Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-14, 11:52   #41
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Men de aller fleste lærere videreutdanner seg med jevne mellomrom hele tiden. Både på kursbasis og mer formell videreutdanning. Så godt som alle kollegene mine har ekstra utdanning tatt parallelt og deltar ofte på kurs, samt holder seg faglig oppdatert på egen hånd. Det er ikke her skoen trykker. Det er ikke det at vi regner oss som ferdig utdannet, det er det at vi syns det er fornærmende at det blir lagt frem som om vi egentlig er underkvalifisert for jobben vi gjør.

Nå vet ikke jeg hva som har blitt sagt i diskusjoner rundt omkring (og de har vært opphetede), men et ønske om å gi bedre etter-/videreutdanningsmuligheter - er det å si at dere er underkvalifiserte?

Og inntrykket mitt av skolen er at det er der som ellers - det er stort spenn i kompetanse og behovene for etter-/videreutdanning varierer.

Gammel 07-02-14, 11:52   #42
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir selvsagt aldri ferdig utdannet, men at jeg skal få høre fra politikere og andre at jeg ikke er bra nok, det liker jeg ikke.

Jeg har lest Erna som at "alle" trenger å etterutdannes for å bli den drømmelæreren hun ønsker.

Gammel 07-02-14, 11:52   #43
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Men samtidig som jeg er enig med lærerne her, er jeg også for utvidelse av skoleåret og heldagsskole. Hva mener dere lærere om den saken? :sporer av:

Gammel 07-02-14, 13:00   #44
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg regner med at dette kommer til å ende med en avtale ganske lik den som er idag. Enten det eller at det blir en annen variant de fleste lærere synes er helt grei. Men det er litt rar dynamikk i den diskusjonen om etterutdanning. De fleste andre yrkesgrupper skriker om etterutdanningsrett, mens for lærere er det arbeidsgiversiden som vil etterutanne, mens lærerne som gruppe protesterer. Jeg skjønner i og for seg delvis hvorfor altså, det bare ser litt rart ut fra sidelinja.

Lærerne protesterer fordi etterutdanning er å prøve å fikse foten når det er armen som er skadet (for å bruke metaforer du kjenner deg igjen i ). Problemet i skolen er ikke at lærerne er imot utdanning(!) eller ikke ønsker å lære mer, det handler om at de blir pålagt en uendelig stor mengde oppgaver som burde lagt utenfor deres arbeidsinstruks (hos barnevern, hos helsesøster, hos kontorpersonalet og hos rengjøringsansatte) og får mindre og mindre tid til å gjøre det de i utgangspunktet skulle gjøre, nemlig å forberede gode undervisningsopplegg, veilede elever, ha kontakt med foreldre osv. Det er ikke et kjempeproblem i skolen at lærerne ikke kan fagene sine, noen hadde sikkert hatt godt av et grunnfag i det de underviser i, men de fleste er jo for pokker godt utdannet, og da blir det helt absurd når arbeidsgiver vil ta bort avspaseringsdagene deres og fylle dem med etterutdanning. Ser ikke for meg at så veldig mange yrkesgrupper hadde jublet hvis tilsvarende hadde skjedd med dem.

Men jeg er helt enig i at lærere burde fylt ut fleksiskjema, altså. Da er det liksom ikke så mye rom for synsing. Har man opptjent en uke avspasering og arbeidsgiver vil fylle den med kurs? Javel, da må arbeidsgiver betale ut overtiden i cash. Mer enn greit for meg, selv om slikt selvsagt aldri kommer til å skje. Det er altfor mange av oss.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 13:50   #45
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Det rine sa, faktisk!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 14:06   #46
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Eg blir grå i håret av heile denne debatten!

KS sitt forslag byggar blant anna på Mathilde Fasting (Civita) sin rapport om tidsbruk i offentleg sektor. I denne rapporten sås det tvil om korvidt lærarane faktisk nyttar den tia dei har, eller nyttar denne tia godt nok. Det blir referert til ei tidsbrukundersøking (TALIS) som ein meiner underbygger denne påstanden. Saka er berre den at undersøkinga ikkje er god nok, og at mange går "fem på" utan å gå statistikken etter i sømmene. I tillegg avslører mykje av det som står skrive i rapporten, at ein på langt nær har god nok kunnskap om skulen og skulekvardagen.

