|
|||||||
| Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Kunst og håndverk og barnJeg tok et raskt blikk på veilederen som var linket til over her, og ser at det går an å måle ferdigheter i refleksjon og utforsking også. Da i form av i hvilken grad eleven kan sette sammen ulike idéer til et ferdig produkt, utnytte virkemidler fra kjente kunstnere, fleksibelt sette sammen ulike teknikker for å oppnå et gjennomtenkt uttrykk, kombinere funksjon og visuelt uttrykk, etc. Dette måles jo også i norsk-faget, f.eks., i litteratur-analyse, i novelleskriving, etc. Kunst og håndverk trenger ikke avspises med "nå skal vi føle og utforske og ha det gøy, dere", for å sette det på spissen. Det inneholder viktige faglige elementer som kulturhistorie, produksjon og design, å få erfaring med at ting har en opprinnelse og en mening. Kunnskaper som i høy grad er nyttige i næringslivet, vil jeg tro.
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kunst og håndverk og barnÅ si at kunst og håndverk er et fag som har opplevelse og refleksjon som primære formål, er å devaluere faget ganske kraftig, altså.
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kunst og håndverk og barnDet er vel verdien i måling generelt jeg setter spørsmålstegn ved, tror jeg. Særlig for små barn (barneskole). Jeg tror det i større grad tar fokus bort fra selve refleksjonen og opplevelsen enn det øker den. Jeg syns ikke det er å "avspise", da. Jeg syns det er å gi rom for annet enn måling.
|
|
|
#4 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Kunst og håndverk og barnJeg ser at jeg ikke klarer å forklare hva jeg mener, og har ikke helt tid heller, men jeg mener IKKE å devaluere faget, og i hvert fall ikke den formen det har nå! (I motsetning til da jeg var barn)
|
|
|
#5 |
|
Make it count!
Sv: Kunst og håndverk og barn
Jeg tror kanskje jeg skjønner hva du er inne på. Tenker du at ved å fokusere for mye på ferdigheter, teknikk og kunnskap, kan man miste av syne den "åndelige" siden ved faget? Og da mener jeg omtrent det som formuleres i læreplanen slik:
|
|
|
#6 |
|
|
Sv: Kunst og håndverk og barnJeg har gått formgiving og foto i hine hårde dager på videregående, og er gjerne ambassadør for kunst, kultur og håndverk, men å vurdere tegneferdigheter på barneskole/ungdomsskole synes jeg er fullstendig bak mål. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Make it count!
Vet du hva som vurderes i faget?
|
|
|
#9 |
|
Make it count!
Her kan du se et utvalg vurderingskriterier fra en ungdomsskole.
|
|
|
#10 |
|
|
Sv: Kunst og håndverk og barnJeg tror jeg skal vente med å uttale meg om hvordan barna blir vurdert i K&H til jeg faktisk ser det i praksis. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
Selvsagt er det jeg sier sprøyt. Fjorten år som lærer i faget gir meg ingen rett til å uttale meg. Dine egne erfaringer er nok mye bedre. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
|
Tja, jeg tenker jo mitt når jeg ser slike uttalelser. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
navnet sjemmer ingen
Her er det om øving. Og å skjønne at å tegne er å se er en teknikk. Det er mange som har tegnet hus i emnet arkitektur som får seg overraskelser når de skjønner det. Positive overraskelser. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Kunst og håndverk og barnI alle fag er det jo slik at man vurderes i mange forskjellige deler og at karakteren til slutt er en samlet vurdering av det man har holdt på med i terminen/skoleåret. Det betyr at det faktisk går an å få en OK karakter i Kunst og håndverk selv om man ikke kan tegne, kanskje man er god på strikking eller snekring? Og er man ikke god på noen av delene, vel da får man vel bare få en dårlig karakter, da? Jeg synes generelt jeg kan lese en nedvurdering av praktisk/estetiske fag og på FP, jeg har tidligere sett det i diskusjoner om kroppsøvingsfaget. Plutselig skal ikke det man faktisk får til telle, men innsats, humør og tilstedeværelse. Det ville vært veldig rart (og på sikt ganske skummelt) om innsatsen man la ned i matte skulle avgjøre karakteren, ikke de faktiske kunnskapene. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Kunst og håndverk og barnJeg skrev vel både barne- og ungdomsskole. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
navnet sjemmer ingen
Sv: Kunst og håndverk og barnSå du mener at man ikke kan bli bedre til noe ved å lære teknikker? Jeg vet at jeg kastet lengre da jeg lærte meg en bedre kasteteknikk, fikk til perfekte roser på cupcakes da noen lærte meg teknikken og har hatt stor nytte av å lære teknikker på mange felt. Jeg blir ingen verdensmester, men jeg blir bedre. Hvorfor skulle tegning være annerledes enn andre ting? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
|
Jeg kan ikke se at jeg har skrevet at man ikke blir bedre til noe ved å lære teknikker eller å øve. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
søt
Sv: Kunst og håndverk og barnSønn, 13 klager også. Men han pusser på et severingsbrett, noe som visst er dødelig kjedelig. Tror jeg og likte dårlig det der pussepapiret.
|
|
|
#20 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kunst og håndverk og barnDette er vel samme diskusjonen som gikk i media om Kunsthøgskolen dengang Odd Nerdrum underviste der. Trengte egentlig studentene å lære å tegne en hånd? Var det ikke viktigst a de fikk utvikle sitt eget kunstuttrykk? |
|
|
|
![]() |
|
|