Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-14, 14:00   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg regner med at dette kommer til å ende med en avtale ganske lik den som er idag. Enten det eller at det blir en annen variant de fleste lærere synes er helt grei. Men det er litt rar dynamikk i den diskusjonen om etterutdanning. De fleste andre yrkesgrupper skriker om etterutdanningsrett, mens for lærere er det arbeidsgiversiden som vil etterutanne, mens lærerne som gruppe protesterer. Jeg skjønner i og for seg delvis hvorfor altså, det bare ser litt rart ut fra sidelinja.

Lærerne protesterer fordi etterutdanning er å prøve å fikse foten når det er armen som er skadet (for å bruke metaforer du kjenner deg igjen i ). Problemet i skolen er ikke at lærerne er imot utdanning(!) eller ikke ønsker å lære mer, det handler om at de blir pålagt en uendelig stor mengde oppgaver som burde lagt utenfor deres arbeidsinstruks (hos barnevern, hos helsesøster, hos kontorpersonalet og hos rengjøringsansatte) og får mindre og mindre tid til å gjøre det de i utgangspunktet skulle gjøre, nemlig å forberede gode undervisningsopplegg, veilede elever, ha kontakt med foreldre osv. Det er ikke et kjempeproblem i skolen at lærerne ikke kan fagene sine, noen hadde sikkert hatt godt av et grunnfag i det de underviser i, men de fleste er jo for pokker godt utdannet, og da blir det helt absurd når arbeidsgiver vil ta bort avspaseringsdagene deres og fylle dem med etterutdanning. Ser ikke for meg at så veldig mange yrkesgrupper hadde jublet hvis tilsvarende hadde skjedd med dem.

Men jeg er helt enig i at lærere burde fylt ut fleksiskjema, altså. Da er det liksom ikke så mye rom for synsing. Har man opptjent en uke avspasering og arbeidsgiver vil fylle den med kurs? Javel, da må arbeidsgiver betale ut overtiden i cash. Mer enn greit for meg, selv om slikt selvsagt aldri kommer til å skje. Det er altfor mange av oss.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:06.