|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPJeg vil tro at de fleste som har barna på norske skoler i utlandet er der midlertidig? .vetikke:
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrP
Det er få norske skoler igjen i utlandet, men en del elever på gran Canaria går der gjennom hele sin skoletid. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPJo, den er visst allerede besluttet. Av hvem vet jeg ikke?
|
|
|
#4 |
|
kamerat
|
Det er dette som virkelig plager meg også.
|
|
|
#5 |
|
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPGjør "eliteskoler" med høy forekomst av rike barn Oslo til en bedre by? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPJeg syns denne kronikken er verdt å dra frem igjen i denne forbindelse.
|
|
|
#8 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPNår jeg tenker meg om, så mener jeg at dette må håndteres prinsipielt først og fremst. Altså godkjenningsordninger med objektive kriterier som språk, pedagogikk, livssyn (enten tillatt eller ikke). Det er for verdibasert til å skulle konsekvensutrede.
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPJeg tror jeg har sagt det jeg mener og skal logge av. Jeg er så aldeles urimelig sur og rasende i dag at jeg syns alle som er uenige med meg er helt utrolig TEITE, og det er sjelden et godt utgangspunkt for saklig debatt.
|
|
|
#10 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPDet er jo av alle de grunnene dere nevner at dette faktisk er veldig vanskelig.
|
|
|
|
#13 |
|
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPPå den internasjonale skolen jeg kjenner til er det en god del fastboende helnorske barn med pengesterke foreldre (kostnadene forhindrer folk med dårligere økonomi). |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det samme gjelder for Bergen. Spørsmålet er jo om noen skal tvinges til å "integreres "opp på et minimumsnivå, mens det er valgfritt for andre å velge bort f.eks. skoler med mange minoritetsspråklige barn (som faktisk går i norsk skole og integreres som bare pokker) for å gå på eliteskoler, slik noen av de internasjonale skolene er. Jeg sier ikke at jeg ikke skjønner grunnen til at noen velger å gjøre det slik (jeg er heldig som slipper å ta stilling til hva jeg ville gjort om over halvparten av elevene i ungenes klasser ikke hadde norsk som morsmål) jeg sier bare at problemstillingen absolutt er verdt en diskusjon. Hvis argumentet er "one big happy Family" synes jeg ikke det er greit med skoler ikke er tilgjengelige for alle. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Earthling
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPJeg har oppdratt mine barn tospråklig, men det kunne ikke falt meg inn å sende dem på en annen skole enn den i nærområdet. Jeg har to vennepar med barn på privatskole, og det er mye styr med å organisere barnas fritid når vennene deres bor langt unna. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
maler
|
Sv: Religiøse privatskoler - sett fra FrPPå diskusjoner på FP er det alltid litt fascinerende hvordan det rent sekulære med fullstendig fravær av synlig religion oppfattes som det nøytrale som alle bør og skal synes er greit. For endel foreldre og barn er ikke dette nøytralt og greit og man ønsker en skole som i deres øyne har et mer riktig forhold til religion. Jo mer vi stripper den offentlige skolen for markeringer rundt høytider og jo mer det legges vekt på at skolen skal være rent sekulær, jo vanskeligere blir det for disse foreldrene å ha barna sine på nærskolen. På samme måte som en klar religiøs profil kan gjøre det vanskelig for ateister å ha sine barn på en skole. Jeg tror vi må forstå at religion ikke er bare en hobby eller et tankesett som sitter inni hodet, spesielt for folk som har vokst opp utenfor norden er religion i mye større grad en del av hele levesettet. Jeg ser ikke helt hvorfor skoler på dette grunnlaget er noe verre enn skoler basert på en alternativ pedagogikk eller på språk/avstamning. Der tenker jeg faktisk at det enten er ja eller nei til alle.
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Veldig enig med deg i dette. Spesielt i dag når jeg nettopp har lest en artikkel i BT der Human etisk forbund går ut og anklager Bergensskolen for mobbing (!)- intet mindre- fordi de fremdeles tar barn med på påskegudstjenester og dermed lar de andre barna bli sittende igjen som mobbeofre. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Men må alternativet til nærskolen være en privat skole?
|
|
|
#19 |
|
maler
|
Nei, men det er ikke så ofte det finnes noe annet godt alternativ heller. Og hvorfor skulle det ikke eksistere private skoler? Fordi vi bare vil at det skal finnes gode, norske Enhetsskoler?
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jan 2011
Det kommer vel an på kommunen man bor i. Her jeg bor er det en kommunal ungdomsskole der. Det er flere som har blitt mobbet der som har skiftet skole til en privat kristelig ungdomsskole. Faktisk er det blitt slik at mange som ikke er religiøse sender barna sine dit fordi det er det eneste alternativet i nærheten dersom man er misfornøyd med den kommunale. |
|
|
|
![]() |
|
|