Noko lesestoff for interesserte
Om TALIS-undersøkinga
Civita-rapporten

Eg er ferdig utdanna lærar no til våren, og ser allereie på andre vegar å gå. Det er heilt uaktuelt å arbeida som lærar viss eg ikkje kan gjera ein god nok jobb!

Gammel 07-02-14, 14:46   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rine, det var et veldig godt innlegg.

Gammel 07-02-14, 17:52   #48
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Lærerne protesterer fordi etterutdanning er å prøve å fikse foten når det er armen som er skadet (for å bruke metaforer du kjenner deg igjen i ). Problemet i skolen er ikke at lærerne er imot utdanning(!) eller ikke ønsker å lære mer, det handler om at de blir pålagt en uendelig stor mengde oppgaver som burde lagt utenfor deres arbeidsinstruks (hos barnevern, hos helsesøster, hos kontorpersonalet og hos rengjøringsansatte) og får mindre og mindre tid til å gjøre det de i utgangspunktet skulle gjøre, nemlig å forberede gode undervisningsopplegg, veilede elever, ha kontakt med foreldre osv. Det er ikke et kjempeproblem i skolen at lærerne ikke kan fagene sine, noen hadde sikkert hatt godt av et grunnfag i det de underviser i, men de fleste er jo for pokker godt utdannet, og da blir det helt absurd når arbeidsgiver vil ta bort avspaseringsdagene deres og fylle dem med etterutdanning. Ser ikke for meg at så veldig mange yrkesgrupper hadde jublet hvis tilsvarende hadde skjedd med dem.

Men jeg er helt enig i at lærere burde fylt ut fleksiskjema, altså. Da er det liksom ikke så mye rom for synsing. Har man opptjent en uke avspasering og arbeidsgiver vil fylle den med kurs? Javel, da må arbeidsgiver betale ut overtiden i cash. Mer enn greit for meg, selv om slikt selvsagt aldri kommer til å skje. Det er altfor mange av oss.

Signerer hver eneste ord. Fyller gjerne ut skjema og tar ut akkurat den avspaseringen jeg har opparbeidet meg.

Gammel 07-02-14, 17:54   #49
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Føler meg skikkelig dum på området (les: jeg er ikke lærer og vet ikke så mye om hvordan arbeidet er), men hvorfor i all verden kan de ikke bare føre plusstid som i staten? Det blir jo i prinsippet likt som nå, med avspaseringsløsningen. Men jeg forstår ikke hvorfor dette skal være så vanskelig. Om det så skulle være noen som underpresterer, jobber lite (De finnes jo i de fleste yrkesgrupper), da får de ikke fylt opp kontoen sin, og må jobbe vanlig tid, med vanlig ferie. Jeg vil tro de fleste lærere, uten problem, vil fylle opp avspaseringskontoen, og ha det slik som i dag. (Det spennende med dette ville jo vært å se hvor mange timer som ble ført over dette igjen, og hva man skulle gjort med det!)

Det eneste er vel at avspasering/ uttak av overtidstimer ikke vil være mulig om man er sykemeldt, i permisjon osv., men da har man jo ikke jobbet over hver uke heller.

Føre plusstid hadde vært ypperlig. Det hadde jeg likt skikkelig godt! Da hadde jeg hatt atskillig flere avspaeringsuker enn i dag...

Men det kommer aldri til å skje. KS er ikke dummere enn at de vet at det ville de tapt grundig på.

Ser forøvrig også etter ny jobb. En så elendig lærer som jeg kommer til å bli om jeg kun skal jobbe 37,5 timer i uka - det orker jeg ikke å være. Da forsvinner all glede ved jobben.

Gammel 07-02-14, 18:05   #50
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Signerer hver eneste år. Fyller gjerne ut skjema og tar ut akkurat den avspaseringen jeg har opparbeidet meg.

De første månedene etter at jeg sluttet som lærer og begynte med stemplingsur opparbeidet jeg meg massevis av avspasseringstimer, samtidig som jeg følte at jeg arbeidet svært lite. Tror gjerne at et slags tidbanksystem kunne vært en god løsning i skolen, men det skulle vært morsomt å sett hvordan de ville løst all overtiden/avspasseringen det ville utløst.

