Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolefri på "inneklemtdager" i mai

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-14, 12:48   #41
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i mai

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Det er snakk om planleggingsdager her da, ikke fri bare fordi.

Det er ingen som har fri bare fordi. Dersom de har fri uten at det er planleggingsdag, er det fordi de går på skolen en annen gang der andre har fri.
Det synes å være en utbredt misforståelse at skolene bare kan velge dette selv, men som sagt flere ganger i tråden; dette er lovregulert. Det er faktisk veldig strengt tilsyn med at elevene får den undervisningen de har krav på. Om de går på skolen disse fredagene, har de en annen gang de ikke gjør det; feks at de starter litt senere etter juleferien eller etter sommeren.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 12:49   #42
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det står ingen planleggingsdager på vår skoles oversikt over fridager.

Nei, det er som sagt opp til den enkelte skole hvor de plasserer plandagene, men alle har fem stk. Skoleruta som gis ut av kommunen forteller kun når elevene har skoledager og fridager. Altså står det i skoleruta at elevene har fri 2. og 30. mai, og skolen kan godt velge å legge plandager da. Det er imidlertid ganske vanlig de fleste steder jeg kjenner til, at brorparten av plandagene legges rett før skolestart.

Gammel 28-04-14, 12:51   #43
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er ingen som har fri bare fordi. Dersom de har fri uten at det er planleggingsdag, er det fordi de går på skolen en annen gang der andre har fri.
Det synes å være en utbredt misforståelse at skolene bare kan velge dette selv, men som sagt flere ganger i tråden; dette er lovregulert. Det er faktisk veldig strengt tilsyn med at elevene får den undervisningen de har krav på. Om de går på skolen disse fredagene, har de en annen gang de ikke gjør det; feks at de starter litt senere etter juleferien eller etter sommeren.

Jeg trodde det var sånn som du beskriver, men presiserte siden HI lurte på hvorfor det var fri disse dagene.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 12:51   #44
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Her har de ikke fri 2. mai, hvilket jeg personlig syntes er litt dumt, dette kunne ha vært en fin langhelg. Men 30. mai er det fri.

Gammel 28-04-14, 12:53   #45
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt mulig at skolen vår har planleggingsdag på fredag. Det vet jeg ikke noe om, men det er i hvert fall ingen dager i løpet av året hvor skolen er stengt med begrunnelse at det er planleggingsdag.

Uansett er aks åpen, så det er ikke noe vi trenger å tenke så mye på.

Gammel 28-04-14, 13:00   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos oss står det heller ikke spesifikt planleggingsdager, og det er jo egentlig likegyldig for meg også. Det er om skolen er stengt eller åpen, og at det er et riktig antall, som betyr noe for meg.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:00   #47
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er godt mulig at skolen vår har planleggingsdag på fredag. Det vet jeg ikke noe om, men det er i hvert fall ingen dager i løpet av året hvor skolen er stengt med begrunnelse at det er planleggingsdag.

Skoleruta er jo lagt opp sånn for at skolene skal ha mulighet til å ta plandager i løpet av skoleåret, men skoleeier vil ikke fastsette hvilke av de dagene hver enkelt skole velger å benytte. Det er ganske vanlig i større kommuner, tror jeg. I mindre kommuner fastsettes det ofte enkelte felles, kommunale plandager med felles opplegg, og da framgår de også av den kommunale skoleruta.

Gammel 28-04-14, 13:03   #48
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Det står bare "skolefri" i skoleruta disse dagene, ikke "planleggingsdag". Så jeg aner ikke om det er planleggingsdager eller fridager fordi de går på skole en annen gang der andre er fri. Jeg tror ikke det er det siste, for for meg virker det som om skolen starter og slutter sammenfallende med skolen andre steder.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:07   #49
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Det står bare "skolefri" i skoleruta disse dagene, ikke "planleggingsdag". Så jeg aner ikke om det er planleggingsdager eller fridager fordi de går på skole en annen gang der andre er fri. Jeg tror ikke det er det siste, for for meg virker det som om skolen starter og slutter sammenfallende med skolen andre steder.

Som i Oslo, så fastsetter kommunen hvilke dager elevene skal gå på skolen og hvilke dager de har fri. Så er det opp til skolene hvilke av elevenes fridager som benyttes til plandager (fem stk).

Gammel 28-04-14, 13:10   #50
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Ingen av våre fridager er markert som planleggingsdager, så de har vel bare puttet dem inn der det passer.

