Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Religiøse privatskoler - sett fra FrP

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-04-14, 10:20   #41
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrP

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Loven må være lik for alle. Med godkjent læreplan ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne starte opp.

Så enkelt kan det sies. Sammme hva jeg mener om saken personlig så blir den prinsipiell, loven må være lik for alle. Jeg håper aldri vi kommer dithen at det er greit å diskriminere en religiøs gruppe. Er det lov med religiøse privatskoler så må det jo selvfølgelig gjelde alle religioner. Vi er heldigvis ikke Saudia Arabia men et demokrati med religionsfrihet.

Personlig kunne jeg godt tenke meg et forbud mot religøse skoler men det er en helt annen sak.

Sist redigert av Lisa : 09-04-14 kl 10:26.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 10:20   #42
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det er klart det er et politisk minefelt. Men det betyr ikke at man ikke skal tørre å ta i det.

Å etablere denne skolen gjør Oslo til en dårligere by og det skaper dårligere fremtidsutsikter til barna som skal gå der. Det er ingen oppsider. La være!

Jeg tror ikke vi er så uenige egentlig. Bare at jeg diskuterer ut fra et prinsipielt ståsted akkurat nå og du tok en mer praktisk-politisk innfallsvinkel. Og dette temaet må åpenbart angripes fra begge sider.

Gammel 09-04-14, 10:25   #43
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 224
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Loven må være lik for alle. Med godkjent læreplan ser jeg ingen grunn til at de ikke skal kunne starte opp.

Jess, med gjeldende regelverk blir dette det eneste riktige.

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg syns lovverket bør endres slik at det ikke kan startes religiøse privatskoler uavhengig av religion.

Men ideelt sett skulle jeg sett virkeligheten være slik, ja. Jeg synes generelt at en satsning på en offentlig skole for alle burde ligge milevis foran private alternativer.

Gammel 09-04-14, 10:25   #44
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns denne kronikken er verdt å dra frem igjen i denne forbindelse.

http://www.newstatesman.com/global-i.../11/new-exodus

Integrering - at folk som bor i et samfunn har et visst minimum av felles forståelse av hvilke verdier som er nettopp dette samfunnets lim - er helt kritisk for at vi skal kunne overleve som flerkulturelt samfunn.

Gammel 09-04-14, 10:27   #45
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Internasjonale skoler for diplomatbarn o.l. tror jeg ikke vi kommer utenom.

Kanskje internasjonale skoler skal begrenses til bare diplomatbarn og utenlandske barn på midlertidig opphold i Norge og lukkes for de velstående norske som går der fra preeschool og ut videregående?

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 10:30   #46
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Når jeg tenker meg om, så mener jeg at dette må håndteres prinsipielt først og fremst. Altså godkjenningsordninger med objektive kriterier som språk, pedagogikk, livssyn (enten tillatt eller ikke). Det er for verdibasert til å skulle konsekvensutrede.

Gammel 09-04-14, 10:31   #47
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg har sagt det jeg mener og skal logge av. Jeg er så aldeles urimelig sur og rasende i dag at jeg syns alle som er uenige med meg er helt utrolig TEITE, og det er sjelden et godt utgangspunkt for saklig debatt.

Gammel 09-04-14, 10:42   #48
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo av alle de grunnene dere nevner at dette faktisk er veldig vanskelig.

Det er ingen samfunnsøkonomisk eller integreringspolitiske gode grunner for at skolen skal få åpne, slik jeg ser det. Allikevel synes jeg det er vanskelig å si nei, så lenge det får åpne kristne skoler som har en tilsvarende eksluderende effekt. Kristne skoler som tar for seg tungetale og desslike i skoletiden har jeg ingenting til overs for. Samtidig er det kristne skoler som fungerer helt fint; som f.eks. St. Sunniva.

Gammel 09-04-14, 10:45   #49
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kanskje internasjonale skoler skal begrenses til bare diplomatbarn og utenlandske barn på midlertidig opphold i Norge og lukkes for de velstående norske som går der fra preeschool og ut videregående?