Men hvis det ikke blir løsningen - hvis de bare skal fjerne avspasseringen - hvem skal da ta rettebunkene? Skal de sendes inn til KS? Får man en bestemt kontaktperson, eller har KS tenkt å ha en rettegruppe? Blir det kanskje opp til hvert kommunestyre å rette i forkant av kommunestyremøtene? Kanskje FAU kunne organisert foreldredugnader?

Og hva med telefonene og SMSene på kveldstid; skal rektor eller ordfører ta alle dem, eller skal man ganske enkelt overføre til barnevernets vakttelefon? Tar de også foreldresamtalene for de som ikke klarer å stille opp innenfor kontortid?

Gjennomføring og planlegging av timer skulle jeg fint greid innenfor 8-16 på en støyfull arbeidsplass. Det er alt det andre som det rett og slett ikke er tid eller rom til. Og da kan man gjerne snakke om at andre arbeidstakere også jobber mye, men det er en vesensforskjell på at enkelte ender opp med mye å gjøre, og at man pålegger en hel yrkesgruppe å jobbe overtid uten at de får muligheter for betaling eller avspassering.

Gammel 07-02-14, 18:07   #51
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke for meg at å føre overtid og ta ut avspasering hadde fungert. Jeg er ganske sikker på at jeg som nyutdannet ville hatt ekstremt mye overtid, og det hadde igjen gått utover elevene. Dessuten hadde det føltes veldig vanskelig å faktisk skulle ta ut den avspaseringen jeg hadde som var utover elevenes ferier. De første årene er jeg helt sikker på at jeg hadde endt opp med mer avspasering enn elevferiene, så håper jeg det hadde jevnet seg ut etterhvert.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 18:29   #52
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke fått med meg annet enn de "tabloide" overskriftene, så jeg kunne godt tenke meg at noen som har satt seg inn i KS' forslag forklarer det for meg. For jeg tenker hvis dette gjennomføres på samme måte som i resten av offentlig sektor, så vil resultatet fortsatt bli det samme, men lærere vil samtidig slippe å måtte forsvare avspaseringen sin, fordi de vil ha førte timer å vise til. Hvis man i tillegg legger inn i avtalen at avspaseringstimene primært skal avvikles i elevenes ferier, og at lærere har krav på å avvikle avspasering i disse ukene, så blir situasjonen den samme som nå. Det som blir annerledes er at lærere som nå jobber mye ekstra får dokumentert arbeidsbelastingen på en helt annen måte enn hvis timene ikke føres. Og det er nyttig å ha med i en lønnsforhandling.

Det er virkelig ikke noe hokkus pokkus å føre timer, altså. Og det er veldig greit å vise til at man faktisk kan dokumentere at man har jobbet de timene man tar ekstra fri. Jeg jobbet innimellom mye, og en av fordelene med de stillingene jeg har hatt er nettopp at jeg får de timene jeg har jobbet ekstra ført som avspaseringtimer. Som igjen fører til at jeg kan ta fri når barna har fri.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 18:40   #53
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

KS har så vidt jeg vet ikke nevnt et knyst om å føre timer. De vil bare ha mer bunden tid. De vet utmerket godt at kommunene ikke har råd til at lærere fører timer.

Gammel 07-02-14, 18:41   #54
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da foreslår jeg at Utdanningsforbundet og SL legger timeføring i forhandlingspotten.

Gammel 07-02-14, 20:25   #55
Eia
Permakulturell

Eia sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Da foreslår jeg at Utdanningsforbundet og SL legger timeføring i forhandlingspotten.

Hear, hear!

Gammel 07-02-14, 22:46   #56
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

KS vil at skolelederne skal få disponere lærerne fritt. De vil fjerne skillet vi nå har mellom leseplikt (undervisningstimer), bunden tid (de timene rektor disponerer lærerne, brukt til diverse kurs, fellesmøter, andre oppgaver rektor pålegger lærerne) og ubunden tid (den tiden lærerne selv kan disponere til kontaktlærerarbeid, administrasjon, IOP-skriving, planlegging av timer, foreldresamtaler, foreldremøter, møter med ulike instanser, retting, framovermeldinger, mobbesaker, undervisningsplanlegging og hva_har_du). Rektor kan pålegge lærerne å undervise mer - eller mindre (i teorien). Det er ikke snakk om å føre timer, få overtidsbetaling eller ta ut avspasering. Det har ikke kommunene råd til. Resultatet kan bli at en skole beholder dagens ordning, mens naboskolen velger "normalarbeidsår" med fast arbeidstid.

