ungen er to måneder. Noen regioner krever bare dokumentasjon på at mødrene er gift (det er sjelden en problemstilling for fedre, siden de som benytter seg av surrogatmor i USA allerede der kan få to fedre på papiret og dermed slipper adopsjonsprosessen), mens andre regioner forlanger at medmor går gjennom en full barnevernsprosess med sosialrapport og hele pakka - dette medfører selvsagt at det tar mye ekstra tid, siden ventetiden for nedprioriterte saker hos barnevernet kan være ganske dryg; noen regioner godtar dokumentert samboerskap i forkant av partnerskap som stabilitetsbevis, mens andre regioner forlanger minimum toårig partnerskap. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
Absolut ateist
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslovSå USA adopterer altså ut av landet. Det visste jeg ikke. Takk for info.
|
|
|
#52 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: KrF i sjokk over forslag til ny ekteskapslov (aftenposten.no)Jeg skrev tidligere at jeg var usikker hvordan det var ang fosterfamilier og nå skriver Manji i sitt innlegg at slik loven er i dag får ikke homofile være fosterfamilie.
|
![]() |
|
|