Jeg ville tro at internasjonale skoler faller utenfor norsk regelverk. Jeg har selv gått på internasjonal skole (i utlandet), og kjenner folk som har jobbet på de internasjonale skolene i Oslo (i hvert fall den gang det fantes flere), og de var nok temmelig selvstendige. For å komme inn på den internasjonale skolen jeg gikk på i Tokyo måtte man være på midlertidig opphold eller ha et utenlandsk forelder. Ingen heljapanske barn fikk gå der.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 10:48   #50
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 182
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men helnorske barn kan gå på internasjonale skoler i Norge.

Gammel 09-04-14, 10:49   #51
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den internasjonale skolen jeg kjenner til er det en god del fastboende helnorske barn med pengesterke foreldre (kostnadene forhindrer folk med dårligere økonomi).

Gammel 09-04-14, 10:55   #52
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På den internasjonale skolen jeg kjenner til er det en god del fastboende helnorske barn med pengesterke foreldre (kostnadene forhindrer folk med dårligere økonomi).

Det samme gjelder for Bergen. Spørsmålet er jo om noen skal tvinges til å "integreres "opp på et minimumsnivå, mens det er valgfritt for andre å velge bort f.eks. skoler med mange minoritetsspråklige barn (som faktisk går i norsk skole og integreres som bare pokker) for å gå på eliteskoler, slik noen av de internasjonale skolene er. Jeg sier ikke at jeg ikke skjønner grunnen til at noen velger å gjøre det slik (jeg er heldig som slipper å ta stilling til hva jeg ville gjort om over halvparten av elevene i ungenes klasser ikke hadde norsk som morsmål) jeg sier bare at problemstillingen absolutt er verdt en diskusjon. Hvis argumentet er "one big happy Family" synes jeg ikke det er greit med skoler ikke er tilgjengelige for alle.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 11:12   #53
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har oppdratt mine barn tospråklig, men det kunne ikke falt meg inn å sende dem på en annen skole enn den i nærområdet. Jeg har to vennepar med barn på privatskole, og det er mye styr med å organisere barnas fritid når vennene deres bor langt unna.

Jeg har da ikke svart på hovedspørsmålet, og jeg tror nok at heller mot at det må være lov så lenge andre slike skoler er tillatt.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 18:18   #54
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På diskusjoner på FP er det alltid litt fascinerende hvordan det rent sekulære med fullstendig fravær av synlig religion oppfattes som det nøytrale som alle bør og skal synes er greit. For endel foreldre og barn er ikke dette nøytralt og greit og man ønsker en skole som i deres øyne har et mer riktig forhold til religion. Jo mer vi stripper den offentlige skolen for markeringer rundt høytider og jo mer det legges vekt på at skolen skal være rent sekulær, jo vanskeligere blir det for disse foreldrene å ha barna sine på nærskolen. På samme måte som en klar religiøs profil kan gjøre det vanskelig for ateister å ha sine barn på en skole. Jeg tror vi må forstå at religion ikke er bare en hobby eller et tankesett som sitter inni hodet, spesielt for folk som har vokst opp utenfor norden er religion i mye større grad en del av hele levesettet. Jeg ser ikke helt hvorfor skoler på dette grunnlaget er noe verre enn skoler basert på en alternativ pedagogikk eller på språk/avstamning. Der tenker jeg faktisk at det enten er ja eller nei til alle.

Selv om det bør være en helt klar målsetning at den lokale skolen skal fungere for alle synes jeg det er bra det finnes alternativer når dette ikke fungerer. Vi har flyttet våre barn til en privat skole selv og er veldig glad for at dette er mulig der vi bor. Av og til har man en situasjon som ikke fungerer, hvis det da heller ikke finnes alternativer kan man begynne å snakke om ødelagt barndom. Men det er betenkelig at man kan starte opp privatskoler overalt og dermed være en konkurrent til små offentlige skoler på små steder slik at det blir en belastning på kommuneøkonomien. Kanskje burde man ha det som i helsevesenet at det er krav om at det skal være behov for plassene før man får lov til å drive.

