|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Leser
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
![]() |
#42 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?
Samme her. Har krevd bok ferdiglest først, før HP-film, for at den ikke skulle bli like skremmende.
![]() |
#43 |
Men først, kaffe!
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Vi har ingen fast regel på dette. Eldsdtedatteren så feks Hunger Games på film, og slukte i ettertid alle tre bøkene på kort tid. Fullstendig i en leseboble. Nå har hun sette film to, og kan nesten ikke vente til film nr. 3 kommer. Jeg kan jo ikke utstå fantasy eller science fiction som sjanger, virkelig ikke, så jeg kan til nød se filmer i den gata. Hadde noen pålagt meg å lese dette hadde jeg slitt veldig med motivasjon. Lesegleden hadde i alle fall ikke fått en opptur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Det er ingen absolutt regel, men som så mange andre her er det noe med det å lese boken først om den er orginalverket. I tillegg til at kjennskap til historien gjør det mindre skummelt, som med Harry Potter f.eks.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Jeg synes at det er annerledes å si at du alltid må lese boken før filmen uansett og det å si at jeg ønsker at du/vi leser boken først dersom du ønsker å se en film med høyere aldersgrense enn det alderen din er. Mitt barn har ikke krav på å få se filmer med 11 års aldersgrense når hun er 9 år, derfor kan jeg si dette. Det er mange filmer med denne aldersgrensen jeg ikke ønsker hun skal se ennå. Hadde hun vært eldre enn aldersgrensen hadde det nok ikke vært så mye jeg kunne sagt dersom hun ønsket å se dem uten å først lese bøkene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Ja, fordi jeg liker det best sånn selv.
![]() |
#47 |
kamerat
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Jeg ser vel nærmest på dette som innarbeiding av en god vane som man vil ha glede av videre i livet. À la «Til middag drikker vi vann.»
![]() |
#48 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Eh, nei. Så klart ikke. Sist redigert av Dronningen : 14-02-14 kl 09:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Jeg tenker det er greit å venne seg til at ikke alle medier er levende. At opplevelsen man får av en bok er anderledes den man får av en film, og at ved å se en film så har man ikke nødvendigvis et grep om boken den er basert på.
![]() |
#50 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Hva? Nok en tråd på FP som gir meg dårlig samvittighet, for dette har jeg ikke engang TENKT på før. Men nei, elleveåringen min må ikke lese bøkene først. Jeg synes jeg SER at han leser Ringenes Herre, ja.
![]() |
#51 |
Leser
|
Ja, enig.
![]() |
#52 |
flisespikker
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Tallulah og Divine: For min del er det i alle fall bøker jeg selv liker og tror han vil like som er poenget - ikke et prinsipp om at man alltid skal lese boken først. Hadde jeg hatet Ringenes Herre, ville jeg selvsagt ikke pushet den på Poden eller lest den for ham, det ville jo være meningsløst.
![]() |
#53 |
Textrovert
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Ja, jeg oppfordrer selvsagt barna mine til å lese bøker jeg selv liker. Det har dog dessverre ikke vært noen suksess. Unntatt av at jeg fikk eldstemann til å like Kafka. Det er jeg litt stolt av da.
![]() |
#54 |
navnet sjemmer ingen
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Leseglede og tvang er ikke ord som hører sammen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, det gjelder bare når jeg mener filmene blir unødig skumle hvis man ikke kjenner historien. De fleste blir mer skremt gjennom overraskelsesmomentet, og når man ikke vet hundre prosent sikkert at det går bra til slutt.
![]() |
#56 |
Leser
|
Det hender jeg leser (eller siterer fra) bøker jeg hater til ungene. Tror jeg ville ha boltret meg som litteraturkritiker.
![]() |
#57 |
Prettiest mess ever seen
|
Herre.
![]() |
#58 |
Men først, kaffe!
Du tuller, du må jo ikke få dårlig samvittighet av FP-tråder! |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
er her
|
![]() Sv: Spinnoff: må ditt barn lese boka før dei får sjå filmen? Kvifor/kvifor ikkje?Nei, det er ingen regel og mange filmer blir sett uten å tenke på boken, men vi bruker ofte å la guttungen få se en film, etter å ha lest, men da som belønning/gulrot eller hva du nå kaller det, pressmiddel er det ikke, all den tid han ikke har mast om å få se disse filmene. Vi gjør det primert for å få han til å lese mer for å få opp lesehastigheten og leseflyten. Samtidig som vi ønsker han skal få ett forhold til en del bøker ( ikke bare filmen, det er stor forskjell på å lese en bok før man har sett filmen, i steden for etterpå). Vi ser veldig mye på film da, både store og små, og prøver å få lest mye også!
![]() |
#60 |
flisespikker
|
Joda, jeg har ikke noe mot det - og Poden må gjerne lese dårlige (eller "dårlige") bøker, hvis han vil. Og sitater er selvsagt morsomt!
![]() |
|
|