|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
This is normal!
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?
Nå vet ikke jeg hva som har blitt sagt i diskusjoner rundt omkring (og de har vært opphetede), men et ønske om å gi bedre etter-/videreutdanningsmuligheter - er det å si at dere er underkvalifiserte?
![]() |
![]() |
#42 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg blir selvsagt aldri ferdig utdannet, men at jeg skal få høre fra politikere og andre at jeg ikke er bra nok, det liker jeg ikke.
![]() |
#43 |
Permakulturell
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Men samtidig som jeg er enig med lærerne her, er jeg også for utvidelse av skoleåret og heldagsskole. Hva mener dere lærere om den saken? :sporer av:
![]() |
#44 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Lærerne protesterer fordi etterutdanning er å prøve å fikse foten når det er armen som er skadet (for å bruke metaforer du kjenner deg igjen i |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Det rine sa, faktisk! |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Eg blir grå i håret av heile denne debatten!
![]() |
#48 |
Er frisk!
|
Signerer hver eneste ord. Fyller gjerne ut skjema og tar ut akkurat den avspaseringen jeg har opparbeidet meg.
![]() |
#49 |
Er frisk!
|
Føre plusstid hadde vært ypperlig. Det hadde jeg likt skikkelig godt! Da hadde jeg hatt atskillig flere avspaeringsuker enn i dag...
![]() |
#50 |
Travelt opptatt
|
De første månedene etter at jeg sluttet som lærer og begynte med stemplingsur opparbeidet jeg meg massevis av avspasseringstimer, samtidig som jeg følte at jeg arbeidet svært lite. Tror gjerne at et slags tidbanksystem kunne vært en god løsning i skolen, men det skulle vært morsomt å sett hvordan de ville løst all overtiden/avspasseringen det ville utløst.
![]() |
#51 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg ser ikke for meg at å føre overtid og ta ut avspasering hadde fungert. Jeg er ganske sikker på at jeg som nyutdannet ville hatt ekstremt mye overtid, og det hadde igjen gått utover elevene. Dessuten hadde det føltes veldig vanskelig å faktisk skulle ta ut den avspaseringen jeg hadde som var utover elevenes ferier. De første årene er jeg helt sikker på at jeg hadde endt opp med mer avspasering enn elevferiene, så håper jeg det hadde jevnet seg ut etterhvert.
![]() |
![]() |
#52 |
villende
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Jeg har ikke fått med meg annet enn de "tabloide" overskriftene, så jeg kunne godt tenke meg at noen som har satt seg inn i KS' forslag forklarer det for meg. For jeg tenker hvis dette gjennomføres på samme måte som i resten av offentlig sektor, så vil resultatet fortsatt bli det samme, men lærere vil samtidig slippe å måtte forsvare avspaseringen sin, fordi de vil ha førte timer å vise til. Hvis man i tillegg legger inn i avtalen at avspaseringstimene primært skal avvikles i elevenes ferier, og at lærere har krav på å avvikle avspasering i disse ukene, så blir situasjonen den samme som nå. Det som blir annerledes er at lærere som nå jobber mye ekstra får dokumentert arbeidsbelastingen på en helt annen måte enn hvis timene ikke føres. Og det er nyttig å ha med i en lønnsforhandling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?KS har så vidt jeg vet ikke nevnt et knyst om å føre timer. De vil bare ha mer bunden tid. De vet utmerket godt at kommunene ikke har råd til at lærere fører timer.
![]() |
#55 |
Permakulturell
|
Hear, hear!
![]() |
#56 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?KS vil at skolelederne skal få disponere lærerne fritt. De vil fjerne skillet vi nå har mellom leseplikt (undervisningstimer), bunden tid (de timene rektor disponerer lærerne, brukt til diverse kurs, fellesmøter, andre oppgaver rektor pålegger lærerne) og ubunden tid (den tiden lærerne selv kan disponere til kontaktlærerarbeid, administrasjon, IOP-skriving, planlegging av timer, foreldresamtaler, foreldremøter, møter med ulike instanser, retting, framovermeldinger, mobbesaker, undervisningsplanlegging og hva_har_du). Rektor kan pålegge lærerne å undervise mer - eller mindre (i teorien). Det er ikke snakk om å føre timer, få overtidsbetaling eller ta ut avspasering. Det har ikke kommunene råd til. Resultatet kan bli at en skole beholder dagens ordning, mens naboskolen velger "normalarbeidsår" med fast arbeidstid.
![]() |
#57 |
|
Jeg synes det er veldig rart at ikke flere lærere er i etterutdanningsopplegg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
i tåkeheimen
|
Men vi studerer da "hele tiden"? På skolen min er det venteliste med folk som vil studere. Det er bare et visst antall som kan studere hvert år, naturlig nok, for selv om vi gjør det ved siden av jobb, blir det jo noe fravær i forbindelse med samlinger, eksamen o.l. Men vi vil veldig gjerne ha videreutdanning som gir studiepoeng - ikke tullete sommerkurs som Erna skal ha oss til å ta. Jeg håper det blir min tur neste år.
![]() |
#59 |
|
Ja nettopp! Det er viktig å få skikkelige erfaringsbaserte kurs med studiepoeng og der bør lærere komme etter! |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
villende
|
![]() Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?Ikke for å være kjip, men det høres virkelig ut som lærere innbiller seg at skolelederne ikke ser at lærere har behov for å forberede seg og drive etterarbeid. Er ikke de aller fleste skoleledere lærerutdannet, med erfaring fra lærerarbeidet, og derfor ser hva lærere har av behov for å kunne gjennomfører undervisningen på en god måte? Og hva gjelder etterutdanning og videreutdanning, så ville jeg tro at læreryrket har like stort behov for teoretisk oppdatering som det andre akademiske yrker har. Jeg ser absolutt behovet for å holde meg faglig oppdatert, og selv om jeg får dekket deler av arbeidsgiver, så bruker jeg også av egen fritid for å holde meg på et faglig akseptabelt nivå. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|