Det er helt klart at det er umulig å gjøre en god lærerjobb innenfor normalarbeidstid. Vi snur ikke bunken - vi planlegger best mulig undervisning for de elevene vi til en hver tid har. Vi kan ikke planlegge i august hva vi skal gjøre i april - vi vet ikke hva slags behov elevene har i april. Vi kan ikke vente til vinterferien med å levere tilbake tekstene elevene skrev i januar - da har tilbakemeldingene ingen læringseffekt. Tiden fra elevene er ferdige kl. 14 til KS mener at jeg skal gå hjem kl. 15.30 går fort, og det er rett og slett ikke mulig å utføre arbeidsoppgavene våre på den tiden.

Jeg kikker på andre jobber nå, og det vet jeg mange andre som gjør. Lærerflukt, er det KS' ønske? Eller trekker de arbeidstida inn i tariffoppgjøret for å slippe å gi oss høyere lønn?

Gammel 07-02-14, 22:55   #57
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg synes også det er rart at vi skal pålegges videreutdanninger. Jeg har 5,75 år på høyskole, er jeg ikke kvalifisert til jobben snart?

Jeg synes det er veldig rart at ikke flere lærere er i etterutdanningsopplegg.
Selv om jeg har 6,5 års grunnutdanning og flere etterutdannings-studiepoeng vil jeg nok aldri tenke at jeg er ferdigstudert.

Etterutdanning er verdifullt, ikke minst etterutdanning i den form mange yrkesgrupper har, som baseres på erfaring. Gull verd i ei tid hvor endringer skjer kjapt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 23:05   #58
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg synes det er veldig rart at ikke flere lærere er i etterutdanningsopplegg.
Selv om jeg har 6,5 års grunnutdanning og flere etterutdannings-studiepoeng vil jeg nok aldri tenke at jeg er ferdigstudert.

Etterutdanning er verdifullt, ikke minst etterutdanning i den form mange yrkesgrupper har, som baseres på erfaring. Gull verd i ei tid hvor endringer skjer kjapt.

Men vi studerer da "hele tiden"? På skolen min er det venteliste med folk som vil studere. Det er bare et visst antall som kan studere hvert år, naturlig nok, for selv om vi gjør det ved siden av jobb, blir det jo noe fravær i forbindelse med samlinger, eksamen o.l. Men vi vil veldig gjerne ha videreutdanning som gir studiepoeng - ikke tullete sommerkurs som Erna skal ha oss til å ta. Jeg håper det blir min tur neste år.

Gammel 07-02-14, 23:08   #59
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Men vi studerer da "hele tiden"? På skolen min er det venteliste med folk som vil studere. Det er bare et visst antall som kan studere hvert år, naturlig nok, for selv om vi gjør det ved siden av jobb, blir det jo noe fravær i forbindelse med samlinger, eksamen o.l. Men vi vil veldig gjerne ha videreutdanning som gir studiepoeng - ikke tullete sommerkurs som Erna skal ha oss til å ta. Jeg håper det blir min tur neste år.

Ja nettopp! Det er viktig å få skikkelige erfaringsbaserte kurs med studiepoeng og der bør lærere komme etter!

Jeg reagerte bare på Frøydis som mente noe om å være ferdigstudert. Jeg tenker at man de fleste yrker bør studere innimellom, men selvsagt med relevante kurs hvor det gis uttelling.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-14, 23:08   #60
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Ikke for å være kjip, men det høres virkelig ut som lærere innbiller seg at skolelederne ikke ser at lærere har behov for å forberede seg og drive etterarbeid. Er ikke de aller fleste skoleledere lærerutdannet, med erfaring fra lærerarbeidet, og derfor ser hva lærere har av behov for å kunne gjennomfører undervisningen på en god måte? Og hva gjelder etterutdanning og videreutdanning, så ville jeg tro at læreryrket har like stort behov for teoretisk oppdatering som det andre akademiske yrker har. Jeg ser absolutt behovet for å holde meg faglig oppdatert, og selv om jeg får dekket deler av arbeidsgiver, så bruker jeg også av egen fritid for å holde meg på et faglig akseptabelt nivå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.