Gammel 28-04-14, 13:15   #51
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her pleier det å være fri, men i år har ungene det ikke. Her er det så vanlig at vi i dag har fått påminnelsese-post fra skolen for å minne foreldrene på at det er skole på fredag. Flere kollegaer har planlagt langhelgetur og er blitt overrasket over å måtte be ungene fri. Her tar "alle" fri på sånne inneklemte dager. Jeg skal ha fri uten unger.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:18   #52
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Skolen har vel et visst antall skoledager som skal gjennomføres, og mål som skal nås i løpet av året. Jeg vil heller at de gir barna fri innklemtdager istedet for vilkårlige dager ellers.

Enig i dette. Her har skolen og SFO planleggingsdager, og det samme med barnehagen (privat). Vi bor i Telemark.

Gammel 28-04-14, 13:39   #53
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

I min kommune er en dag felles planlegging med SFO (begge stengt), den andre er vanlig skoledag.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:42   #54
Lizzie
Bør lage seg en tittel selv

Lizzie sin avatar

Lizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smartLizzie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Skolene har 6 plandager i året. I Oslo har de som regel 5 plandager i slutten av sommerferien - og det merker jo ikke foreldre noe til. Den siste blir ofte jobbet inn over kveldsmøter - slik at lærere også kan få en langhelg i mai - sammen med ungene sine. Det har ihvertfall blitt fremforhandlet på de skolene jeg har vært på.

Gammel 28-04-14, 13:48   #55
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Dersom de har fri har de enten planleggingsdag eller det er dager de velger å ta igjen ellers ja, totalt antall skoledager er lovbestemt.
Her har de fri begge dager, og det er ikke planleggingsdager. I disse dager med debatter rundt skolefri til langhelg etc synes jeg det er supert at de gjør det sånn, så får man to langhelger dersom man har familie et stykke unna etc (som har vært et av hovedargumentene i skolefrisaken).

Jepp. Enig. Og sånn er det her også.

Gammel 28-04-14, 13:49   #56
Tuddelu
I farta ...

Tuddelu sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Tuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smartTuddelu imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dersom de har fri har de enten planleggingsdag eller det er dager de velger å ta igjen ellers ja, totalt antall skoledager er lovbestemt.
Her har de fri begge dager, og det er ikke planleggingsdager. I disse dager med debatter rundt skolefri til langhelg etc synes jeg det er supert at de gjør det sånn, så får man to langhelger dersom man har familie et stykke unna etc (som har vært et av hovedargumentene i skolefrisaken).

Her er det skolefri 2. mai og ikke 30. mai. jeg synes også det er lurt at de fridagene/planleggingsdagene man likevel skal ha ila året legges til inneklemte dager. Og når man bare skal ha én av dem synes jeg det er dumt at man velger den som kommer uka etter påske. Vi har familie langt unna og har planlagt familietreff fem timers biltur unna siste helga i mai, så da må vi be skoleungene fri den 30. uansett.

Tuddelu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:53   #57
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

Men det er jo veldig variabelt? Etter jul for eksempel var det jo mange som startet 2. januar, mens andre ventet til 6. eller hva det nå ble (mandagen etterpå).

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-04-14, 13:53   #58
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lizzie, her.

Skolene har 6 plandager i året. I Oslo har de som regel 5 plandager i slutten av sommerferien - og det merker jo ikke foreldre noe til. Den siste blir ofte jobbet inn over kveldsmøter - slik at lærere også kan få en langhelg i mai - sammen med ungene sine. Det har ihvertfall blitt fremforhandlet på de skolene jeg har vært på.

Ja, seks er det selvsagt. Sorry.

Gammel 28-04-14, 15:49   #59
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det varierer litt når skolen plasserer fridager og planleggingsdager. selv om det kan være litt vanskelig å få fri disse dagene for min del er jeg i grunnen glad for at skolebarna har fri da, for mange vil nok ønske å ha dette som en langhelg og reise bort uansett. Det er like greit å legge fridagene til slike logiske tidspunkt som å sitte igjen med halv klasse fordi de andre har reist likevel.

Jeg tror ikke det er planleggingsdag, for de skal ligge parallelt med barnehagene og de har ikke fri. Elevene i vår by har like mye eller lite fri som andre skolebarn, men det varierer litt når de begynner og slutter rundt ferier og har lagt løse fridager i løpet av året. Antallet dager er konstant.

Gammel 28-04-14, 16:00   #60
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alle skulebarn har 190 undervisningsdagar i året. Alle lærarar har 195 arbeidsdager i året. Så på eit eller anna vis må den einskilde kommunen eller skulen legge ein kabal som gjer at dette er riktig. Derfor varierer slike einskilddagar.

Det er vanleg at skular i same kommune følgjer same løp, men det er ikkje alltid slik.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:35.