Når det gjelder muslimsk skole synes jeg ikke det går an å si nei til dette, og jeg er ikke så sikker på at det blir noe verre for integreringen heller. Det er ikke akkurat super integrering på endel offentlige skoler i Oslo heller. Og alle muslimer kommer ikke fra samme land. Jeg vil vel egentlig tro at det vil være mer bevisste foreldre som sender barna sine til en sånn skole, og det vil vel være noe egenbetaling også. Man skal ikke se bort fra at det også er norske foreldre som vil sende barna sine dit hvis den blir bra, på samme måte som på kristne friskoler. For mange spiller det jo ikke så stor rolle hva slags religiøs profil skolen har bare den er god. På samme måte som andre friskoler må de jo kikkes i kortene med hensyn på hvordan de følger læreplan, opptaksrutiner og fysiske forhold.

Gammel 09-04-14, 18:24   #55
Guava

Guava sin avatar

Standard

Og nå i dag har en livssynshumanistisk skole blitt godkjent. En skole for bevisste ateister som ikke vil ha rle. Helt fair det også.

Gammel 09-04-14, 18:28   #56
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

rle må de vel ha uansett tror jeg. Men de kan jo ha en klar ateistisk profil på opplegget rundt.

Gammel 09-04-14, 18:31   #57
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

I mange saker er jeg jo enig i en argumentasjon om at det er forskjell på hva som skal være lov og hva staten skal støtte. Men jeg er ikke helt sikker på at jeg egentlig mener det om skoler. For det er mange som kunne ønske seg valgmuligheter for barna sine, og å bestemme at staten ikke skal gi støtte til private skoler er det samme som å si at det bare er de rike barna som skal ha valgmuligheter. Det synes jeg er minst greit av alt.

Gammel 09-04-14, 18:33   #58
Guava

Guava sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

rle må de vel ha uansett tror jeg. Men de kan jo ha en klar ateistisk profil på opplegget rundt.

I artikkelen stod det at rle skulle erstattes av filosofi. Ikke sikkert det stemmer.

Gammel 09-04-14, 18:36   #59
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

På diskusjoner på FP er det alltid litt fascinerende hvordan det rent sekulære med fullstendig fravær av synlig religion oppfattes som det nøytrale som alle bør og skal synes er greit. For endel foreldre og barn er ikke dette nøytralt og greit og man ønsker en skole som i deres øyne har et mer riktig forhold til religion. Jo mer vi stripper den offentlige skolen for markeringer rundt høytider og jo mer det legges vekt på at skolen skal være rent sekulær, jo vanskeligere blir det for disse foreldrene å ha barna sine på nærskolen. På samme måte som en klar religiøs profil kan gjøre det vanskelig for ateister å ha sine barn på en skole. Jeg tror vi må forstå at religion ikke er bare en hobby eller et tankesett som sitter inni hodet, spesielt for folk som har vokst opp utenfor norden er religion i mye større grad en del av hele levesettet. Jeg ser ikke helt hvorfor skoler på dette grunnlaget er noe verre enn skoler basert på en alternativ pedagogikk eller på språk/avstamning. Der tenker jeg faktisk at det enten er ja eller nei til alle.

.

Veldig enig med deg i dette. Spesielt i dag når jeg nettopp har lest en artikkel i BT der Human etisk forbund går ut og anklager Bergensskolen for mobbing (!)- intet mindre- fordi de fremdeles tar barn med på påskegudstjenester og dermed lar de andre barna bli sittende igjen som mobbeofre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-14, 18:36   #60
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

I artikkelen stod det at rle skulle erstattes av filosofi. Ikke sikkert det stemmer.

Hm kanskje? Det er jo mulig de greier å oppfylle læreplanen gjennom å kjøre religion gjennom historie og samfunnskunnskap og så ha et mer rent filosofifag. Men jeg tror ikke de kan droppe læremål som har med religionskunnskap å gjøre? Men jeg vet ikke sikkert. Til sammenligning får ikke kristne friskoler ha et rent kristendomsfag de heller, de har rle som alle andre.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:10.