|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
I mål
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i mai
Det er ingen som har fri bare fordi. Dersom de har fri uten at det er planleggingsdag, er det fordi de går på skolen en annen gang der andre har fri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, det er som sagt opp til den enkelte skole hvor de plasserer plandagene, men alle har fem stk. Skoleruta som gis ut av kommunen forteller kun når elevene har skoledager og fridager. Altså står det i skoleruta at elevene har fri 2. og 30. mai, og skolen kan godt velge å legge plandager da. Det er imidlertid ganske vanlig de fleste steder jeg kjenner til, at brorparten av plandagene legges rett før skolestart.
![]() |
#43 |
Borte
|
Jeg trodde det var sånn som du beskriver, men presiserte siden HI lurte på hvorfor det var fri disse dagene.
![]() |
#44 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiHer har de ikke fri 2. mai, hvilket jeg personlig syntes er litt dumt, dette kunne ha vært en fin langhelg. Men 30. mai er det fri.
![]() |
#45 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiDet er godt mulig at skolen vår har planleggingsdag på fredag. Det vet jeg ikke noe om, men det er i hvert fall ingen dager i løpet av året hvor skolen er stengt med begrunnelse at det er planleggingsdag.
![]() |
![]() |
#46 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiHos oss står det heller ikke spesifikt planleggingsdager, og det er jo egentlig likegyldig for meg også. Det er om skolen er stengt eller åpen, og at det er et riktig antall, som betyr noe for meg.
![]() |
#47 |
Make it count!
Skoleruta er jo lagt opp sånn for at skolene skal ha mulighet til å ta plandager i løpet av skoleåret, men skoleeier vil ikke fastsette hvilke av de dagene hver enkelt skole velger å benytte. Det er ganske vanlig i større kommuner, tror jeg. I mindre kommuner fastsettes det ofte enkelte felles, kommunale plandager med felles opplegg, og da framgår de også av den kommunale skoleruta.
![]() |
#48 |
etterpåklokest
|
Det står bare "skolefri" i skoleruta disse dagene, ikke "planleggingsdag". Så jeg aner ikke om det er planleggingsdager eller fridager fordi de går på skole en annen gang der andre er fri. Jeg tror ikke det er det siste, for for meg virker det som om skolen starter og slutter sammenfallende med skolen andre steder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Make it count!
Som i Oslo, så fastsetter kommunen hvilke dager elevene skal gå på skolen og hvilke dager de har fri. Så er det opp til skolene hvilke av elevenes fridager som benyttes til plandager (fem stk).
![]() |
#50 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiIngen av våre fridager er markert som planleggingsdager, så de har vel bare puttet dem inn der det passer.
![]() |
#51 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiHer pleier det å være fri, men i år har ungene det ikke. Her er det så vanlig at vi i dag har fått påminnelsese-post fra skolen for å minne foreldrene på at det er skole på fredag. Flere kollegaer har planlagt langhelgetur og er blitt overrasket over å måtte be ungene fri. Her tar "alle" fri på sånne inneklemte dager. Jeg skal ha fri uten unger.
![]() |
#52 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
Enig i dette. Her har skolen og SFO planleggingsdager, og det samme med barnehagen (privat). Vi bor i Telemark.
![]() |
#53 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiI min kommune er en dag felles planlegging med SFO (begge stengt), den andre er vanlig skoledag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiSkolene har 6 plandager i året. I Oslo har de som regel 5 plandager i slutten av sommerferien - og det merker jo ikke foreldre noe til. Den siste blir ofte jobbet inn over kveldsmøter - slik at lærere også kan få en langhelg i mai - sammen med ungene sine. Det har ihvertfall blitt fremforhandlet på de skolene jeg har vært på.
![]() |
#55 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Jepp. Enig. Og sånn er det her også.
![]() |
![]() |
#56 |
I farta ...
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Her er det skolefri 2. mai og ikke 30. mai. jeg synes også det er lurt at de fridagene/planleggingsdagene man likevel skal ha ila året legges til inneklemte dager. Og når man bare skal ha én av dem synes jeg det er dumt at man velger den som kommer uka etter påske. Vi har familie langt unna og har planlagt familietreff fem timers biltur unna siste helga i mai, så da må vi be skoleungene fri den 30. uansett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
I mål
|
Men det er jo veldig variabelt? Etter jul for eksempel var det jo mange som startet 2. januar, mens andre ventet til 6. eller hva det nå ble (mandagen etterpå). |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Make it count!
Ja, seks er det selvsagt. Sorry.
![]() |
#59 |
maler
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiDet varierer litt når skolen plasserer fridager og planleggingsdager. selv om det kan være litt vanskelig å få fri disse dagene for min del er jeg i grunnen glad for at skolebarna har fri da, for mange vil nok ønske å ha dette som en langhelg og reise bort uansett. Det er like greit å legge fridagene til slike logiske tidspunkt som å sitte igjen med halv klasse fordi de andre har reist likevel.
![]() |
#60 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Skolefri på "inneklemtdager" i maiAlle skulebarn har 190 undervisningsdagar i året. Alle lærarar har 195 arbeidsdager i året. Så på eit eller anna vis må den einskilde kommunen eller skulen legge ein kabal som gjer at dette er riktig. Derfor varierer slike einskilddagar.
![]() |
![]() |
|
|